Nekromanti Misslor-Gulliga missfoster?

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,217
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: At least, be humane

...kanske det är så att "crimes of passion" faktiskt inte är så tokvanliga ens i mer primitiva samhällen? Kan det vara så att man faktiskt inser, om än på en mer basal nivå, att det faktiskt är för jobbigt och för farligt att slå ihjäl varandra?
Jag tror snarare det är så att en genomsnittlig människa inte har något intresse av att ända en annan människas liv. Om så inte vore fallet skulle vi knappast överlevt stenåldern, typ.

- Ymir, resonerar
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Tre exempel....

"Med andra ord, om man tar exemplet med segration i USA under den första (och sista?) delen av 1900-talet, som exempel på hur vi människor gärna ställer upp undantag i våra lagar eller åtminstone praktiserar dem olika för olika människor, endast beroende på deras hudfärg, i ett någorlunda modern samhälle, hur stor tror du då att sannolikheten är att man skulle vara så "upplyst" i Mundana att man inte har olika regler för misslor och människor i samhällen? Personligen tror jag att den är försvinnande liten..."

Nå, hur många amerikanska negersamhällen har du sett som spontant har utrotats under de senaste 215 åren? Till och med i segregerade samhällen så finns ett visst mått av värde hos de "värdelösa", om inte annat så i deras produktion.

Det är trots allt en viss skillnad på att suga på en glödande pinne, cykla till jobbet, stoppa en röstsedel i en låda och att slå ihjäl någon för att man känner för det. Jag vet inte hur många av de tre första som du har gjort, eller varför du har gjort/inte gjort det, men varför har du inte slagit ihjäl mig än?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Q.E.D...

"För judar är trots allt människor och ändå har dom jagats - utan anledning, oavsett vad judehatare säger; märk väl att de flesta former av antisemitism i vår värld inte är exempel på folk blivit illa behandlade av judar, utan det kommer ifrån att folk fått lära sig att judar är sämre - av icke-judar i många tusen år nu!"

Och ändå är det inte ofta som man utrotar eller knackar ihjäl judar bara för att. Lustigt nog så förekom det mest ambitiösa försöket i modern tid, inte i medeltid. Trots att judarna var så hatade och förföljda så kunde de leva gott och till och med rikt. Enligt din tes torde det vara en omöjlighet.

Vare därmed hur som helst, misslor är officiellt inte hatade. Jämförelser med antisemitism och Förintelsen torde därmed inte vara aktuellt.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,217
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Historiadags

Dessutom, hela din argumentation är trots allt inte speciellt relevant, eftersom den bygger på att människorna i Mundana skulle acceptera misslor som sina jämlikar och låta sina lagar och regler omfatta dem, vilket jag inte alls finner speciellt sannolikt - speciellt inte som misslorna i sig inte utgör något hot.
Direkt sakfel. Jag vill minnas att snart sagt alla misslor i Consaber betraktas som omyndiga, tex. Precis som kvinnor, slavar och sånt patrask.

Med andra ord, om man tar exemplet med segration i USA under den första (och sista?) delen av 1900-talet, som exempel på hur vi människor gärna ställer upp undantag i våra lagar eller åtminstone praktiserar dem olika för olika människor, endast beroende på deras hudfärg, i ett någorlunda modern samhälle, hur stor tror du då att sannolikheten är att man skulle vara så "upplyst" i Mundana att man inte har olika regler för misslor och människor i samhällen?
Du tar ditt exempel från en av de mest rasistiska perioderna i västerlandets historia, vilket jag betraktar som ganska snett att applicera på Mundana. (Det ligger närmare en förhållandevis mer tolerant period, dvs senmedeltiden). Jag kan räkna upp massor och åter massor av minoriteter i olika historiska kulturer som behandlats precis lika bra som herrefolket. Mest framträdande är väl kejsar Caracallas berömda toleransedikt från 200-talet e.vt, där alla erövrade folk gjordes till fullvärdiga medborgare i det romerska riket. Liknande tendenser kan man se i Alexander den Stores, arabernas och turkarnas erövringar, liksom i oräkneliga fall i Kina, Indien, Sydostasien, Centralasien, med mera. Och då har vi inte ens börjat tala om den smältdegel av erövrade och erövrande folk som Storbritanniens förflutna utgör. Hade kelterna, romarna, anglerna, saxarna, jutarna, normanderna, vikingarna, skottarna etc börjat slakta de erövrade folken ohämmat hade historien förmodligen blivit radikalt annorlunda. Förföljelser av minoriteter är knappast något ovanligt fenomen i historien, men det finns gott om exempel också på dess motsats. Många historiska kulturer har faktiskt varit vettiga nog (eller inte haft något annat val än) att acceptera sina minoritetsfolk som jämlikar.

