Nekromanti Misslor-Gulliga missfoster?

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Den här diskussionen...

Misslornas hela nackdel här är att de, likt judarna, inte var kapabla att försvara sig och att ingen tog dem i direkt försvar (om nu inte ngn skall påstå att dvärgar eller kragg generellt sett rusar till misslornas undsättning).
Att kraggarna tar misslor i försvar trodde jag åtminstone var semiofficiellt? Jag minns inte exakt hur deras relation utmålades i B&M men jag vill minnas att den var i grunden samma som i Krilles orginalalster.

Så nog har de någon som är redo att slåss för dem. Om inget annat så finns det ju kraggar i daggbacken som lär slåss för att försvara sina hem, så jag skulle knappast kalla den byn försvarslös.

/Joel
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Tre exempel....

"men om man endast ser till värdet i deras produktion, så har slaven i sig inget värde;"

Äldre Västgötalagen said:
Dräper någon träl, böte tre marker, om inte ägaren kan visa att han var värd fyra; då skall han så böta.
Äldre Västgötalagen fick dessutom stå som förebild för Jus Magna, Consabers lag, så bli inte förvånad om du känner igen dig.

I vilket fall, slaven är produktionen. Vad du säger är att din motorsåg är värdelös, så du kan lika gott slå ihjäl den. Tja, det är väl ditt problem, men motorsågar är dyra och utan dem kan en skogshuggare inte göra sitt jobb. Trots allt så lägger skogshuggaren till och med ner tid och pengar på att gulla med sin motorsåg. Visst, han får slå ihjäl den om han vill, men då är han bra puckad.

Och misslor är inte särskilt ofta vare sig svarta eller slavar, så den jämförelsen faller skevt. Inte sjunger de gospel heller.
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Valium åt alla

Jag är något förvånad över att du inte väljer att besvara något av de mer oresonliga inläggen i den här tråden istället för mitt.

Jag kommer till det. Men egentligen så var väl inlägget inte bara menat till dig utan till alla andra (de som debatterat i den här tråden och de som bara nöjt sig med att läsa) också.

Så Neogames sitter alltså och lyssnar med pennan i högsta hugg fullt beredda att utplåna misslorna ur spelvärlden om vi inte visar upp en enad front? Dessutom kommer det att jaga i fatt och döda alla spelledare som inte slaviskt följer deras moduler.

Det första var menat som ett skämt som jag hoppas att du förstår.

Våld går väl alltid att undvika även om alternativet inte alltid är så trevligt. Ta dig en titt runtom i världen. Hur mycket av allt de elände som du ser känns välmotiverat och rationellt? Jag tycker att man har en väldigt naiv världssyn om man tror att folk bara agerar med mänsklighetens bästa i åtanke hela tiden.

Det var inte så jag menade. Min åsikt/syn på världen ligger egentligen någonstans där mitt i mellan. Alltså jag tror inte att folk bara agerar med mänsklighetens bästa i åtanke men jag tror inte heller att alla är fullständigt illvilliga och agerar för att sprida elände. Däremot något som jag tror är att de flesta människor egetnligen vill leva i fred. Och att de flesta agerar på ett sätt som är gynnande för dem själv fast till en viss gräns, de flesta (tror jag) skulle inte dräpa, misshandla eller låta andra lida (inte att för mycket iaf) för att tjäna några extra slantar. Däremot skulle de nog kunna låta andra lida (i princip hur mycket som helst) för att rädda sina när och kära.

Sedan så anser jag att de flesta också nöjer sig med att vara passiva (egentligen inte 'nöjer' sig då, de kan nog önska att de handlat annorlunda) och låta saker gå förbi, fast även här till en viss gräns. Ifall ett par ungar skulle misshandla en annan unge mitt på gatan tror jag nog de flesta vuxna/äldre skulle ingripa.

Sedan förstår jag inte heller varför misslorna troligast skulle vara utrotade för att de är så svaga och inte kan försvara sig (nu säger jag inte att du sagt det eller att någon anna gjort det för den delen men jag har fått den uppfattningen i vissa inlägg, inte dina dock). Alltså, visst jag kan gå med på att de skulle kunna vara utrotade pga ovanstående argument men inte att de borde vara det.

