Nekromanti Mission to mars

Lord Duregar

Warrior
Joined
22 Dec 2002
Messages
246
Location
Kristianstad
Kollade på mission to mars(det vill säga den sista timmen) och det var en KASS film enligt mig.
Några frågor som jag vill kolla ifall det är möjligt:
1. Kan man kolla på speglar i rymden?
2. Hur fick den svarta killen att få växter att växa?
3. Hur fick han vattnet och var?
:gremconfused: :gremconfused: :gremconfused: :gremconfused: :gremconfused:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"1. Kan man kolla på speglar i rymden?"

Jarå. Speglar har ingen magisk förmåga som gör att de bara fungerar på Jorden.

"2. Hur fick den svarta killen att få växter att växa?
3. Hur fick han vattnet och var?"


Med stor sannolikhet, genom återcirkulation.

När det gäller extremt långa rymdresor ställs man inför ett problem och det är besättningens överlevnad. Det krävs omkring två kilo mat per person och dag och omkring tre liter vatten, och det enbart i form av vad man måste inta (mer vatten krävs dessutom för hygien). Arton månader är lika med 270 dagar vilket ger 2700 kg mat och vatten per person, vilket innebär tio ton förnödenheter som enbart är till för att förbrukas. Det innebär också tio ton mindre nyttolast.

Så, NASA planerar att istället för att skicka med tio ton mat och vatten med sina Mars-expeditioner, så skickar man med något ton växtnäring, vatten och diverse växter. Växterna producerar mat och syre åt besättningen, samtidigt som de rensar luften från koldioxid och tar dessutom hand om urin och skit och producerar rent vatten. Det innebär att NASA får med sig nio ton nyttolast mer.

Man får alltså en cirkulerande system: skit och koldioxid kommer ut ur människan stoppas in i växterna, som ger ifrån sig rent vatten, syre och mat, som stoppas in i människorna, som ger ifrån sig skit och koldioxid, som stoppas in i växterna, som...

Precis som på Jorden, faktiskt.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,908
Location
The Culture
Speglar

Kollade på mission to mars(det vill säga den sista timmen) och det var en KASS film enligt mig.
Några frågor som jag vill kolla ifall det är möjligt:
1. Kan man kolla på speglar i rymden?
Jag orkade bara se fem minuter i mitten av filmen (efter Sopranos var slut), för att bestämma mig att den var kass.
Svar 1: Ja, naturligtvis. Varför skulle man inte kunna det?

/tobias
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Mer vatten

NASA har för övrigt, med hjälp av Mars Surveyor, kunnat konstatera att det förmodligen finns tämligen mycket fruset vatten under jord på Mars. Så med en borr, ett värmeelement, en pump och ett filter så lär man nog kunna få tag på mer vatten utan större problem.
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Re: Mer vatten

frågan är då om den ensamma killen kvar på mars ger sina växter tillräckligt med näring. En del av energin i kretsloppet människa-växt-människa-växt osv går ju förlorad.
fast det kanske är där som ditt ton med växtnäring kommer in :gremsmile:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Mer vatten

"En del av energin i kretsloppet människa-växt-människa-växt osv går ju förlorad."

Jo, det är där solljuset kommer in.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
När det gäller extremt långa rymdresor ställs man inför ett problem och det är besättningens överlevnad. Det krävs omkring två kilo mat per person och dag och omkring tre liter vatten, och det enbart i form av vad man måste inta (mer vatten krävs dessutom för hygien).
Två kilo mat om dan? Trevligt att träffa er. Förväl , jag kommer att svälta ihjäl. :gremgrin: Jag borde bli astronaut, tänk så mycket mer last NASA kunde skicka om de skickade folk som jag som äter mindre än ett kilo per dag (speciellt om de skickade mer näringsrik mat än burkravioli och makaroner...)!
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Jag borde bli astronaut, tänk så mycket mer last NASA kunde skicka om de skickade folk som jag som äter mindre än ett kilo per dag (speciellt om de skickade mer näringsrik mat än burkravioli och makaroner...)!"

...siffran iofs uppskattad från ett konsumtion avpassad för mer fysiskt arbete än programmerande. Själv åt jag ungefär de mängderna i lumpen och gick ändå ner i vikt.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
...siffran iofs uppskattad från ett konsumtion avpassad för mer fysiskt arbete än programmerande.
Då borde man kunna dra ner på det om det gäller att slappa i tyngdlöshet...

Dessutom borde väl NASA kunna klämma in lite mer näring i maten än vad ICA klarar?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Då borde man kunna dra ner på det om det gäller att slappa i tyngdlöshet..."

Tja, nu slappar man ju inte direkt i tynglöshet. Tvärtom tränar man rätt stenhårt ett par timmar om dagen, så att musklerna inte förtvinar och skelettet inte urkalkas för mycket.

"Dessutom borde väl NASA kunna klämma in lite mer näring i maten än vad ICA klarar?"

Det är faktiskt ingen större skillnad. Visst, NASA klarar av att ha högre näringsvärde, men inte mycket högre. Enda orsaken till att NASA bryr sig är att de är gramjägare (vilket i sin tur orsakas av att varje gram man inte behöver skicka upp sparar omkring 100 dollar).