Enda möjliga undantaget vore möjligen hinduismen
Och jainismen, och åtskilliga lokala animistiska religioner.

- Ymir, pantless historian fury
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,217
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Blodlystnad?

Det kan inte vara så att man faktiskt tycker om andra människor (och misslor) och inte hyser någon önskan att skada dem, även om de brygger bättre öl än en själv? Jag menar, det finns människor jag avskyr som jag fortfarande inte önskar livet av. Är jag konstig då?

...av den allmänna tonen i den här debatten verkar det nästan så.

- Ymir, manar till eftertanke
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,217
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Får det lov att vara lite perspektiv?

...eller så kan man ju betänka hur de kristna från att ha varit hänsynslöst förföljda på bara tvåhundra år totalt tog över det antika romerska riket. På 100-talet hatade man de kristna och jagade dem. På 300-talet stängdes de gamla gudarnas tempel och de möjligtvis flera tusen år gamla elyséeiska mysterierna förbjöds, och Kristendomen blev statsreligion i romarriket.

- Ymir, så kan det gå
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,217
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Den här diskussionen...

Men förföljelsen av judarna bottnade i samma sak som förföljelsen av katarerna - religiösa motsättningar. Sådana motiv finns inte vad misslorna anbelangar, såvitt jag kan se, och att förfölja någon av mer generellt rasistiska motiv hör egentligen den europeiska imperialismen till i högre grad än medeltiden. Jag kommer på rak arm inte på ett enda medeltida folk som blivit förföljt av andra än religiösa anledningar varken i Europa eller Asien. Det skulle vara ainu, isåfall.

Diskiminering av minoriteter sedan, det är en helt annan sak, förstås.

- Ymir, fördrucken på cola
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,937
Location
The Culture
Re: Filosofi (lite OT)

Det är inte speciellt svårt; det kallas moral. Men återigen, det krävs moderna moralsystem för att man ska acceptera tanken på att alla varelser - eller ens alla människor! - ska ha samma rättigheter. Så jag personligen anser att sannolikheten att alla samhällen, eller åtminstone dom flesta, i Mundana skulle ha uppnått en sådan hög moralisk nivå är försvinnande liten. Eller det kanske är det som är "fantasyn" i det hela?
Men människor lyckades ibland låta bli att döda varandra även innan någon filosof satt och hittade på några "moderna morlasystem". Hur kan det komma sig?

Allvarligt talat, så nej, mitt resonemang förutsätter inte alls att människor alltid vill slå igäl alla som inte kan slå tillbaka. Däremot förutsätter det att alla människor inte alltid till 100% styrs av förnuftet - vilket vår verklighet tyvärr bevisar...
Och där har du svaret på din fråga hur misslor kan överleva i Mundana. Även om vissa människor ibland slår ihjäl varandra, vill de flesta för det mesta inte slå ihjäl någon alls, oavsett om de har några moderna moralsystem eller inte. Alltså väljer de flesta för det mesta att inte slå ihjäl några misslor.

Naturligtvis kan man tänka sig att någon form av obildad folkstorm leder till missleutrotning, men det var inte så du hade formulerat dig.

/tobias
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Om det är nån som borde ta en valium så är det…

…DarkMystic. Är det ingen som har fattat det än!? Ni gör ju precis som han vill! Debatterar hetsigt om varför misslorna fortfarande lever, varför inte folk vill mörda dem, varför folk vill mörda dem. Fattar ni inte att då ni vänder er tillbaka till verkligheten så kommer ni att upptäcka att misslorna är borta vare sig ni vill det eller ej! DarkMystic har då med sin fasansfullt onda nekromantikerhär svept land och rike runt som en rasande storm. Och inte en endaste missla kommer att återstå (inga levande iaf), de kommer då att ingå i hans (hoppas inte Han läser det här, för han kommer att bli galen) överondhets armé som dreglande zombies, galet skrattande skelett, förvridna ghuler, en bataljon simulacrum* och några få lamior. Dårar! Ta er i akt innan det är försent!

