[Minirollspelsbokcirkel] Alien RPG

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Vi pratar om hur rollspelet Alien bör spegla filmerna (och annat kanon-material). Men jag tycker inte riktigt heller att det befintliga rollspelet, sina brister till trots, är ett light-Traveller.
Det jag syftar på var filmerna och hur det är ett väldigt tydligt vanligt folk i utsatta situationer-stämning i dem, något som jag tycker känns som rätt straight up Classic Traveller, vi spelar lite avdankade militärer ute för att tjäna pengar och kunna bränna dem i första bästa rymdhamn, förhandlar med uppdragsgivare och helt plötsligt hamnar i en pressad eländig situation. Jag tycker nog att ett rollspel bör ta det vanliga slitiga livet som avstamp, som fånge, som trucker i rymden, som marinsoldat uppumpad på lögner om sin egen fantastiska duktighet, osv. Och det är ju lätt att se ex. Traveller göra. Så menar mer, Alien berättelserna ÄR helt klart något som ryms inom ramen för Traveller. Inte att Alienrollspelet av fria ligan är det eller att något behöver vara det.

För mig hade nog mer av alien varit intressant utan faktiska aliens från filmerna, att vad vi istället skulle få var ett rollspel om skräck och utsatthet i rymden, med regler för att skapa hoten och och sen få bli överraskade från gång till gång över vad det var som skedde egentligen... konspirationer är bra skit för filmerna, men det håller inte att fördjupa i någon vidare grad tycker jag och börjar redan falla samman efter två filmer. Men, jag är ju också personen som tycker vi borde hålla oss borta från lore, filmer och böcker som inte besvarar alla frågor gör saker rätt och vi borde respektera det och inte djupdyka mer för att få lära oss allt om världen de utspelar sig i. Så, jag är ju egentligen helt fel person att tycka till om produkt kopplade till någon stort varumärke.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
För mig hade nog mer av alien varit intressant utan faktiska aliens från filmerna, att vad vi istället skulle få var ett rollspel om skräck och utsatthet i rymden, med regler för att skapa hoten och och sen få bli överraskade från gång till gång över vad det var som skedde egentligen... konspirationer är bra skit för filmerna, men det håller inte att fördjupa i någon vidare grad tycker jag och börjar redan falla samman efter två filmer. Men, jag är ju också personen som tycker vi borde hålla oss borta från lore, filmer och böcker som inte besvarar alla frågor gör saker rätt och vi borde respektera det och inte djupdyka mer för att få lära oss allt om världen de utspelar sig i. Så, jag är ju egentligen helt fel person att tycka till om produkt kopplade till någon stort varumärke.
Jag hade gärna sett lite mer av det här, åtminstone. Lite mer verktyg för att skapa egna obehagliga utomjordiska livsformer, lite mer skruvade twister på temat att någon i sällskapet är android eller företagsagent, lite mer krypande obehaglig mytologi. Skräck är mindre skräckinjagande om man vet vad som händer. Nu kom jag i och för sig till kapitlet om xenomorfer som innehåller tillräckligt med alternativ för att spelarna inte ska kunna känna sig helt säkra på hur motståndarna fungerar, och ett rätt matigt kapitel om att generera planeter, system och uppdrag, men det kunde varit fetare, mer skruvat för min del.
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Jag hade gärna sett lite mer av det här, åtminstone. Lite mer verktyg för att skapa egna obehagliga utomjordiska livsformer, lite mer skruvade twister på temat att någon i sällskapet är android eller företagsagent, lite mer krypande obehaglig mytologi. Skräck är mindre skräckinjagande om man vet vad som händer. Nu kom jag i och för sig till kapitlet om xenomorfer som innehåller tillräckligt med alternativ för att spelarna inte ska kunna känna sig helt säkra på hur motståndarna fungerar, och ett rätt matigt kapitel om att generera planeter, system och uppdrag, men det kunde varit fetare, mer skruvat för min del.
Exakt! Det här är också en fråga om vad filmerna egentligen handlar om. Att den första filmen verkligen är otäck första gången man ser den beror rimligen på att man inte vet vad det är Nostromos besättning har hittat. Det är på ett konkret sätt jäkligt främmande. När monstret sedan dyker upp i andra filmer kan inte den effekten infinna sig med full kraft; de flesta som tittar vet ungefär vad som kan hända. Det blir förutsägbart.

