Nekromanti Monster manual och Dungeon Master's Guide

Jaak

Warrior
Joined
17 Aug 2001
Messages
281
Location
sthlm
Är det någon av er som använder dessa? Personligen tycker jag nog dessa är vår spelgrupps sämsta köp efter Deities and Demigods. Vi har en hel del böcker nästan alla dessa används. VAd är erat bästa/sämsta köp? Finns det någon som använder dmg:n och mm:n till vad i så fall?
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
Man kan leva ett fullgott liv utan dessa båda böcker lite beroende på vad man vill ägna sig åt.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,473
Location
Stockholm
Ja

Monster Manual använder jag när jag ska slå upp monster som är med i äventyr jag spelleder. :gremlaugh: Men även som en bok där jag letar äventyrsidéer baserade på monster och bilderna i boken.

DMG:n använder jag när jag ska dela ut XP, ge ut magiska föremål och när jag ska modda regler. Den ger i mitt tycke en väldigt bra grund att stå på om man vill arbeta med D&D-systemet och förändra det så att det passar mig bättre. Jag moddar alltid mina rollspel på ett eller annat sätt, eller gör tillägg och nya regler, och till D&D använder jag DMG:n som en resurs. I och med 3.5 blev DMG:n min favoritbok.

Dieties & Demigods däremot, den har jag ingen användning för.

Den bok som jag så här i efterhand tycker inte nådde sin potential är Book of Vile Darkness, men jag ångrar inte köpet. Jag ångrar inte köpet av nån bok jag har. Alltid ger de mig något bra, och det finns bra grejer i BoVD, även om jag gärna sett att den inte fastnat i skräckel-ondske-mallen. Så ond känns den inte, mest... äcklig. :gremlaugh:

En bok jag gärna skulle vilja få mer användning av (och det hänger ju bara på mig) är Savage Species.

M.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Deities & Demigods var inget vidare, med sin slumpvisa värdsättning, onödigt komplicerade gudaregler utan koppling till religionen, och förklarliga men irriterande frånvaro av referenser till Epic Level Handbook.

Annars är det ganska kul med böcker av den typen (och som gamla Lord of Middle-Earth-serien till Rolemaster/MERP). Man köper dem inte för att använda i aktivt spel, utan mer som superkaraktärsporr. Typ: "Tjorven har +1500% på Penetrating Voice, och båtsman har Greater Improved Wet Fur of Fear and Flame! Dräggel, down boy, down!"

Sedan håller jag väl med Magnus att Book of Vile Darkness kunde ha gjorts mycket vassare. Ett synnerligen plåttrigt hopkok.

Monster Manual? Ja, den är rätt praktisk måste jag tillstå. Skall man köra med åtminstone ett minimum av D&D-reglerna har jag lite svårt att se fördelen med att inte använda den.

Dungeon Master's Guide? Hygglig referensbok, men det kan gå många och långa spelmöten utan att den används. Men där finns magiska föremål, fällor, en hel del definitioner av "conditions" och lite liknande, som ibland är bra att ha.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,420
Dungeon Masters Guide är nog min favoritbok (någon vettig bardbok har ju inte kommit :gremwink: ) och jag använder den rätt ofta. Till NPC's och magiska föremål framförallt. Monster Manualen använder jag också rätt ofta även om jag inte gillar den så oerhört mycket.

Mitt sämsta köper är Monster Manual II. Den har lite coola saker framåt slutet med legendariska djur och liknande, men jag har inte använt den särskilt ofta.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Miniatures Handbook

Personligen använder jag det mesta i DMG/MM.

Iofs så finns ju PH/DMG/MM i SRD:n så man kan ladda ner dem från nätet, men jag är inte uppkopplad när jag rollspelar. :gremsmile:

Miniatures Handbook är jag inte så förtjust i.
Den består av 2 delar.
Den första delen innehåller rollspelsregler och är bra.
Den andra delen innehåller mass combat rules som är oanvändbara.
Det kändes som man köpte en halv bok.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Jag anväder dem. De är framförallt skitbra att dela ut till sina spelare att ha som underlag till sina rollformulär. Sen måste man alltid bråka om hur exakt ett visst magiskt föremål fungerar och då är det praktiskt att ha 2 ex så att spelledaren och spelaren som trilskas kan tävla om vem som hittar det snabbast i reglerna.
Monster Manualen är ju ovärderlig. om man ska köra med monster därifrån då. Men sånt försöker jag sköta innan spelmötena, men likförbannat använder jag den.

Sämts köp? måste vara nån av SSS-böckerna. eller någon classbook.

Sen finns det ju böcker man önskar man använde oftare. Som Book of Erotic Fantasy

chrull
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Äru full?

jag stressade mig igenom det inlägget vid ett slitet tangentbord på jobbet. Ber om ursäkt :gremsmile:
 

Lord_Crucificer

Veteran
Joined
14 Dec 2002
Messages
99
Location
Göteborg
Re: Ja

Book of Vile Darkness? Sämst? Mitt tips: Ta tempen, du låter lite sjuk. Detta är den mest intressanta D&D-bok som gjorts! den är så bra att jag till-och-med tagit saker från den och lagt in dem i andra rollspel. Den gav mig tillräckligt med material för att göra en helt ny kampanj!


