Flurtis
Hero
Min-maxning är efterblivet. De som sysslar med det är ofta idioter som inte får hävda sig tillräckligt i det vanliga livet.
Hehe älskar fördomar

Min-maxning är efterblivet. De som sysslar med det är ofta idioter som inte får hävda sig tillräckligt i det vanliga livet.

Jag tycker det är mer känsla i plastfigurerna.
Om någon orkar sitta och "översätta" Forgotten Realms till ett annat system kunde jag väl låta mig tänka att byta. Men att du anser att D&D egentligen borde vara ett figurspel, det kan jag tyvärr inte acceptera för mig själv, då finns det betydligt mycket bättre figurspel därute som man kan satsa på i min enkla mening.Jag säger inte att D&D3.5 inte klarar av andra saker, men då finns det andra spel som är väldigt mycket bättre. Vilka aspekter menar du att D&D3.5 är bra på, och på vilket sätt menar du att minis gör D&D3.5 sämre? Reglerna är trots allt skrivna utifrån att man använder någon form av visuell representation.

Men att du anser att D&D egentligen borde vara ett figurspel, det kan jag tyvärr inte acceptera för mig själv
Jag spelar D&D för Forgottens Realms skull. En av de mest stämningsförstörande tillfällena i min rollspelskarriär var när vi testade att använda minis, jag som DM hade byggt upp en bra stämning, spelarna var inne i spelet och visualiserade sig omgivningarna, sen *plop* väcktes alla ur denna uppbygda fantasi som krossades och vi tittade ner på några gubbar på ett rutnät
Om någon orkar sitta och "översätta" Forgotten Realms till ett annat system kunde jag väl låta mig tänka att byta.
dvs sedan 1980) och redan från början använde vi Battlegrid för att hålla reda på var man stod i stridsituationer. Det fungerar likadant nu, minis eller inte minis. Det tog ett tag innan min grupp började använda minis och under denna använde vi oss av gummimonster och riddarfigurer (köpta i leksaksaffären), diverse ostbågar (som alltid har förmågan att krypa runt på ett spelbord samt skapar väldiga problem när spelarna råkar äta upp en basilisk) samt tärningar ("Du kan ju inte slå med den där, det är ju draken"). När vi sedan samlade ihop lite minisar så blev det kul för mig som DM att verkligen ställa ut "rätt" monster på bordet, vilket gör att jag i dagens läge har samlat på mig en himla massa minisar (kring 250 tro jag) samt fortfarande byter en del med andra minisgalningar på underdark.se. Varför ska man då använda battlegrid? Redan från början (dvs under förra århundradet) så märkte vi att det gamla vanliga gnället blev alltid
) är upp till gruppen.Jag tycker inte att systemet "uppmuntrar" till min-maxning.
Jag gillar den speliga biten. Men jag gillar inte min-maxning. Det blir ju bara larvigt.
En goblin kanske?"Personligen köpte jag t.ex. för en tid sedan ett 15-tal blandade orcs och goblins för precis under hundralappen, inklusive frakt. Och då åkte de ändå flyg hela vägen från Texas."
Vem fan vill sitta bredvid en orch på flyget?

App, app, app. Knappast, va? D&D behöver battle grids då reglerna är skrivna på det sättet. Ett rollspel som klarar sig utmärkt utan battle grids har inte regler som gör att spelarna frågar följande: "Spelare 2- Står spelare 1 bredvid mig? Är inte han bakom stenen vilket gör att jag får partial cover?"Personligen anser jag att alla rollspel kan mer eller mindre dra nytta av en battlegrid, bara för att hålla reda på var spelarna/monster står.
Jag gillar den speliga biten. Men jag gillar inte min-maxning. Det blir ju bara larvigt.