Nekromanti Miss, men hur skall det tolkas...

Joined
27 Nov 2000
Messages
936
Location
Vintergatan, Jorden, Europa, Norden, Sverige, Dala
Tjenare!
Jag fick DoD 6.0 igår, och jag kan säga att jag e mäkta imponerad och tror på en härlig spelvärld och ett bra rollspel.
Det första ja la märke till var att RP har russkit låga FV´n, vilket jag ser som en fördel. Det blir mer realistisk när inte RP slår ner allt dom möter.

Men de ja funderade på var att om RP har FV 5 i Slagsmål/Nävar, och hamnar i låt oss säga ett krogslagsmål, han börjar slåss, men dom först fem slagen misslyckas han med. Missar han då personen helt eller träffar han, men de gör ingen skada. Samma gäller när man slåss men, vi säger ett 1H. svärd och har FV 6. SL slår och han misslyckas sex gånger i rad, missar han gubben han slåss mot då, med sex raka slag. Det lär ju se riktigt komiskt ut. En hjälte kan inte ens träffa sitt mål... Eller hur ligger det till..

"Oderint dum metuant"
"Låt dom hata, bara de fruktar"
 

Umi Ryozaki

Veteran
Joined
14 Feb 2001
Messages
151
Location
Tokyo, Japan
Det är då igentligen upp till SL.
Jag själv brukar säga att man skrapar i sidan, eller snuddar precis med hugget mm. Att man slår men inte tillräckligt hårt. En miss kan ju dock vara helt åt fanders. Yips är att du tar differensvärdet mellan CL och slaget, ju närmare det är destå närmare var det träff mm. Själv så brukar jag spela med att om man slår 13 och man hade CL 12 blir det ½ skada, inte hel.

/Umi Ryozaki
 
Joined
27 Nov 2000
Messages
936
Location
Vintergatan, Jorden, Europa, Norden, Sverige, Dala
Ja just de, en sak till...

Ville bara säga att jag sitter på ett "Datortek" och skriver ut DoD 6 material från Riotminds med en "Färg Laserskrivare", det blir Såååååååååå jävla fina utskrifter.

//Nostradamus retas lite =)

"Oderint dum metuant"
"Låt dom hata, bara de fruktar"
 

Nerosuferoth

Swordsman
Joined
3 Dec 2000
Messages
409
Location
Menzoberranzan
Re: Ja just de, en sak till...

Biter inte på mig. Jag har dagligen tillgång till en färglaserskrivare och har en hel mapp med DoD6-material som är såååååååååå jävla fina utskrifter. Därför vet jag precis hur roligt du har det nu:)

Nerosuferoth

ÉÍ 'AANEÍÍGÓÓ 'ÁHOOT'É
 

Delita Hyral

Veteran
Joined
10 Jan 2001
Messages
100
Location
Ivalice
Det är helt upp till spelledaren men om man säger att man har fv 12 och slår 13 brukar det inebära en miss, oftast inte för att man är oskilig utan för att motparten rör på sig och försöker få ett överläge i striden.

Så kör iallafall vi och om man slår perfekt brukar vi skita i att man gör full skada och rustningen inte absar utan man
gör full skada men rustningen absorberar fullt.

Annars skulle en flicka med en trästav som drämmer till en riddare med tunnhjälm knocka honom eller knäcka nacken på den stackars saten bara föra att hon slog perfekt...

Men som sagt allt e upp till sl..

" a warrior takes a sword in hand, clasping a gem to his heart. Engraving vanishing memories into the blade, now his saga can be told...."

- The crest of the black lion -
 

Umi Ryozaki

Veteran
Joined
14 Feb 2001
Messages
151
Location
Tokyo, Japan
Perfekta träffar

Men slår man perfekt så gör det ont.