*Dessa kommer att lura och nästla sig in hos godtrogna människor världen över för att sedan dräpa dem, allt för att utöka den galne nekromantikern DarkMystics väldiga armé av odöda.

Med det ska jag också ge mig in i diskussionen :gremtongue:

Du beskriver egentligen mer hur samhället borde se ut än hur det faktiskt fungerar. Folk har varit kapabla att resonera logiskt lika länge som de har varit kapabla att luras, våldta, mörda, kriga osv. Och det är inte bara en handfull psykopater som stått för alla dessa onda gärningar.

Det behöver ju inte betyda att de gör det om det går att undvika. Förutom för psykopaterna då som troligtvis gör det ändå.

Jag är rätt säker på att de allra flesta är kapabla till mord och grova brott under rätt omständigheter. Så att något högre förnuft ska hindra alla från att hoppa på misslorna tycker jag inte att man kan förvänta sig.

Men då måste omständigheterna vara rätt också (snarare fruktansvärt fel), annars skulle nog de flesta undvika att begå mord eller grova brott

Däremot finns det andra saker som gör misslorna ointressanta att hoppa på. De är inte förmögna, utgör inget hot vare sig militärt eller politiskt, de har inga ambitioner, de har ingen krigsmakt, de är fredliga och omtyckta. Det finns alltså inga rationella skäl att angripa dem.

Sant.

Då återstår någon form av religiösa skäl (misslorna är otrogna hundar)

Kan vara därför misslorna lever på ställen där de andra religonerna förespråkar samarbete mellan varandra istället för våldsamheter (samorismen, & jordmodern i Ashiren & Soldarn). Sedan så är Daakkyrkan i Consaber rätt tolerant den med: Den godkänner magin, den förespråkar inte att tokonbarbarernas tro (den gamla tron) är ond och borde utrotas så varför misslorna skulle vara otrogna hundar som måste straffas, speciellt då de inte gör så mycket väsen av sin religion/tro heller. Sedan finns det förstås mindre toleranta religoner på andra ställen där misslor bor men så länge misslorna inte gör så mycket väsen om sin tro/religion eller annat som skulle kunna förarga de andra i området så borde det ändå inte vara så stort problem.

avund eller ryktesspridning (de där misslorna har säkert gömt intäkterna ifrån sitt missleöl under sina hus, de måste vara rika som troll vid det här laget)

Nu beror det väl lite på hur de ponerade rånarna beter sig (de kan ju alltid storma in och dräpa allt för att sedan börja på leta efter skatter, men troligtvis inte) men det är väl ganska troligt att misslorna låter dem söka igenom huset och gården utan allt för mycket motstånd. Sedan att de inte hittar något behöver ju ändå inte leda till att de inser att misslorna inte är så snuskigt rika ändå. Det beror väl lite på inetsade ryktena har blivit och hur stark avunden är.

ren desperation (vår by svälter men de där misslorna verkar fortfarande ha det gott ställt)

De beger sig ditt med mord i sinnet (eller snarare att ’ta förnödenheter så att vi klarar oss och om de försöker stoppa då jävlar ska de få se!’) men finner att misslorna frivilligt delar med sig av förnödenheter så att de klarar sig. Varför fara runt och härja, bränna och dräpa för något de ändå kan få utan att göra det. Det räcker bara att be snällt om ens det, misslorna är ju trots allt snälla och givmilda plus alla det där andra positiva orden (det är ju lite därför denna diskussion har uppstått).

någon psykopatisk galning (månen säger åt mig att döda alla misslor och pissa på deras gravar)

En sådan person går oftast inte (nästan aldrig) att resonera med så då är det bara att springa.
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Re: Historiadags

Du tar ditt exempel från en av de mest rasistiska perioderna i västerlandets historia, vilket jag betraktar som ganska snett att applicera på Mundana. ...
Jag kan räkna upp massor och åter massor av minoriteter i olika historiska kulturer som behandlats precis lika bra som herrefolket.
I den rent historiska diskussionen får jag nog ge mig; är definitivt ingen expert i historia. Tog bara upp de mest uppenbara exemplen jag kunde komma på, och där utgör - naturligtvis - nazityskland och amerikas första halva av 1900-talet de mest utmärkande (notera; utmärkande, inte utmärkta) .
:gremsmile:

Och jainismen, och åtskilliga lokala animistiska religioner.
Jag borde ha skrivit "Enda möjliga undantaget som jag kan komma att tänka på vore möjligen hinduismen", inte - som jag skrev - "Enda möjliga undantaget vore möjligen hinduismen".
:gremsmile:
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Re: Den här diskussionen...

