Varulv Minioner - Runda 1

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
970
Gru går runt bland sina minioner. Han tittar misstänksamt på er allihopa.
“Min fina plan är perfekt. Jag har tänkt på allt. Så fram med min krymppistol och min frysstråle.”
Inget händer, ni buffar lite på varandra men ingen verkar ta fram de saknade vapnena. Ni har alla tagit ett vapen. De var alla redan krympta med krympstrålen så ni alla har ett vapen i er ficka. Ni tittar i er ficka lite diskret och ser vapnet som ligger där.
“Ok, om ingen kan berätta vilken som har dom så kommer jag skjuta på er allihopa med min STORA BLASTERKANON!
1641977877425.png
Martin3 tar fram sin Eldkastare och försöker ge den till Gru.
Gru blir vansinning och skjuter bort honom omedelbart. Där Martin3 stod finns inget kvar.
Ni tittar på varandra, lite blekare i ansiktet. “Se till att lista ut vem som har mina vapen innan uppskjutningen, vi har bara en chans!”
Så, kommer ni lyckas hitta vapnena och hindra mänskligheten från att gå under eller kommer förrädarna lyckas med sin plan och förstöra allt liv på jorden?

Vapenlista:
Frysstråle (hos förrädare/varulv)
Krymppistol (hos förrädare/varulv)

Bläckfiskkastare
Gelegevär
Läppstickstazer
Pirayapistol
Pruttpistol
Uppumpningsgevär
Älgbedövningsgevär

Vinst:
Om förrädarna/varulvarna listat ut vilka minioner/bybor som har vilka vapen så vinner varulvarna (räknas i slutet av varje runda).
Annars om förrädarna/varulvarna är lika många eller fler än minionerna/byborna vinner förrädarna/varulvarna.
Annars om samtliga förrädare/varulvar är utröstade så vinner byborna.

Röster skrivs så här (gärna på egen rad eller post för extra tydlighet):

Röst: Martin3

Minioner/Bybor utan förmågor har fått detta meddelande:
Du är normal minion/bybo. Du har inga kända egenskaper.

Du vinner om samtliga förrädare/varulvar har blivit utröstade och varulvarna inte gissar rätt på vem som har vilka vapen (bara alla rätt räknas).

Du har följande vapen:
[ett vapen]
Regler:
1: Ni får inte prata om spelet utanför speltråden om inte era roller specificerar att det är tillåtet
2: Ni får inte redigera/radera inlägg
3: Bara röster som skrivs i fetstil enligt ovan kommer att räknas.
4: Blir det oavgjort i röstantal så blir det den som fick den tidigaste rösten som åker ut.
5: Det är inte OK att använda innehållet i Roll-PM för att försöka exploatera systemet. (försök inte vinna spelet genom en ny PM-gate tack :) )

Deltagare (9st)

Basenanji
BiobunkerVII
Björn den gode
Fjodorsenuba
Halo9000
RasmusL
Sidd
Vimes
Xyas

Första rundan slutar på torsdag den 13:e Januari klockan 21:00. Nästa runda startar så snart som jag hinner uppdatera allt.
 

fjodorsenuba

Krigarpoet
Joined
2 Nov 2020
Messages
992
Men stå inte bara där då och se ut som fån! Fram med krymppistolen och frystrålen.

Röst: xyas
Rösten baseras endast på att det var första namnet nerifrån och för att få in "första tjing".
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Full fjärt in i kaklet! Nu kör vi!

Vad vet vi?

Vi vet att vi har två varulvar på ni deltagare. Det är tämligen standard. Martin3 har också aviserat ett standardupplägg med twist. Om vi antar att grejen med vapnen är twisten får vi nog anta att övrigt är normalt (jag har inget i mitt PM som säger emot detta. Förstås.) Det är en liten boost att vi har svart på vitt att det finns två ulvar - men inte tillräckligt för att det borde påverka balansen.

Det naturliga att börja i är förstås vapnen. Min grundinställning är att vi inte borde behöva diskutera dem för att vinna spelet. Jag tror tvärt om att ulvarna kommer ha mer nytta av det än vi har. Om vi landar i att vapen ska outas kommer det vara extremt viktigt att vi gör en vettig lista vilken ordning outningen ska ske i (där de misstänkta förstås outar först).

