Misslyckade tärningsslag

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
"blockera" är att bara säga nej och inte erbjuda något nytt. "Ja, men" (eller min egen "Nej, för att") erbjuder åtminstone någonting nytt i och med att man motiverar med en konsekvens. Skulle du kunna utveckla varför blockera är bra skit?
Det här beror ju på spel rätt mycket och så. Men för mig är nog grunden att misslyckanden blockerar och tvingar fram andra vägar, inte andra sätt att nå samma sak utan ibland ofta, ibland sällan, så är saken som försöktes att uppnås helt utom räckhåll eller att situationen nu är en sådan att saken i sig är omformat eller besitter en helt annan position i situationen.

Dvs vi försöker hitta skit på politiken som vi alla vet är korrupt, du hackar datasystem, ber privatdetektiver bevaka henne, osv. Vi slår ett slag eller fler.

Du lyckas, hittar skiten och avslöjar henne och nu avgår hon från kampanjen och kommer se till att du får ett helvete från och med nu och framåt. Vad gör ni?

Du misslyckas, hon vinner kampanjen, är nu regional ledare med ofantlig makt att förfoga över och uppenbart dolt sin korruption för alla. Det finns inget sätt att få bort henne från den positionen. Vad gör ni?
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,060
I AW misslyckas man väl på <7? Eller, det finns iaf inget i reglerna som hindrar SL från att beskriva ett resultat på <7 som ett misslyckande.
Jag vet inte hur det är i AW, men i Dungeon World är ett resultat på 6 eller lägre inte per automatik ett misslyckande. Det får konsekvenser och ger SL möjlighet att trigga ett "hårt" SL-drag. Bland de dragen finns dock inget i stil med att "Berätta att de misslyckas". Visst kan en SL trots det rakt av säga att handlingen misslyckas, men i mina ögon strider det mot reglernas andemening. Ett betydligt bättre drag vore till exempel att använda upp deras resurser och berätta om ett annalkande hot: "Du får efter mycket möda upp låset men dyrken sitter stenhårt fast. Du tycker dig ana avlägsna steg i gången bakom er. Vad gör du?"
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Ja, spelledarteknik ... som jag skrev.


Jag skrev faktiskt "Jag klagar bland annat på att det koncept som spelet själv säger att jag ska vara", inte som jag valde.


Ja, spelledarteknik ... som jag skrev.

Sista gången jag skriver detta: "jag hade föredragit om tärningsslaget kom med detta automatiskt."
Det första skulle jag säga är en rollspelsteknik då den utövas av både spelledare och spelare.

Jag läste inte meningen och snappade upp allt. Jag håller med om att det finns spel där spelets regler och ibland världen går emot det spelet säger att man ska kunna spela. Det kan antingen vara dålig speldesign, eller bara ogenomtänkt, eller att designern har olika syn på vad det innebär att vara en tuff utbygdsjägare.

Jag tänker på spelledarteknik som sådant man gör under spelets gång vid spelandet, rollgestaltande, tolkande, berättande, men om man även inkluderar prep i det ha du rätt, så till vida det är man själv som gjort äventyret. Om man spelar ett köpäventyr blir det annorlunda.

Om du föredrar att tärningsslaget automatiskt ska komma med en viss konsekvens annat än lyckat och misslyckats, då är vi tillbaks till det jag också skrev, du får designa det själv eller hitta och spela de spel som fungerar så. Eller modda allt du spelar till att fungera så.

Jag ber om ursäkt att du känner dig tvungen att för sista gången skriva vad du föredrar.

Men jag undrar varför du postar om det, för att skriva av dig? För att få tips på spel med den funktionen? För att hänvisa dina spelledare till vad du vill ha i deras spel? För att veta vad andra tycker?
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Jag vet inte hur det är i AW, men i Dungeon World är ett resultat på 6 eller lägre inte per automatik ett misslyckande. Det får konsekvenser och ger SL möjlighet att trigga ett "hårt" SL-drag. Bland de dragen finns dock inget i stil med att "Berätta att de misslyckas". Visst kan en SL trots det rakt av säga att handlingen misslyckas, men i mina ögon strider det mot reglernas andemening. Ett betydligt bättre drag vore till exempel att använda upp deras resurser och berätta om ett annalkande hot: "Du får efter mycket möda upp låset men dyrken sitter stenhårt fast. Du tycker dig ana avlägsna steg i gången bakom er. Vad gör du?"
Det sätter dock press på spelledaren att komma upp med något mer just där och då, vilket passar olika spelledare olika bra. Om jag förstår Rickard rätt så önskar han mer än så. Man skulle kunna ha dels en generisk lista av typen "misslyckas med 1 dra av 1 resurs", "misslyckas med 2-4, dra av en resurs och sätt in ett hot av RP:s nivå" osv, eller nåt mer definitivt som kanske "misslyckas med 1 betyder att dyrken har fastnat och följande försök kommer vara x mycket svårare och förstöra den första dyrken", "misslyckas med 2-4 betyder att dyrken har fastnat och att 1 slumpmässigt framslaget monster från slumptabell x är 20 meter bakom rollpersonerna på väg mot dem".

Nu när jag själv uttryckt det på det sättet så inser jag att det finns ett par spel med åtminstone det generiska upplägget kring tärningsslag, olika grader av lyckande eller misslyckande. Men jag kan också tolka OPs intention fel.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Ja, typ som i Stars Without Number där man börjar kampanjen med att generera settingen (en sektor av galaxen) med hjälp av en uppsättning slumptabeller.
Du menar som gjorts sedan första Traveller? ;)

Grymt intressant tanke dock. VAD tärningsslag faktiskt används för att åstadkomma.

Olika typer av slump har ju också olika syfte.

Kort eller chit-pull system låter dig räkna på statistiska chanser och garanterar alla utfalls förekomst.

Tärningar bjuder in alla former av gambler’s fallacy, och en närmast vidskeplig syn på slump. Men också bra metoder för att påverka chanser. Modifiers, flera tärningar, pölar, ad/disad, etc.

Tabeller ger möjlighet att överblicka alla möjliga resultat innan slaget sker.

Matriser gör det enkelt att exempelvis jämföra A med B eller ta fram synergier mellan exempelvis ett slumpat tal och en svårighetsgrad.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
När jag tittar på agens, den bildliga betydelsen, så dyker förklaringar som förmåga, handlingskraft, fri vilja och självständighet upp.

I alla fall av slumpsystem (tror jag) där spelledaren inte tillåts ignorera tärningar så minskas agensen. Du har den fria viljan att försöka något, men inte den fria viljan att lyckas eller misslyckas med något på det sätt du beskriver och vill.
 
Top