Nekromanti MittKon

sluper

Swordsman
Joined
8 Jun 2000
Messages
432
Location
Umeå & Järbo (Sandvikens kommun)
Vet inte om jag det här är rätt ställe att ta upp det här eftersom jag inte tänker ge mig in i någon som helst form av verbal smutskastning (lustigt det där med hur mycket intriger som kan uppstå i sånahärninga subkulturer)

Besökte MittKon här i förra veckan... och det var ju ett jättebra konvent. Men det är en sak som irriterar mig... Nej, irrriterar är inte rätt uttryckt. Något som bara går en spårlöst förbi kan ju inte irritera... nåja, till saken:

Konventstidningen. Alltså... hur kul är det att betala (OK 5-10 spänn är ju inget att bråka om... men principen) för att få läsa några ihopslarvade sidor som till största delen enbart bestod av menlösheter. Knappast något av egentligt intresse för konventsbesökarna. Självklart ska en Kon-tidning vara skriven med glimten i ögat, men NÅGOT mer än interna skämt redaktionsmedlemmarna emellan ska man väl kunna fixa utan att anstränga sig alltför mycket... eller?

/sluper - kanske en tråkmåns, kanske något helt annat
 

Pontus Löf

Veteran
Joined
1 Feb 2001
Messages
176
Location
Stockholm
Angående MittKons konventstidning
Jag var där och spelade, var inte aktiv i MittiFezen (som konventstidningen hette), men mina vänner gjorde den (Runan-redax). Och som svar på er fråga: den var synnerligen gratis! Vad innehållet beträffar låter jag Svenne eller någon annan verbal kombatant från antagonistlägret svara på era frågor, jag har i sanningens namn inte läst så mycket ur numren. Jag vill dock påpeka att konventstidningen fick väldigt få bidrag, om ens några - Björn Kauppi (D7) givetvis undantaget, då han gjorde det mesta utav textjobbet :gremwink: Min poäng är att det kom in väldigt lite feedback, redax gjorde detta utan ersättning och konventsbesökarna fick tidningen gratis. Jag vet att mina vänner mer än gärna skulle diskuterat innehållet på ett konstruktivt sätt om besökarna tagit kontakt med redax och pratat med dem om utformningen. Att så här i efterhand svepande kritisera något som besökarna fick gratis och inte medverkade till förbättring tycker jag är aningen tråkigt, men givetvis tåls det att diskuteras.

Angående Runans prissättning på konvent
Anledningen att Runan är billigare på konvent är för att Posten inte behöver någon beskärd del + att Runan är en icke-vinstdrivande tidning (eller fansin/fanzine, hur man nu vill definiera Runan). Konvent är ett bra ställe att sprida kunskapen om fansin till en bredare grupp som annars inte skulle läsa fansin.

Angående MittKon
MittKon var för övrigt ett bra och mysigt konvent, trots det låga deltagarantalet.
 

Julle

Veteran
Joined
29 Oct 2000
Messages
30
Location
Göteborg
Jag anser att en bra konventstidning bör vara humoristisk. Självklart kan man även ta med användbar information (i Mittifezen informerade vi bland annat om rökförbudet, hålen i govlven etc. vi fick ingen info från konventsledningen som vi inte la in). Humorbiten finns där för att lätta upp stämningen och förhoppningsvis ge besökarna ett gått skratt mellan spelpassen.

Att sen ha en humor som går hem hos alla är nog ganska svårt. Hurvida vi lyckades med Mittifezen är svårt att säga eftersom vi fick så lite respons på den. På Lincon-löken som var skapad i samma humoristiska anda fick vi dock mycket possitiv respons (och självklart en del negativ också). Om man inte gillar humorn är det ju bara att låta bli att läsa tidningen, inte värre än så... När man skriver humoristiskt utgår det ju självklart från artikelförfattarens egen humor.

/Joel Bellander, Runan

PS. Det var Runan som såldes för 5-15kr, den innehåller ganska få humoristiska inslag, istället är den inriktad på seriösa rollspelsrelaterade artiklar, intervjuer, recensioner etc. DS.
 

SvenFu

Warrior
Joined
4 Oct 2000
Messages
265
Location
Stockholm
Var du inte på konventet eller läste du bara inte tidningen?

