Nekromanti Monster, tack

Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Re: ang.

Består inte den av all gamla eller döda Mindflayers hjärnor sammangrötade i en smet? Har för mig att jag läst något om det.........fast det är kanske bara mitt minne som har fått mig att röra ihop det med något annat........
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Kom på att är ganska illa med varelser som drainar lvls. En varelsetyp som jag ogillar för att dom drainar lvls är vampyrer. Det finns några varelser till som drainar lvls, och jag tycker dom är riktigt hemska. Ens rollperson kan ju bli förstörd av en sådan.


Caen
 

ro83rt

Swordsman
Joined
24 Sep 2001
Messages
646
Location
Vallentuna
FR böcker.

Hrm...bra och bra. Det beror på lite vad du är ute efter. Vill du läsa om the underdark, icewind dale och barbarer kan du läsa Drizzt böckerna av R.A Salvatore. Han är också skrivit om clerics och monks i the cleric quintet. Gillar du lemlästningar och i varje hugg beskrivna fighter så är den käre Salvatore ett bra namn. Karaktärerna är dock ganska platta och närmast arketyper för sitt yrke och ras. Förutom en dvärg som blir druid...

Är du mer intresserad av alver och barder så kan Elaine Cunninghams songs and swords böcker och boken om Evermeet vara kul. Här slipper man macho jargongen och de kan vara lite matiné roliga.

Sedan har du ju The Harpers böckerna. Det rör sig nog bara om sexton delar eller nåt. Jag har inte läst dem, men är du sugen på konspirerande barder så...
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
elminizter(eller vad han nu heter)

hur är elminizter(eller vad han nu heter)-böckerna?
lite intresserad av dem särskilt elminizter in hell...
är de nått att ha?
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Namn (OT)

Maztika är inte bara en halvtattig maskering av axtek, det är lite maya med också

Hur är det med Rasheman, då? Säg "I come from Rasheman" långsamt, med lagom mycket rysk brytning...

/JPS
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Scary Monsters (långt, pretentiöst och lätt OT)

Först ett tråkigt, helgarderande svar: det beror helt på situationen. Vid rätt tillfälle kan en goblin vara skrämmande, och vid fel tillfälle kan ett mera skräckbetonat monster som en demon eller en mind flayer vara skrattretande. Jag håller t.ex. på att förbereda ett äventyr med råttor. Inte wererats eller ens dire rats, bara vanliga råttor. Om det blir som jag tänkt mig kommer det att skrämma skiten ur mina stackars små spelare.

Sen ett tips om hur man lyckas förstöra skräckeffekten hos vilket monster som helst: gör det omöjligt att besegra. Ett exempel: i Baldur's Gate II finns ett ställe där man slåss mot Bhaal. Jag råkade stöta på honom i fel situation med min huvudkaraktär, en berserker (lvl 10, ungefär). Det fanns inte så mycket annat att göra; jag började puckla på honom som varje berserker med självrespekt skulle ha gjort. Först trodde jag inte att jag hadfe en chans, det är ju en gud jag slåss med, men så märkte jag att jag faktiskt träffade honom, och mina vapen skadade faktiskt honom och det såg ut som om jag skulle ha en chans. Jag kollade hur det stod till med hans hälsa - near death! Jag håller ju på att klara av honom! Jag fortsatte puckla på honom och gav ungefär 100 damage till. Fortfarande near death. Lika mycket damage till - near death. En gång till - near death. Just typiskt - här borde jag ha en chans att klå upp Bhaal, the god of murder, och så är fighten scriptad (som vi säger på svenska...). Han besegrade mig inte för att han var bättre, utan för att det inte var meningen att jag skulle slåss med honom just då. Tala om stämningsdödare.

Så vad vill jag egentligen säga? Tja, förutom "gå in i Candlekeep och prata med Imoen innan du ger dig på Bhaal" är det väl något i den här stilen: Monster är skrämmande om de används rätt, och framför allt om spelarna inte vet om de har en chans eller inte (därför är det ju bra att man kan ge monster class levels - när de tappra hjältarna fått in ett par rejäla träffar på orchen och den fortfarande slåss börjar de kanske inse att alla orcher inte är AC 14, 4 hp, +2 to hit).
Eftersom så gott som alla strider slutar med att alla monster dör går det ju inte att hålla monstrens farlighetsgrad okänd särskilt länge, förstås.

Alla monster som kan förstöra för RPna på något mera ovanligt sätt än genom att slå ihjäl dem (döden i D&D är att jämföra med en allvarlig förkylning i verkligheten - man är ur stridbart skick ett par dagar och sen känner man sig lite svagare än vanligt ett tag, men sen går det om) har potential att vara skrämmande. En Mind Flayer som sörplar i sig en RPs hjärna kanske kan vara skrämmande första gången, men en Mind Flayer som tar kontroll över ett par viktiga SLPer så att de anklagar RPna för mord, beslagtar deras egenom och skickar dem i landsflykt är mycket värre.

Och nu, eftersom jag känner mig så generös i dag, ska jag svara på din fråga också!

