[Minirollspelsbokcirkel] Alien RPG

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Enkelt uttryckt, när jag spelar ett spel baserat på filmer etc, så vill jag egentligen bara hitta den gömda dörren i garderoben och kliva in i världen. Jag vill inte återskapa teman eller liknande. Jag vill känna på hur det är att vara i den främmande världen. För mig är det inte svårare än så. Om jag sedan ägnar mig åt helt andra saker väl där spelar ingen roll. Jag kan spela en revisor goes visselblåsare på en gruvbas som aldrig varken ser eller hör talas om rymdmonster. Det är inte alls viktigt för mig.

Edit: Blev visst ett svar till @Rickard med :)
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Enkelt uttryckt, när jag spelar ett spel baserat på filmer etc, så vill jag egentligen bara hitta den gömda dörren i garderoben och kliva in i världen. Jag vill inte återskapa teman eller liknande. Jag vill känna på hur det är att vara i den främmande världen. För mig är det inte svårare än så. Om jag sedan ägnar mig åt helt andra saker väl där spelar ingen roll. Jag kan spela en revisor goes visselblåsare på en gruvbas som aldrig varken ser eller hör talas om rymdmonster. Det är inte alls viktigt för mig.

Edit: Blev visst ett svar till @Rickard med :)
Men nog är tydliga teman ett bra sätt för en spelskapare att förmedla vad hans eller hennes spel faktiskt handlar om? Om jag efter att ha läst 50 sidor fortfarande undrar ”men vad fasen handlar det här spelet om?”, så tycker jag att spelet är dåligt designat. Just Alien RPG har dock tydligt formulerade teman. Grejen för mig personligen är att jag tolkar settingen på ett annat sätt och därför hade velat se delvis andra teman, som jag tycker fångar settingens premisser bättre.

Att bara kliva in i en annan värld tror jag att de flesta (alla?) rollspelare vill. Men vägen dit är en fråga om design.
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Men nog är tydliga teman ett bra sätt för en spelskapare att förmedla vad hans eller hennes spel faktiskt handlar om?
Visst, men det behöver (bör?) inte vara samma teman som i filmen. Det är min poäng. Jag har sett filmerna. Jag vill inte återuppleva dem, eller återuppleva något som påminner om dem. Jag vill uppleva helt nya berättelser i samma setting.
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Visst, men det behöver (bör?) inte vara samma teman som i filmen. Det är min poäng. Jag har sett filmerna. Jag vill inte återuppleva dem, eller återuppleva något som påminner om dem. Jag vill uppleva helt nya berättelser i samma setting.
Precis. Och då är frågan hur helt nya berättelser i samma setting kan eller bör se ut. Jag tror att ett bra sätt är att beskriva vilken genre det handlar om (kapitalistisk dystopi i rymden + variant på Lovecrafts universum) och formulera teman utifrån det. Ett bra spel tycker jag kännetecknas av att det ringar in något avgränsat och struntar i det oviktiga. Hur ska man annars kunna skapa den intressanta rymdstationen där intrigerna utspelar sig?
 
Last edited:

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
OK, jag ändrar formuleringen. Kan man köra Alien utan monstren? :) Återigen, det är ställt utifrån kampanjspel, inte att jag ställer frågan för att ändra på spelets koncept (man vs monster).
Men är spelets koncept verkligen man vs monster? Det tycker jag är en intressant och central fråga - som inte har ett givet svar. Jag tycker att man också kan tänka sig en rad andra, lika relevanta konflikter/teman/koncept. Exempelvis: man vs android, man vs space, west vs east, corporation vs corporation, man vs unknown, workers vs corporate capitalism.
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Precis. Och då är frågan hur helt nya berättelser i samma setting kan eller bör se ut. Jag tror att ett bra sätt är att beskriva vilken genre det handlar om (kapitalistisk dystopi i rymden + variant på Lovecrafts universum) och formulera teman utifrån det. Ett bra spel tycker jag kännetecknas av att det ringar in något avgränsat och struntar i det oviktiga. Hur ska man annars kunna skapa den intressanta rymdstationen där intrigerna utspelar sig?
Ok, känns som att vi landat i att vi tycker samma men där jag är nöjd med spelet och inte du :) Det är ju rätt intressant om inte annat.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Men är spelets koncept verkligen man vs monster? Det tycker jag är en intressant och central fråga - som inte har ett givet svar. Jag tycker att man också kan tänka sig en rad andra, lika relevanta konflikter/teman/koncept. Exempelvis: man vs android, man vs space, west vs east, corporation vs corporation, man vs unknown, workers vs corporate capitalism.
Ja, precis. Så frågan är väl vilka andra koncept som spelet stödjer. Själv tycker jag inte man vs monster låter särskilt upplagt för kampanjspel, om man nu ska diskutera utifrån premissen att spelet stödjer (alt. säger sig stödja, ska stödja) det.

