Nekromanti Moderna Robotar

mechagodzilla

Veteran
Joined
6 Dec 2002
Messages
3
Location
f.nv. Ölands Skogsby
Hur skulle en robot se ut 2008 enligt våra ögon idag. En burk i stål och plåt vore ganska otymplig i ett säkerhetsamhälle där man har metalldetektorer på flygplatser och ibland allmäna läkarundersökningar.

Hur döljer uppfinnarna att det faktiskt handlar om en vanlig robot och inte en människa. Hur infiltrerar man ett land med dem utan att de ska bli upptäckta.

Förslag på litteratur?
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Oj... 2008 sa du? Då skulle jag vara ett sådant neggo att jag säger att vid det laget så har utvecklingen inte gått långt nog och om man skulle kunna göra en robot som liknade en människa så skulle den väga lite väl mycket.
Nä, vid 2008 skulle ja gnog satsa på att ta normala människor och slänga in ett chip eller något liknande som gav dem impulser i hjärnan.
Vad gäller litteratur... hm... Philip K Dick, "Do Androids Dream Of Electrical Sheep?" skulle jag säga på rak arm, men litteraturhänvisningar är Kvantes gebit, så jag inväntar hans dom.


Storuggla, läser Skymningshem nu
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,584
Jag håller nog med. Med den takt vi har på utvecklingen så kommer fritt rörliga robotar 2008 i princip bara att vara intelligentare varianter av dagens självgående dammsugare, fast med inbyggd mobiltelefon och internetuppkoppling (fråga mig inte varför, men den kommer att ha det).

Räddningen för ditt spel kan ju ligga i något i stil med en konspiration av "Evil geniuses for a better tomorrow" eller liknande.

Passar inte det så rekommenderar jag att du flyttar fram kanpanjen minst 50 år.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Med den takt vi har på utvecklingen så kommer fritt rörliga robotar 2008 i princip bara att vara intelligentare varianter av dagens självgående dammsugare, fast med inbyggd mobiltelefon och internetuppkoppling (fråga mig inte varför, men den kommer att ha det).

Vadå vet inte varför? Så att den kan rapportera till företaget vad du har för skit på golvet så klart. ^_^

Jag minns att jag häromdagen tog en titt i Metro i brist på bättre saker att göra på jobbet och såg att de sökte folk som led av depressioner och gick på medicin för det. De ville göra en undersökning och operera in en diod eller flöpp i halsen på dem som skulle skicka en signal till hjärnan. Och sen skulle de bli glada. Så var teorin i alla fall. Och om man kan göra folk glada med elchocker, så kan man väl göra dem.. arga och grejjor.


Storuggla, kan göra folk arga utan el
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Och om man kan göra folk glada med elchocker, så kan man väl göra dem.. arga och grejjor.

Eller kontrollera Dem! Jag anar upptrappen till en konspiration! :gremsmirk:
En hems och kuslig regeringskonspiration som har i syfte att kontrollera hela svenska folket!!!
:gremsmile:
/Herr Balderk, gillar inte detta och kommer att följa fortsättningen med intresse :gremwink:
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Eller kontrollera Dem! Jag anar upptrappen till en konspiration!
En hems och kuslig regeringskonspiration som har i syfte att kontrollera hela svenska folket!!!
Men... regeringen kontrollerar ju redan det svenska folket juh... o_O


Storuggla, har kollat i sin samhällsbok
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Men inte så döööh! De vill kontrollera våra tanker och åsikter, styra våra liv helt oberoende av vad vi tycker och tänker och känner. De vill men chipen kontrollera varje svensk åsikter så vi tycker precis som de. inga andra partier kommer att ha en enda procent, eller ens promille.

Vi svenskar kommer att bli något mindre än människor, nästan som själlösa zombies som vandrar gatorna i brist på egna åsikter och tankar.

regeringen kommer att plantera uppgifter i våra hjärnor som vi sedan utför helt utan eftertanke.

/Herr Balderk, konspirationsteoretikern
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
"regeringen kommer att plantera uppgifter i våra hjärnor som vi sedan utför helt utan eftertanke"

Ibland misstänker jag att det redan har hänt :gremcrazy:
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Men varför? Vi är ju så fogliga redan nu! För att citera Homer SImpson: "It's brilliant! No, wait, it's needlessly complex!". Det skulel kosta mer att sätta chips på oss alla än det gör att ha en landfaderlig statsminister i tv-rutan, odemokratiska fackföreningar och en Coca-Cola fabrik i Jordbro.