Jag önskar att det fanns ett ramverk för att skapa fler varelser - eller kanske snarare existenser? - som kändes lika främmande. Inte alldeles enkelt, men något borde vara möjligt. Jag tror att man behöver bryta ner mänskliga premisser som individualitet (möjligen även kroppsligen), moral, intelligens/dumhet, reproduktion, storlek, levande/fossiliserad, biologi/mekanik, vilja/viljelöshet, sinnen, ekosystem etc. Våra föreställningar om liv är, av förklarliga skäl, helt präglade och begränsade av våra liv på Jorden. Att komma ur den ramen är garanterat svårt, men väl värt ett par försök. Kanske kan jordiska extremofiler ge intressant inspiration? Vad jag vill undvika är den fantasilöshet som ofta präglar många rollspel - exempelvis varianter på redan kända varelser eller bara väldigt stora versioner av djur som i vår värld är små. Det går att vara mer kreativ!

I Alien är det också relevant med xenoarkeologi. Vad kan man hitta? Det finns ju redan en del som är kanon, som man kan använda sig av. Men även på denna punkt borde det gå att vara mer kreativ. En inspiration kan vara de enorma energisystem som beskrivs i Kardashev-skalan, som skapats av en sovjetisk astronom. Den ger utrymme för en mer kreativ och realistisk (?) form av världsbyggande, som jag tycker passar för Alien. Även det xenoarkeoligiska skulle man kunna skapa verktyg för. Det kommer förmodligen i någon expansion till spelet, men jag antar att det då blir väldigt kanonbaserat och inte så kreativt...
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Jag beklagar*!

*=(Nä, jag hoppas snarare att du får svinskoj med det!)
Äh, jag var väldigt sugen på det när det utannonserades. Minns inte varför jag inte hoppade på. Köper ju alla FLs spel och ställer i bokhyllan* :)

Men jag ser framför mig en liten mashup mellan detta och kommande Bladerunner.

*Jag har dock sällan tid att läsa/spela
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
Jag upprepar mig väl men jag tycker nog att spelet stöder cinematic mode fullt ut och något slags lös RP-centrerad struktur hyfsat. Sen tar det stopp. Det går absolut att anse att spelet borde göra mer men det gör det inte. Men jag tycker inte det är dåligt för det - bara begränsat.
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Jag upprepar mig väl men jag tycker nog att spelet stöder cinematic mode fullt ut och något slags lös RP-centrerad struktur hyfsat. Sen tar det stopp. Det går absolut att anse att spelet borde göra mer men det gör det inte. Men jag tycker inte det är dåligt för det - bara begränsat.
Ungefär så ja. Settingen inbjuder till intressanta kampanjer, men inte riktigt regelboken. Cinematic mode är spelets usp, förutom att det är en snygg coffee table-bok med många och ganska detaljerade Wikipedia-artiklar om spelvärlden.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,359
Jag upprepar mig väl men jag tycker nog att spelet stöder cinematic mode fullt ut och något slags lös RP-centrerad struktur hyfsat. Sen tar det stopp. Det går absolut att anse att spelet borde göra mer men det gör det inte. Men jag tycker inte det är dåligt för det - bara begränsat.
Jag tror att det är en uttalad plan av FL att grundspelet mest stöder cinematic mode, medan de tre planerade expansionerna om Colonial marines, Space truckers och kolonisatörer kommer att stödja kampanjspel för respektive stil. Jag har bara skummat Colonial marines-boken men den har ju något sorts kampanj och verktyg för att skapa egna uppdrag.

Jag kan hålla med om att man skulle vilja ha mer om företagspolitik, men det kanske är inbakat i de övriga kampanjerna?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
Jag tror att det är en uttalad plan av FL att grundspelet mest stöder cinematic mode, medan de tre planerade expansionerna om Colonial marines, Space truckers och kolonisatörer kommer att stödja kampanjspel för respektive stil. Jag har bara skummat Colonial marines-boken men den har ju något sorts kampanj och verktyg för att skapa egna uppdrag.
Jo så tänker jag med. Lite spekulativt men jag tror också man ska beakta att Ligan med vissa undantag (Coriolis, Symbaroum) undviker att bygga strukturer för kampanjer med mycket intrig (i brist på bättre ord) - där ju alla de tre kampanjstilarna i Alien iställwt lånar sig till mer fria upplägg. Det är lite det man får med deras deras spel, på gott och ont.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Jag tror att det är en uttalad plan av FL att grundspelet mest stöder cinematic mode, medan de tre planerade expansionerna om Colonial marines, Space truckers och kolonisatörer kommer att stödja kampanjspel för respektive stil. Jag har bara skummat Colonial marines-boken men den har ju något sorts kampanj och verktyg för att skapa egna uppdrag.
Just ja! Nu blev jag glad att jag köpte spelet! Space truckers och kolonisatörer ser jag fram emot!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
(du har fått en del att sluta skriva på forum)
Det här förstår jag inte riktigt relevansen med, men alright, jag släpper det. Du slipper mina svar framledes.