Notera: jag har nu inte läst spelet; utan enbart spelat två spelmöten. Jag frågar av nyfikenhet. :)
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Ja, precis. Så frågan är väl vilka andra koncept som spelet stödjer. Själv tycker jag inte man vs monster låter särskilt upplagt för kampanjspel, om man nu ska diskutera utifrån premissen att spelet stödjer (alt. säger sig stödja, ska stödja) det.

Notera: jag har nu inte läst spelet; utan enbart spelat två spelmöten. Jag frågar av nyfikenhet. :)
I längre kampanjspel blir det svårt att spela man vs monster eftersom monstrena är så pass farliga. Naturligtvis går det att hitta varianter med färre strider (kanske med instängda monster), men spelet i sig ger inga direkta förslag för strategier. Givetvis kan man själv hitta på lösningar.

Som du kanske vet är career paths (marines, truckers och colonists) en del av spelets premiss. Tydliga svar på frågan ”vad man gör”. RP kan således ägna sig åt andra saker än monsterjakt, men vad en sådan kampanj skulle kunna handla om på ett mer övergripande plan får vi inte veta i grundreglerna. Det som finns är förslag i punktform på olika sorters väldigt basala missions.
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,480
Location
Rissne
I och med att spelet ändå presenterar både organisationer som har konflikter och platser där konflikterna tar sig uttryck så tror jag att jag skulle kunna skriva ett helt monsterfritt äventyr också.

I en längre kampanj skulle jag troligen fokusera rätt mycket på monstren, men inte exakt samma hela tiden. Kanske är jag färgad av Dark Horses Aliens-serier här, där de eskalerar helt OK i två huvudriktningar – dels jobbigare och mäktigare xenomorfer, större hives och så vidare. Dels body horror-grejen mer, med royal jelly och dess effekter på människor. Jag tycker att rollspelet absolut lägger en grund jag skulle kunna använda för att utforska båda de riktningarna.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Jag var sjukt besviken när The Pilot, eller vad den nu ska kallas, elefanten i rummet, visade sig vara en stor blå människa. Det var så fantasilöst och trist att jag ännu inte har hämtat mig. Hade jag kört Alien som kampanj hade jag hittat på något sätt att retconna bort de blå, eller göra dem till något annat, och börjat jobba med en helt annan säck att knyta ihop. Det skulle min kampanj handla om.

Jag förstår att FL inte får lov att göra det, men så hade jag gjort. Det hade varit jäkligt kul och hade blivit skitbra! :) Så en massa giriga företag, krig, elände på det!
pilot.jpg
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Jag var sjukt besviken när The Pilot, eller vad den nu ska kallas, elefanten i rummet, visade sig vara en stor blå människa. Det var så fantasilöst och trist att jag ännu inte har hämtat mig. Hade jag kört Alien som kampanj hade jag hittat på något sätt att retconna bort de blå, eller göra dem till något annat, och börjat jobba med en helt annan säck att knyta ihop. Det skulle min kampanj handla om.

Jag förstår att FL inte får lov att göra det, men så hade jag gjort. Det hade varit jäkligt kul och hade blivit skitbra! :) Så en massa giriga företag, krig, elände på det!
View attachment 7362
Att piloten visade sig vara en skitarg bodybuilder med marmorhy var givetvis oerhört löjligt. Vad jag förstår försökte folk i produktionen stoppa Scotts idéer, men han gav sig uppenbarligen inte...

Jag tror att det var H. R. Giger (eller möjligen någon annan som var med och gjorde den första filmen) som hade en mycket intressantare idé om vilken sorts varelse piloten kunde vara: ”he seemed to have been grown out of the chair”. Det hade varit betydligt mer spännande - och främmande.

En del har också funderat på om inte skeppet piloten satt i också kunde skapa liv. Det finns vagina-lika öppningar i väggarna. Även på insidan, om jag inte minns fel. Just de här bisarra inslagen av body horror hade varit mycket mer originella lösningar än the Engineers (ingenjörerna?), som blev kanon istället.
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,480
Location
Rissne
I rollspelet upplevde jag att det väcktes frågor om huruvida rymdjockeyn verkligen var en ingenjör (det pratas storleksskillnad) och antyds att ingenjörerna eventuellt kan ha tillbett xenomorferna än skapat dem. Att neomorferna i Prometheus etc inte alls är proto-xenos. Det tyckte jag var spännande, och skulle gärna centrera en kampanj kring att utforska.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
I och med att spelet ändå presenterar både organisationer som har konflikter och platser där konflikterna tar sig uttryck så tror jag att jag skulle kunna skriva ett helt monsterfritt äventyr också.
Jah håller med, det ska ju inte vara knepigt alls, jag skulle tänka mig att ett äventyr eller en hel kampanj kan kretsa kring tillgång till informationen om xenomorferna. Information har läckt, ta tillbaks den! Eller här finns information, hämta den! Eller, de där snubborna vet nått, tysta dem/ge dem en röst!

