Monster – underanvända & egna idéer

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,116
Location
Stockholm
En tråd för att presentera monster från mytologi, folktro, litteratur och annat som folk anser är underanvända. Samt monster idéer ni har fått och vill dela med er.

Här är två exempel:
Underanvänt – "Panthier" (stavningen e från engelska Wikipedia, enligt sidan så ska man uttala det som på franska) är ett heraldisk monster som utvecklats från misstolkningar av hur en panter ser ut. Det enda IP som jag har sett använda det är EON (de använde stavningen "panthera"). En panthier är kattliknande men med utdraget huvud, små horn, ibland rovfågel frambenen, och den andas ut eld (vilket ska representera djurets söta lukt, men kan ju lika gärna vara eld).

Idé – "Havs aqrabuamelu", aqrabuamelu är skorpionmännen från babyloniska mytologin, i fantasy oftast avbildade som kentauroider med skorpion underkropp, en akvatisk variant borde ha underkroppen av en kräfta/hummer och en människas överkropp (troligen med några havsfolks drag som fenformade öron), alternativt om det finns etablerade havsfolk i världen så kanske överkroppen är från en av dessa.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,900
Location
The Culture
Underanvänt:
Skiapod - En skiapod, eller "skuggfoting" är en varelse med bara ett ben och en jättestor fot. De tar sig uppenbarligen fram genom att hoppa, och deras namn kommer av att de skyddar sig från solen genom att lägga sig på rygg och använda sin stora fot som ett parasoll.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,494
Jag får aldrig slå ihjäl så många neandertalare som jag vill!
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,741
Location
Göteborg
Underanvänt:
Skiapod - En skiapod, eller "skuggfoting" är en varelse med bara ett ben och en jättestor fot. De tar sig uppenbarligen fram genom att hoppa, och deras namn kommer av att de skyddar sig från solen genom att lägga sig på rygg och använda sin stora fot som ett parasoll.
Den enfotade saci-pererê är dock inte ett dugg okänd eller underutnyttjad i Brasilien. :gremgrin:

1704128438274.jpeg

Det finns till och med en tv-serie, som kommer undan problemet med att inte ha en enbent skådis genom att aldrig visa Sacis ben.

 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,116
Location
Stockholm
Underanvänt – Det finns en tysk Kung Artur riddarroman från runt 1220, Daniel von dem blühenden Tal (tyska wiki, för oss som inte kan tyska så byter man bara språk till engelska), där man följer herr Daniel, arvtagaren till riket Blumenthal, och hur han blir en riddare av det Runda bordet och har den typen av fantastiska äventyr som en sådan har.

En av textstykerna är ”Als Daniel durch die Grafschaft vom Liehten Brunnen reitet, bittet die Herrin der Grafschaft ihn um Hilfe gegen eine Schar blutsaugender Kopffüßer, die das Land tyrannisieren” vilket oogleöversatt säger på svenska: "När Daniel rider genom länet Liehten Brunnen ber länsfrun honom om hjälp mot en skara blodsugande bläckfiskar som tyranniserar landet."

Men tyska ordet för bläckfisk - Kopffüßer - kan även direktöversättas till "huvudfoting", så det kan ju vara en fråga om blodsugande huvudfotingar.

Nu blir frågan här: ska man ha dem som landlevande (eller amfibiska) bläckfiskar som suger blod, eller gå med direktöversättningen och ha dem som blodsugande vandrande huvuden i rollspelet? Eller ska man köra med båda samtidigt? Och vad borde man kalla detta (eller dessa) monster på svenska?

(summering av inlägg från Små historiska fakta som kan vara intressanta i rollspel | Page 19)
 
Last edited:

