Som jag lovade i ett annat inlägg igår kommer här bifogat version 1.7 av mitt nya alkemisystem för vad jag kallar mundan alkemi, vilken inte på något synlig sätt är relaterat till magi (annat än för pöbeln, då
) och uppvisar vissa skillnader mot den mer magiinriktade esoteriska alkemi (den som används med den färdigheten Alkemi i ursprungsutförandet).
Mundan alkemi är den fantasytappning av primitiv kemi, och förhoppningsvis någorlunda i klass med dess motsvarigheter i andra spel/spelvärldar.
Systemet är inte färdigbyggt och har endast bollats med en annan person, så jag tar tacksamt emot alla former av konstruktiv kritik! För alla människor som tänker göra mig den stora tjänsten eller bara är intresserade tänkte jag först sammanfatta några viktiga punkter om vad mundan alkemi egentligen handlar om och vad jag har varit ute efter.
- ett system som är enklare och rimligare än det tidigare men samtidigt har möjligheten att bli lika detaljerat (jobbar på det sista)
- en uppdelning av alkemin i två undergrenar som är separata men länkade till varandra
- möjligheten för icke-magiker att bli alkemister
- möjligheten för icke-magiker att kunna utnyttja alkemin till något vettigt
- en anledning för apotekare att ha Alkemi som yrkesfärdighet
- fler och passande funktioner för alkemin
- en fungerande alkemisk teori som stöder och förklarar hur processerna fungerar och åtminstone till viss del länkar dem med magiteorin (redosvisas i tidigare inlägg; fråga eller använd sökfunktionen)
- dyra och sällsynta produkter som är lika högt eftertraktade bland de högre stånden som närapå övernaturliga för de lägre
Mundan alkemi ska inte kräva någon magi eller magisk kunskap och ska tillåta alla typer av processer som med lite god vilja skulle kunna utföras kemiskt i verkligheten, t.ex.
- extraktion av aktiva substanser ur växter, djur och mineral
- skapande av medicin
- analys av substanser
- metallurgiska alkemiprocesser
Den tidigare alkemin döper jag om till esoterisk alkemi för att kunna skilja dem. Esoterisk alkemi är istället nära förknippad med magin och innehåller som bekant
- tillverkandet av artefakter och elixir
- analyserandet av magiska objekt och dylikt
- höggradig transmutation
- kongelering av filament
Mundan alkemi är inte tänkt att...
...ersätta den tidigare alkemin
...vara ett allmänanpassat, komplett, balanserat och/eller genomgående speltestat system (även om speciellt det första och sista såklart är eftersträvansvärt) färdigt att proppa in i nästa Eon-modul.
...användas av varannan kvacksalvare annat än vad gäller nollte magnitudens processer
...vara ett redskap för powergaming
Hoppas systemet är användbart och inte bara en massa dravel, men nu har jag i alla fall bevisat för mig själv att jag faktiskt kan färdigställa ett sånt här litet projekt, även om det tar några år ^^

Mundan alkemi är den fantasytappning av primitiv kemi, och förhoppningsvis någorlunda i klass med dess motsvarigheter i andra spel/spelvärldar.
Systemet är inte färdigbyggt och har endast bollats med en annan person, så jag tar tacksamt emot alla former av konstruktiv kritik! För alla människor som tänker göra mig den stora tjänsten eller bara är intresserade tänkte jag först sammanfatta några viktiga punkter om vad mundan alkemi egentligen handlar om och vad jag har varit ute efter.
- ett system som är enklare och rimligare än det tidigare men samtidigt har möjligheten att bli lika detaljerat (jobbar på det sista)
- en uppdelning av alkemin i två undergrenar som är separata men länkade till varandra
- möjligheten för icke-magiker att bli alkemister
- möjligheten för icke-magiker att kunna utnyttja alkemin till något vettigt
- en anledning för apotekare att ha Alkemi som yrkesfärdighet
- fler och passande funktioner för alkemin
- en fungerande alkemisk teori som stöder och förklarar hur processerna fungerar och åtminstone till viss del länkar dem med magiteorin (redosvisas i tidigare inlägg; fråga eller använd sökfunktionen)
- dyra och sällsynta produkter som är lika högt eftertraktade bland de högre stånden som närapå övernaturliga för de lägre
Mundan alkemi ska inte kräva någon magi eller magisk kunskap och ska tillåta alla typer av processer som med lite god vilja skulle kunna utföras kemiskt i verkligheten, t.ex.
- extraktion av aktiva substanser ur växter, djur och mineral
- skapande av medicin
- analys av substanser
- metallurgiska alkemiprocesser
Den tidigare alkemin döper jag om till esoterisk alkemi för att kunna skilja dem. Esoterisk alkemi är istället nära förknippad med magin och innehåller som bekant
- tillverkandet av artefakter och elixir
- analyserandet av magiska objekt och dylikt
- höggradig transmutation
- kongelering av filament
Mundan alkemi är inte tänkt att...
...ersätta den tidigare alkemin
...vara ett allmänanpassat, komplett, balanserat och/eller genomgående speltestat system (även om speciellt det första och sista såklart är eftersträvansvärt) färdigt att proppa in i nästa Eon-modul.
...användas av varannan kvacksalvare annat än vad gäller nollte magnitudens processer
...vara ett redskap för powergaming
Hoppas systemet är användbart och inte bara en massa dravel, men nu har jag i alla fall bevisat för mig själv att jag faktiskt kan färdigställa ett sånt här litet projekt, även om det tar några år ^^