Nekromanti Moderna Robotar

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Men det är ju inga monumentala förändringar! Vad är ett 3g nät jämnfört med en mänsklig robot?
För sex år sedan fanns det sämra datorer osv. Men har det kommit något som har revlutionerat hela världen? En mänskligrobot som betedde sig och såg ut som en männsika skulle med säkerhet göra just detta!

Iofs! Fanns internet för sex år sedan?

/Herr Balderk, lite osäker på det där sista...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,584
Men vad trodde vi då om nu?
Alltså flera olika saker har ju hänt, som inte hände då.
Telefoner har ju ändrats och är inte som då, typ 3G
Grejen är att det inte har hänt något egentligen oväntat eller nytt på teknikfronten de sanaste 15 åren eller så. Det är bara befintliga tekniker som blivit bättre i en takt man kunde förvänta sig:

Datorerna har blivit snabbare, men är fortfarande uppbyggda på samma sätt.
Bilar har blivit lite snabbare, säkrare och bensinsnålare (fast med mindre motorer).
Telefonerna har fått lite fler funktioner, men detta är egentligen bara en fortsättning av franska Minitel.
Arpanet, Fidonet och en packe andra växer och blir internet.
Vi har fått några TV-kanaler till med mer värdelösa program.
Fler gurkbitar i hamburgarna (inte all utveckling är till det bättre).
Vapen har bättre precision, magasinkapacitet etc.
Lagringsmedia får större kapacitet, men är fortfarande baserat på principen med hålkort (dvs CD, DVD).

Grejen är att allt detta är förutsägbara förändringar. Man kunde rita en kurva på ett papper över dem och der skulle vara en trevlig jämn, förutsägbar kurva utan oväntade hopp. I denna kurva passar inte människoliknande robotar in på flera årtionden.

Nyckelorden i de förändringar som hänt är ord som mer, snabbare, billigare, större, bättre. Det är inte nyskapande innovationer, bara en finslipning av befintlig teknik. Evolution, inte revolution.

Jag är övertygad om att om man skulle göra en människoliknande robot 2008 så skulle den vara lika trovärdig som en skyltdocka eller uppblåsbara Barbara.

Det enda område jag ser en möjlig teknikförändring på är lagringsmedia. Här finns plastfilmsteknologi som tänkbar utmanare på horisonten inom några år, där man talar om tresiffriga terrabyte-mängder på ett kort stort som ett kreditkort med accesstider nästan i klass med DRAM för $5, men den finns än så länge bara i testproduktion (titta på www.thinfilm.se för mer info). Om detta inte skulle visa sig funka så kan jag våga förutspå att vi kommer att se den första terrabytehårddisken om 21 månader, plus minus 3 månader. Hade det inte varit för att vi börjar springa på en del jobbiga naturlagar när vi närmar os dessa packningsgrader skulle jag vågat säga det med plus minus en månad. Så exakt är utvecklingens hastighet.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Okej! Bra... Jag höll på att bli riktigt fundersam där...
Då håller ju också mitt resonemang!

/Herr Balderk, lättad :gremsmile:
 
Top