Nekromanti Misslefrågan

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Ja, nu föreligger det sig så att jag sitter och ugglar på jobbet och har absolut intet att göra förutom att grunna på saker, lyssna på radio och läsa Turtledoves "Breakthroughs" för femtioelfte gången.
Så nu har jag grunnat! Följande är min frågeställning:

Vad ända in i Helsefyr har ni emot misslor, ni som nu känner er träffade av frågan?
Jag kommer inte godta svar i stil med "Dom suger juh", "dom e ju bara till för att äta ju" eller "Dom e ju mesar!", med andra ord vill jag ha motiveringar som är seriöst genomtänkta (jag vet, jag vill ha seriösa svar. Vilken underbar ironi eller hur?).

I alla fall skulle det vara kul och få veta. Lite. En gnutta.


Storuggla, gillar misslor
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Vad ända in i Helsefyr har ni emot misslor, ni som nu känner er träffade av frågan?"

Nu är jag inte träffad av frågan, men jag tänker svara ändå. Personligen tror jag att aversionen mot misslor har två grunder. För det första är misslor barnsliga, och för de andra är misslor oanvändbara.

Barnslighetsåsikten härstammar förmodligen från ålderskomplex. I en period då många unga vill verka vara så vuxna som möjligt så avsäger man sig allt barnsligt. Jag minns själv en period då jag plötsligt inte "lekte med kompisarna", utan "gick ut", "träffar" eller "var med" kompisarna - typiskt tecken på ålderskomplex. Barn leker med kompisar. Vuxna träffar kompisar. Så för att undvika att bli kallad för barnslig, och visa mig vara vuxen, så slutade jag plötsligt att leka och började träffa kompisar istället.

Oanvändbarheten tror jag kommer från en stridsfokusering, vilket om inte annat märks på frågor om misslevapen. Strid ses som en vital och omistlig del av rollspel. Om misslor inte kan slåss så är de därmed oanvändbara under den vitala komponenten i rollspelet. Och vem vill ha en oanvändbar rollperson?

Att rollspel behöver strid lika mycket som en fisk behöver en cykel är en helt annan sak, och att rollspel faktiskt är en strukturerad variant av mamma-pappa-barn eller tjuv-och-polis och därför i grunden barnsligt ska vi inte ens nämna.

Hur som helst, enligt min erfarenhet är misslor mer intressanta ju äldre spelaren är, vilket stärker min teori. Äldre spelare brukar inse att rollspel är barnsligt och tappar ålderskomplexet i alla fall. Dessutom avtar fokuseringen på strid, eller så får man i alla fall insikten att man kan ha kul i strid även om rollpersonen är oduglig som kämpe, om man bara är lite kreativ.
 

Kameli

Warrior
Joined
19 Oct 2000
Messages
201
Location
Kiruna
Säkert som ögat

Hmmm.... Om nu ålderskomplexet kan sättas som motpol mot Misslor så kan det nog sättas som likamed By-plundrad-av-orcher-och-hela-familjen-uppspikad-på-brinnande-kors, därför-är-jag-en-äventyrare" bakgrundshistorian, ma.o. de över-balla rollpersonerna över lag.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
IMHO

Min aversion mot Misslor går att summera ganska enkelt: De är för gulliga.

Det är som man tagit en sentimental bild av en gullig liten unge (som mormödrar föreställer sig att små ungar borde vara), komplett med sjömanskostym/rosablommig klänning, stöpt om det till fantasy och gett dem kroppar stulna från en halvdan animé och grava mentala begränsningar för att hindra att någon använder arten för att faktiskt göra en spelbar karaktär eller något annat hemskt som skulle förstöra illusionen. (phew, lång mening :)

Jag kan stå ut med att någon gör en charmig art som huvudsakligen är ganska snäll. Hober (eller hobbitar om man så vill :gremsmile: t.ex. funkar ganska bra. Det beror på att det trots deras inneboende trevlighet och bristande kunskap om världen ter sig som ett riktigt folk. Det finns snåla hober, smarta hober, elaka hober, lömska hober o.s.v. Det går att _använda_ arten. Den har utrymme för mer än en karaktär. Den funkar.

Till och med sailor moon flickorna har mer karaktär och förstånd än den stereotypa misslan :/
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: IMHO

Till och med sailor moon flickorna har mer karaktär och förstånd än den stereotypa misslan :gremsmirk:

Tur att jag inte hade något te, för då hade jag satt det i halsen /images/icons/hairy.gif

Nåja, jag antar att jag kan förstå den synpunkten. Jag tycker synd om dig som inte kan ta misslorna till ditt hjärta ^_- men jag kommer inte att leta upp dig och stoppa fisk i fickorna på din finkostym. Vi har alla olika smak, sen att jag gillar hallonsylt och varm choklad det är en annan sak.


Storuggla, tackar för förklaringen
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Jag har en anledning som visserligen inte är särskilt vettig men åtminstone någorlunda sann. Man får en verkligt underbar respons ifrån "vissa" personer om man mumlar någonting nedsättande om misslor även man gör det aldrig så tyst./images/icons/smile.gif
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Vafalls!? (OT)

Till och med sailor moon flickorna har mer karaktär och förstånd än den stereotypa misslan :/

Vadå till och med? Förstånd kan jag gå med på - förutom Sailor Mercury och the Outer Senshi - men mer komplexa karaktärer än tjejerna i Sailor Moon får man leta ett tag efter.