Jag menar att även en femåring med en kvin skulle kunna snitta av hälsenan på en riddare i ett veck i rustningen. Det är just det Eon gjort vad jag förstår med sina Ob. tärningar. Träffar man tillräkligt illa kan man döda med en träslev. Så... Perfekt borde vara perfekt, hur skumt det än verkar.
/Umi Ryozaki
 
Joined
27 Nov 2000
Messages
936
Location
Vintergatan, Jorden, Europa, Norden, Sverige, Dala
Re: Perfekta träffar

Ja läste just igenom er två inlägg ovan.

Visst, en liten flicka som mottar ett perfekt slag på en riddare, det bör inte han däcka för. Men perfekt är ju så sällan man får och så pass mäktigt när man väl får det. Varför inte dubbla skadan när man får perfekt, russtning skyddar dock då, naturligtvis.

"Oderint dum metuant"
"Låt dom hata, bara de fruktar"
 
Joined
21 May 2000
Messages
60
Location
Nånstans i norrland
Jag spelade en Alvisk magiker med 7 styrka och jag slog nästan av benet på den stackars krigaren med ett knytnävsslag.
Jag slog perfekt och sen på tabellen för perfetk och fick dubbel skada och pang han hade -3 i benet.

OBS! detta hände när vi spelade DoD 6.
 

Delita Hyral

Veteran
Joined
10 Jan 2001
Messages
100
Location
Ivalice
Re: Perfekta träffar2

Som jag sa är det upp till speledaren..

Men det e coolt om det är dramatiskt korrekt,
som när den blödande äventyraren driver sitt svärd genom
demonens rustning och genom huden, in i demonens hjärta.

Det e inte lika roligt som sl när tjuv rpn slår perfekt och
hans dolk tränger genom plåten och ringbrynjan hos rustningen, igenom bröstplåten där de inte finns några glipor och där de glipor som finns har ett lager med ringbrynja under....

Perfekt är perfekt men när vi spelar lägger jag lite
gränser om hur otroligt allt får vara...


- The crest of the black lion -
 

Umi Ryozaki

Veteran
Joined
14 Feb 2001
Messages
151
Location
Tokyo, Japan
Re: Perfekta träffar

Ok.. som med allt blir det ju SL som bedömmer, men ingen rustning är så total att det inte finns glipor, annas akulle man inte kunna röra sig i den. Ringbrynjor och mjukare rustningar borde ändå absorbera efterom den är flexibel. Men inte stora metall plåtar.
/Umi Ryozaki
 

Count

Warrior
Joined
29 Nov 2000
Messages
206
Location
Göteborg, Malmö
Re: Ja just de, en sak till...

Kan inte ni skicka den där mappen (en kopia av det , men lika fint ändå) till mig över posten? Det skulle värma så skönt i magen och man skulle kunna gotta sig i allt som Riotminds släppt ut.

MvH Martin
 

jonix

Warrior
Joined
23 Jan 2001
Messages
283
Location
kalmar
Jag anser att alla försöker att undvika ett anfall mot en på ett eller annat vis, man står ju inte stilla.

När tex en RP missar, så anser jag att det är RPn som har gjort en alldeles för tydlig eller förutsägbara attack så motståndaren med enkelhet kan undvika attacken utan att behöva använda någon parering. Hade motståndaren stått helt stilla så hade det varit enklare att träffa honom (se reglerna)

dvs, det är inte du som "missar", utan motståndaren som uppfattar slaget och lyckas undvika.

Så tolkar jag det.

jonix.e@sweden.com
UIN: 104897134
 

Nerosuferoth

Swordsman
Joined
3 Dec 2000
Messages
409
Location
Menzoberranzan
...gör det ändå:)

Tyvärr, jag kan inte ordna några utskrifter. Det är skolans skrivare det handlar om, och i mitt fall rör det sig om ett tjugotal sidor(!). Allt material finns fortfarande på RiotMinds hemsida, det är bara jag som tycker det är praktiskt med en lättillgänglig pappersversion. Sorry, nothing personal:-/

Nerosuferoth, "olaglig" nog som det är

ÉÍ 'AANEÍÍGÓÓ 'ÁHOOT'É
 

Punger

Hero
Joined
9 Nov 2000
Messages
1,413
Location
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Synd!

