[Minirollspelsbokcirkel] Alien RPG

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Visst. Och då lutar jag är att skapa eget. Därav postandet här.
Alltså, borde du då inte snarare posta en ny tråd där du diskuterar hur man bäst skapar verktygen du saknar? Antingen till Alien, eller till något helt eget? =)

Det är ju lite det som är grejen med hobbyn: Alla spel är i grunden inkompletta på ett eller annat sätt. När man väl konstaterat på vilket sätt man tycker att en produkt är inkomplett så kommer man liksom inte komma så mycket längre där – Alien kommer inte magiskt bli en annan produkt oavsett hur många gånger man påtalar det man tycker saknas. Nästa steg är därför att bygga det man tycker saknas.
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Ja, egentligen är då kanske Alien-forumet mer lämpat, men jag tycker att diskussionerna är intressantare och mer livfulla här. Jag får ofta en känsla av att de amerikanska spelarna mer tänker som om det vore ett datorspel. De vill veta vilken utrustning man ska ha innan man börjar döda monster. Världsbyggandet, som jag tycker är det roliga, verkar få vara intresserade av. Så jag startar kanske en egen tråd här.

En lösning är faktiskt att ta fasta på det jag nämnde ovan: genre är grejen. I varje fall för mig. Det skulle möjligen kunna vara en intressant premiss att undersöka hur man skapar kampanjer i en setting med dystopisk kapitalism och mörka företagshemligheter.
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Ja, egentligen är då kanske Alien-forumet mer lämpat, men jag tycker att diskussionerna är intressantare och mer livfulla här. Jag får ofta en känsla av att de amerikanska spelarna mer tänker som om det vore ett datorspel. De vill veta vilken utrustning man ska ha innan man börjar döda monster.
Jag vet inte tillräckligt om den svenska rollspelsvärlden utanför WRNU för att säga om det egentligen är ett amerikanskt fenomen, men jag har också fått det intrycket. Just det här fokuset på det mekaniska, på stats och vapen och monster. Jag vet inte om det är så mycket "datorspel" dock; jag misstänker att det sättet att tänka kring spelande är äldre än dator- och tv-spelen i och med att rollspelen trots allt kom ur krigsstrategispel…

Mitt intryck av Aliens regler är att de känns som ett försök att tilltala just den crowden som vill ha den sortens spelande. Jämfört med till exempel Ur Varselklotet, som ju har rätt få specialregler och stats och sånt. Överlag kändes regelkapitlet ganska "amerikanskt" när jag läste det.

Hur som helst ser jag fram emot en tråd i Makarforumet här på wrnu; jag tycker att det skulle vara coolt med en bra struktur för att bygga kampanjer till Alien. Jag är inte helt klar med kampanjkapitlet ännu men jag får intrycket av att det Fria Ligan tänker sig som en typisk Alien-kampanj mer är som en Traveller-kampanj – alltså ofta ganska driven av spelarna ("vart vill ni åka / vilket uppdrag vill ni ta er an") och med äventyr som är ganska löst kopplade till varandra. Där det enda som gör det till en "kampanj" är just att det är samma rollpersoner inblandade.

Och det är ju ett helt giltigt sätt att spela kampanj, tänker jag. Det funkar bevisligen för många. Det är inte vad jag föredrar, men jag förstår till 100% hur man kan se på filmerna och därifrån tänka sig att man spelar så. Jag föredrar ju att ha en massa bakomliggande jox, med hemligheter och sånt som ger frön till äventyr och skapar en röd tråd. Men jag har förstått att det finns många spelledare som inte behöver det alls, och som är fullt OK med att t.ex. droppa hintar om större hemligheter och företagsintriger utan att faktiskt ha bestämt vad dessa hemligheter eller intriger är.


Jag tror för övrigt att om jag skulle konstruera en Alien-kampanj så skulle jag centrera den kring xenomorferna på ett mer övergripande plan. Låta rollpersonerna vara en grupp som av någon anledning fått uppdraget att utreda och begränsa xenomorfernas spridning, helst stoppa dem. Hitta ursprunget. Utforska sambandet med space jockeyn och ingenjörerna och neomorferna. Kanske har gruppen deltagare från olika organisationer, så att de kan få olika sub-uppdrag och agendor därifrån, ifall man vill köra med lite backstabbing. Nåt sånt.

