Minotaurtråden

23fe377808a6e7e7a063d4c7fc8d4ee4.jpg

Tjur i porslinsaffär

Tjurfolk?

Eller tjurmän och kokvinnor?
I våra kampanjer till Kopparhavets hjältar har vi konsekvent valt att kalla djurfolken för <djur>folk; "tjurfolk", "illerfolk", "vargfolk" och så vidare även att grundboken kallar tjurfolken för "minotaurer". Delvis för konsekvensens skull och delvis för att släppa språkopplingar till Minos. Därför tycker jag "taurer" är bättre än "minoer", det sistnämnda får mig att tänka på befolkning kring Minos.

Alla arterna får då också korresponderande förolämpning (viktigt och smäller högre då än i dag); människor, alver och dvärgar -> apa, tjurfolk -> tjur/kossa/oxe, illerfolk -> iller och så vidare.

Minotaurer upprörs inte av att någon käkar nötkreatur. Utan de blir snarare upprörda av att sängarna på värdshuset är byggda för småfolk och att det alltid är så förbannat lågt i tak.
Exakt, i våra kampanjer har vi tolkat det som att tjurfolk har samma relation till tjurar, oxar och kossor som människor till apor, dito för de andra djurfolken.

Jag skulle säga att vikten är ett större problem. En 2,5 meters minotaur med ett BMI på 50 (som The Mountain när han var som tyngst) skulle väga ca 310 kilo. Detta distribuerat på klövar riskerar att trampa sönder golv och liknande. Samt sitta sönder möbler och liknande.
50 är väl å andra sidan väldigt extremt? Har för mig att Magnus Samuelsson eller vad han hette inte hade mer än drygt 30 i BMI. Det är en intressant aspekt dock, tycker jag, liksom ankfolk som kanske inte ser över kanter emn har lättare att gömma sig bakom saker och så vidare.

I våra kampanjer till Kopparhavets hjältar har vi konsekvent valt att kalla djurfolken för <djur>folk; "tjurfolk", "illerfolk", "vargfolk" och så vidare även att grundboken kallar tjurfolken för "minotaurer". Delvis för konsekvensens skull och delvis för att släppa språkopplingar till Minos. Därför tycker jag "taurer" är bättre än "minoer", det sistnämnda får mig att tänka på befolkning kring Minos.
Är det inte lite mansfokus att kalla dem för "tjur" folk?

Det… Och att det aldrig finns en mössa som passar på vintern…
Jag testade att linda en shemagh/keffiayh runt löskattöron (nej, jag ahde tyvärr inga illeröron :cry: ) och det gick fint så åtminstone den typen av östra medelhavethuvudbonader funkar fint med öron och borde funka med horn också.

50 är väl å andra sidan väldigt extremt?
BMI går sönder som mått när man är extra lång eller kort (på grund av hur matematiken ser ut), så en välbyggd typ på 2,5 m kommer att ha skyhögt BMI.

2,5m-Minotauren behöver bara väga 310 kg för att ha ett BMI på 50, och det känns inte ett dyft orimligt, skulle jag säga.

Är det inte lite mansfokus att kalla dem för "tjur" folk?
Jo, det är delvis ett problem men vi har suddat ut de fysiska könsgränserna hos djurfolken och minotaurerna ska ha rejäla horn (även om vissa ser mer nötkreatur ut och vissa ser mer vattenbuffel ut) så tjurfolk kändes fungerande. Sedan många år så kör vi också med förstfödde som familjeöverhuvud/arvtagare snarare än man. Det är ju självklart att det första barnet får mest av föräldrarnas kraft liksom. På så vis kan vi behålla dynamik och kultur utan att hänga upp det på män och kvinnor och det behöver inte alls konstras kring kön (som man kan vilja ha samma på rollperson som spelare för identifikation) och plats i samhället. Andra barnet får näst minst kraft och är det gjutna bortgiftasmålet. Tredje barnet får lite större friheter så till vida det inte gått alldeles åt fanders för eller med första eller andra barnet. Rollpersonerna är ofta tredje barnet i sina familjer. Tredje barnet kanske även har svårt att hitta en position då de inte tar över familjen och inte heller är den förste att vara målet för att bli bortgift (och ofta vill spelarna ha större social frihet för sina rollpersoner än så).

Jo, det är delvis ett problem men vi har suddat ut de fysiska könsgränserna hos djurfolken och minotaurerna ska ha rejäla horn (även om vissa ser mer nötkreatur ut och vissa ser mer vattenbuffel ut) så tjurfolk kändes fungerande. Sedan många år så kör vi också med förstfödde som familjeöverhuvud/arvtagare snarare än man. Det är ju självklart att det första barnet får mest av föräldrarnas kraft liksom. På så vis kan vi behålla dynamik och kultur utan att hänga upp det på män och kvinnor och det behöver inte alls konstras kring kön (som man kan vilja ha samma på rollperson som spelare för identifikation) och plats i samhället. Andra barnet får näst minst kraft och är det gjutna bortgiftasmålet. Tredje barnet får lite större friheter så till vida det inte gått alldeles åt fanders för eller med första eller andra barnet. Rollpersonerna är ofta tredje barnet i sina familjer. Tredje barnet kanske även har svårt att hitta en position då de inte tar över familjen och inte heller är den förste att vara målet för att bli bortgift (och ofta vill spelarna ha större social frihet för sina rollpersoner än så).
Hornen har inget med könstillhörighet att göra bland nötkreatur (för det mest), utan det är en fråga om ras, vissa har stora horn andra inte och då är det att båda könen brukar vara lika stora (eller små).

