Nekromanti Mitt alkemisystem - mundan alkemi

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Som jag lovade i ett annat inlägg igår kommer här bifogat version 1.7 av mitt nya alkemisystem för vad jag kallar mundan alkemi, vilken inte på något synlig sätt är relaterat till magi (annat än för pöbeln, då :gremwink:) och uppvisar vissa skillnader mot den mer magiinriktade esoteriska alkemi (den som används med den färdigheten Alkemi i ursprungsutförandet).

Mundan alkemi är den fantasytappning av primitiv kemi, och förhoppningsvis någorlunda i klass med dess motsvarigheter i andra spel/spelvärldar.

Systemet är inte färdigbyggt och har endast bollats med en annan person, så jag tar tacksamt emot alla former av konstruktiv kritik! För alla människor som tänker göra mig den stora tjänsten eller bara är intresserade tänkte jag först sammanfatta några viktiga punkter om vad mundan alkemi egentligen handlar om och vad jag har varit ute efter.

- ett system som är enklare och rimligare än det tidigare men samtidigt har möjligheten att bli lika detaljerat (jobbar på det sista)
- en uppdelning av alkemin i två undergrenar som är separata men länkade till varandra
- möjligheten för icke-magiker att bli alkemister
- möjligheten för icke-magiker att kunna utnyttja alkemin till något vettigt
- en anledning för apotekare att ha Alkemi som yrkesfärdighet
- fler och passande funktioner för alkemin
- en fungerande alkemisk teori som stöder och förklarar hur processerna fungerar och åtminstone till viss del länkar dem med magiteorin (redosvisas i tidigare inlägg; fråga eller använd sökfunktionen)
- dyra och sällsynta produkter som är lika högt eftertraktade bland de högre stånden som närapå övernaturliga för de lägre

Mundan alkemi ska inte kräva någon magi eller magisk kunskap och ska tillåta alla typer av processer som med lite god vilja skulle kunna utföras kemiskt i verkligheten, t.ex.
- extraktion av aktiva substanser ur växter, djur och mineral
- skapande av medicin
- analys av substanser
- metallurgiska alkemiprocesser

Den tidigare alkemin döper jag om till esoterisk alkemi för att kunna skilja dem. Esoterisk alkemi är istället nära förknippad med magin och innehåller som bekant
- tillverkandet av artefakter och elixir
- analyserandet av magiska objekt och dylikt
- höggradig transmutation
- kongelering av filament

Mundan alkemi är inte tänkt att...

...ersätta den tidigare alkemin
...vara ett allmänanpassat, komplett, balanserat och/eller genomgående speltestat system (även om speciellt det första och sista såklart är eftersträvansvärt) färdigt att proppa in i nästa Eon-modul.
...användas av varannan kvacksalvare annat än vad gäller nollte magnitudens processer
...vara ett redskap för powergaming

Hoppas systemet är användbart och inte bara en massa dravel, men nu har jag i alla fall bevisat för mig själv att jag faktiskt kan färdigställa ett sånt här litet projekt, även om det tar några år ^^
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Impressive... most impressive... [ANT]

Imponerande som sagt, något som definitivt kommer finnas i mitt Mundana.
Du bör fila på ett annat namn dock, tycker jag...
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Impressive... most impressive... [ANT]

Du bör fila på ett annat namn dock, tycker jag...
Tackar så mycket för komplimangen, men du får gärna utveckla dit lite kring vad du ogillar med namnet? (förutom att man mer eller mindre är tvungen att byta namn på den gamla alkemifärdigheten för åtskilnad och konsekvens) Det är egentligen ett arbetsnamn av formen "det bästa jag kommer på för tillfället", men nu så har jag liksom fastnat för det...

Men har du bättre förslag så är jag idel öra ^^
 

Boldtaar

Warrior
Joined
12 Jul 2004
Messages
264
Location
Göteborg
Re: Impressive... most impressive... [ANT]

Blir att ta med till jobbet och läsa i morgon :gremsmile:

Tips:
Spela The Witcher!
Alla rollspelare borde ha spelat The Witcher, inte bara för att det har ett bra alkemi system utan för att det är ett grymt skönt RPG till PC i helhet. :gremgrin:

Glöm inte att ladda ner senaste uppdateringen!
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Witcher + alkemi (lite OT)

Jo, har hört bra saker om det och sett litegrann av det, och en del av grundkonceptet tilltalar ju uppenbarligen mig, men jag måste ha tillgång och tid också :gremwink:

Och eftersom jag inte har tid att kolla spelet just nu måste jag (eftersom vi är inne på ämnet) självklart fråga; hur fungerar alkemistystemet, vad är det som är så bra med det, och vad finns där som jag kan sno till mitt eget? :gremwink:
 

coconets

Veteran
Joined
21 Mar 2006
Messages
74
Location
Uppsala
Först:
Bra jobbat! :gremsmile: Du borde prata med Kim om det då det inte borde behövas så mycket modifieringar för att få det officiellt :gremsmile:

Sen, dock, undrar jag lite om indestruktibiliteten... För att vara så som du beskriver den först:
"Ger ett föremål en närapå osårbar beläggning av ett alkemiskt material som gör det oemottagligt för skada så länge beläggning kvarstår. Så länge ingen nötning sker håller beläggningen praktiskt taget i evighet, och så länge nötningen inte är extrem (tänk kvarnhjul) kan den vara i åtskilliga generationer. "
Så tycker jag att ett brytvärde på 20 är ganska lågt. Speciellt med tanke på vad som sker när det sänks...

