Nekromanti missbildningar i Mundana.

Ramius

Veteran
Hej.

jag undrar om det är någon som vet om eller har något tips på var jag kan få reda på hur folk såg på utvecklingsstörda under medeltiden? eller ännu bättre.. vad anser ni hur sånt folk ses på i Mundana? ta till exempel en jargier. hur skulle en typisk jargier reagera på om han såg en person med te.x down syndrom eller med någon cp skada på torget?
mvh. M

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Den typiske "byfånen" var antagligen en person med sådana handikapp. Även om de inte innebär någon mental nedsättning (till exempel många CP-skador) så kommer de att tolkas på det viset av folk. Det finns mycket liten medvetenhet om skillnaden mellan psykisk sjukdom, utvecklingsstörning och andra saker som får folk att bete sig avvikande. Däremot innebär detta inte, som ovanstående postare skrev, att inkvisitionen tillkallas. Många äldre samhällen hade regler som gjorde att en "dåre" var skyddad enligt lag. Det innebär inte att personen får ett värdigt liv, men däremot är han eller hon åtminstone i lag skyddad från våld och liknande.

Även andra myter kan knytas till utvecklingsstörningar av olika slag, framför allt de om bortbytingar. Barnet som inte utvecklades som det skulle och såg annorlunda ut jämfört med andra var så klart inte ett mänskligt barn, utan en utbytt trollunge eller liknande. Om folk fick för sig sådant gick det antagligen illa för barnet.

Woulf73

Veteran
Ska man se till våran "riktiga" medeltidshistoria så vet jag att det på många håll var förbjudet att slå en "idiot"; -De ansågs redan vara straffade av Gud...
Så en jargier skulle väl tänka likadant?

Kropotkin

Warrior
En annan sjukdom (inte direkt en missbildning) som kan vara av intresse fallandesjuka (epileptiker) som i äldre tider i flera kulturer ansågs stå närmare gudarna eller komma i kontakt med sina demoner i sina anfall.

Marukusu

Hero
I Cirefalier boken står det en hel del om cirefaliernas syn på missbildade och utvecklingsstörda individer, som p.g.a. deras kulturellt accepterade inavel är tämligen vanligt förekommande fenomen i deras länder.

Jag yrar rent från minnet eftersom att jag inte orkar springa och hämta boken men jag har för mig att cirefalierna ofta reagerar med skräck inför missbildade barn eftersom att de anses vara straffade av deras gud Cirza (de har ingen aning om effekterna av inaveln). Jag tror till och med att det är rätt vanligt att missbildade foster dödas bland de lite fattigare cirefalierna medan de lite mer välbärgade/barmhärtiga sänder iväg sina missfoster till templet eller speciella barnhem där kvaliteten på deras uppfostran kan variera kraftigt. Hursomhaver så ses svåra fysiska defekter som en stor skam för hela familjen och tenderar att tystas ner.

Andra, psykiska, defekter verkar vara "helt ok" så länge man klarar av att hålla sig någotsånar inom de sociala reglerna som finns. Vrimzikiel, upprorsmannen/härjaren i Asharien, är t.ex. totalt empatilös och jag kan tänka mig att rätt många cirefalier lider av storhetsmanier och kontrollbegär eftersom att hela deras kultur ser upp till sånt.

DesertRain

Hero
Jag tänker mig att missbildade och sinnesrubbade personer är något som folk är misstänksamma mot. Inkvisitionen kan mycket väl få för sig att döda dem. Dock tror jag inte att de aktivt leter efter dem.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Jag vill dessutom tillägga en sak -- den jargiska adeln bör, för att ha den rätta dekadenta stämningen, innehålla såväl fysiska som psykiska defekter. Jag citerar några väl valda delar ur Suetonius Kejsarbiografier:

Om Claudius:

"Bland mycket annat förvånade sig folk över hans glömska och tanklöshet [...]. När han tagit livet av Messalina och strax därefter lade sig till bords, frågade han varför kejsarinnan inte kom. Många av dem som han dömt till döden lät han redan följande dag kalla till sig för rådgivning eller tärningsspel, och skickade sedan en budbärare med uppgift att ta "sömntutorna" i upptuktelse, precis som om de bara råkat vara lite försenade."

Om Galba:

"Hans händer och fötter var så vanställda av gikt att han varken tålde skor eller förmådde rulla upp en bok, ja inte ens hålla i den. På höger sida hade han en mjuk utväxt som hängde ned så långt att den endast med svårighet kunde hållas på plats med hjälp av en binda."

Om Vitellius:

"Eftersom han inte bara var en omättlig frossare, utan även hängav sig åt sin last utan tanke på vad tidpunkten eller anständigheten krävde, kunde han aldrig behärska sig ens under en offerceremoni eller en resa, utan ryckte mitt bland offeraltarna åt sig bitar av kött och offerkakor, och åt dem nästan så fort de kommit ur elden."

Boken är fylld med liknande bisarra anatomier och beteenden, och även om Suetonius i hög grad är en antik skvallerkärring är den fortfarande oerhört underhållande och inspirerande för sviniga skildringar av romarriket och dess efterapningar.

ermine

Warrior
Det varierar nog en hel del mellan olika delar av Mundana, alltifrån kulturer där man helt sonika slår ihjäl folk med missbildningar till sådana där man betraktar vissa former av missbildningar och mentalsjukdomar som heliga. Kulturer med starka krigarideal (t.ex. tiraker och Menon-Aun) står förmodligen för den förra extremen. Innom Cirzatemplet betraktar man å andra sidan albinism som ett tecken på gudomlig beröring men inom Daakkyrkan "är det inte ovanigt att de klena, sjuka, lytta och de som fötts under ett ont tecken inte blir döpta och därmed döms till att bli en slags lägre medborgare" (enligt religionsboken). Det är nog inte heller ovanligt att personer som betraktas som siare och schamaner inom många religioner skulle diagnostiseras med någon sjukdom av en modern psykolog, t.ex. epilepsi eller schizofreni.

Det skall antagligen till en hel del innan man ringer inkvisitorerna, t.ex. att en tidigare helt frisk person börjar bete sig underligt och svära och häda och inte våga sig i närheten av Daakkyrkor. I så fall är det rätt troligt att man sammankallar traktens präster och försöker driva ut demonerna ur personen.