Kan tyckas lite dyr för att vara så tunn, men klart värd pengarna, och det dubbla om så skulle ha behövts!
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Re: Ja

Book of Vile Darkness? Sämst?
Den är inte sämst, däremot så kunde den varit betydligt bättre.
Vissa spelare i min grupp spelar så ondskefullt att de springer i cirklar runt de ondaste i BoVD.
Felet är att den är för "politiskt korrekt", därför når den inte upp till sin fulla potential.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,473
Location
Stockholm
Tycker jag med

Efter att ha skrivit material till Kult, kan jag bara tycka att BoVD var... lite för tam för min smak. :gremlaugh:

M.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Re: Tycker jag med

Dessutom tvivlar jag på att någon annan än wizards skulle ha kunnat gjort den bättre som d20-material.
Helt enkelt därför att om man gjorde en riktigt ond bok så skulle man inte få sätta på d20-loggan. :gremtongue: :gremwink:
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,473
Location
Stockholm
Det är nog rätt

Men det finns också en annan sak att ta hänsyn till, nämligen att det är svårt att skriva "ont" material. AEG försökte med Evil, men den har i mina ögon mycket sämre än BoVD, KenzerCo försökte med Villain Design Handbook, som jag tycker är lite trist och torr.

Då lyckades Midnight bättre med att ställa frågor kring ondska och sätta en "ond" stämning, men det var troligen för att det onda inte är en gimmick i den världen.

M.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Håller med av andra skäl

Dessutom tvivlar jag på att någon annan än wizards skulle ha kunnat gjort den bättre som d20-material.
Helt enkelt därför att om man gjorde en riktigt ond bok så skulle man inte få sätta på d20-loggan
Fast det här var väl innan den famösa bröstvårteparagrafen infördes?

Men strunt samma, det är förmodligen sant att ännu mer explicit ondska hade varit svår att motivera för leksaksjättens ledning. Eller för den delen för de större återförsäljarna.

Mitt problem med boken är inte att den inte är ond nog. Det finns regler för att tortera ihjäl folk, bieffekter av folkmord, och annat som är rätt högt på ondskeskalan, även om man förstås alltid kan vrida saker ett varv till i alla sammanhang. Än grövre i amerikanska sammanhang är väl reglerna för sexuella avvikelser.
Däremot känns boken onödigt svåranvändbar.

Det ges någorlunda ingående drogregler, men inga värden för alkohol, haschisch, tobak, eller andra saker som kommer i spel tusen gånger oftare än Luhix och Mordayn Vapor och vad de heter.

En hel del spells har som bieffekt att man förlorar åtskilliga poäng i något värde och kommer därför aldrig att användas av någon (överdrift utgående från egen erfarenhet).

Krångelgrejer som Dark Speech och Vile Damage är ju i och för sig fullt frivilliga, men det de tar plats från spells, feats, monster och grejer, allt det som man omedelbart kan börja använda.

Att jag inte använder prestigeklasser ser jag däremot inte som skäl att invända principiellt mot deras existens i produkter. Men det ökar inte bokens användbarhet för mina kampanjer.

Sedan är det ju praktiskt att se inkarnation femtiotolv av ett antal demoner och djävlar, nu till 3.0, men hade man bytt ut dem mot samma antal nya icke-unika monster hade jag blivit mycket gladare.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Re: Håller med av andra skäl

Mitt problem med boken är inte att den inte är ond nog.
Instämmer.

Det ges någorlunda ingående drogregler, men inga värden för alkohol, haschisch, tobak, eller andra saker som kommer i spel tusen gånger oftare än Luhix och Mordayn Vapor och vad de heter.
Man får intrycket att de skippade droger från verkliga livet med flit.

En hel del spells har som bieffekt att man förlorar åtskilliga poäng i något värde och kommer därför aldrig att användas av någon (överdrift utgående från egen erfarenhet).
Krångelgrejer som Dark Speech och Vile Damage är ju i och för sig fullt frivilliga, men det de tar plats från spells, feats, monster och grejer, allt det som man omedelbart kan börja använda.
Jag ser det på samma sätt som anledningen till att Monk och Paladin inte får multiclassa:
Det har ingenting att göra med att det är för mäktiga effekter, utan begränsningarna är för att ge DM kontroll över saker som lätt kan gå överstyr.

Sedan är det ju praktiskt att se inkarnation femtiotolv av ett antal demoner och djävlar, nu till 3.0, men hade man bytt ut dem mot samma antal nya icke-unika monster hade jag blivit mycket gladare.
Va???
Det var ju för stats på Asmodeus och Orcus som jag köpte boken! :gremtongue: :gremwink:
 
Top