Kosmologin i Chock

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,688
Location
Värnhem, Malmö
1985 fanns inte dagens researchmöjligheter. Jag trodde där och då att onaqui var ett genuint mexikanskt skräckväsen som placerats i Chill.
Ja, det är verkligen inte lätt att ha koll på sådant. Idag finns större researchmöjligheter, men också större risk att hitta villospår och cirkulära referenser. Chill lider också av en viss brist på kulturell fingertoppskänsla. Något annat jag tänker på där är svart tamanous, som ursprungligen tycks ha varit ett hemligt sällskap bland klallam-folket i vad som idag är Washington och British Columbia, men som via rollspelsmedierad ”fakelore” nu blivit ett kannibalmonster. Tyvärr var det ett vanligt problem med det spelet, att man plockade från olika naturfolks trosföreställningar och klumpade in dem i en metafysisk Ondska, något som känns oerhört kolonialt.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,073
1985 fanns inte dagens researchmöjligheter. Jag trodde där och då att onaqui var ett genuint mexikanskt skräckväsen som placerats i Chill.
Författaren Gali Sanchez båder skrev annat rollspelsrelaterad om Mexico, så det verkar ha varit något av en specialitet, och kunde gissningsvis den spanska som behöver för att researcha i nahuatl.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,888
Location
Port Kad, The Rim
Bland det vanligaste man gör i Chill/Chock (gamla) är att åka utomlands och spöa upp deras mytologi (som egentligen är ond).

Så ja. :)
När jag skriver åt Elosos Chock, skickar jag gärna svenskar utomlands (hittills Västafrika, Tyskland och Uruguay). Det är ett intressant sätt att få ut äventyrarna "på djupt vatten". Räknas i så fall Dr M som nazitysk mytologi? Ond är han i vilket fall som helst. :p
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,688
Location
Värnhem, Malmö
Bland det vanligaste man gör i Chill/Chock (gamla) är att åka utomlands och spöa upp deras mytologi (som egentligen är ond).

Så ja. :)
Åtminstone gamla svenska Chock hade dessutom Djävulen själv under namnet Bedragaren som någon sorts höjdare för Ondskan, skildrad ur ett klassiskt kristet perspektiv. Det var med det sammanhanget svårt att inte se en kosmologi där S.A.V.E. visserligen sade sig vara mångkulturellt, men där en kristen världsbild ändå hade mest rätt.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,888
Location
Port Kad, The Rim
Åtminstone gamla svenska Chock hade dessutom Djävulen själv under namnet Bedragaren som någon sorts höjdare för Ondskan, skildrad ur ett klassiskt kristet perspektiv. Det var med det sammanhanget svårt att inte se en kosmologi där S.A.V.E. visserligen sade sig vara mångkulturellt, men där en kristen världsbild ändå hade mest rätt.
Elosos Chock nalkas "mörkrets kosmologi" från ett annat håll. Bortom, ursprunget till mänsklighetens fiender, är ett stökigt och föränderligt ställe, där olika fenomen och parter kommer och går, växer och krymper i makt och inflytande. Det som gällde för hundra år sedan gäller inte nödvändigtvis idag. Alltså, Folke Bernadottes agenter i Stunde Nulls ruin-Tyskland ställs inför andra utmaningar än de medvetna FN-soldaterna fyrtio år senare i Basker Blås tropiska bergslandskap.

I mitt Chock-skrivande bemöter jag existerande mänskliga företeelser, såsom seder och religioner, med respekt. Två exempel:
  • En person som recenserade Basker Blå sade sig sakna onda katolska präster. Nej, några sådana figurer kommer aldrig att dyka upp i mina äventyr.
  • I min planerade karibiska setting förekommer varken voudou eller zombies, eftersom jag inte vill förlöjliga lokalbefolkningen. (Det som svenskar förknippar med voudou är dessutom oftast amerikanska påhitt i gamla serietidningar och filmer.)
 
Last edited:

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,073
Tribe 8 har en kul lösning på varför andeväsendena från andra sidan membranet är så hemska när man stöter på dem. Det är inget inherent fel på dem, men de vill komma över till vår sida för att den är intensivare. När de väl lyckas med det och tar köttsliga kroppar drivs de till vansinne av intensiteten av kroppsliga upplevelser, och vill ha mer och mer utan gränser, och så får man varelser som inte står Kult-monstren efter.