Okej åter till misslorna. Där de bor nu så finns det ingen (eller väldigt lite) elände och misär, de flesta är toleranta och snälla. Det kanske finns en anledning till att de bor på sådana ställen. De kan ha blivit ivägdrivna eller utplånade på de ställen där sådan tolerans inte förekommer.

Jag tycker att misslorna är rätt töntiga och har aldrig involverat dem djupare i någon kampanj vare sig som rollpersoner eller spelledarpersoner. Att utlösa någon slags folkmord på dem är också töntig.

Det är vad du personligen tycker och jag håller inte med men det kan vi nog inte ändra på och jag vill inte försöka heller, än fast jag skulle (vilket jag inte säger) kunna få dig att ändra uppfattning. Så vad sägs på att vi gladligen skakar hand på att vi får ha misslorna som vi själva vill i vårat eget Mundana :gremlaugh:

Inte för att det är osannolikt att vi människor skulle ägna oss åt sådana ondskefulla dåd

Du ser, (om jag inte missförstår helt åt skogen nu :gremtongue:) det är så jag tycker också. Det är inte osannolikt att det skulle kunna hända men nu har det inte hänt i det officiella Mundana och det har jag heller inga problem med.
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Re: Tre exempel....

I vilket fall, slaven är produktionen. Vad du säger är att din motorsåg är värdelös, så du kan lika gott slå ihjäl den.
Precis, och det är ju just det jag kommer att göra om den inte kan användas för att producera, d.v.s. om min motorsåg inte funkar, så slänger jag den. Alltså ligger värdet i min motorsåg endast i om den kan producera.
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Re: Filosofi (lite OT)

Nej, det är ingen självklarhet, men det är en logisk konsekvens av observationen av verkligheten där människor inte besinningslöst slår ihjäl alla katter, hundar och andra djur de ser.
Nej, men det har jag aldrig heller sagt att människor gör. Men det döljer sig ett misstag i ditt påstående (och dessutom ett direkt logiskt fel, men det är en annan diskussion), eller snarare en förhastad slutsats. Du skrev nämligen att

"det är en logisk konsekvens av observationen av verkligheten där människor inte besinningslöst slår ihjäl alla katter, hundar och andra djur de ser."

att

"vill de flesta för det mesta inte slå ihjäl någon alls".

Och det är fel! Det är ingen logisk konsekvens; detta är din tolkning av denna observation! För om man kombinerar din observation med det faktum att de flesta människor kan tänka sig att (exempelvis) avliva en gammal katt eller hund - det är det "mest humana", som man brukar säga - så avlivar man inte en gammal människa; man gör istället allt som står i ens makt att hjälpa människan. Man plockar inte fram sin 45:a och avlivar människan! Alltså gör de flesta människor en tydlig distinktion mellan människor och djur och sålunda är det inte alls orimligt att anta att människor i Mundana skulle göra en distinktion mellan misslor och människor. Och där ligger liksom kruxet.

Och har jag förstått saken rätt om jag tror att din ståndpunkt är att eftersom dessa moralsystem inte finns i Mundana borde folk slå ihjäl misslor till höger och vänster?
Nej, det har du inte.

Om jag har missförstått: Kan du vara vänlig och förklara enkelt och tydligt -- testa att bara använda en mening eller två -- varför du tycker att misslorna borde ha blivit utrotade!
Sluta lägga ord i min mun - det är en irriterande ovana du har. Misslor borde ha det svårt att klara sig i mänskliga samhällen och det är det som är min poäng (se nedan) - vilket jag dessutom tror de flesta förstått... - på grund av följande tre faktum :

1. De flesta människor fruktar det de inte förstår eller upplever som annorlunda. Och för att citera Yoda: "fear leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering..." :gremwink: Misslor är definitivt annorlunda mot människor och såvida inte varje mundansk människobarn får lära sig från födseln att alla misslor är goda snälla varelser, så bör de åtminstone upplevas som främmande för de flesta människor. Att ifrågasätta det, är bara löjligt; se bara på hur de flesta människor reagerar när de möter en utlänning!