Det är okej om du inte kan. Dom blir så arga när det inte gäller skolarbete./images/icons/tongue.gif

Jag tycker också om att ha det på papper. Äventyr i fin tryckt papper som man kan ha kvar till gamla dar. Så GOTT! Stora äventyr och kampanjer tycker jag även borde finnas att köpa i tryckt form!

Punger for President!
<A HREF="http://www.punger.cjb.net" target="_new">http://www.punger.cjb.net</A>
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Missa är väl inte så farligt...

...det är värre när man som stavmagikermagiker fumlar i ett jätteviktigt ögonblick, slår på snedtändningstabellen och får som resultat att man blir stum i 1T4 dagar. Givetvis slår SL en fyra och så blev jag stum. Stavmagiker använder ju enbart sin röst för att använda magi och inga rörelser (om man nu inte vill...) så det blev fyra tråkiga dagar...som tur var hände det inget av intresse de tre sista då vi var på resa./images/icons/laugh.gif

//[color:red]Feuflux</font color=red>
//[color:red]som inte gillar att fumla med magiker...</font color=red>
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Perfekta träffar

Träffar man tillräkligt illa kan man döda med en träslev.

Är det _bra_?!? Att man riskerar att dö ifall någon slår en på fingrarna med en träslev?!?

Hmm... smaken är verkligen olika :)
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Perfekta träffar2

Det e inte lika roligt som sl när tjuv rpn slår perfekt och hans dolk tränger genom plåten och ringbrynjan hos rustningen, igenom bröstplåten där de inte finns några glipor och där de glipor som finns har ett lager med ringbrynja under....

Rustningar har glipor och svaga punkter, brynjor likaså. Det är svårt att tillåta tillräcklig rörelsefrihet för att man skall kunna slåss annars... I exemplet med tjuven är det snarare så att dolken tränger in i skarven mot halsen, i någon av armöppningarna och dessutom träffar en lucka eller en svag länk i brynjan under...

Iofs går det väl att köra en dolk genom en plåtrustning om man anstränger sig litet... så helt orimlig är inte ens din variant av det hela :)
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,465
Location
Helsingborg
Det jag tycker är lite konstigt är att 45-åringar som är "nygjorda" har lika lite i FV som en 20-åring. Eller?
Det borde man kunna fixa genom att gränsen höja FV-restriktioner för de äldre.
Typ +1 för var 5:e år som man är över 15, så en 32-åring får köpa 3 mer än restriktionen.
Jag kan ha fattat allt fel, om jag gjort det så kan <EM>en</EM> säga så och upplysa mig om hur det är.

Perfekt kör jag med att vapnet ger +2 i skada och går igenom ev. skydd (även naturligt, men inte magiskt). Detta för att dolkar blir lite bättre (1T4+3 i EDD) och tvåhandsvärd blir sämre (2T10+2 istället för 20).

Komiskt när krigare missar hela tiden? Visst, men kom ihåg att de inte är orörliga statyer som står stilla och slår på varandra. De cirklar runt varandra och gör utfall. När man blir skickligare lyckas man oftare med sina utfall.

/[color:green]Han</font color=green> som som sagt var inte har DoD6
 
Joined
27 Nov 2000
Messages
936
Location
Vintergatan, Jorden, Europa, Norden, Sverige, Dala
går igenom ev. skydd (även naturligt

Öhh? hur kommer en kniv igenom ett naturligt skydd, det undrar jag! Ja menar, t.ex. en demon/drake, dom har ju inga glipor i sina naturliag skydd.

Komiskt när krigare missar hela tiden? Visst, men kom ihåg att de inte är orörliga statyer som står stilla och slår på varandra.
Jo, jo, men man vill ju ha lite hjälte känsla, som hjältarna i en del filmer som springer runt med stora rustningar och "mörsar"... =P

Det är just att om två duellerar, så missar dom varandra i de första fem huggen, ser ju lite mystiskt ut.

"Oderint dum metuant"
"Låt dom hata, bara de fruktar"
 
Top