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
I många generiska fantasyrollspel finns ju jättar med som fiender, men då i ofta form av aggressiv kanonmat som det blir något slags ”mandomsprov” att besegra, typ att det visar att ens rollperson blivit ”mäktig” nog att besegra en jätte. Jag skulle vilja se ett scenario med ett mer civiliserat samhälle av jättar som rollpersonerna får besöka. Lite som Jack och bönstjälken fast med flera jättar och byggnader. Kanske att denna civilisation till och med finns bland molnen. Det är kanske därför jättarna man stöter på vanligtvis är så arga, de har fallit ner från sitt rike och är arga för att de inte kan ta sig hem. Skulle även vilja se en lite mer jämn fördelning på kön vad gäller jättar. I spelen träffar man mest på kill-jättar, men hade även velat att man träffade kvinnliga jättar. Kort sagt, mer jättar! 🙂
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,494
I många generiska fantasyrollspel finns ju jättar med som fiender, men då i ofta form av aggressiv kanonmat som det blir något slags ”mandomsprov” att besegra, typ att det visar att ens rollperson blivit ”mäktig” nog att besegra en jätte. Jag skulle vilja se ett scenario med ett mer civiliserat samhälle av jättar som rollpersonerna får besöka. Lite som Jack och bönstjälken fast med flera jättar och byggnader. Kanske att denna civilisation till och med finns bland molnen. Det är kanske därför jättarna man stöter på vanligtvis är så arga, de har fallit ner från sitt rike och är arga för att de inte kan ta sig hem. Skulle även vilja se en lite mer jämn fördelning på kön vad gäller jättar. I spelen träffar man mest på kill-jättar, men hade även velat att man träffade kvinnliga jättar. Kort sagt, mer jättar! 🙂
Man, det här låter ju superkul! Skriv det så jag kan spela det.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
Man, det här låter ju superkul! Skriv det så jag kan spela det.
Jag måste bara skriva klart Neotech-Somalia och Marius Storfots sista plundring först, efter det skulle jag gärna skriva ett äventyr centrerat kring jättar 🙂 Har i flera år spånat på idén om ett värdshus för jättar som setting som rollpersonerna råkar hamna på, det kanske jag kan skriva innan då det är ett mindre projekt 🙂
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,116
Location
Stockholm
I många generiska fantasyrollspel finns ju jättar med som fiender, men då i ofta form av aggressiv kanonmat som det blir något slags ”mandomsprov” att besegra, typ att det visar att ens rollperson blivit ”mäktig” nog att besegra en jätte. Jag skulle vilja se ett scenario med ett mer civiliserat samhälle av jättar som rollpersonerna får besöka. Lite som Jack och bönstjälken fast med flera jättar och byggnader. Kanske att denna civilisation till och med finns bland molnen. Det är kanske därför jättarna man stöter på vanligtvis är så arga, de har fallit ner från sitt rike och är arga för att de inte kan ta sig hem. Skulle även vilja se en lite mer jämn fördelning på kön vad gäller jättar. I spelen träffar man mest på kill-jättar, men hade även velat att man träffade kvinnliga jättar. Kort sagt, mer jättar! 🙂
Den här podminiserien om engelska Jack jättedödaren (en annan Jack än han med bönstjälken) kan vara intressant rörande jättar i alla fall engelsk sago tradition, tar bl.a. upp att Kung Artur var i tidigare historieberättande känd som den som gjorde mycket för att befria Storbritannien från jättar HYPNOGORIA PODCAST - The Saga of Jack the Giant Killer
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,900
Location
The Culture
Den enfotade saci-pererê är dock inte ett dugg okänd eller underutnyttjad i Brasilien. :gremgrin:

View attachment 15946

Det finns till och med en tv-serie, som kommer undan problemet med att inte ha en enbent skådis genom att aldrig visa Sacis ben.

Jag blev nyfiken och forskade vidare, och kom till en wikipediasida med brasiliansk mytologi och folktro.
Brazilian mythology - Wikipedia

Där har vi bland annat följande guldkorn:
Capelobo - Huvud som en myrslok, kropp som en man och ben som en get. Anfaller folk och suger i sig deras hjärnor. (I min fantasi slickar den i sig hjärnan genom örat med sin långa myrslokstunga.)
Capelobo - Wikipedia

Curupira - En naturande som skyddar skogen. Har rött hår som eventuellt brinner. Fötterna sitter bakåfram för att förvirra de som försöker spåra den.
Curupira - Wikipedia

Huvudlös mula - En kvinna som haft sex med en präst förvandlas om natten till en mula utan huvud (men som eventuellt sprutar eld ur osynliga näsborrar eller halsstumpen). Oklart varför det är kvinnan som drabbas, då katolska präster ska leva i celibat, medan kvinnor inte behöver göra det.
Headless Mule - Wikipedia

Och ovan nämnda Saci Perere - En busig eller ondsint ande som tar formen av en piprökande svart man med ett ben och en röd luva. Om man kan stjäla hans luva kan han uppfylla en önskan för att få den tillbaka.
Saci (Brazilian folklore) - Wikipedia

Nu lovar jag att köpa Väsen om Fria Ligan gör en monsterbok för Brasilien!
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
Huvudlös mula - En kvinna som haft sex med en präst förvandlas om natten till en mula utan huvud (men som eventuellt sprutar eld ur osynliga näsborrar eller halsstumpen). Oklart varför det är kvinnan som drabbas, då katolska präster ska leva i celibat, medan kvinnor inte behöver göra det.
Headless Mule - Wikipedia
Jag tänker mig ett scenario där en präst anlitar rollpersonerna för att döda ett monster han påstår terroriserar samhället med omnejd. Varelsen är en huvudlös mula. Sanningen är dock att prästen inte bryr sig ett jota om lokalbefolkningen, han vill att den huvudlösa mulan ska dö då han inte vill ha några spår av att han brutit sitt celibat. Det kan rentav vara så att varelsen inte alls är farlig men att prästen betalat ett gäng banditer att mörda några ensligt boende familjer och sätta eld på deras hus för att sedan skylla på den huvudlösa mulan.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,238
Jag blev nyfiken och forskade vidare, och kom till en wikipediasida med brasiliansk mytologi och folktro.
Brazilian mythology - Wikipedia