Sådana motiv finns inte vad misslorna anbelangar, såvitt jag kan se, och att förfölja någon av mer generellt rasistiska motiv hör egentligen den europeiska imperialismen till i högre grad än medeltiden.
Tja, rasism är väl knappast något tidsberoende fenomen; det är väl mer ett mänskligt sådant? Eller?
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Re: Filosofi (lite OT)

Men människor lyckades ibland låta bli att döda varandra även innan någon filosof satt och hittade på några "moderna morlasystem". Hur kan det komma sig?
Nja, men "moralsystem" är inget som filosofer "uppfunnit" - alla människor har ett moralsystem! Detta, då ett moralsystem - väldigt förenklat, naturligtvis - kan sägas vara samlingen av alla de värderingar och moraliska principer som vi lärt oss följa, exempelvis genom uppfostran. Däremot har filosofer, med den mest anmärkande början under det Antika Grekland, varit de som börjat raffinera och utveckla dessa moralsystem, försökt finna motsägelsefria (och samtidigt acceptabla) sådana.

Och där har du svaret på din fråga hur misslor kan överleva i Mundana. Även om vissa människor ibland slår ihjäl varandra, vill de flesta för det mesta inte slå ihjäl någon alls, oavsett om de har några moderna moralsystem eller inte. Alltså väljer de flesta för det mesta att inte slå ihjäl några misslor.
Helt fel! Du skrev "vill de flesta för det mesta inte slå ihjäl någon alls" och där hävdar jag att det skulle stått "... inte slå ihjäl någon människa alls", inte såsom du skrev det. Och då blir fortsättningen, om att inte vilja slå igäl misslor inte alls självklar.

Så det så!
:gremwink:
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Den här diskussionen...

Ja, du har rätt. Men "religiösa motsättningar" är en mycket vag term. Det är snarare en anledning till att ta till bråk än faktiskt trosiver (om de nu går att skilja på alls :gremlaugh:). Man kan inte "skylla" på religionen. Så vill någon ha ihjäl misslor lär det vara en enkel sak att hitta de religiösa anledningar som behövs, särskilt när det finns så lite skrivet om misslorna och de mänskliga religionernas förhållande till misslor.

I det officiella materialet kan jag dock inte se någon anledning att misslorna skulle förföljas, däremot ser jag en möjlighet (som det alltid finns om du har med människor i leken).

/RipperDoc
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Re: Filosofi (lite OT)

Mjae, det kom Wang Mang på redan kring kristi födelse, och romarna var inne på samma spår vid samma tid. Då givetvis undantaget deras obscena mängder slavar.
Tja, då låter det knappast som om romarna var inne på det spåret i praktiken, även om de kanske var inne på det i teorin. :gremwink: Och Wang Mang har jag lite svårare att uttala mig om, faktiskt.

Däremot kan det ändå sägas, att i västerländsk moralfilosofi kan man, med vissa undantag (som sagt), ändå påstå att tanken att alla varelser skall ha samma rättigheter som oss människor framförallt är modern företeelse. :gremsmile: Men, som sagt, jag har dålig koll på österländsk och asiatisk filosofihistoria; måhända hade dom andra idéer och värderingar där - kanske eftersom dom var influerade av buddism och hinduism?
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Re: Q.E.D...

Enligt din tes torde det vara en omöjlighet.
Nej inte alls, varför det? Om du ska komma med sådana kraftiga påståenden, får du definitivt vara mer specifik än så, och inte komma med vaga och lösa påståenden.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Blodlystnad?

Det är klart det kan vara så som du säger. Men jag tror inte att KraggenOog tog upp exemplet för att visa på hur misslorna skulle utrotas, utan hur misslorna rent allmänt kan råka illa ut. Att jämföra med dig själv, eller som Krille gör, jämföra med hur olika forumiter skulle slå ihjäl varandra, är väldigt irrelevant. Framförallt eftersom humanismen inte var uppfunnen i Mundana (och i den mån den fanns skulle den noga främst inbegripa folk "av sin egen sort"... misslor är ju inte människor). Dessutom tror jag att det här forumets klientel är en population av särdeles pacifistiska och icke-aggressiva personer, medan det i den allmänna populationen finns gott om människor som ser våld som en mycket bra problemlösare. Att medeltiden är en våldsammare tid vittnar ju dessutom straffsatserna för våldsbrott kontra andra brott tydligt om. Om jag inte minns fel brukar även medeltida gravar innehålla skelett med betydligt mer skador av yttre våld än dagens människor (men det kan förstås bero på att de ramlade mycket oftare :gremlaugh: ).