Min grundinställning i alla rollspel är ju att jag egentligen bara vill spela en kampanj – och att genom denna kampanj utforska spelvärldens centrala mysterier och hemligheter.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Jag är inte helt klar med kampanjkapitlet ännu men jag får intrycket av att det Fria Ligan tänker sig som en typisk Alien-kampanj mer är som en Traveller-kampanj – alltså ofta ganska driven av spelarna ("vart vill ni åka / vilket uppdrag vill ni ta er an") och med äventyr som är ganska löst kopplade till varandra.
Frågan är hur bra det är för just Alien också. Det som kännetecknar filmerna är verkligen inte folk i autonoma positioner - besättning på företagsägda transportskeep, marinsoldater och fångar, respektive (kom inte och försök hävda att det finns fler filmer än de!).
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Krank, mina idéer har flera likheter med dina, men det finns också en del skillnader. Men vi kanske ska återkomma till det i en separat tråd som du ju också klokt nog föreslog? Jag ska leta upp Makarforumet.

Jag har även ett par synpunkter som passar bättre för just den här trådens ämne. Håller med om det amerikanska, men mina tankar drar åt delvis annat håll eftersom jag är särskilt intresserad av utomjordiskt liv. Återkommer!
 
Last edited:

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Alltså, Alien ÄR ju en klassisk Travellerståry, ett skepp, vanliga jävla lurkar i rymden som tyvärr råkar stöta på ett system där animal encounter tabellen lyckas rulla upp något riktigt jävla otäckt och känner sig kreativ och tänker "kanske ska koppla ihop resultat 4 med resultat 8 på den här tabellen.. hur hänger de ihop då?" och senen högst opartisk referee som låter kändisarna som varit med länge helt enkelt dö för att de är klantiga jävlar.
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Alltså, Alien ÄR ju en klassisk Travellerståry, ett skepp, vanliga jävla lurkar i rymden som tyvärr råkar stöta på ett system där animal encounter tabellen lyckas rulla upp något riktigt jävla otäckt och känner sig kreativ och tänker "kanske ska koppla ihop resultat 4 med resultat 8 på den här tabellen.. hur hänger de ihop då?" och senen högst opartisk referee som låter kändisarna som varit med länge helt enkelt dö för att de är klantiga jävlar.
Jag tycker precis tvärtom! I Alien hanterar man specifika hot av specifika anledningar - som är typiska för just Alien. Det är det som är poängen med spelet. Eller åtminstone bör vara det. Men ditt inlägg sätter fingret på en väsentlig fråga: vad skiljer Alien från just Traveller? Ju tydligare svar, desto bättre!
 
Last edited:

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Jag tycker precis tvärtom! I Alien hanterar man specifika hot av specifika anledningar. Det är det som är poängen med spelet. Eller åtminstone bör vara det. Men ditt inlägg sätter fingret på en väsentlig fråga: vad skiljer Alien från just Traveller? Ju tydligare svar, desto bättre!
Pratar vi om Alien från Fria Ligan nu eller pratar vi om Alien som en, två eller tre filmer och hur en kan se på dem i ljuset av ett eller flera olika rollspel?
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Pratar vi om Alien från Fria Ligan nu eller pratar vi om Alien som en, två eller tre filmer och hur en kan se på dem i ljuset av ett eller flera olika rollspel?
Vi pratar om hur rollspelet Alien bör spegla filmerna (och annat kanon-material). Men jag tycker inte riktigt heller att det befintliga rollspelet, sina brister till trots, är ett light-Traveller.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,397
Location
Maastricht
Vi pratar om hur rollspelet Alien bör spegla filmerna (och annat kanon-material). Men jag tycker inte riktigt heller att det befintliga rollspelet, sina brister till trots, är ett light-Traveller.
Men filmerna visar väldigt lite på det du pekar på som stora konspriationer, det kommer nog från annat håll, kanske serietidingarna?
Visst,filmerna innehåller det en liten del, men det är ju verkligen inte där fokus ligger.
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Men filmerna visar väldigt lite på det du pekar på som stora konspriationer, det kommer nog från annat håll, kanske serietidingarna?
Visst,filmerna innehåller det en liten del, men det är ju verkligen inte där fokus ligger.
Frågan är inte hur mycket tid i bild de här konspirationerna får i filmerna - uppenbarligen mycket mindre än de dräglande monstrena. Poängen är istället HUR konspirationerna och/eller hemligheterna påverkar det som händer. Större delen av Nostromos besättning dör därför att de inte förstår vad som väntar dem. Det är det som präglar filmens premiss. Om Ash inte hade följt sina hemliga direktiv hade det blivit en helt annan film. Att vi aldrig får se de verkliga beslutsfattarna på WY funkar utmärkt i filmmediet, men i en rollspelskampanj behöver just en sådan företagshemlighet bli synlig. Den första filmen hade förmodligen varit ett scenario i en större kampanj, som förmodligen hade behövt handla om ett större skeende där upptäckten i filmen bara hade varit en del.