2. Eftersom de flesta människor i Mundana antagligen inte får lära sig att misslor är lika värda som människor, och därför borde det spela mindre roll för en människa om en missla blir rånad än om en människa blir det och därför borde det vara mera sannolikt att misslor utsätts för diverse illdåd.

3. Misslor har, i de fall de inte har en personlig kragglivvakt, inget bra sätt att skydda sig - med vissa undantag, naturligtvis. De flesta är mer eller mindre oförsvarade. Och det är alltid lättare att utsätta en oskyddad varelse för orätter än en varelse som besitter skydd.

Summan av ett detta blir att misslor borde ha det svårt att klara sig i mänskliga samhällen. Dessutom borde det inte vara speciellt svår för någon otrevlig person att utpeka misslor som syndabockar - "de är ju så snuskigt rika, ju!" (även om de faktiskt inte är det) - och därmed måla ut dom som världens problem. Och om historien och politiken lärt oss något, så är det ju att "syndabockstänkandet" är synnerligen effektivt, även om det också - rent argumentationsmässigt - oftast är totalt åt skogen.

Ioförsig, jag inser dock att jag måhända skulle ha skrivit "hur tusan klarar sig misslor i mänskliga samhällen?" istället för "i Mundana" eftersom det trots allt ändå var det jag var ute efter; min poäng kvarstår dock, nämligen att misslor borde ha det svårt att klara sig i mänskliga samhällen. Så,

hur f-n klarar sig misslor i mänskliga samhällen?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Filosofi (lite OT)

"Misslor är definitivt annorlunda mot människor och såvida inte varje mundansk människobarn får lära sig från födseln att alla misslor är goda snälla varelser, så bör de åtminstone upplevas som främmande för de flesta människor."

Och därmed desarmeras hela din tankekedja, emedan just detta att människor uppfattar misslor som goda snälla varelser (och därmed, får man anta, har lärt sig detta från födseln) är etablerat i flertalet moduler.

Men om vi nu ska angripa punkterna en efter en.

"1. De flesta människor fruktar det de inte förstår eller upplever som annorlunda. Och för att citera Yoda: "fear leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering..." Misslor är definitivt annorlunda mot människor och såvida inte varje mundansk människobarn får lära sig från födseln att alla misslor är goda snälla varelser, så bör de åtminstone upplevas som främmande för de flesta människor. Att ifrågasätta det, är bara löjligt; se bara på hur de flesta människor reagerar när de möter en utlänning!"

Åkej, vad en numera datoranimerad träskmupp säger kanske vi inte ska lägga så stor vikt vid. Desto viktigare är det sista: reagerar du likadant när du möter en enåtjugo lång japan jämfört med när du möter en enååtti lång arab?

"2. Eftersom de flesta människor i Mundana antagligen inte får lära sig att misslor är lika värda som människor, och därför borde det spela mindre roll för en människa om en missla blir rånad än om en människa blir det och därför borde det vara mera sannolikt att misslor utsätts för diverse illdåd."

Detta förutsett att rånaren väljer offer efter vad han har minst emotionell knytning till eller möjligen efter vad som gör minst motstånd. Men om han väljer offer efter vad han faktiskt kan få något ifrån? Rånar du en missla så kanske du kan få en hacka, och då menar jag jordbruksverktyget, inte en stor klase pengar. Åkej, du har rånat en missla och fått en hacka. Vad gör du nu? Går till alla MMORPGs obligatoriska handelsman (läs: hälare) som köper allt som man lootar från sina offer?

Slutligen drämmer vi till med Jus Magna igen:

Jus Magna said:
Varder utländsk man dräpt, thalaskier, asharier eller cerefalier, därtill jargisk man, alv av annan stam än pyar och alari, pälsklädd tirak, misslaman eller misslaflicka, böte tolv mark till den som står som målsägare och sex marker till Kronan.
Visst, en missla är inte mer värd enligt sabrisk lag än en utlänning, tirak, eller alv. Men det spelar faktiskt inte så stor roll. Även en missla har skydd av sabrisk lag, precis som alla andra utlänningar. De är omyndiga, visst. Men de är inte trälar och det är inte skottpengar på dem. Så de klarar sig på exakt samma sätt som alla andra som inte är trälar och inte heller är myndiga.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,916
Location
The Culture
Streck

Sluta lägga ord i min mun - det är en irriterande ovana du har.
Jag lägger inte några ord i din mun, jag ställer retoriska frågor utifrån det du skriver. Det jag tagit som utgångspunkt är din fråga:

hur tusan överlever egentligen misslorna i Mundana?!?