--
Åke
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Vafalls!? (OT)

Oki, "till och med" var nog litet onödigt :)

Se dem som exempel på "gulliga" saker som fortfarande är intressanta och spelbara... (om man gillar magical girl genren :gremwink:
 
Joined
24 Mar 2002
Messages
330
Jag gillar NÄSTAN bara stora starka roller som Tirak troll osv. Så när vår spel grupp sammlas och vi ska göra en ny roll och jag funderar vad jag ska va för ras så säger någon:
-Du kan juh va Alv eller Missla!
så blir jag helt tokig hur kan dom tro att jag äns skulle komma att tänka på att vara något som är så "otrolligt"/images/icons/frank.gif
 

Lucifer

Veteran
Joined
24 Sep 2001
Messages
154
Location
Stockholm
Kan inte säga att jag har något emot misslor, jag tycker bara inte de passar in. Jag spelade drakar & demoner innan jag spelade eon och jag har läst sagan om härskarringen. Så det är mer den världen jag lever i. Kan inte ge misslorna ett bra ansikte.
 

FraggelIngo

Veteran
Joined
22 Apr 2002
Messages
19
Svaret alla söker!

Vilken färg hade svarten? Grön!!!

Nej inte riktigt men ni förstår. Jaha först skall sägas att det jag läst om misslor var i en Eon bok köpt i stockholm. Eftersom alla vet hur Noll 8or är så kanske mina uppgifter är lite felaktiga( reíiiikor sona man eeiiiiter, ja ni förstår). Skämt och sidor, jag e född på karolinska men bor i göteborg.

Ja nu svaret på varför jag hatar misslor: Jag är Elak. Jag är inte ond, utan jag är elak. Jag tycker om min mamma, ringer min mormor. men alla sokervadstyper vill jag koka långsamt i risinolja, hoppa på dem och sedan sälja dem som segelduk.

Nå varför är nu misslor så gulliga? jo de beter sig som svartsjuka små barn. Och vem tycker inte att ett barn skall säljas som sege... nu har jag gått för långt. förlåt.

ok, varför förtjänar misslor att dö... I HAVE BEEN REDEEMED, Misslor, join me against the upprising of evil peasents and ... äh jag kom inte på någe rolig punchline.

Men ju mer jag tänker på det destu mer tycker jag om dem. Ush. Nu måste jag byta buissness. Hmm tirakskor kanske, eller Alv frikasse. Skriv era förslag för vad jag skall börja arbeta med.

"If they are small, they still make a nice wet puddle" Blir nu:
"If they are ugly, they still make handsome shirts" (dubble mening. Men det kan vara en annan syssla, vad skall min nya märkning vara?)
 
Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
Re: Misslefrågan (OT)

Är OT eftersom jag tycker om misslor.

Har lite svårt att förstå folk som inte gillar misslor...men alla på sitt sätt....
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,204
Location
Göteborg
Ironi

Det borde väga in att misslor är "jobbiga", de är blåögda och fattar inte ironi. Vilket kan bli lite besvärligt. Å andra sidan är ju det i sig en utmaning.
 

maldino

Veteran
Joined
16 Apr 2002
Messages
97
Location
Eskilstuna
Bra sagt!

Att en karaktär inte kan slåss spelar väl ingen roll, det är roligare att spela en karaktär som har lite intellekt eller andra egenskaper. Jag har spelat en karaktär i "Warhammer Fantasy" som är druidlärling, han är helt oduglig i strid, kan kanppt spänna en pilbåge (än mindre sikta) men han är så J***la rolig att spela ändå. När det gäller stridigheterna så finns det alltid en "Hackn'slash" karaktär i sällskapet som kan lösa alla våldsamma situationer. Det går trotsallt att lösa alla problem utan våld...
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Svartsjuka

"de beter sig som svartsjuka små barn"

På vilket sätt verkar misslor svartsjuka?
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Att passa in

Så du gillar inte misslorna i Eon därför att de inte finns i de flesta fantasy-världar? Ja, usch, att folk ska behöva vara kreativa. Så besvärligt...
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Att passa in

Det var ju inte riktigt det han sade... Jag tycker inte att t.ex. gigantiska rosa zeppelinare som åker runt och stoppar strider med kärleksstrålar passar in i den fantasy jag vill spela. Detta gör jag inte för att elementet saknas i de flesta fantasyvärldar (det gör det :gremsmile: utan för att jag just tycker det är fånigt och opassande. En ganska stor skillnad.
 

Lucifer

Veteran
Joined
24 Sep 2001
Messages
154
Location
Stockholm
Re: Att passa in

Så du gillar inte misslorna i Eon

Vart i mitt inlägg står det att jag inte gillar misslor?
Det finns en skillnad mellan att passa in och att inte gilla.
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Re: Att passa in

"Detta gör jag inte för att elementet saknas i de flesta fantasyvärldar"

Nej, men det var det argumentet Lucifer använde. Det var honom jag vände mig till.
 
Top