Det är därför de (få) väsen som hjälper människorna i stället har tagit kroppar av metall och skrot, så att de inte får den sortens överväldigande stimulans.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,688
Location
Värnhem, Malmö
Jag har inte läst nya Chock, så jag tänker framför allt på gamla Chock/Chill nu. Ett problem med den kosmologin är att det Okända är definitionsmässigt fientligt mot mänskligheten. Detta funkar bra med en kristen världsåskådning, där allehanda oknytt kan ses som illvilliga (vår gamla katekes poängterar ju att skogsrån, tomtegubbar och liknande är Djävulens anhang). Det fungerar däremot avsevärt sämre med religioner som tror på ambivalenta eller välvilliga väsen av detta slag. En viss hållning till övernaturliga varelser finns liksom inbyggd, något jag minns gjorde mig irriterad redan när jag läste det som tolv-trettonåring.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,888
Location
Port Kad, The Rim
Jag har inte läst nya Chock, så jag tänker framför allt på gamla Chock/Chill nu. Ett problem med den kosmologin är att det Okända är definitionsmässigt fientligt mot mänskligheten. Detta funkar bra med en kristen världsåskådning, där allehanda oknytt kan ses som illvilliga (vår gamla katekes poängterar ju att skogsrån, tomtegubbar och liknande är Djävulens anhang). Det fungerar däremot avsevärt sämre med religioner som tror på ambivalenta eller välvilliga väsen av detta slag. En viss hållning till övernaturliga varelser finns liksom inbyggd, något jag minns gjorde mig irriterad redan när jag läste det som tolv-trettonåring.
Ett grepp som jag gärna använder i Elosos Chock är "fiendens fiende". Spelets mörka Väsen är ofta i konflikt med varandra och det uppstår ibland lägen där äventyrarna och ett Väsen har överlappande intressen. Hur sedan spelarna väljer att använda en sådan situation är upp till dem.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,073
Ett grepp som jag gärna använder i Elosos Chock är "fiendens fiende". Spelets mörka Väsen är ofta i konflikt med varandra och det uppstår ibland lägen där äventyrarna och ett Väsen har överlappande intressen. Hur sedan spelarna väljer att använda en sådan situation är upp till dem.
Jämför med hur B.P.R.D. måste samarbeta med det sovjetiska ockulta organet (Special Sciences Service) för att jaga ned nazistiska dåligheter saker i Berlin 1946-48 (inte helt olikt Stunde Null eller Cold City). I den sovjetiska har icke-mänskliga varelser tagit över från toppen, men de är överlag för litet ordning och reda i alla fall.

1707220291200.jpeg
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,688
Location
Värnhem, Malmö
Ett grepp som jag gärna använder i Elosos Chock är "fiendens fiende". Spelets mörka Väsen är ofta i konflikt med varandra och det uppstår ibland lägen där äventyrarna och ett Väsen har överlappande intressen. Hur sedan spelarna väljer att använda en sådan situation är upp till dem.
Jo, men övernaturliga väsen är ändå fortfarande ”mörka” i din beskrivning. Hur får man ihop det med en världsbild där sådana väsen kan vara välvilliga, typ shintoism och andra animistiska religioner? Eller, i frågan om voudou, hur behandlas loa?
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,888
Location
Port Kad, The Rim
Jo, men övernaturliga väsen är ändå fortfarande ”mörka” i din beskrivning. Hur får man ihop det med en världsbild där sådana väsen kan vara välvilliga, typ shintoism och andra animistiska religioner? Eller, i frågan om voudou, hur behandlas loa?
Elosos Chock är inte tänkt att funka på det sättet då det är ett skräckspel. Och som jag sagt tidigare, voudou har ingen plats i Chock.
 
Last edited:

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,688
Location
Värnhem, Malmö
Det blir för mig konstigt att exkludera en faktiskt existerande religion eftersom den i andra verk framställts på ett dåligt vis. Men det känns då som om kosmologin fortfarande är mer direkt inkompatibel med animistiska och polyteistiska religioner än den är med monoteistiska, vilket var det jag menade till att börja med.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,688
Location
Värnhem, Malmö
Jag vill också klargöra att jag inte ser detta som ett fel hos spelet, lika litet som jag ser det som fel att Call of Cthulhu och Kult har kosmologier som direkt motsäger idén om en barmhärtig, allsmäktig gud. Däremot tror jag det är bra att tydligt visa de bakomliggande idéer som finns i ett spel, och att vissa grundantaganden inte är kulturellt eller religiösa neutrala.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
963
Nya Chock har väl dessutom inget gemensamt med gamla mer än titeln? (Edit: inte heller detta ska läsas som ett värdeomdöme åt något håll.)
 
Last edited:

verec

Veteran
Joined
12 Jun 2021
Messages
104
Location
Göteborg
(Blev längre än tänkt och möjligen OT/svamligt… valfritt att skippa inlägget här, men skrivit lite själv på ”skräckvärldsbyggande” och det är ett lurigt koncept som jag ville dela med mig lite tankar kring. Skrev även en Tl;dr längst ner…)

Kortfattat tycker jag ämnet är svårt i nästan alla spel som avhandlar skräck. Jag gillar tex CoC och Delta Green där det finns en mythos, sedan finns ju den verkliga världen kvar i stora drag orörd.

I skräck behöver man ju frammana sådant som skrämmer oss och i många koncept (oavsett vad, tex clowner) framhäver man ju ofta eventuell ”ondska”/”illvillighet” som finns i världen (gärna fr redan existerande koncept). Denna ondska/illvillighet blir då det som särskiljer sig från vår verklighet i rollspelsvärlden.

Den författarröst man väljer man för att beskriva världen får enligt mig stor betydelse, även om jag har dålig koll på termerna för dessa.

