Nekromanti Mission to mars

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,911
Re: G

Jag skulle tro att risken för motorstopp är betydligt högre än att träffas av en stinger. Inte ens en soldat med bra utbildning har särskillt goda förutsättningar att skjuta ner något annat än zeppelinare med den där skitroboten.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,347
Location
Helsingborg
Re: G

Skitmissil och skitmissil.

Den är jäkligt effektiv mot helikoptrar..

Mot den högflygande bombning som amerikanarna troligen kommer att använda så är den dock oanvändbar så det är ju mest Longbow eller Blackhawk piloter som borde oroa sig.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Ricki Lake är inte bästa sättet...

VA!? Inte bästa sättet vadå? Det är absolut det bästa sättet. Inget annat sätt finns att tillgå. Nej.Nej. Du var nära att ändra hela min världsbild där nyss, men den gubben gick inte! Icket! :gremgrin:

Om jag ska vara lite allvarlig (ja, jag vet att jag är tråkig... :gremsmile: ) så finns det faktiskt även statistik på det där. Alla amerikaner är inte feta. sant. Men USA har den högsta siffran av fall av fetma i världen (i procent av befolkningen alltså). Jag tror att det rörde såg åtminstonde över halva befolkningen som i alla fall var överviktiga (att så många har fetma kan jag inte tro)... Kan till och med ha varit väldigt mycket mer än halva befolkningen (75%?!)... Men det var nog ett år sedan (kanske mer) jag såg de siffrorna och jag kommer inte ihåg exakt. 75% är säkert överdrivet...

/Balderk, som har fyndat på bokrean idag... tre Dostojevskij (Bröderna Karamazov, Idioten och Brott & Straff) samt Iliaden och Odyssén... :gremwink:
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Varför

Eller som jag brukar säga (även om du kanske inte kan relatera till just den liknelsen): The theory of relativity is like an erection. The more you think about it the harder it gets.


HAHAHAHA! :gremlaugh:
Du, troberg borde fan få pris (alternativit stryk) för dina uttryck och liknelser... Jag tänker väl även på uttrycket testikulera som du använt vid en rad tillfällen :gremsmile:
Hel otroligt. Kunde knappt sluta skratta!

/Balderk, förstummad
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Varför

Du, troberg borde fan få pris (alternativit stryk) för dina uttryck och liknelser...
Jag måste erkänna att jag stulit den. Så nu får du ge någon annan pris/stryk. Men visst, ibland kan jag få multipla sarkasmer.

"Även en blind höna kan kackla."
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Varför

Jag måste erkänna att jag stulit den. Så nu får du ge någon annan pris/stryk.

Vad är det för stil!? Här kommer man och säger goda saker om dig och så erkänner du att du snott den! Så gör man ju inte! Man tar åt sig av äran! :gremgrin:
Men du borde ändå få pris (inte stryk) för att du vågar använda dem här...

Var tog du den ifrån då?

/Balderk
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Varför

Var tog du den ifrån då?
Tror att jag tog den från min citat-skärmsläckare, vilken jag i sin tur matat med över 6000 citat jag plockat från internet. Med andra ord, ingen aning.

Känner en fruktansvärd press på mig att säga något roligt nu, men har slut på ideer. Får väl stjäla ett citat till för att förklara min underliga humor i stället:

"That which does not kill makes us stranger." -Trevor Goodchild

Jag lever fortfarande.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: G

Framförallt håller de sig i bättre fysisk form medelst träning. Det krävs en del fysik för att stå ut med de därninga centrifugtesten de kör.

Men för att uppnå god fysik så krävs en god kost.Bra att se på alla idrottsmän, de smäller inte precis i sig en pizza innan de ska tävla. Tvärt om tänker de ständigt på att äta en så god kopst som möjligt. Och äter pizza och sådant väldigt sällan. Jag tror det samma gäller för astronauter. Framför allt klarar man inte av att träna bra om man inte äter bra...

Kul fakta: tjejer tål centrifugtester bättre än killar. En genomsnittlig kille däckar vid omkring 5,5 G med G-dräkt, medan tjejer kan pressa 5,9 G. Med träning så ligger genomsnittet bland killar på 7,7 G, medan tjejer kommer upp i 8,4 G. Det har att göra med att tjejer i allmänhet är kortare, vilket innebär att de inte behöver pressa blodet i huvudet lika högt som killar, vilket gör att de trots mindre muskelmassa kan bräda killarna på den punkten.