I en del av de romaner (exempelvis The Cold Forge) som ingår i Aliens expanderade universum får vi lite mer detaljerade inblickar i vilka gestalter som intrigerar bakom kulisserna. Så det är alltså något som redan finns i kanon. Naturligtvis har den här genrespecifika tropen en politisk dimension: det är rövarkapitalism i dystopisk form. Det hör till genren att det är en form av satir.
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
En sak jag gärna sett, men såklart aldrig kommer att få, är en rejäl sourcebook som tar sig an Dark Horses alternativa Aliens-universa – de gav ju ut en hel del jox som grundar sig i en egenpåhittad fortsättning efter Aliens. En hel del av det är direkt skräp, men åtminstone jag skulle nog ta en hel del inspiration därifrån till en Alien-kampanj. Där har vi definitivt de mer övergripande berättelserna som sträcker sig över längre tid.

Filmerna är ju så begränsade, så det är i mina ögon svårt att utsträcka någon av dem till en hel kampanj eller ens en del i en kampanj. Där passar nog Alien-rollspelets "cinematic"-grej bättre.

Jag gillar den här uppdelningen i cinematic och campaign. Filmerna passar (imho) skitdåligt som annat än oneshots, medan spelvärlden passar bra både som Traveller-aktig och som mer omfattande plot-tung utforskning.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Frågan är inte hur mycket tid i bild de här konspirationerna får i filmerna - uppenbarligen mycket mindre än de dräglande monstrena. Poängen är istället HUR konspirationerna och/eller hemligheterna påverkar det som händer. Större delen av Nostromos besättning dör därför att de inte förstår vad som väntar dem. Det är det som präglar filmens premiss. Om Ash inte hade följt sina hemliga direktiv hade det blivit en helt annan film. Att vi aldrig får se de verkliga beslutsfattarna på WY funkar utmärkt i filmmediet, men i en rollspelskampanj behöver just en sådan företagshemlighet bli synlig. Det är sådant jag vill ha verktyg för.
Grejen är väl att det här helt enkelt är olika sätt att designa en story: En del av oss vill börja med den bakomliggande faktorerna och därifrån generera de specifika äventyren, medan andra tycker att det går utmärkt att hitta på de bakomligganmde faktorerna allt eftersom eller kanske rentav aldrig riktigt bry sig om dem utan bara lämna hintar (utan att bestämma vad hintarna faktiskt pekar på).

Man kan tänka på det som top-down vs bottom-up, tänker jag. Jag brukar ju också vilja börja i "high concept" och sedan fraktalt förbereda ner till specifika äventyr, men det finns uppenbart många som tycker att det är onödigt och tråkigt, och föredrar att göra motsatsen. Man börjar i de specifika äventyren, och om det efter några såna börjar verka som att de hänger ihop på något sätt så bygger man "överbyggnaden" .

Att spelet inte har stöd för just det jag vill ha skulle jag inte betrakta som en brist i spelet egentligen, utan mer en mismatch mellan vad jag personligen rent subjektivt gillar och vad spelskaparna skapat. Jag och spelet passar inte riktigt varandra, och så kan det ju vara ibland.
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Grejen är väl att det här helt enkelt är olika sätt att designa en story: En del av oss vill börja med den bakomliggande faktorerna och därifrån generera de specifika äventyren, medan andra tycker att det går utmärkt att hitta på de bakomligganmde faktorerna allt eftersom eller kanske rentav aldrig riktigt bry sig om dem utan bara lämna hintar (utan att bestämma vad hintarna faktiskt pekar på).

Man kan tänka på det som top-down vs bottom-up, tänker jag. Jag brukar ju också vilja börja i "high concept" och sedan fraktalt förbereda ner till specifika äventyr, men det finns uppenbart många som tycker att det är onödigt och tråkigt, och föredrar att göra motsatsen. Man börjar i de specifika äventyren, och om det efter några såna börjar verka som att de hänger ihop på något sätt så bygger man "överbyggnaden" .

Att spelet inte har stöd för just det jag vill ha skulle jag inte betrakta som en brist i spelet egentligen, utan mer en mismatch mellan vad jag personligen rent subjektivt gillar och vad spelskaparna skapat. Jag och spelet passar inte riktigt varandra, och så kan det ju vara ibland.
Jag formulerar det på ett delvis annat sätt, men det är möjligt att vi egentligen är ute efter samma sak. Så här: det är dels väsentligt vilka RP är (i Alien ofta men inte alltid dystopisk underklass), och dels vad som händer i toppen och vilka som agerar där (de dolda makthavarna). Att RP konfronteras med toppens cyniska beslut är helt grundläggande för det som händer i Alien. Utöver detta finns även en viktig X-faktor i form av monstrena. Om de är centrala eller bara en bricka i spelet är öppet för tolkning. I ett kampanjverktyg tycker jag att man uttryckligen ska ges utrymme att välja vilket. Samt att låta storyn helt exkludera utommänsklig inblandning. Om man nu vill det.