Med risk för att vara tjatig om mina egna äventyr, Hårda bud skulle kunna vara ett äventyr till Alien, det räcker att byta ut några ord och namnet på en organisation, så kan man köra sen. Och där finns inga xenomorfer alls, bara action.
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Det finns massor av fanteorier kring hur olika xenomorphs och neomorphs hänger samman (eller inte). I spelet presenteras också några möjliga lösningar. Personligen tycker jag dock att det hade varit intressantare att ta ett kliv bort från just de detaljfunderingarna. Om jag nu, en smula trött och förkyld, ska kläcka ur mig en kortfattad kampanjskiss blir det något i stil med nedanstående. Moderator kan bryta ut till egen tråd om det är för off topic.

Bakgrund
Weyland-Yutanis spioner har just insett att U. P. P. för några år sedan i hemlighet gjorde flera sensationella upptäckter på några planeter och månar som kretsar kring en avlägsen och tidigare okänd stjärna (belägen strax utanför det område som täcks av stjärnkartan i grundreglerna). Rester av ett uråldrigt, interplanetärt ekosystem upptäcktes och en rad märkliga och mycket kraftfulla specimen fördes bort för vidare undersökningar. Enligt obekräftade uppgifter förvaras de nu på några av de olika hemliga anläggningar som U. P. P. har låtit bygga i närheten. En del av de specimen som har hittats ska vara synnerligen farliga och ha orsakat svåra skador på forskare och annan personal. Märkliga ljusfenomenen och gravitationsstörningar har noterats i närheten av en av anläggningarna. Exakt vad det handlar om har W-Y:s spioner ännu inte lyckats ta reda på.

Vad gör man och vad händer?
RP tillhör alla en grupp infiltratörer som på uppdrag av W-Y skickas till någon av de platser - förmodligen någon typ av labb - där en del av de bisarra fynden förvaras och studeras. Det första uppdraget blir att samla in mer info om exakt vad det är U. P. P. har hittat och varför det är så hemligt. Labbet är stort och har flera säkerhetsklassade delar, som det är svårt men inte omöjligt att få tillträde till. RP, som naturligtvis uppträder under falska identiteter, får ägna sig åt ett omfattande och farligt detektivarbete. Det visar sig att många av dem som jobbar på labbet är inblandade i en lokal maktkamp. Ett mord på en ledande forskare sprider skräck bland de anställda.

Med hjälp av några insamlade ledtrådar - exempelvis en ny och större stjärnkarta samt ett par forskningsrapporter - får RP fortsatta sina efterforskningar på andra platser i det vidsträckta U. P. P.-territoriet. Det visar sig snart också att ett större brottssyndikat är inblandat och har lagt beslag på flera dyrbara specimen, som särskilt intresserar W-Y:s ledning. Under sina eftersökningar inser RP snart att det är någon eller några som följer efter dem, men det är svårt att förstå vilka de är och vad de vill. Kanske har en tredje fraktion (exempelvis Seegson) skickat en grupp infiltratörer till området.

I kampanjfinalen inser RP vilket det mest sensationella fyndet är: ett stort och bara delvis fossiliserat ”nystan” av långa svarta trådar som svävar i rymden kring en mörk och kall måne. Detta märkliga ”nystan” är flera kilometer i diameter och ger ifrån sig stark värme samt olika svårtolkade biokemiska signaler. Ett stort team av välutrustade U. P. P.-forskare har undersökt det märkliga fyndet i drygt ett år, men i flera fall med dödlig utgång. ”Nystanet” innehåller många tidigare okända substanser och legeringar, som tål även extrema förhållanden. Det verkar också kunna växa snabbt och dessutom bre ut sig över stora ytor. Går det att kontrollera? Lever det? Vill det något?

Men vadå - inga xenomorphs?
Nä, just det. Det här är något annat, som är både större och kanske farligare. ”Nystanet” ingår i ett helt ekosystem av trådliknande existenser (som bara kanske är organiska i vår mening), som U. P. P. av misstag har råkat reaktivera genom sin närvaro. Såväl rymdskepp som hela planeter kan förstöras. Samtidigt har vissa rudimentärt lyckade kommunikationsförsök gjorts med ”nystanet”. Det vill något, även om det ännu är oklart precis vad. Signalerna som utsöndras mycket långsamt förändras successivt. En del sekvenser återkommer medan nya tillkommer. Kanske kan ”nystanet” tänka sig någon form av byteshandel? Men vad vill det ha och vad kan det ge? Handlar det snarare om en sorts kryptiskt hot?

Men det här väl inte en färdig Alien-kampanj?
Absolut inte! Men det är ett frö. Det innehåller några möjliga aktörer, en ny ”varelse” (eller snarare ett helt ekosystem som kanske är biomekaniskt men på ett helt annat sätt än filmernas xenomorphs), en konflikt och en serie upptäckter som kan få precis vilka konsekvenser du vill. Och det ger dig kanske också ett hum om vad jag tänker mig att en Alien-kampanj kan vara. Om du nu har undrat det.
 
Last edited:
Top