Vilken spelstil har det egentligen "fullgott stöd" för, undrar jag?

Enda svar jag själv skulle ge är att du kan spela rymdskeppsbesättningar eller militärer som svarar på nödrop i rymden. Så fort du går utanför dessa ramar knakar det i fogarna. Jag överdriver givetvis lite, men redan när jag försökte göra rollpersoner till Villa Lozano kändes det som att det totalt saknades nyanser bortom "rymdgubbe" eller "rymdgumma".
Jag hittar inget bra sätt att formulera mig, så nu blir det ett dåligt: Jag tänker mig en spelledare som är bättre än mig på att hitta på scenarier utifrån blott en premiss – de finns, är jag helt säker på. Uppenbarligen, eftersom "premiss" är det enda de flesta rollspel jag läst ger. Jag tänker mig en spelgrupp som väljer något av de tre ramverken, och sedan huvudsakligen kör scenarier som bygger på de premisser tabellerna i kampanjdelen ger. De spelar kanske marines, och kör rena kill missions av olika slag. Eller så spelar de space truckers, som tar osäkra kontrakt från mer eller mindre skumma typer, och försöker hantera de problem som dyker upp på vägen och när man är framme (jag gillar att uppfriskande få av komplikationerna i tabellerna är "tada! Xenos!").

Jag tänker mig spelare och spelledare som inte är så intresserade av vare sig drama eller metaplot-komplikationer utan som är ganska nöjda med att dra från enskilt uppdrag till enskilt uppdrag, utan mycket till röd tråd utöver kanske några återkommande SLP:er.

Att döma av regelsystemet tänker jag mig en spelgrupp som är ganska regelfokuserad, som tänker ganska mycket "brädspel" och mekanik. Siffror och sånt. Den där sorten som tycker att "regelsystem ger spelet dess stadga och naturlagar", och grejer. Antagligen minst en strid per spelmöte – flera, om man kör marines.

Typ nåt sånt tror jag man kan köra ganska adekvat. Man kan spela olika sorters grupper som gör uppdrag och där en del av uppdragen säkert är nödsignaler, men inte alla. Det är väl en fungerande spelstil? Vad är det som saknas för att det ska bli fungerande?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
Jag ser för övrigt fram emot de andra två såsböckerna. Tyvärr valde de ju att göra den för mig minst intressanta boken först, den om colonial marines. I grundboken är det ju det (för mig) överlägset tråkigaste ramverket: mest bara en massa strid och slåss. Det framgår både i hur det ramverket beskrivs i allmänhet och i vilken sorts jobb som genereras.

Igår kväll läste jag bland annat SLP-listan. Den förstår jag inte ens hur den kan vara användbar. Det är ju bara en massa stats? "Jaha, en Colony ops manager med Stamina 2 och Comtech 1, vad spännande". Men jag antar att det finns spelledare som tycker att det är lika svårt att dra såna stats ur röven som jag tycker att det är att formulera välfungerande äventyr utifrån en enkel premiss och en twist.
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Det här förstår jag inte riktigt relevansen med, men alright, jag släpper det. Du slipper mina svar framledes.
Det var inte alls min avsikt. Men du var väldigt mån om att fetstila och tala om för mig att jag tycker och har perspektiv. Klart jag har! Men det har du också. Som du vet är det i regel fullt möjligt att ha andra perspektiv och andra åsikter än vad tongivande personer har. Konsensus eller annan form av dominans (exempelvis en grupp där många tiger) behöver inte vara bra, även om de som dominerar ofta är nöjda.