Att säga "tjur" indikerar manligt nötkreatur som ej är kastrerad, har inget med des uppgift att göra (till skillnad från oxe o stut).

Delvis för konsekvensens skull och delvis för att släppa språkopplingar till Minos. Därför tycker jag "taurer" är bättre än "minoer", det sistnämnda får mig att tänka på befolkning kring Minos.
Fast börjar man tänka så är det så många monster som behöver byta namn eftersom de bygger på språkkopplingar eller liknande, som de flesta inte har någon egentlig koll på.

Hornen har inget med könstillhörighet att göra bland nötkreatur (för det mest), utan det är en fråga om ras, vissa har stora horn andra inte och då är det att båda könen brukar vara lika stora (eller små).

Att säga "tjur" indikerar manligt nötkreatur som ej är kastrerad, har inget med des uppgift att göra (till skillnad från oxe o stut).
Jag är med på det men visst har tjurar större horn än kossor, så där generellt, eller har jag helt fel uppfattning (och minotaurer över lag har mer tjurutseende än koutseende)? Men jag har dock verkligen inget emot ett könsneutralt ord för minotaurer som inte är tjur-från-Minos. Allihop kan ha stiligt lockat skägg ändå.

Fast börjar man tänka så är det så många monster som behöver byta namn eftersom de bygger på språkkopplingar eller liknande, som de flesta inte har någon egentlig koll på.
Ingen av de vi kallar de "tänkade arterna" eller "-folk" i Kopparhavets hjältar har problemet i alla fall. Jag kommer inte spontant på något medelhavskritter, som är de vanligaste runt Kopparhavet, men det kan vara jag som är trött likväl som något annat. Jag har förvisso inte något emot att byta lite namn för att släppa sådana kopplingar när spelet itne utspelar sig runt Medelhavet utan i en fantasyvärld starkt inspirerad av Medelhavet (och itne endast det greko-romerska).

Tjurfolk och Minotaurer gör lite olika saker. Tjurfolk ger intrycket av att det är ett av flera djur-folk. Minotaur signalerar mer monster. Så det beror på vad man är ute efter. För Ereb Altor och Kopparhavet ville vi ha kvar monsterudden - därav Minotaur

Var namnet kommer ifrån går alltid att retconna (särskilt i Ereb Altor) - kanske är Mino en uråldrig tjurdemon eller namnet på de slätter där minotaurerna först betade

Jag kan ställa mig bakom tjurfolk, eftersom en av många saker jag stör mig på helt i onödan är när grekiska monster som var unika har blivit en hel art i rollspel.

Jag är med på det men visst har tjurar större horn än kossor, så där generellt, eller har jag helt fel uppfattning
Du har haft fel uppfattning, enligt agronomen jag talar med. Det finns raser där det är skillnad men för de flesta ko-raser så är könsskillnaden rörande hornen mer utformningen än storleken.

Tjurfolk och Minotaurer gör lite olika saker. Tjurfolk ger intrycket av att det är ett av flera djur-folk. Minotaur signalerar mer monster. Så det beror på vad man är ute efter. För Ereb Altor och Kopparhavet ville vi ha kvar monsterudden - därav Minotaur

Var namnet kommer ifrån går alltid att retconna (särskilt i Ereb Altor) - kanske är Mino en uråldrig tjurdemon eller namnet på de slätter där minotaurerna först betade

Jag ville gärna göra lite både och. Dels ville jag hålla ihop de, i spelets nu, nutida djurfolken som <nå'nting>folk och lika mycket eller lite civiliserade som de andra men använda "minotaur" för lite mer mytologiska skrämmande tjurfolk likt du beskriver ordet. Taurokraterna omtals säkert oftare som minotaurer. Kondottiär samt beskyddare av Remos och Lindaros Jakaba använder tjurfolk om sig och de sina när hon talar med andra dignitärer men talar ibland i propagandasyfte om sina minotaurknektar. Samtidigt ville jag också ha möjligheten till de lättassocierade nedvärderande förolämpningarna att kalla folk för apa, tjur, varg/hund och så vidare. Det är ju dock nyanser som uppstått i just vår kopparhavsmiljö.

Att det har att göra med de ursprungliga slätterna var ju toppen. Den ska jag använda. Frågan är om det ska vara området som heter något med "Mino" eller om det ska vara en ursprunglig taurokrat eller liknande som gett namn åt området.

Back