/RipperDoc
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Om det är nån som borde ta en valium så är det…

Jag är något förvånad över att du inte väljer att besvara något av de mer oresonliga inläggen i den här tråden istället för mitt.

"Fattar ni inte att då ni vänder er tillbaka till verkligheten så kommer ni att upptäcka att misslorna är borta vare sig ni vill det eller ej!"

Så Neogames sitter alltså och lyssnar med pennan i högsta hugg fullt beredda att utplåna misslorna ur spelvärlden om vi inte visar upp en enad front? Dessutom kommer det att jaga i fatt och döda alla spelledare som inte slaviskt följer deras moduler.

"Det behöver ju inte betyda att de gör det om det går att undvika."

Våld går väl alltid att undvika även om alternativet inte alltid är så trevligt. Ta dig en titt runtom i världen. Hur mycket av allt de elände som du ser känns välmotiverat och rationellt? Jag tycker att man har en väldigt naiv världssyn om man tror att folk bara agerar med mänsklighetens bästa i åtanke hela tiden.

Jag tycker att misslorna är rätt töntiga och har aldrig involverat dem djupare i någon kampanj vare sig som rollpersoner eller spelledarpersoner. Att utlösa någon slags folkmord på dem är också töntig. Inte för att det är osannolikt att vi människor skulle ägna oss åt sådana ondskefulla dåd utan för att det finns enklare och bättre sätt att plocka bort dem ifrån Mundana om man ogillar dem.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,937
Location
The Culture
Re: Filosofi (lite OT)

Helt fel! Du skrev "vill de flesta för det mesta inte slå ihjäl någon alls" och där hävdar jag att det skulle stått "... inte slå ihjäl någon människa alls", inte såsom du skrev det. Och då blir fortsättningen, om att inte vilja slå igäl misslor inte alls självklar.
Nej, det är ingen självklarhet, men det är en logisk konsekvens av observationen av verkligheten där människor inte besinningslöst slår ihjäl alla katter, hundar och andra djur de ser. Man skulle nästan kunna tro att människor ganska ofta låter bli att slå ihjäl andra levande varelser! Varför har du så svårt att acceptera att detta även kunde (och borde) gälla misslor?

Nja, men "moralsystem" är inget som filosofer "uppfunnit" - alla människor har ett moralsystem! Detta, då ett moralsystem - väldigt förenklat, naturligtvis - kan sägas vara samlingen av alla de värderingar och moraliska principer som vi lärt oss följa, exempelvis genom uppfostran. Däremot har filosofer, med den mest anmärkande början under det Antika Grekland, varit de som börjat raffinera och utveckla dessa moralsystem, försökt finna motsägelsefria (och samtidigt acceptabla) sådana.
Och har jag förstått saken rätt om jag tror att din ståndpunkt är att eftersom dessa moralsystem inte finns i Mundana borde folk slå ihjäl misslor till höger och vänster?

Om jag har missförstått: Kan du vara vänlig och förklara enkelt och tydligt -- testa att bara använda en mening eller två -- varför du tycker att misslorna borde ha blivit utrotade!

/tobias
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Re: Människor - psykopatiska galningar!!!!

Nja, skämt och sido, det du skriver har förvisso en viss vikt - kontrollmyndigheter har viss påverkan och "preventiv" verkan mot brott. Som man brukar kalla det, risken att bli straffad av en kontrollmyndighet - t.ex. staten - om man bryter mot lagen har avskräckande effekt, men detta är något som inte alls är speciellt svårt att ifrågasätta. Eller snarare, det är mycket enkelt att ifrågasätta hur stark denna avskräckning egentligen är. Att den inte är speciellt stark är ju dödsstraff ett utmärkt exempel på; faktum är, att exempelvis USA som ju har och praktiserar dödsstraff har en skrämmande hög brottsstatistik