En del av det du skriver i just den här tråden håller jag med dig om, annat inte. Det har jag inga problem med. Men det är verkligen just så som jag skrev i tidigare inlägg: folk har lämnat grupper och forum för att de har tröttnat på hur du bemöter dem. För något år sedan fick jag faktiskt, helt oväntat, ett privat meddelande från en sådan person, som jag inte ens känner. Han var väldigt upprörd. Och jag kan förstå varför utifrån den diskussion det då handlade om.
 
Last edited:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
MODERERING

Två saker.

@krank Du behöver inte påpeka för folk att det har sitt perspektiv och att det är deras perspektiv och inte en allmängiltig sanning. Vi fattar det helt utan din hjälp, och dessutom så är det ofta som det uppfattas som att du klappar andra personer på huvudet.

@Oscar Silferstjerna Lämna recensionerna av andra användare därhän.

Tack på förhand

/Magnus
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,410
Location
Malmö
Att döma av regelsystemet tänker jag mig en spelgrupp som är ganska regelfokuserad, som tänker ganska mycket "brädspel" och mekanik. Siffror och sånt. Den där sorten som tycker att "regelsystem ger spelet dess stadga och naturlagar", och grejer. Antagligen minst en strid per spelmöte – flera, om man kör marines.

Typ nåt sånt tror jag man kan köra ganska adekvat. Man kan spela olika sorters grupper som gör uppdrag och där en del av uppdragen säkert är nödsignaler, men inte alla. Det är väl en fungerande spelstil? Vad är det som saknas för att det ska bli fungerande?
På vilket sätt är reglerna brädspeliga? Jag funderar på att köpa spelet, regelfokus är ok, men brädspel känns väl lite tveksamt. Är det mycket ändrat sedan Coriolis
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
På vilket sätt är reglerna brädspeliga? Jag funderar på att köpa spelet, regelfokus är ok, men brädspel känns väl lite tveksamt. Är det mycket ändrat sedan Coriolis
Man kanske ska säga att jag har en oerhört låg tolerans för spelighet i regler. Jag tyckte Coriolis var hyfsat illa där också, men Aliens regler är helt enkelt… Jag vet inte, plottriga.

Jag skummar kapitlet igen nu. Förflyttning, räckvidder, skademekanik. Kartor. Line of sight. Två actions (en snabb, en långsam) per runda. Mekanik för att ändra initiativet. Långa listor med vilka actions som räknas som slow resp. fast. Massa, massa, massa specialregler som ger olika modifikationer hit och dit, och som jag antar att man förväntas hålla reda på.

Det finns säkert de som tycker att det här känns regellätt eller "lagom"; men för mig högst personligen så känner jag att det här är ett spel jag skulle behöva bläddra i mitt under strid för att vara säker på att jag kom ihåg allt, och där går definitivt min gräns.


Men man behöver såklart inte använda reglerna. Jag köpte ju spelet trots att jag visste att jag nog inte skulle gilla dem. De går ju att modda såklart, eller bara byta ut mot nåt annat. =)
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,410
Location
Malmö
Man kanske ska säga att jag har en oerhört låg tolerans för spelighet i regler. Jag tyckte Coriolis var hyfsat illa där också, men Aliens regler är helt enkelt… Jag vet inte, plottriga.

Jag skummar kapitlet igen nu. Förflyttning, räckvidder, skademekanik. Kartor. Line of sight. Två actions (en snabb, en långsam) per runda. Mekanik för att ändra initiativet. Långa listor med vilka actions som räknas som slow resp. fast. Massa, massa, massa specialregler som ger olika modifikationer hit och dit, och som jag antar att man förväntas hålla reda på.

Det finns säkert de som tycker att det här känns regellätt eller "lagom"; men för mig högst personligen så känner jag att det här är ett spel jag skulle behöva bläddra i mitt under strid för att vara säker på att jag kom ihåg allt, och där går definitivt min gräns.


Men man behöver såklart inte använda reglerna. Jag köpte ju spelet trots att jag visste att jag nog inte skulle gilla dem. De går ju att modda såklart, eller bara byta ut mot nåt annat. =)
Jag ser ju inte brädspelgrejer förutom kartor då möjligtvis, men jag är ju inte lika känslig som dig för sådant. Jag har ju svårt för om hela regelsystemet blir baserat på rutnät (typ DnD5) men annars är jag ju ok med finkorniga regler då jag inte har svårt att komma ihåg sådant.
 
Top