Regelfråga: @Martin3, behöver ulvarna gissa SAMTLIGA vapen eller bara på de spelare som fortfarande är i spel? Gäller ulvarnas gissning INNAN eller EFTER utröstning (d.v.s. om vi hänger sista ulven i samma runda som ulvarna gissar rätt: vilken fraktion vinner).
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Kul att vi är igång!

Jag har alltså helt missat Gru-universat (too old) så jag har så här inledningsvis lite svårt att fatta konceptet.

Så här tänker jag:

Vi har två ulvar med varsitt vapen (Frysstrålle och Krympgevär)
Vi andra har varsitt vapen.

Om ulvarna kan räkna ut vem som har vilket vapen vinner dem.

Vi röstar som vanligt för att få ut ulvar.

Förstår jag det rät om jag tänker så här: Gru behöver sina vapen för att kunna genomföra sin plan, men det finns minioner som inte vill berätta vad de har för vapen, vilket är dåligt för Gru, för då kan han inte hitta sina vapen?

***

Summa summarum så här inledningsvis: jag tycker att vi spelar som om det vore ett helt vanligt varulvsspel. Inaktivitet, inkonsekventa resonemang, röstmönster blir de indicier vi tar vara på för att analysera vem som är vad.
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
970
Regelfråga: @Martin3, behöver ulvarna gissa SAMTLIGA vapen eller bara på de spelare som fortfarande är i spel? Gäller ulvarnas gissning INNAN eller EFTER utröstning (d.v.s. om vi hänger sista ulven i samma runda som ulvarna gissar rätt: vilken fraktion vinner).
De måste gissa samtliga minioners vapen, oavsett om minionerna är utröstade eller inte.
Ulvarnas gissning är innan utröstning så de vinner om de kan placera samtliga vapen korrekt även om byborna har röstat ut den sista varulven. (Försökte göra det tydligt genom att ange "Annars om" på de andra vinstalternativen men jag inser att det är nog bara läsligt för någon som pysslar med programmering till vardags, sorry! :D )
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
De måste gissa samtliga minioners vapen, oavsett om minionerna är utröstade eller inte.
Ulvarnas gissning är innan utröstning så de vinner om de kan placera samtliga vapen korrekt även om byborna har röstat ut den sista varulven. (Försökte göra det tydligt genom att ange "Annars om" på de andra vinstalternativen men jag inser att det är nog bara läsligt för någon som pysslar med programmering till vardags, sorry! :D )
Alright!

Detta betyder, tänker jag:
  • bybor på väg mot galgen INTE ska avslöja vilka vapen de har
  • att det kan finnas en poäng att outa vapen mot slutet av spelet (även om ulvarna förstås har större möjligheter att komma undan med en lögn om flera bybor har dött utan att outa vapen kommer det skapa en situation där det blir svettigare för ulvarna än för oss)
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,502
Location
Oktoberlandet
Halloj: lite snabba funderingar från jobbet:

Hur ska ulvarna kunna tänkas lista ut våra bybovapen?
Är en av deras pistoler en siarförmåga?
Om de nattmördar en som de inte vet vilket vapen denne bybo har så missar de ju det vinstmålet så de kanske kommer vara försiktiga med nattmördandet eller?
Förrädarna har nog en gissning per runda.
Med flax kan tom förrädarna chansvinna på vapen-placering.

Sen så brukar jag ju argumentera för att så mkt info som möjligt ska fram men denna gång blev jag direkt väldigt skeptiskt till att vi ska ut med nåt då det är så förrädarna kan vinna. Det här blir klurigt.
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Inget i bybornas vinstkriterie säger något om att vi ska hitta vapnen så vad finns det då för anledning att outa eller ens diskutera det? Gynnar endast ulv.

Utslagningsrösten är något viktigare att ha för en ulv än en bybo eftersom vi är fler.

Tänker att vi ska se detta spel som ett vanligt ulvspel men ha i bakhuvudet att ulvarnas extra wincon är en extra möjlighet för dem. Gissar att de har nån slags förmåga att se vilka som har vilka vapnen i stil med siaren.

Oklart vem man ska rösta på så här tidigt men jag slänger in den på Vimes. Har du nån invändning mot resonemanget överst i detta inlägg?

<b> Röst: Vimes </b>
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Inget i bybornas vinstkriterie säger något om att vi ska hitta vapnen så vad finns det då för anledning att outa eller ens diskutera det? Gynnar endast ulv.
Jag menar alltså att vi inte ska diskutera vapnen (eventuellt kan det vara aktuellt i spelets slutskede). Vinsten för oss bybor med att diskutera vapen är ju förstås att vi vet vilka vapen bybor har, och vilka ulvar har. Om vi pressar en ulv att outa sitt vapen behöver hen ljuga och då kan vi skjuta ner det.