Den tolkade jag som att du ansåg att världen var orealistisk för att alla misslor inte blivit dödade. Jag tyckte att det var en väldigt rimlig tolkning av påståendet.

Din tes verkar vara följande:
Eftersom det finns en massa anledningar som kan få människor att vilja slå ihjäl misslor borde alla misslor ha blivit ihjälslagna.*

Min tes är följande:
Oftast väljer människor att inte slå ihjäl någon alls, varken människor, djur eller misslor.

Vi har uppenbarligen mycket olika uppfattning om hur människor väljer att använda sin fria vilja och vad som krävs för att hindra dem från att bruka dödligt våld. Det är nog så långt vi kan komma i den här debatten.

/tobias
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Re: Tre exempel....

Nu skriver jag svaret här än fast det skulle passa inte på en del andra inlägg i den här tråden också.

Det har skrivits om människans benägenhet att frukta/misstro/se ner på saker (folkslag - misslor bl.a i Mundana då) som sticker ut ur mängden eller är allmänt annorlunda. Som exempel togs svarta (negrer om man så vill) upp, de ansågs ju mindre värda i USA ett tag.

Och sedan ifall man kan göra så med människor varför inte med misslor som är mer annorlunda. Ungefär något sådant var det.

Men egentligen om man nu öveför det till Mundana. Vi tar ett land där misslor bor, passande Asharien då. Ifall det skulle komma dit en svart man (darken t.ex, de är kanske inte riktigt svarta men de fungerar som exempel), de är ovanliga där, så vad säger att de skulle se darkenen som mindre annorlunda än misslorna. Det är inte säker att de skulle anse att darkenerna var människor, människorna är ju inte så "upplyst" som sagts.

Också bara ett allämt exempel. Om både svarta (darkener) och misslor skulle vara lika ovanliga på ett givet ställe vilka skulle man då se ned på (inte bokstavligt, då hade det blivit misslorna :gremtongue:)/frukta. De stora svarta, svart är ju ondskans färg och de är stora och starka. De har konstiga ansiktdrag (det kan förfalla så för personer som lever på ställen där de är ovanliga) osv, ovs. Medan misslorna är små gulliga, söta. Med sitt lockiga hår ser de ut som små barnaänglar. De har samma hudfärg som de övriga på stället (inte darkenerna då) men kanske lite annorlunda ansiktsdrag.

De man skulle frukta/förakta mest här är enligt mig de svarta men sedan är det inte sagt att misslorna inte heller har något att frukta.
 

DarkMystic

Swordsman
Joined
15 Jan 2004
Messages
527
Location
Göteborg
Steg 2 ^;;^

…DarkMystic. Är det ingen som har fattat det än!? Ni gör ju precis som han vill! Debatterar hetsigt om varför misslorna fortfarande lever, varför inte folk vill mörda dem, varför folk vill mörda dem. Fattar ni inte att då ni vänder er tillbaka till verkligheten så kommer ni att upptäcka att misslorna är borta vare sig ni vill det eller ej! DarkMystic har då med sin fasansfullt onda nekromantikerhär svept land och rike runt som en rasande storm. Och inte en endaste missla kommer att återstå (inga levande iaf), de kommer då att ingå i hans (hoppas inte Han läser det här, för han kommer att bli galen) överondhets armé som dreglande zombies, galet skrattande skelett, förvridna ghuler, en bataljon simulacrum* och några få lamior. Dårar! Ta er i akt innan det är försent!
Men va f.n du avslöjar allt... Nä men nu har jag läst alla svaren och det har fört vidare mina tankar. Inte många attackerar misslorna för det är kul, utan Morcor har en helt annan plan.