Serietidningarna från Dark Horse betraktas åtminstone delvis som kanon. Tror att du kan hitta mer info om det om du googlar på Andrew Gaska. Det är han som skapar settingen i rollspelet och dessutom hanterar setting-Bibeln åt filmbolaget. Han har detaljkoll, vilket i mina ögon gör att han missar skogen för alla träden...
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Jag formulerar det på ett delvis annat sätt, men det är möjligt att vi egentligen är ute efter samma sak. Så här: det är dels väsentligt vilka RP är (i Alien ofta men inte alltid dystopisk underklass), och dels vad som händer i toppen och vilka som agerar där (de dolda makthavarna). Att RP konfronteras med toppens cyniska beslut är helt grundläggande för det som händer i Alien. Utöver detta finns även en viktig X-faktor i form av monstrena. Om de är centrala eller bara en bricka i spelet är öppet för tolkning. I ett kampanjverktyg tycker jag att man uttryckligen ska ges utrymme att välja vilket. Samt att låta storyn exkludera utommänsklig inblandning.
Alltså, jag förstår ditt perspektiv, jag vill mest bara påpeka att det är just det – ett perspektiv. Utifrån hur du vill arbeta med kampanjer i rollspel så är Aliens verktyg otillräckliga. Utifrån din tolkning av filmerna är hemligheterna och intrigerna centrala. Det är inte så att spelet absolut borde ha skrivits på ett annat sätt – men det sätt det skrivits på ger inte just dig vad du behöver.

Kanske är det nitpicking och att klyva hårstrån, men för mig är det nog lite viktigt att skilja på "det här är ett dåligt spel – såhär hade det blivit objektivt bättre" och "det här spelets sätt att lösa detta är inte min kopp té"…

Alien är absolut inte så som jag helst hade velat ha det. Men jag kan ändå se att det har fullgott stöd för en specifik spelstil. Om jag vill ha en annan spelstil så får jag helt enkelt göra arbetet själv.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag har inte spelat det mer än 1-2 cinematic scenarios och heller inte läst spelet genomgående trots att jag äger det men det känns som att där fokus ligger iaf utifrån dom äventyr jag kört ligger så är det på survival horror ,Body horror , isolation horror , creature feature in space snarare än något annat. Jag är öppen för att jag kan ha feltolkat

Det känns också som att spelets fokus ligger på just cinematic play och inte på att köra kampanjer utan att det kapitlet mer slängdes in lite hipp som haver , jag kan ha fel men det är den känslan jag fick . Kanske därför som vissa saker inte gås djupare inpå och kanske därför det inte läggs så mycket fokus på att förklara - om och vem och varför .
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Men jag kan ändå se att det har fullgott stöd för en specifik spelstil.
Vilken spelstil har det egentligen "fullgott stöd" för, undrar jag?

Enda svar jag själv skulle ge är att du kan spela rymdskeppsbesättningar eller militärer som svarar på nödrop i rymden. Så fort du går utanför dessa ramar knakar det i fogarna. Jag överdriver givetvis lite, men redan när jag försökte göra rollpersoner till Villa Lozano kändes det som att det totalt saknades nyanser bortom "rymdgubbe" eller "rymdgumma".

Sen har ju spelet vunnit en del priser och säkert sålt som smör. Så vad jag tycker har ju rätt liten betydelse!
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Alltså, jag förstår ditt perspektiv, jag vill mest bara påpeka att det är just det – ett perspektiv. Utifrån hur du vill arbeta med kampanjer i rollspel så är Aliens verktyg otillräckliga. Utifrån din tolkning av filmerna är hemligheterna och intrigerna centrala. Det är inte så att spelet absolut borde ha skrivits på ett annat sätt – men det sätt det skrivits på ger inte just dig vad du behöver.

Kanske är det nitpicking och att klyva hårstrån, men för mig är det nog lite viktigt att skilja på "det här är ett dåligt spel – såhär hade det blivit objektivt bättre" och "det här spelets sätt att lösa detta är inte min kopp té"…

Alien är absolut inte så som jag helst hade velat ha det. Men jag kan ändå se att det har fullgott stöd för en specifik spelstil. Om jag vill ha en annan spelstil så får jag helt enkelt göra arbetet själv.
Ja, det var lite nitpicking. Du kan vara väldigt dominant i forumdiskussioner (du har fått en del att sluta skriva på forum), men det tål åtminstone jag. Jag påstår att det inte alls är en fråga om perspektiv när jag talar om varför karaktärerna i filmerna (inte bara den första) hamnar i trubbel. Det är uppenbart att det handlar om företagsdirektiv. Någon med makt agerar bakom kulisserna. Är det då märkligt om något sådant inkluderas även i rollspelet? Och då särskilt i kampanjer, som rör sig kring större skeenden. Jag tycker att det vore helt rimligt. Därav dessa inlägg.
 
Last edited:
Top