Men jag tror alltså att vi bäst spelar spelet som standard.
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Jag menar alltså att vi inte ska diskutera vapnen (eventuellt kan det vara aktuellt i spelets slutskede). Vinsten för oss bybor med att diskutera vapen är ju förstås att vi vet vilka vapen bybor har, och vilka ulvar har. Om vi pressar en ulv att outa sitt vapen behöver hen ljuga och då kan vi skjuta ner det.

Men jag tror alltså att vi bäst spelar spelet som standard.
Ah du tänker så, men jag tror att risken finns att vi skapar situationer där vi tvingas välja på två spelare vilket kan köpa runda för misstänkta ulvar? Tror det är bättre att pressa ut vanliga roller isf men samtidigt så riskeras ju dem istället.

Det kan finnas en poäng men jag tror att vi riskerar ge för mycket info till ulvarna med den planen.
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Jag gillar ändå ditt svar Vimes så jag byter till någon som inte skrivit ännu

Röst: RasmusL
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,308
Location
Göteborg
Då kör vi! Angående vapen så tror jag att Vimes i teorin har rätt men i praktiken fel. Om vi bara ha två utröstade med okända vapen så skulle det ge ulvarna en 50/50 på autovinst, och har vi tre spelare utröstade med okända vapen så ger vi fortfarande bort en 15% autovinst med att outa, (och båda dom siffrorna är ifall ulvarna innan har någon vapensiare vilket skulle det göra än mycket värre) och vi är redan i en situation där det antagligen kan vara sista omröstningen (vi har som bäst då 4 bybor och 1 maffia kvar) (men mer troligt 4 mot 2) och då har vi liksom ingen tid att reda ut vem som ljuger om vi inte pratat eller smulat vapen innan och det tycker jag absolut inte att vi ska göra.

Så om någon föreslår att vi ska börja outa vapen så kommer jag titta på denne väldigt suspekt, och om jag har dött hoppas jag nån annan gör det. Men nu föreslog ju inte Vimes det och att resonera om spelupplägget är ju en väldigt rimligt sett att börja på så jag ser inget som blinkar rött där alls.

En annan sak som jag tror vi behöver tänka på är att vi är rätt få spelare (9) och det är också en förhållandevis kort spelperiod, vi har också minst en spelare känd för att inte säga så mycket och vi kan nog vara rätt säkra på att inte alla kommer hänga här mot deadline, så vad vi behöver är action! Vi kan inte sitta och vänta på spelare utan måste rulla alla bollar samtidigt och det är väldigt glädjande att se att folk har börjat rösta.

(Jag har btw inte heller några barn så ingen aning om flavoren, men den verkar ju inte heller vara så viktig)

Röst: Basenanji Ser ut som att han har varit varulv i alla spel från och med mars förra året, uppenbarligen är det något fel på forumets slumpalgoritm... Sen tycker jag också det var märkligt att han inte kommit med en röst i sitt första inlägg, för det verkar han också ha gjort i alla spel han varit med i (eller i ett fall i ett inlägg direkt efter) oavsett om han varit ulv eller bybo. Och då är det ju tyvärr så att det är mycket vanligare att en ulv får för sig att ('hm jag ska nog ligga lite lugnt med röstande det här partiet') än att en bybo plötsligt helt ändrar spelstil.
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,530
Ojojoj som jag hintade om har jag inte oceaner av tid och jag behöver processa spelupplägget när jag har datorn framför mig och inte sitter på telefonen på jobbet.
Att outa nu är väl autoförlust?
Vi fångar in båda ulvarna, eller vi har 2 par som uppger samma vapen, 50% att hänga en ulv men de har då facit och vinner.
Eller har jag läst slarvigt?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
I det här läget gissar jag att ulvarna kan sia vapen. Hur skulle de annars kunna lista ut något?

Jag tror inte på att outa vapen, även om det i teorin kan funka för ulvarna måste ju ljuga om vapen en bybo har.

Jag håller med om att så mycket som möjligt måste ut under rundorna, helst att vi tar ställning.

Just nu håller jag Vimes, Sidd, Halo och Biobunker för grönish. Tycker Björns anklagelse är lite meh. Fjodor snabba svar och hur det är formulerat gör mig nyfiken.

Men var är Xyas? Och Rasmus?

