Om struktur i allmänhet
"Men liksom med det mesta i rollspel så är det skillnad på actionsituationer och övriga omständigheter."
Javisst. Och det följer den linje som jag alltid har stått på:
Reglerna bör inte i första hand främja trovärdighet, utan dramatik.
Dramatik är ju just var rollspel går om. Att bygga en berättelse, att driva på och skapa. Om man låser fast sig för mycket vid trovärdighet och verkligheten blir det inte lika kul som om man sätter dramatiken i första rummet. Visst, det får mer än gärna vara trovärdigt, men det ska först och främst vara dramatiskt.
Vi kan ta ditt
Stunt-stridssystem som exempel. Det gillar jag för att det jobbar utifrån dramatik.
Spelarna uppmuntras till att göra stunts, oväntade och finurliga saker som går utanför det vanliga hackandet. Detta är - just det - dramatiskt. Det för handlingen framåt, det är intressantare än att man hackar till det att någon dör eller däckar av. Stunts kännetecknas av att de driver handlingen framåt med stora, oväntade skutt. Stunt-systemet främjar omväxling, kreativitet och en massa andra småsaker som just står för dramatik. Du vill ha en spelmekanism som kan justera chansen att striden slutar oavgjort, uppmuntra till samarbete, inkluderar en blandning av slump och taktik. Det gillar jag.
Och liksom, det är ju kontentan.
Färdighetsanvändning får gärna vara trovärdig så länge som den innefattas i dramatik.
Dramatik uppnår man om man till exempel lyckas med låsdyrkningen förr eller senare, men problemet är att man har tidspress. Det skapar spänning och ovetskap. Dramatik.
Likadant om spelarna har suttit och planerat en lång stund hur de ska kunna genomföra något. De har en juste plan, som kanske är tokig och konstig, men den är dramatisk. Då ska för fanken inte reglerna komma mellan när spelarna försöker iscensätta planen och stoppa det roliga. Jag säger inte att spelarna nödvändigtvis ska lyckas precis som de tänkte sig, men reglerna ska inte förstöra totalt och avstanna förloppet. Reglerna får gärna vända förloppet i någon konstig vinkel, men inte klippa av spelarnas plan totalt.
Detta är typiska sådana tillfällen som man som spelledare oftast får gå in med lite sund friform/skita i reglerna till förmån för berättelsen.
Rasmus