Ni alla har hört om De dödas krig legenden, om inte så var det den perioden när alla döda vaknade upp i Asharien för att dräpa de levande. Nekromantikern som gjorde ritualen försvann och nu e det dags för att citera L&H: Vad man inte vet är att han gömde sig i misslestaden Daggbacken där han använde mer magi för att förvandla sig till en missla...

Ritualerna för att väcka alla de döda stog i ett par böcker som Samorianmännen tog och gömde i Chadrians Hopp. Men rykten säger att dem är försvunna vilket dem e! Magikern har tagit tillbaks dem och endast en person vet om det. Och detta är Morcor. Vår skurk vill ha böckerna och satsar allt på att ta dem men för det behöver han fler trupper och slår tärningen. Det blir Fala som han ska plundra kroppar och han slaktar staden snabbt och rör sig norrut.

Har börjar äventyret när spelarna får i uppdrag att finna fienden och hålla uppe dem så Jarla kan förberade sig. Långt senare kommer spelarna (förhoppningsvist) upptäcka att Morcor är på väg mot Daggbacken.

Så mitt äventyr går inte ut på att slakta misslor (även om det kommer bli rikligt med missleslakt) utan att stoppa två olika galningar från att starta en slakt av dem levande...

/DarkMystic har klarat steg 2
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Slaveriets natur

Intressant. Ytterst få slavägare i vår världs historiska slavsamhällen tycks ha gjort som du skulle ha gjort. I Romarriket var det länge förbjudet att döda sina slavar, men snart sagt överallt har det varit mycket ovanligt. I förindustriell tid hade man ofta en personlig relation till slavarna, som blev lite av lägsta rangens familjemedlemmar, och tanken på att slå ihjäl dem vore förmodligen lika främmande som att slå ihjäl en vanlig fri bonde. En gammal eller skadad slav kan användas som barnpassare, köksslav, skrivare, budbärare, konkubin, rådgivare, hushållsarbetare, trädgårdsmästare, hantverkare, etc, etc, etc. Det du talar om tycks återigen höra det imperialistiska afrikanska slaveriet till, och det saknar i mångt och mycket sin like.

Långt ifrån alla slavar 'producerar' någonting, som sagt. Både i romarriket och den islamska världen var en mycket stor andel hushållsslavar, konkubiner, intellektuella slavar, etc - eller rentav krigare. Läs min artikel om slaveriet i Mundana i Fenix-03, vettja.

- Ymir, hänvisar
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Varför? [OT?]

För det första så undrar jag vad du (eller rättare sagt din rollperson Morcor) vill få ut av att döda allt och alla, återuppväcka dem med hjälp av nekromanti och sitta där på sin antagligen svarta tron och skratta som en förryckt över sin egen superioritet? Alla klichéfyllda badguys drivs av motiv och jag undrar ifall du har tänkt igenom dina riiiiktigt noga.

För det andra så vill jag påpeka att den här tråden... låt oss för snällhetens skull säga att den är skum.

- Danne, följer strömmen (strömlinjeformad?).
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Re: Slaveriets natur [OT]

" En gammal eller skadad slav kan användas som barnpassare, köksslav, skrivare, budbärare, konkubin, rådgivare, hushållsarbetare, trädgårdsmästare, hantverkare, etc, etc, etc."

:gremshocked:
Eh... är du helt säker?

- Danne, kräsen?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Slaveriets natur [OT]

Gammal eller skadad. Några av di där perversa mûhadinerna låter ju förblinda, skära hälsenorna av eller göra något annat elakt med de mest värdefulla objekten i sina samlingar, till exempel. Och man behöver ju någon hovbitch med ålderns erfarenhet och värdighet som uppfostrar de unga, nyblivna konkubinerna. Det är inte som att man sparkar ut de som blivit gamla, direkt. En hel del föredrar kanske jämnåriga älskar(e/innor) de har en lång relation till framför oerfarna, brådmogna och/eller rentav ovilliga nykomlingar?

- Ymir, generaliserade blott
 

DarkMystic

Swordsman
Joined
15 Jan 2004
Messages
527
Location
Göteborg
Re: Varför? [OT?]