Mina favoritmoster:

Doppelgangers. Phony German spelling aside, här har vi ett monster med hög skrämselfaktor. De kan vara vem som helst, var som helst. Värdshusvärden tittade underligt på dig - undrar han om du kan betala notan eller lägger han ditt utseende på minnet för framtida bruk? Den där tiggaren i gränden bakom templet - såg han verkligen ut precis så där förra gången du pratade med honom? Den där trollkarlen som försvann i kloakerna varpå DM tog ut hans spelare i rummet bredvid en stund - har han inte börjat uppföra sig rätt underligt på sista tiden?

Mind Flayers. En röst till på allas våra favorithjärnkonsumenter. Jag önskar fortfarande att jag hade bestämt mig för Mind Flayers i stället för Yuan-ti som återkommande monster då jag började med min första 3rd ed-kampanj (jag hade nämligen skickat spelarna till en övergiven stad och behövde en bra förklaring till vad som hänt med alla som bodde där)

Humans. Grymt underskattade som monster; de finns inte ens med i Monster Manual. Men människor har massor med fördelar som monster - de agerar inte enligt några bestämda mönster, det går inte att se på dem hur farliga de är och i allmänhet tror till och med de ondaste och mest avskyvärda människorna att det är de som har rätt!

Några monster som inte är skrämmande:

Undead. Sorgligt överanvända. Vill man överraska sina spelare kan man slänga in en grotta full med gamla skelett som inte reser sig så fort de vänder ryggen till. Tänk er ett skelett som bara ligger där fullständigt orörligt. Creepy.../images/icons/scream.gif. Och den evigt obesvarade frågan: Vad ända in i Bhaator var Nightwings innan de dog?

Demons & devils. Nej, inte ett dugg skrämmande. Kanske i en kampanj som handlar om moraliskt förfall, girighetens fruktansvärda konekvenser osv, men hur länge orkar man spela Faust d20, egentligen? Dessutom vet ju alla att man inte ska ha med demoner i sina rollspel, för då blir man ju ond på riktigt, ju.../images/icons/devil.gif

Drakar. Stora, extremt mäktiga drakar kanske kan vara farliga, men de är inte det minsta skrämmande. Det är åtminstone min åsikt.

/JPS - det var rubriken som jag ändrade, ifall ni undrar
 

Mattias

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
107
Location
Stockholm
Re: Scary Monsters (långt, pretentiöst och lätt OT)

*phuu*

Det var ett långt post.

Kan inte annat än hålla med dig. Det som drastiskt skadar karaktärernas världsliga makt är i regel mycket mer skrämmande i D&D än skada och ond bråd död.

Hmm... Märkligt när man ser det på det sättet.


- Mattias
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Scary Monsters (långt, pretentiöst och lätt OT)

Undead. Sorgligt överanvända. Vill man överraska sina spelare kan man slänga in en grotta full med gamla skelett som inte reser sig så fort de vänder ryggen till. Tänk er ett skelett som bara ligger där fullständigt orörligt. Creepy.... Och den evigt obesvarade frågan: Vad ända in i Bhaator var Nightwings innan de dog?

Hm..

viktigare fråga: varfan KOMMER alla undead ifrån?

asså.. orcher är ju en sak.. de sköter sig ju själva.. men odöda behöver i många fall en nekromantiker som väcker dem.. de förökar sig inte själva.. (vissa gör ju.. men skelleten och zombisarna?)
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Döden

varfan KOMMER alla undead ifrån?

Tja, jo, alltså, de kommer väl från Monster Manual?

Som jag ser det hör undead väldigt mycket ihop med dungeons - när man kommit så långt i sitt äventyrsmakande att man förstår att det är lite orealistiskt att det bor orcher i ett gammalt övergivet tempel där den enda utgången är låst, minead och äckt med ett par ton sten är frestelsen väldigt stor att använda precis samma setting men slänga in monster som åtminstone har någon chans att klara sig där inne.

/JPS - coming full circle: mitt första inlägg någonsin hette Använder Du Också För Mycket Odöda. Det är nästan så man blir nostalgisk
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Skada och sånt

Jo, det blev rätt långt, men så hade jag ju varit borta från forumet i tre dagar också...
En post heter det förresten, inte ett post. Ett inlägg, en post. Gotta keep it straight.

Det som drastiskt skadar karaktärernas världsliga makt är i regel mycket mer skrämmande i D&D än skada och ond bråd död.

"Ni kan döda mig om ni vill, men mitt Flaming Burst Greatsword +3 får ni aldrig!"