Det var ju läckert! Någonting fysiskt de är bättre än men på... Det är ju roligt.

Nu kom jag och tänka på astronauter och grejer och deras rymddräkter. En astronauts rymddräkt kostar 2 miljoner dollar! Det är fan inte någigt alltså. Det är nog dessutom jävligt synd för hela rymdbranchen att columbia exploderade... De lär få mycket mindre pengar och så. Efter den där kraschen 86 (chalenger?) så tog det ju två år innan man kom upp i rymden igen. Och nu håller de ju på med den där rymdstatiionen ISS eller vad den heter. Herregud. Såg på 60 minutes om det där och NASA fasar just nu för framtiden. Hemma opinionen är kritisk till att fler människor ska upp efter det här och obemmanade reser ger ett mycket lägre ekonomiskt stöd tydligen. Kommer inte riktigt hur allting var...

/Balderk, svamlar lite
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Varför

Tror att jag tog den från min citat-skärmsläckare, vilken jag i sin tur matat med över 6000 citat jag plockat från internet. Med andra ord, ingen aning.

Oj! En sån skulle man ha! originell idé!

"That which does not kill makes us stranger." -Trevor Goodchild

Ja, det var ju fint det med! :gremsmile:

/Balderk, trånar efter citat-skärmsläckaren :gremwink:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Varför

Balderk, trånar efter citat-skärmsläckaren
Om jag har ork så ska jag lägga ut den på min website någon dag. Någon annan dag än idag.

Jag varnar dock för att den är störande för arbetet, man kan inte låta bli att vänta på nästa citat.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
OT

Om jag ska vara lite allvarlig (ja, jag vet att jag är tråkig... ) så finns det faktiskt även statistik på det där.
Det finns (eller snarare fanns) också statistik på att ingen tog livet av sig så mycket som svenskar.

Det stämmer inte (åtminstone inte längre), men jag börjar bli ganska irro att få höra talas om det när jag har med amerikaner att göra.

Jo, det stämmer att fetma är vanligt.(Det är också en klassfråga, ännu en orsak till att man ser så många tjocksmockar på Ricki Lake.) Amerikaner själva brukar beklaga sig över det. Men jag blir ändå less på när man använder statistik på det här sättet.

Det brukar nämligen kopplas till de vanliga svenska fördomarna om amerikaner, vilka inte är roliga. Att dessa fördomar ofta bygger på minimal kunskap om amerikanskt samhälle som man fått genom att titta på amerikanska massmedier och tror att fiktion* är sant gör inte saken bättre.

Erik

*Ricki Lake är inte sanning, och Homer Simpson är bara en skådespelare! :gremwink:
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,911
Re: G

Den är jäkligt effektiv mot helikoptrar..
Det var väl att ta i. Jag kan möjligtvis tänka mig att man träffar en hovrande helikopter om man har lite mylla och piloten inte kan flyga taktiskt. De helikoptrar som står stilla är vanligtvis attackhelikoptrar och dessa är med största sannolikhet bepansrade. Stingern är ju marginellt kraftigare än en häxpipa vilket innebär att jag hellre skulle pressa mig platt mot marken än att reta upp en AH64-pilot genom att skjuta på honom. Nä, för att plocka ner attackhelikoptrar i de enstaka fall de står stilla behöver man en robot med vettig RSV och hyfsad laddningsvikt.
Det är tveksamt om jag ens skulle använda mig av någon av de tidiga versionerna av robot 70 mot attackhelikoptrar, och robot 70 är betydligt bättre än stingern.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,911
Re: G

Jag kom att tänka på att mitt senaste inlägg kan ha uppfattats som mästrande och smådrygt. Det var inte meningen. Bara så att vi klarar ut det direkt innan någon sparkar bakut.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,347
Location
Helsingborg
Re: G

Tja, att en bunt stingers sänkte mer än ett par Hind helikoptrar(den tyngst armerade helikoptern i bruk) räknas då inte?

Missilen är värmesökande och ganska effektiv på det.
Faktiskt ganska hög träffchans(huvudsakligen för att piloten oftast inte får någon varning över huvudtaget, helt passiv sökning och missilen är väldigt liten).

När det gäller Stingermissilens sprängkraft. Helikoptrar är inte särskilt armerade. Hinden är den tyngst armerade och tål 20mm. Resten klarar inte av mycket mer än 7.62. Deras skydd är snabbhet och eldkraft.
Du behöver faktiskt inte mer än en stinger för att slå ut en helikopter, om du träffar.