För det första så undrar jag vad du (eller rättare sagt din rollperson Morcor) vill få ut av att döda allt och alla, återuppväcka dem med hjälp av nekromanti och sitta där på sin antagligen svarta tron och skratta som en förryckt över sin egen superioritet? Alla klichéfyllda badguys drivs av motiv och jag undrar ifall du har tänkt igenom dina riiiiktigt noga.
Rollperson? Det är en slp! Har du läst någon av inläggen noga? Morcor vill ha böckerna till forskning inte för att ta över världen. Tyvärr har ju en annan nekromantiker böckerna och Morcor drar extrema slutsatser för att få böckerna i sina klor.

För det andra så vill jag påpeka att den här tråden... låt oss för snällhetens skull säga att den är skum.
Mission Status... Perfect!

/DarkMystic fortsätter
 

MovinGalt

Warrior
Joined
21 Oct 2002
Messages
372
Location
Stockholm
Men om man...

Alla klichéfyllda badguys drivs av motiv och jag undrar ifall du har tänkt igenom dina riiiiktigt noga.
Det är väl snarare så att inga klichéfyllda badguys drivs av motiv? Typ döda allt, ta över världen...starta ett krig, spränga Fort Knox osv osv...

Jaja, jag har läst igenom det mesta av tråden och skulle bara vilja komma med en ny synvinkel på det hela. Tänk om det verkligen är så att vi slår ihjäl att vi möter som inte bidrar med något i vårat liv av positivt värde? Nu är det skillnad på människor och saker, men saker som inte bidrar, producerar, kasseras ofta. Typ ansiktsmasker av galon. Det har fungerat på samma sätt under hela historien, hundar och katter (som någon nämnde) har hjälpt till vid jakt och hållit borta råttor. Idag tjänar de som sällskap, vilket i sig också bidrar. Fästingar däremot. Hur många här skulle inte vilja utrota alla fästingar med ett knapptryck, om ni fick möjlighet? Om man tänker i sådana här banor för mycket blir man säkert inte frisk, men det var bara en tanke jag kom på. Det som hindrar mig från att inte slå ihjäl vilken jeppe på stan som helst är antagligen:
A) Han är värd mer för mig levande än död (eftersom han levande räddar mig från att straffas, vilket han inte gör om jag dödar honom)
Två) Min moral (från uppfostran) och empati som kan tänka sig vad han tycker om det, hans föräldrar och vänner, samt mina egna släktingar och vänner.
D) Jag kan tänka mig att det inte skulle vara så bra för mig själv heller, rent psykiskt

Det finns säkert en hel drös fler anledningar, men jag bara tog några på impuls. Hade inga anledningar funnits, så visst, kanske jag hade slagit ihjäl honom. Om jag gör en kalkylering och ser att jag tjänar på att döda denne, gör jag det då? Kanske. Jag vet inte, men ett intressant tankeexperiment följer: Var går gränsen på antal offer för att rädda din familj? Skulle jag atombomba en stad i ett land långt bort för att rädda mina föräldrar? Ja, antagagligen.

Jag vet inte om jag riktigt tror på det här själv, men det flesta här utgår från att människan inte vill döda allt, och det är undantag när detta sker. Nå, jag tänker mig det motsatta. Tänk egentligen på ALLT vi har dödat/kasserat/sprängt så vägar det lätt upp mot vad vi har LÅTIT leva vidare...

Så, så länge misslorna bidrar på ett eller annat sätt i en individs liv så undviker denne med största sannolikhet att döda dem. Är dessa individer tillräckligt många så överlever misslorna. Sen bidrar Kraggkillarna kanske lite till övertalningen också...

PS. Inlägget var inte riktat till Marukusu personligen, utan till trådskribenterna. Grattis på födelsedagen i förskott till er alla också. DS.