Seriösa felaktigheter hursomhelst.

Mvh,

Sven Folkesson
Textansvarig Runan
 

SvenFu

Warrior
Joined
4 Oct 2000
Messages
265
Location
Stockholm
Håller med.

Det var ca 70 pers på MittKon vilket drog ner farten avsevärt. Det var mysigt och trevligt på alla sätt, men för att en konventstidning skall bli dynamisk och levande (läs rolig) behövs många läsare och bidrag.

Mvh,

Sven Folkesson
Textansvarig Runan
 

sluper

Swordsman
Joined
8 Jun 2000
Messages
432
Location
Umeå & Järbo (Sandvikens kommun)
Var på konventet.

Läste två nummer av konventsbladet.

Vad gäller prissättning blandade visst ihop detta blad med nå't fanzin som såldes på samma ställe, ber om ursäkt för det.

Inser att det var ett litet konvent och att tidningen gjordes gratis, men jag tycker ändå att den var torftig.
 

sluper

Swordsman
Joined
8 Jun 2000
Messages
432
Location
Umeå & Järbo (Sandvikens kommun)
"Jag anser att en bra konventstidning bör vara humoristisk."

Har aldrig påstått något annat. Det jag var lite skeptiskt till var väl snarare att det kändes som att det var lite väl mycket namedropping och intern redax humor inblandat, that's all...
 

SvenFu

Warrior
Joined
4 Oct 2000
Messages
265
Location
Stockholm
Det är möjligen sant. Problemet är att om man skämtar om andra personer så tenderar dessa (likt rollspelare i gemen) att ta illa upp, skrika om personangrepp, börja gråta, begära censur etc. Och i slutändan så blir vi utslängda från konventet...

Mvh,

Sven Folkesson
Textansvarig Runan
 

SvenFu

Warrior
Joined
4 Oct 2000
Messages
265
Location
Stockholm
Ok.

Jag har som sagt inget emot mindre konvent och absolut inte MittKon, ville bara påpeka att det blir lite svårt att få till en konventstidning som griper stämningen och involverar konventsbesökarna...typ.

Mvh,

Sven Folkesson
Textansvarig Runan
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Är inte det ett tecken på att man borde ändra sin humor en aning? Eller åtminstone inte publicera dylika "skämt"? Det måste väl gå att vara rolig utan att vara det på någons bekostnad, eller?

/Azagthoth
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Man får väll ...

Man kan alltid improvisera, skriva en liten novell av
det hela. Finns det ingen stämning att greppa går det
väll bra att skriva det, "Atmosfären här var så död att
man trodde kyrkogården låg runt knuten". Fantasi är bra
att ha. En konventstidning ska ju visa både bra och dåliga
saker (konstruktivt!) ... tror jag i alla fall.
Läs pressetik, boken "att börja skriva" (det är en dålig
titel som platsar för lågstadieelever, men luras inte
av den titeln) är ett mycket bra redskap som vi på
Journalist-grenen på Tingvalla lär oss ifrån. Nyttosaker !

/Alexander Gyhlesten

"Det du inte vet har du ingen aning om"
 

Julle

Veteran
Joined
29 Oct 2000
Messages
30
Location
Göteborg
Re: Man får väll ...

Självklart. Men det blir roligare att skriva en konventstidning om man får mycket respons, många insändare etc. anser i alla fall jag. Och på ett litet konvent blir det lätt mindre av den saken...

/Joel Bellander, Runan
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Jag är ganska säker på att människor i allmänhet kan ta illa upp av skämt, inte specifikt rollspelare. Om folk börjar gråta när man skämtar om dem så är det ens humor det är fel på, är jag rädd. Man kan i alla fall se över möjligheten...

I övrigt instämmer jag med Azaghtoth till fullo!

/RipperDoc

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

sluper

Swordsman
Joined
8 Jun 2000
Messages
432
Location
Umeå & Järbo (Sandvikens kommun)
Man kan ju ifrågasätta nödvändigheten att överhuvudtaget driva med folk. Det är klart att det kan ju vara skojigt ibland. Personer som driver med folk kan delas upp i två grupper.

1, De som klarar av att göra det snyggt och hålla det hela på en rimlig nivå

2, De som blir utslängda från konvent.

Men nu var det inte det det handlade om.
 
Top