Håller med av andra skäl
Dessutom tvivlar jag på att någon annan än wizards skulle ha kunnat gjort den bättre som d20-material.
Helt enkelt därför att om man gjorde en riktigt ond bok så skulle man inte få sätta på d20-loggan
Fast det här var väl innan den famösa bröstvårteparagrafen infördes?
Men strunt samma, det är förmodligen sant att ännu mer explicit ondska hade varit svår att motivera för leksaksjättens ledning. Eller för den delen för de större återförsäljarna.
Mitt problem med boken är inte att den inte är ond nog. Det finns regler för att tortera ihjäl folk, bieffekter av folkmord, och annat som är rätt högt på ondskeskalan, även om man förstås alltid kan vrida saker ett varv till i alla sammanhang. Än grövre i amerikanska sammanhang är väl reglerna för sexuella avvikelser.
Däremot känns boken onödigt svåranvändbar.
Det ges någorlunda ingående drogregler, men inga värden för alkohol, haschisch, tobak, eller andra saker som kommer i spel tusen gånger oftare än Luhix och Mordayn Vapor och vad de heter.
En hel del spells har som bieffekt att man förlorar åtskilliga poäng i något värde och kommer därför aldrig att användas av någon (överdrift utgående från egen erfarenhet).
Krångelgrejer som Dark Speech och Vile Damage är ju i och för sig fullt frivilliga, men det de tar plats från spells, feats, monster och grejer, allt det som man omedelbart kan börja använda.
Att jag inte använder prestigeklasser ser jag däremot inte som skäl att invända principiellt mot deras existens i produkter. Men det ökar inte bokens användbarhet för mina kampanjer.
Sedan är det ju praktiskt att se inkarnation femtiotolv av ett antal demoner och djävlar, nu till 3.0, men hade man bytt ut dem mot samma antal nya icke-unika monster hade jag blivit mycket gladare.