Och information jag saknar, men jag kanske bara är dum :gremsmile:, hur mycket väger fanskapet? :p

Angående Alkemiska skärpan: blir det inte snabbt en inflation på klart avsevärt mycket bättre vapen då? De flesta rikare adelsmän och snobbiga borgare torde ju både ha tiden och pengarna som krävs? eller är jag ute och cyklar igen?

likaså borde det väl vara med rustningen? (alkemiska hårdheten).


Sen två sista kommentarer:
Det är synd, tycker jag, att du inte gjort upp med slumpsystemet! Men det kanske kommer i nästa version? :p

Sista: Vill du att man ska kommentera sådant som korrekturen missat? (i pm elller liknande?)
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Tack så mycket :gremlaugh: Problemet skulle väl vara att klämma in det i det officiella Mundana, men målet är väl att det ska gå i vilket fall utan större förändringar.

Indestruktibilitet var mest en kul idé och alla siffror är helt tagna ur luften, så du kan mycket väl ha rätt; det är ju inte speltestat alls (trevligt att det inte var några grövre anmärkningar på den; den känns ju minst sagt kontroversiell även för mig...).

Vikten har jag alls inte tänkt på, men det kommer!

Det är just för att undvika inflation som jag försökt trycka så hårt på kostnaden och ovanligheten; alkemisterna är få, och flera av dem har nog bättre saker för sig än att ägna en vecka åt att framställa ett vapen. Betänk att smidet och stålet ger mycket större inverkan än alkemin till en bråkdel av priset, och säg att ytterst få alkemister behärskar den komplicerade metallurgiska alkemin och hänvisa till att de bevakar sina eftertraktade och lukrativa hemligheter väl så lär det lösa sig.

Slumpsystemet är tråkigt råarbete, och priotriteras därför lågt, speciellt som systemet överlever utan det, men gör jag systemet helt klart ska det finnas med. Det enda jag behöver då är ett sätt att avgöra vilka riken reagensen ska hämtas från... förslag?

Hittar du korrekturfel som sluppit igenom får du gärna ändra/kommentera, färgmarkera (eller använda words "spåra ändringar") och sedan skicka en kopia till mig, så rättar jag det till nästa upplaga.

Jag får avslutningsvis tacka så väldigt mycket för kritiken; det var just sånt här jag hoppades på när jag lade ut det på forumet! Tack så mycket! Så snart tentaperioden är över och jag börjat sommarvilan ska jag fundera på att få iväg den (enligt planen) fullt fungerande version 2.0!
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Re: Impressive... most impressive... [ANT]

Tackar så mycket för komplimangen, men du får gärna utveckla dit lite kring vad du ogillar med namnet?
Tycker bara att "mundan alkemi" låter för svävande i en värld som heter "Mundana"... menar man "alkemi i Mundana" eller bara "jordnära alkemi" liksom?

Borde inte helt enkelt "kemi" vara en bättre term?
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Impressive... most impressive... [ANT]

Ah, förstår poängen... "jordnära alkemi" är ju det som avses, och efter ett tag blir man ju hemmablind vad gäller de olika termerna. "Kemi" skulle kunna fungera, men ger nog lite för moderna associationer, vilket skulle störa Eon-känslan, så tills vidare kommer jag fortsätta kalla det för "mundan alkemi".
 

Boldtaar

Warrior
Joined
12 Jul 2004
Messages
264
Location
Göteborg
Re: Witcher + alkemi (lite OT)

Färdighet som motsvarar växtlära, djurlära och geologi används ihop med alkemi för ta tillvara viktiga alkemistika komponenter från djur, växter och miniraler. Med höga färdighets värden kan du få flera olika och/eller mer av de olika komponenterna

System byggs upp av flera olika grund-komponenter som kan utvinnas ur flera olika djur/växter där en del från ett djur exempel vis kan innehålla flera grund-komponenter dessa kombineras senan ihop med en av flera unika komponenter enligt ett recept för att framställa allt från droger och gifter till bomber och annat skoj.

Titta lite på dessa länkar så förstår du mer:
http://witcher.wikia.com/wiki/Alchemy
http://www.gamebanshee.com/thewitcher/potions.php
http://www.gamefaqs.com/computer/doswin/file/915112/50630
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Witcher + alkemi (lite OT)

Tack så mycket; ser ut att vara ett bra system, och jag får klart överväga att sno lite namn ifall jag får slut på uppslag över något...
 

coconets

Veteran
Joined
21 Mar 2006
Messages
74
Location
Uppsala
Som jag förstår det så har Gardener problem med med de gamla bigofade filerna


Du vill inte bifoga filen på nytt? (jag har lyckats trolla bort den på min dator)
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Filen finns här

Eftersom filen tydligen trollade bort sig i samband med systembytet kommer den igen här.
 

Attachments

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Det ser trevligt ut, ska ta och läsa igenom det hela någon gång snart... T.ex. efter att jag har tentat av min sista kurs för terminen i nästa vecka... :gremwink:
 
Top