Storuggla, petar på en kanelbulle
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,584
Re: Moderna Robotar [OT]

Vi svenskar kommer att bli något mindre än människor, nästan som själlösa zombies som vandrar gatorna i brist på egna åsikter och tankar.
Du är inte ute mycket va?

Jag kan inte på rak arm komma ihåg senaste gången jag uppmärksammade någon originell tanke, åtminstone inte i massmedia. Skulle tro att det var så där 10 år sen...
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
T2 ??

Kanske att de ser ut som de robotarna i T2 gör.
Hur man infiltererar ett land, enkelt.... Genom att vara listigare än de & ligga ett steg före... Låter kanske lite VÄL enkelt. Men ändå.. :gremgrin:
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Moderna Robotar [OT]

Du är inte ute mycket va?

Nej, det är jag faktiskt inte. Men tillräckligt mycket för att veta att vi svenskar i alla fall har olika tankar, åsikter och värderingar. Det chipet jag talar om skulle göra så att alla hade samma åsikter och värderingar, dock olika tanker beroende på vad regeringen vill ha oss till! :gremsmirk:

Jag kan inte på rak arm komma ihåg senaste gången jag uppmärksammade någon originell tanke, åtminstone inte i massmedia. Skulle tro att det var så där 10 år sen...

De behöver inte vara originella, bara olika.

/Herr Balderk, tycker det här börjar verka för seriöst med tanke på vad han menade först :gremcrazy:
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
ööööööööööööhhh.... uuummmmmmmm.... ahhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh

Ja, hmm... därför?

Storuggla, petar på en kanelbulle

Bra, fortsätt med det du... tills regeringen sätter in ett chip i halsen på dig och du börjar lyda minsta vink från den

/Herr Balderk, :gremwink:
 

Eskil

Warrior
Joined
10 Oct 2001
Messages
292
Jag tror inte heller att sex år är tillräckligt, lägg till några decennier vetja, då blir det lite mer utrymme.

För robotar i mänsklig form rekommenderar jag manga, det finns tonvis med sådana på just det aktuella ämnet. Några tips är...

Ghost in the Shell av Masamune Shirow (riktigt bra, det mesta som Shirow gjort och som utspelar sig i ett framtida jorden innehåller nån robot)

Battle Angel Alita av Yukito Kishiro

Sedan finns det en massa andra, men de har jag inte läst.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Jag vet vart det barkar

Vänta bara, snart nämner någon Keso eller den honungsätande mumien ifrån Budapest och tråden blir låst. :gremlaugh: Jag talar av lång och hård erfarenhet. Om ni ska spåra ut så gör det med måtta och finess.
 

Buzzhawk

Veteran
Joined
14 Dec 2002
Messages
9
Location
Partille!
Ja men det är ju jättelångt dit, tänk om vi drar tillbaka tiden med typ sex år. Vem skulle kunnna tänka att vi sitter här nu, då?
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Ja men det är ju jättelångt dit, tänk om vi drar tillbaka tiden med typ sex år. Vem skulle kunnna tänka att vi sitter här nu, då? "

Tjaaa... jag? Jonas Birgersson? Kungen? Okej, kanske inte kungen, men resten stämmer nog. Sex år är inte en sådan hiskelig tid att man kan avancera hur snabbt som helst teknologiskt. Visst, om sex år kanske det finns bra datorer som kan leka människor, men inte så bra att de kan tas för människor mer än i en sekund. Men det vore en kul tanke om det gjorde så. Jag vill ha en flygande bil.


Storuggla, vill ha många saker
 

Buzzhawk

Veteran
Joined
14 Dec 2002
Messages
9
Location
Partille!
Men vad trodde vi då om nu?
Alltså flera olika saker har ju hänt, som inte hände då.
Telefoner har ju ändrats och är inte som då, typ 3G
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Själv tycker jag att det viktigaste teknologiska framsteget för att det ska kännas att man faktiskt är inne på 2000-talet är kupolstäder.
 
Top