Skada och död är ju så mycket lättare att reparera. Om du inte har försökte det redan (och förutsatt att du är SL, förstås) - låt fienderna ge subdual damage i nästa oväntade bakhåll. Det brykar av någon anledning göra spelarna mycket mer nervösa... (det fungerar förstås bäst på relativt låga levels så det inte tar en vecka att slå karaktärerna medvetslösa)

/JPS
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: Skada och sånt

En post heter det förresten, inte ett post. Ett inlägg, en post. Gotta keep it straight

så viktigt är det väl inte?

det fungerar förstås bäst på relativt låga levels så det inte tar en vecka att slå karaktärerna medvetslösa

då får väl man ha lite roligare vapen och fiender mot sig
typ stora svärd och hemska jättar :)
eller varför inte lite magi?? magic missil? hehe... kanske lite kraftigare
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
men

vem är det som gör dem odöda då?
kom inte och svara att det är upp till DM:en... jag vill ha konkreta svar
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: men

Det är just det som är problemet. Jag anser att man inte ska använda odöda om man inte har en orsak (t.ex en necromancer som uppväckt dem), men rätt ofta dyker de ju upp i alla fall, åtminstone i slarvigt gjorda äventyr.

Om man nödvändigtvis vill ha odöda som dyker upp utan att ha blivit animerade av någon annan får man väl hålla sig till någon av de många sorter som "smittar"; ghouls, vampires, wights, shadows osv skapar nya odöda av sina offer.

Och om man verkligen vill ha med en massa skelett och zombies får man väl se till att hitta på en bra förklaring (det blev visst "det är pp till DM:en" i alla fall. Sorry). En gammal artefakt med magiska krafter, kanske, eller en naturlig portal till the negative energy plane, eller så kanske den nya kyrkogården ligger på samma ställe som försvunnen religions gamla samlingsplats. Huvudsaken är att det inte blir "i rum F finns 2d4 skelett".

/JPS
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: men

Notera att effekten av Animate Dead är "instant" - när du väl har byggt ett gäng skelett/zombier så stannar de kvar tills de går sönder. Animate Dead är bara en tredje nivåns spell för präster, vilket innebär att vilken tattig icke-god femte nivåns prälle som helst kan lägga den (OK, de behöver Wis 13 också...). I och för sig så finns det gränser för hur många odöda han kan ha kontroll på på en gång, men det är ändå rätt lätt att bygga upp ett gäng odöda om man vill.
 

Renegade

Veteran
Joined
26 Sep 2000
Messages
70
Location
Kristianstad
Re: Scary Monsters (långt, pretentiöst och lätt OT)

Man tackar för ett mycket utredande och bra svar. Hoppades att just att drakar och andra JÄTTEstora monster inte skulle vara något som spelare mest blev rädd för av anledningen "de är ju JÄTTEstora och gör JÄTTEmycket i skada".

Vad jag tänkte undra över (om jag inte ber om för mycket) var om det hela med att rädslan beror på situationen. Du skulle inte vilja ta lite exempel som du själv utfört på så sätt? Jag sitter själv i en liten period där min påhittighet ligger på låg nivå.
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Teori i praktiken (kortare men lika pretentiöst)

Tja, jag måste erkänna att jag är bättre på att tala om hur man borde göra saker än på att faktiskt göra saker själv, men vi försöker väl... (det är mycket svårare att komma på bra exempel när någon faktiskt frågar efter dem)

I det äventyr där jag lyckats bäst med att göra spelarna om inte rädda så åtminstone rejält nervösa fanns det egentligen inga monster alls. Deras karaktärer blev utsända av en lokal baron för att ta reda på varför ingen hört något från den lilla staden Gandolin på ett tag. Då de kom fram märkte de att staden var övergiven (jo, det är samma äventyr som jag nämnde i det förrra inlägget). De gick omkring ett tag och undersökte, och hittade så småningom en massa fotspår som ledde ut ur staden. Det verkade som om stadsborna helt frivilligt hade vandrat iväg. Inte en enda strid på hela spelkvällen (jo, en liten strid mot ett par spindlar i en gammal lagerbyggnad, men ingen oundviklig strid); det roliga var att höra deras spekulationer om vad som hänt (speciellt efter att de hittat en journal där det stod att inga goblins eller hobgoblins anfallit staden på ett par månader). Tyvärr förstörde jag alltihop sen; en spelare ville byta karaktär och en ny spelare kom med i gruppen, vi hade ett uppehåll på ett par veckor och jag var dum nog att byta ut mina planerade Mind Flayers mot ett gäng Yuan-Ti i stället osv, men ett tag såg det ut som om jag skulle lyckas...

En gammal favorit: alla vet ju att kobolder inte är farliga. Det är ju nästan löjligt att tänka sig att man blir rädd för sådana små kryp. Men kobolder som gömmer sig i trädkronorna och slänger ner Alchemist's Fire, väcker folk mitt i natten så att de inte kan memorera spells ordentligt och faktiskt gör fällor som är lite mer intressanta än "Reflex save DC 15 eller 1d6 skada" är lite värre.

En situation som jag planerat länge men ännu inte genomfört: RPna har gått och råkat i en fälla av mera invecklat slag - någonting med rörliga stenplattor, motvikter och så vidare. De vet att om de bara skulle lyckas dra i en spak i andra änden av rummet skulle fällan deaktiveras, men ingen av dem når dit. Plötsligt kommer en kobold invandrande i rummet. En kobold som kanske, kanske går att övertala att hjälpa till.

Har du brist på inspiration rekommenderar jag ett studiebesök på skräckforumet; man kan lära sig en hel del av att läsa genom gamla inlägg där.

/JPS
 
Top