Där har vi bland annat följande guldkorn:
Capelobo - Huvud som en myrslok, kropp som en man och ben som en get. Anfaller folk och suger i sig deras hjärnor. (I min fantasi slickar den i sig hjärnan genom örat med sin långa myrslokstunga.)
Capelobo - Wikipedia

Curupira - En naturande som skyddar skogen. Har rött hår som eventuellt brinner. Fötterna sitter bakåfram för att förvirra de som försöker spåra den.
Curupira - Wikipedia

Huvudlös mula - En kvinna som haft sex med en präst förvandlas om natten till en mula utan huvud (men som eventuellt sprutar eld ur osynliga näsborrar eller halsstumpen). Oklart varför det är kvinnan som drabbas, då katolska präster ska leva i celibat, medan kvinnor inte behöver göra det.
Headless Mule - Wikipedia

Och ovan nämnda Saci Perere - En busig eller ondsint ande som tar formen av en piprökande svart man med ett ben och en röd luva. Om man kan stjäla hans luva kan han uppfylla en önskan för att få den tillbaka.
Saci (Brazilian folklore) - Wikipedia

Nu lovar jag att köpa Väsen om Fria Ligan gör en monsterbok för Brasilien!
Kom en tv-serie till Netflix för ett tag sen som har massa brasiliansk folktro, Invisible City. Den är helt okej afaik.

Sen tycker jag att Jiangshi, de hoppande vampyrerna och Kelpien, kelternas bäckahästar är rätt outnyttjade.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,116
Location
Stockholm
Sen tycker jag att Jiangshi, de hoppande vampyrerna
Skulle inte säga att de är outnyttjade eftersom de dyker upp i (mer eller mindre) alla de rollspel jag har läst som utspelar sig i Kinesisk miljö och de flesta allmän orientaliska spelvärdarna/monsterböckerna.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,238
Skulle inte säga att de är outnyttjade eftersom de dyker upp i (mer eller mindre) alla de rollspel jag har läst som utspelar sig i Kinesisk miljö och de flesta allmän orientaliska spelvärdarna/monsterböckerna.
Fast jag vill ju se dem i scifi, cyberpunk, postapo och sånt!
 

Tarsus

Warrior
Joined
24 Jan 2022
Messages
255
Nu blir frågan här: ska man ha dem som landlevande (eller amfibiska) bläckfiskar som suger blod, eller gå med direktöversättningen och ha dem som blodsugande vandrande huvuden i rollspelet? Eller ska man köra med båda samtidigt? Och vad borde man kalla detta (eller dessa) monster på svenska?
Blodsugande bläckfiskar låter likt de proto-mind flayers som dyker upp i Darkness Weaves av Karl Edward Wagner, eller Darkness Weaves in Many Shades som den hette när den först gavs ut 1970 i kraftigt förvanskad form. Om man kör riddarromantik är nog huvudfotingarna att föredra, men fantasy tyr sig bättre till kosmisk skräck och då passar det bäst med humanoida bläckfiskmonster från bortom mörkret mellan stjärnorna.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,888
Location
Port Kad, The Rim
Jag blev nyfiken och forskade vidare, och kom till en wikipediasida med brasiliansk mytologi och folktro.
Brazilian mythology - Wikipedia

Där har vi bland annat följande guldkorn:
Capelobo - Huvud som en myrslok, kropp som en man och ben som en get. Anfaller folk och suger i sig deras hjärnor. (I min fantasi slickar den i sig hjärnan genom örat med sin långa myrslokstunga.)
Capelobo - Wikipedia

Curupira - En naturande som skyddar skogen. Har rött hår som eventuellt brinner. Fötterna sitter bakåfram för att förvirra de som försöker spåra den.
Curupira - Wikipedia

Huvudlös mula - En kvinna som haft sex med en präst förvandlas om natten till en mula utan huvud (men som eventuellt sprutar eld ur osynliga näsborrar eller halsstumpen). Oklart varför det är kvinnan som drabbas, då katolska präster ska leva i celibat, medan kvinnor inte behöver göra det.
Headless Mule - Wikipedia

Och ovan nämnda Saci Perere - En busig eller ondsint ande som tar formen av en piprökande svart man med ett ben och en röd luva. Om man kan stjäla hans luva kan han uppfylla en önskan för att få den tillbaka.
Saci (Brazilian folklore) - Wikipedia

Nu lovar jag att köpa Väsen om Fria Ligan gör en monsterbok för Brasilien!
Choque vai para o Brasil -- i en sådan settingbok skulle capelobon platsa utan bekymmer.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,076
Quinotauren kallas också "tjuren från havet med fem horn". Den tolkas ofta som häften tjur, hälften fisk. Quinotauren blev anfader till de merovingiska kungarna (ja, de långhåriga merovingerna som Frans G. Bengtsson skrev om).

1704236349978.png
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,076
Blodsugande bläckfiskar låter likt de proto-mind flayers som dyker upp i Darkness Weaves av Karl Edward Wagner
Landbläckfisken, gärna blodsugande, används ofta för att symbolisera ens fiende på en karta (med hur de griper efter allt).

Eftersom världen är som den är, inte sällan antisemitiskt.
 
Top