/MovinGalt
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Nu börjar det bli [OT]

Han är värd mer för mig levande än död (eftersom han levande räddar mig från att straffas, vilket han inte gör om jag dödar honom)

Om man ser det så. Så måste man även ta i beräkning hur hårt straffet blir. Jag menar att vad man än tar ihjäl så straffas man, vissa straff är obetydliga medan andra får en att överväga ifall det är värt det. Om du slår ihjäl en mygga straffas du med att din hand blir kletig (obetydligt straff) men de flesta anser det värt att bli lite kletig för du slipper ju den klåda som du skulle fått ifall myggan fått leva och suga blod ur dig. Döda en björnunge framför ögonen på en björnmamma, ja björnmamman sliter dig i stycken (ett straff som får en att överväga). Samma sak med att döda en människa, fängelsestraff, avrättning eller vad för ondheter de som straffar nu hittar på.

Var går gränsen på antal offer för att rädda din familj? Skulle jag atombomba en stad i ett land långt bort för att rädda mina föräldrar? Ja, antagagligen.

Egentligen är det inte antal offer som spelar in här (eller jo det gör ju det med). Det är alltid lättare då du inte känner offret (ifall det inte är någon du hatar över allt annat eller något sådant). Det är också lättare slipper göra det själv (ok du trycker på en knapp och en atombomb massakrerar en stad där du aldrig varit) eller ens vara i närheten av offren. Men ifall du måste ta ihjäl dem själv (i förra exemplet, ditt exempel, gjorde man det också själv men jag hoppas ni förstår vad jag menar då ni läst följande) så minskar antalet offer rejält innan du tycker att det inte är värt det. Sitter du med ett prickskyttegevär långt bort kan du kanske ändå klara av att döda flera stycken för att rädda din familj (dock inte en hel stad, hoppas jag för ditt eget bästa) men har du en pistol och (vilket gör att du måste vara närmare offren) så är det inte säker att du står ut med att döda lika många och har du en hammare som enda tillhygge förmår du troligen inte att döda lika många som med pistolen. Ju närmare offren ju svårare blir det. Lägg till offrens bedjande och skräckslagna ansikten, mödrarnas skrik då du kallblodigt hamrar ihjäl deras barn, barnens gråt över deras döda föräldrar, blodet som sprutar osv, sov.

Ja du förstår vad jag menar, eller hur? Då jag pratar om förmår och klarar så menar jag mentalt sett. Sedan är det också förutsatt att offrena inte har någon som helst koppling till det som hotar ens nära och kära, även om så inte är fallet så skulle jag vilja säga att mitt resonemang håller.

Observera att nu har jag skrivit du i större delen av inlägget men med det så menar jag inte bara dig (MovinGalt) utan alla andra också. Det ger mer effekt att skriva du än man, ni eller något sådant i sådana här sammanhang (min mening iaf). Jag skulle nog troligtvis klara åtminstone det första steget för att rädda mina föräldrar men exemplet hammaren skulle jag inte klara av.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Badguys & klichéer (*suck...*) [OT]

"Det är väl snarare så att inga klichéfyllda badguys drivs av motiv?"

Nu ska man skilja på bra klichéfyllda badguys och dåliga klichéfyllda badguys. En bra klichéfylld badguy (typ Bondskurk, de klichéaktigaste av de klichéaktiga) har ju alltid någon anledning till sitt agerande, oavsett ifall det innebär världsherravälde, pengar, hämnd etc. En dålig(t) klichefylld badguy är... tja, oigenomtänkt och dålig.

But that's another story... äh, nu skiter jag i den här tråden...

- Danne the Badguy (MOUAHAHAHAHA!!!*)

*klichéfyllt badguyskratt
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Re: Den här diskussionen...

Den enda möjlighet jag ser till missleförföljelser skulle vara ifall det skulle uppstå svält i till exempel Asharien (knappast en ovanlighet, men värre den här gången) och folk tyckte sig se att misslorna klarade sig bättre (genom att de ju faktiskt inte behöver äta lika mycket som vanligt folk, men det tänker inte folk på). Alltså, misslorna måste sitta och tjuvhålla på mat. Detta hade kunnat fungera som incitament för våld mot misslor, även om det knappast hade blivit på någon större nivå. Dessutom kan man ju lägga in någon form av vidskepelse kopplad till misslornas telepatiska egenskaper, vilket för uppretade och vidskepliga bönder torde misstänkliggöra dem ännu mer. Jag tror dock ändå inte att misslorna löper någon större risk att bli förföljda.
 
Top