Bums in i spel!

Röst: Rasmus L
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Jag tycker att sättet som Vimes, Halo, Sidd och Biobunker resonerar på känns byboigt. De verkar vilja komma framåt, de vill åstadkomma något.

Björns resonemang känns också rimligt och jag gillar hans skepsis mot att outa. Däremot är hans anklagelse ganska mesig. Å andra sidan, vad kan man begära R1?

Om också jag får hugga utan att ha mycket på fötterna blir jag däremot nyfiken på Fjodor. Han skriver att han snabbt vill se förrädarnas vapen på bordet - och till skillnad från mig verkar han ha fattat spelupplägget snabbt. För snabbt?

Äh, förmodligen är det jag som gör en höna av en fjäder.

Xyas är tyst, och det brukar han vara så jag kan inte säga mycket om honom. Tycker att han har spelat mer aktivt den senare tiden.

Rasmus borde vara i ogång. Han har koll på vad som händer och deltar oftast friskt. Kanske är han på jobb just nu, men jag vill ändå se hur han tänker om spelet och dess deltagare.

För att Rasmus är skärpt och kan bidra bra.
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,530
Om också jag får hugga utan att ha mycket på fötterna blir jag däremot nyfiken på Fjodor. Han skriver att han snabbt vill se förrädarnas vapen på bordet - och till skillnad från mig verkar han ha fattat spelupplägget snabbt. För snabbt?
Fast skrev han egentligen något som tydde på att han fattat spelupplägget?
Jag uppfattade det mer som att kasta in en snabb röst för "första tjing" vilket väl är ganska standard, motiveringen "det var namnet längst ner" är ju givetvis usel men R1 är ju R1. Jag tolkar alltså hans först rad som fluff före rösten, inget man behöver läsa in så mycket i.
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Men stå inte bara där då och se ut som fån! Fram med krymppistolen och frystrålen.

Röst: xyas
Rösten baseras endast på att det var första namnet nerifrån och för att få in "första tjing".
Fjodorsenuba första inlägg är faktiskt lite lurigt men han måste ha räknat med att folk skulle kunna börja fundera om det. T. ex varför gå nerifrån och upp istället för uppifrån och ner?
 

fjodorsenuba

Krigarpoet
Joined
2 Nov 2020
Messages
992
Jag håller med om att outa vapen verkar bara spela ulvarna i händerna. Riktigt illa att ulvarna kan vinna före omröstningen!

Satt och lekte med en tanke om att man som bybo kunde ljuga och avslöja fel vapen för att öka kunskapen men sen insåg jag att det i längden också spelar ulvarna i händerna. Det enda det gör är att snabba på informationen de får.
Känns lite som att vapnen är till för att förvirra mer än att bidra.
Här håller jag med både Vimes och Basenanji att vi ska spela detta som ett vanligt ulvspel och bortse från vapnen.

Jag missade det i första genomläsningen och tänkte att vi alla var bybor utan krafter men enligt martin3's formulering så låter det som att vi har bybor med förmågor, och nej jag vill inte veta vilka förmågor eller vem som har det.

Fast skrev han egentligen något som tydde på att han fattat spelupplägget?
Jag uppfattade det mer som att kasta in en snabb röst för "första tjing" vilket väl är ganska standard, motiveringen "det var namnet längst ner" är ju givetvis usel men R1 är ju R1. Jag tolkar alltså hans först rad som fluff före rösten, inget man behöver läsa in så mycket i.
Ja sen önskade jag precis som förut att jag kunde läsa ett stycke och faktiskt minnas det i längden...

Ska kanske hålla "fluffsnacket" med citattecken för att förtydliga. Tycker det bidrar lite till stämningen...

"Xyas vakna till nu din dubbelögda gula galning!" (för att vara tydlig så är alltså minionerna gula och har olika antal ögon)
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
I det här läget gissar jag att ulvarna kan sia vapen. Hur skulle de annars kunna lista ut något?
Varför skulle de kunna det? Känns som om det saknas ett led här. Det kan vara så att ulvarna har info i stil med "siaren har en slangbella". Detta kan kombineras eller inte kombineras med vapensiare. Men vapensiande hos ulvarna är ju meningslöst i sig självt.

Sedan vet jag inte varför ulvarna ska "kunna lista ut något"? De är den informerade minoriteten redan. Det är vi som ska lista ut saker, inte dom.

Lite märklig brainfart från dig tycker jag.
 
Top