Monsterboxen till Drakar och demoner har jag använt i så många spelpass att det typ är omöjligt att räkna, bara att slå på tabellerna var skitkul och låta saker hända. Men om den är bra, ja, jag vet inte. Användbar uppenbarligen. Samma med Monsterboken I och II, shit vad vi spelade dem. Undantaget då kanske dinosaurierna. Nattens fasor är dock min absoluta favorit. Så enkelt att bygga ett helt scenario runt en varelse. Och delen med vampyrerna är ju helt guld. Otroligt välgjort och användbart. Gör monster till verkliga "personer". Så användbart. Vet inte hur många spelpass vi fått ut ur den boken men det är nog över hundra.
Veins of the Earth är ju grym att läsa, ett konstverk. Men hade nog haft svårt för att använda den till något. För konstiga monster. Och för dödliga. Och resa-runt systemet i underjorden är helt ospelbart. Men varelserna som läser läsarens (och spelarnas) tankar är fukking underbart. Har bläddrat i den boken säkert femtio gånger.
Nä, jag älskar monsterböcker, i alla former. Sjukt bra sätt att väcka fantasi och ge frö till spel. Har nog faktiskt aldrig läst en som jag tyckt var dålig. Kanske att Petersens Field Guide to Lovecraftian var en besvikelse, den innehåller nästan ingen text, ingen info och inget nytt (om jag minns rätt, har sålt den). Zoonernas zoologi tyckte jag om, men det var nog också så där när saker blir så himla uppsnackade, att man tänker, var det verkligen såååå bra? Men kul och bra monster och varelser, användbar.