Men visst finns det högeffektiva sätt att spara vikt på. Men även ICA kan frystorka, och det enda som det innebär är att man flyttar vattnet (och en stor del av smaken) från i maten till bredvid maten. Eftersom man likförbannat måste ta med sig vattnet upp så vinner man inte så mycket på det. Däremot är frystorkad mat jättebra för scouter, jägarsoldater och andra som vandrar omkring i vildmarken där det oftast (utom i en och annan irakisk öken) faktiskt finns rätt gott om vatten. På så sätt slipper scouterna ta med sig sitt eget vatten.

Vilket en normal astronaut inte kommer undan.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Visst, NASA klarar av att ha högre näringsvärde, men inte mycket högre.
Hmm, borde kanske sälja mitt recept på ägg-och-majonnäsmackor till dem. Det har blivit klassat som massförstörelsevapen av viktväktarna och räknas som doping i sumobrottning.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Glöm inte att de är amerikaner! [ANT]

Där har du fan en fet poäng! :gremlaugh:

Antar dock att astonauterna måste hålla sig på en betydlgt bättre kost än genomsnitts amerikanen :gremfrown:

/Balderk, som har sett på Ricki Lake att alla amerikaner är feta
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
G

"Antar dock att astonauterna måste hålla sig på en betydlgt bättre kost än genomsnitts amerikanen"

Framförallt håller de sig i bättre fysisk form medelst träning. Det krävs en del fysik för att stå ut med de därninga centrifugtesten de kör.

Kul fakta: tjejer tål centrifugtester bättre än killar. En genomsnittlig kille däckar vid omkring 5,5 G med G-dräkt, medan tjejer kan pressa 5,9 G. Med träning så ligger genomsnittet bland killar på 7,7 G, medan tjejer kommer upp i 8,4 G. Det har att göra med att tjejer i allmänhet är kortare, vilket innebär att de inte behöver pressa blodet i huvudet lika högt som killar, vilket gör att de trots mindre muskelmassa kan bräda killarna på den punkten.

Det gör att amerikanska försvaret har lite problem: bland reservisterna är det snart fler tjejer som får flyga F-16 än killar, vilket innebär att ungefär hälften av deras reservister inte får flyga stridsuppdrag (en regel de har) och därmed får stå på marken i ett eventuellt Irak-krig.

Fram till i somras så slogs de amerikanska flygvapentjejerna med näbbar och klor för rätten att flyga stridsuppdrag. Utan stridsuppdrag i ryggen så kan man inte stiga i graderna över kapten där borta, vilket innebär att eftersom tjejer inte får flyga stridsuppdrag diskrimineras i löneligan (högre grad = högre lön, remember?).

Så, det blev sommar 2002 och president Bush pekade på Saddam och sade "honom ska vi ta!" Plötsligt blev det märkligt tyst bland de amerikanska flygartjejerna om rätten att flyga stridsuppdrag. :gremwink:
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Varför

Svar 1: Ja, naturligtvis. Varför skulle man inte kunna det?

Har ingen koll på Mission to Mars men skulle det färdas nära ljushastighet så skulle det vara omöjligt då enda sättet att höja lusets fart är att skicka det igenom upphetat cecium i gasform vilken sedan utsätt för hög spänning och sådant (med det går) annars så skulle det var ganska omöjligt.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,347
Location
Helsingborg
Re: G

Så, det blev sommar 2002 och president Bush pekade på Saddam och sade "honom ska vi ta!" Plötsligt blev det märkligt tyst bland de amerikanska flygartjejerna om rätten att flyga stridsuppdrag.

Varför det? Det är ju inte som om Bush gör mer än att sparka på tredjevärlden länder som redan ligger ner.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Varför

Har ingen koll på Mission to Mars men skulle det färdas nära ljushastighet så skulle det vara omöjligt då enda sättet att höja lusets fart är att skicka det igenom upphetat cecium i gasform vilken sedan utsätt för hög spänning och sådant (med det går) annars så skulle det var ganska omöjligt.
Inte ens då skulle det krångla (förutom eventuella relativistiska tidsförvrängningar och sånt) eftersom ljushastighet är väldigt förvirrande. Om jag exempelvis färdas mot dig med ljusets hastighet och tänder en ficklampa så kommer ljuset från lampan att närma sig dig med ljusets hastighet medan det avlägsnar sig från mig med ljusets hastighet samtidigt som jag närmar mig dig med ljusets hastighet. Eller någonting åt det hållet. Ljushastigheten (C) håller inte riktigt för normal matematik. C+C=C. Det är möjligt att jag har missat någon detalj, men i princip så kan man kasta sin vanliga enkla matematik överbord.

Eller som jag brukar säga (även om du kanske inte kan relatera till just den liknelsen): The theory of relativity is like an erection. The more you think about it the harder it gets.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Ricki Lake är inte bästa sättet...

Ricki Lake är inte bästa sättet...

...att förstå sig på Amerika.
Nejdå, vi får inte glömma Jerry Springer, Tipper Gore och familjen Bush.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: G

Varför det? Det är ju inte som om Bush gör mer än att sparka på tredjevärlden länder som redan ligger ner.
Tja, man har ju haft en hel del driftsproblem på F16. De kanske är rädda för motorstopp?
 
Top