Mot lågflygande jetplan samt helikoptrar så är den effektiv.
Och så mot passagerarflygplan(en man med stinger utanför en flygplats när planet ska starta eller landa är ett av de farligaste hoten idag mot kommersiell flygindustri).
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: G

När det gäller Stingermissilens sprängkraft. Helikoptrar är inte särskilt armerade. Hinden är den tyngst armerade och tål 20mm. Resten klarar inte av mycket mer än 7.62. Deras skydd är snabbhet och eldkraft.
Du behöver faktiskt inte mer än en stinger för att slå ut en helikopter, om du träffar.
Både helikoptrar och flygplan har dessutom många svaga punkter även om de är armerade. Piloten är en sådan, han är inte speciellt skyddad. Rotor och stjärtrotor är iofs ganska lite träffyta, men tål nästan ingenting. Jetmotorerna i flygplan och helikoptrar är väldigt känsliga för främmande föremål som splitter och sånt. Det rör sig på det hela taget om ganska extrema maskiner som arbetar under extrema förhållanden med små toleranser.

Jag skulle inte säga att en Hind kan räkna med att klara 20mm eller ens 7.72. Den har potential att klara dem om de träffar rätt.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,911
Re: G

Missilen är värmesökande och ganska effektiv på det.
Faktiskt ganska hög träffchans(huvudsakligen för att piloten oftast inte får någon varning över huvudtaget, helt passiv sökning och missilen är väldigt liten).
Problemet med detta är att moderna helikoptrar har ett varningssystem för robottskott. Även om målsökningen är passiv (det mäter på rökpuff och lite annat smått och gott). Ofta är detta kopplat till motmedel så att helikoptern omedelbart släpper facklor och gör undanmanöver.

När det gäller Stingermissilens sprängkraft. Helikoptrar är inte särskilt armerade. Hinden är den tyngst armerade och tål 20mm. Resten klarar inte av mycket mer än 7.62. Deras skydd är snabbhet och eldkraft.
Du behöver faktiskt inte mer än en stinger för att slå ut en helikopter, om du träffar.
När man säger att en helikopter tål 20 mm-ammunition menar man projektiler från t.ex luftvärnskanoner. En robot har mycket mindre kinetisk energi vid målträff så det värdet är inte lämplig att använda sig av i detta fall. Dessutom tror jag att stingern har zonrörsfunktion så att den inte detonerar på målet utan snarare vid sidan om. Givetvis kan man ju skjuta roboten direkt på målet även om den har zonrör men likväl har en zonrörsrobot mycket dålig verkan mot bepansrade mål.

Tja, att en bunt stingers sänkte mer än ett par Hind helikoptrar(den tyngst armerade helikoptern i bruk) räknas då inte?
Jag har inte sett några siffror på det och du anger ingen källa men om det du skriver stämmer så känner jag mig delvis besegrad. Dock fasthåller jag att Stingern är kass i jämförelse med andra korträckviddiga luftvärnsrobotar. Försök gjordes med Stinger på Amfibiebataljonerna för några år sedan men den ratades på grund av sina bristfälliga egenskaper.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,347
Location
Helsingborg
Re: G

Stingern finns i en rad olika varianter. Zonrör är en av dem. Men missiler som exploderar vid direkt kontakt är också i bruk.

Och när det gäller hur bra stingers är.

Ryska Afghanistan occupationen. Siffrorna varierar rejält, allt ifrån Muhajedeens påstående att de har skjutit ner hundratals helikoptrar till ryssarnas att de har sänkt max ett dussin. Sanningen ligger någonstans däremellan.

Fördelen med Stingern är ju att den kan bäras av fotsoldater relativt enkelt, samma som Anza eller SA-7. Inte överdrivet dödlig(någonstand runt 30%-50% av alla träffar tvingar piloten att skjuta ut sig) men träffar den så tvingas helikoptern/flygplanet garanterat att avbryta sitt uppdrag.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: OT

"*Ricki Lake är inte sanning, och Homer Simpson är bara en skådespelare!"

Tacka vet jag Oprah och Dr. Phil. Där har vi två kvalitétsprogram.
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Något jag däremot undrade över var varför de använde sina styrmunstycken (eller vad det nu kallas) så länge och att de sedans stannade så fort dom slogs av. Är det bara jag som _tror_ att det inte finns så mycket som bromsar i rymden?

/Seinet Wintermute - Suckar
 
Top