Tänker på en allvetande författare som är utanför boken (meta) och endast existerar i vår verklighet, jämfört säg en allvetande som skriver bokens mythos som en som lever i den och "vet" dess hemligheter. Det sista alternativet skulle jag säga att Delta Green är skrivet, kontrafaktiskt eller som pseudovetenskap (iaf i delar som avhandlar "historia" etc). Läste även nyligen den korta "Necronomicon i Sverige" som är skriven på liknande sätt, utformad i vetenskaplig stil.

Dock, i RPG hoppar man kanske ofta mellan dessa (tex inledning och "hur spelet funkar"), och man får även ibland upplevelsen att berättaren möjligen ”ljuger”, har fördomar eller vinklar/har fel information, vilket kan påverka status på läsarens förtroende för den "allvetande" berättaren. Och en människas upplevelse av tex ett onaturligt väsen kan nog ofta upplevas som illvilliga (eller tvärtom), oavsett om man själv upplevde det eller ej, tex baserat på så enkla anledningar som fördomar (en mörk, slemmig varelse med röda ögon = god?).

Det kan även vara svårt att särskilja dessa perspektiv beroende på egen kunskap, både om verkligheten och om den inomvärldsliga mythosen. Och ofta är det ej heller helt säkert konsekvent i verkligheten hur en mytologisk varelse etc upplevts av de troende. Vi generaliserar ofta vår förståelse, och vetenskapliga "sanningar" ändras ju över tid (vi pratar ju 95% korrekt, och visst fumlar man ibland T20:an)?

Med det sagt, har ej läst Chock, men får uppfattning att mycket påverkas av konceptet om ondska (och godhet). Idag tror jag många skulle säga att en varg inte är ond, men skulle man hittat nära anhöriga sönderslitna av en varg, skulle man kanske tänka annorlunda oavsett dess motiv. Idag skulle man nog säga det låg i vargens natur.

Samtidigt, vad skulle man säg om det var en intelligent varg? Det blir ett svårare koncept, liksom för människor eller onaturliga väsen. Likaså gudar; tolkade människorna att guden ville ha blodiga offer, eller sade guden detta, och hur vet man sanningshalten som läsare?

För ”onda” väsen, låter man en handling definiera hela detta väsen (när det kan finnas många)? Är hunger, en naturlig drift, ondska? Men samtidigt, bara för att det i ovan fall med vargen är människan som var offret, hur skiljs det från säg en katt som leker med en kanariefågel (ref Jurassic World). Kan förströelser, och att man utforskar sin omvärld, vara ondska -tex då man som barn stampar sönder en myrstack?

Frågan blir nästan om man kan anse något vara ont/gott i världen, men samtidigt är ondska något vi (generellt) reagerar mot med rädsla. Det blir så personligt, så mänskligt.

Så jag förstår inledningen i inlägget här; det finns en risk att när man förknippar ett koncept (religion/väsen) med rädsla att det tolkas som vara lika med ondska. Dock vet vi ju att så ej är fallet (höjdskräck mm).

Långt inlägg här, men detta är väl lite varför jag har föredragit att bli informerad om en skräckvärld utifrån ett "inomvärldsligt" perspektiv. Dvs att den som förmedlar informationen i rollspelsboken inte existerar i vår verklighet, men gör det i rollspelsvärldens verklighet.

Dock är "skräckvridna" förklaringar av olika koncept (religioner, väsen, osv) etc extra lurigt när man påstår att rollspelet finns i den "verkliga" världen (vilket är fallet med tex CoC, Kult, Delta Green, Chock, etc). Fördelarna man får genom att förlägga skräck i en pseudovetenskaplig verklighet är mycket stora, men man skapar även potentiella falluckor.

Tl;dr: Skräck är förknippat med ondska, även om det ej är kommutativa, och i skräckpseudoverkligheter skapas falluckor när man hämtar inspiration från verkligheten. Val av berättarröst kan möjligen hjälpa i beskrivningen av dessa, men ej utan hänsyn till dem. I slutänden kan nog skräck ej vara helt okontroversiellt då mycket går ut på att förstärka koncept som tolkas som skrämmande för människor.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,888
Location
Port Kad, The Rim
Här är några eurocent om vad och hur jag skriver för Elosos Chock:
  • Många Väsen kännetecknas av att de för sina egna syften hänsynslöst exploaterar oss människor till kropp eller själ, Vi är resurser, spelpjäser av ringa värde, och vårt lidande saknar betydelse.
  • Människor ställer till med mycket elände på egen hand. Alltså, inga Väsen förledde Hitler till att starta andra världskriget. Men många bland dem gled in som asätare för att utnyttja krigets elände.
  • Varje Väsen har en egen agenda. Deras planer går ofta på tvärs med varandra. Ett Väsen måste därför ofta agera försiktigt för att inte dra på sig sina medtävlares oönskade uppmärksamhet.
  • Ett Väsen vill i första hand skydda sig själv: Better run away and come back to fight another day.
 
Top