Monster – underanvända & egna idéer

Tarsus

Warrior
Joined
24 Jan 2022
Messages
255
Landbläckfisken, gärna blodsugande, används ofta för att symbolisera ens fiende på en karta (med hur de griper efter allt).
Just de här går upprätt, bär kåpor, lurar i en underjordisk grotta och har installerat en människohybrid som härskare av ett rike för att samla offer till dem. Likheten med Mind Flayers är slående, och även om den första utgåvan av romanen hade sina problem skulle jag inte utesluta att en ivrig fantasyläsare som Gygax kan ha läst den och inspirerats, precis som han gjorde av allt annat han klämde in i Dungeons & Dragons.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,114
Location
Stockholm
Inte ett underanvänt monster men en underanvänd design, Anders Wissler tolkning av Midgårdsormen för 'Tors fiske' statyn på Mariatorget i Stockholm:
1706174274870.png


Vi har också de två sjömonstrena som flankerar Tor statyn:
1706174443916.png
1706174493830.png

Inte de bästa bilderna medger jag men man tager vad man haver.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,491

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,114
Location
Stockholm
I många generiska fantasyrollspel finns ju jättar med som fiender, men då i ofta form av aggressiv kanonmat som det blir något slags ”mandomsprov” att besegra, typ att det visar att ens rollperson blivit ”mäktig” nog att besegra en jätte. Jag skulle vilja se ett scenario med ett mer civiliserat samhälle av jättar som rollpersonerna får besöka. Lite som Jack och bönstjälken fast med flera jättar och byggnader. Kanske att denna civilisation till och med finns bland molnen. Det är kanske därför jättarna man stöter på vanligtvis är så arga, de har fallit ner från sitt rike och är arga för att de inte kan ta sig hem. Skulle även vilja se en lite mer jämn fördelning på kön vad gäller jättar. I spelen träffar man mest på kill-jättar, men hade även velat att man träffade kvinnliga jättar. Kort sagt, mer jättar! 🙂
Kanske av intresse: Alphaspel: Pathfinder Campaign Setting: Giants Revisited
 
Top