Det är klart att alla inte blir avskräckta men nu är det ju ändå lite skillnad på kontrollmyndigheter i våran tid och i medeltiden (eller egentligen i Mundana eftersom att det är det vi diskuterar). Nu så är det väldigt långdragna processer för att få till domar. Trovärdiga vittnen måste finnas, eller annan stark bevisning. Sedan så finns chans att överklaga osv, osv. Riktigt så omständigt är det ju inte i Mundana, oftast går det ganska fort att bli dömd och att domen uträttas. Blir du dömd till döden får du ju inte precis sitta i dödscell i sjutton år med en massa möjligheter att överklaga. Fängelser i Mundana är inte precis lika trevliga som i våran värld, där de ändå inte är speciellt trevliga. Du förstår kanske vart jag vill komma.

Sedan finns det ju alltid sådana man inte kan komma åt (rättsligt iaf), både i IRL och i Mundana men det är en annan sak.

Sedan kan man alltid avskräckas då man tänker på att för misslans vän, kraggbarberen Oggimer, räcker det troligtvis med att misstänka att en viss person har våldtagit/misshandlat/dräpt dennes vän, misslan, för att han ska bryta ett antal spontant valda ben i kroppen på personen ifråga. Iofs så förekommer det en del sådant i våran värld också.

Min poäng? Jo, att kontrollmyndigheter och lagar förvisso har en viss avskräckande effekt, men att det inte krävs speciellt mycket för att den ska blekna. Återigen, man säger inte "crimes of passion" utan anledning; de flesta våldsbrott är sällan speciellt kalkylerade eller liknande - de utgör "stundens infall". Så även om du har en poäng, så är den inte speciellt stark.

Nog för att det redan tagits upp men spontan brott som begås i stundens infall utan någon genomtanke alls begås i kretsar nära personen ifråga. Och hursomhelst så begås dessa brott knappast utan provokation och misslorna lär ju inte provocera personen ifråga att begå ett sådant brott. Sedan finns det människor som blir provocerade bara av hur misslorna beter sig (snälla och kramgoa) men då till nästa fråga: hur mentalt friska är de personerna?

Hehe, och detta är inte förnuft menar du? Det är ju just ett typexempel på förnuft! Om jag gör X, händer Y; jag vill inte att Y skall inträffa, alltså bör jag inte göra X. Så det handlar visst om förnuft, men faktum är - som jag påpekade - så är de flesta människor inte helt förnuftsstyrda utan känslor spelar lika stor roll. Och känslan "fy fan vad jag är sur på Torsten" kan minsann vara starkare en detta lilla förnuftsmoment och då ligger Torsten brunt till - återigen, "crimes of passion"...

Jag skulle vilja säga att för de flesta personer så skulle nog förnuftet få råda i en sådan situation. Bara för att man blir jävligt förbannad på någon så leder det inte till att man slår ihjäl honom bara sådär. Ofta har man någon egen moral som säger att det är fel (det har redan nämnts av andra) och än fast den kan överskuggas av känslor så kan också påföljderna för en sådan handling få de flesta att lugna ned sig. Dock så säger jag inte att man alltid låter en oförätt eller bara att man är allmänt förbannad gå "ostraffat" förbi. Hårda ord kan hagla eller slagsmål kan utbryta men att man helt enkelt skulle greppa spaden och dunka ihjäl någon för att hans grödor är finare, att hans boskap har förstört en del av sina egna grödor eller att grannens son spöat ens egen son skulle jag vilja säga är ganska ovanligt.
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Re: Tre exempel....

Nå, hur många amerikanska negersamhällen har du sett som spontant har utrotats under de senaste 215 åren? Till och med i segregerade samhällen så finns ett visst mått av värde hos de "värdelösa", om inte annat så i deras produktion.
Jupp, men om man endast ser till värdet i deras produktion, så har slaven i sig inget värde; alltså kan man behandla precis hur fan man vill, så länge den producerar. Och vi menar verkligen hur fan man vill! Att hänga eller piska igäl någon för att denne råkar ha mörk hy, skulle jag definitivt klassa som att behandla någon "som fan", så din poäng går rätt stenhårt bort, som sagt...

Däremot har Ymir måhända en poäng i det han påpekar om att det kanske är lite snett att jämföra Mundana med denna period, eftersom det är en av de mest rasistiska i den mänskliga historien (hoppas jag inte skriver fel nu, Ymir?). Men det är ju, i viss mening, en annan diskussion.
 
Top