Mina tankar om hur jag skulle skapa mitt eget rollspel

Typ något som detta?

Grundegenskaper mellan 0-5
Färdigheter mellan 0-10
Föremål kan ge bonus (rustningar på försvarsslag, exempelvis).
Förmågor kan manipulera tärningarna.

1T20 mot grundegenskap + färdighet. Slå över motståndarens slag, där ett lyckat slag ger +100 när man jämför. Resultatet på tärningen blir skadan för den som fick högst.

Passivt motstånd är slag som måste vara över grundegenskapen (normalt 0).

---

Grundegenskaper mellan 0-30%
Färdigheter går mellan +0 till +50% (steg om 20, 30, 40 och 50%)
Föremål kan ge bonus (rustningar på försvarsslag, exempelvis).
Förmågor kan manipulera tärningarna. Lägga till en tiotals-tärning, växla en- eller tiotal, etc.

1T100 mot grundegenskap + färdighet. Slå över motståndarens slag, där ett lyckat slag ger +100 när man jämför. Plussa ihop tärningarna för skada för den som fick högst.

Passivt motstånd är mot grundegenskapen (normalt 0%).

Last edited:
@VikingGamer, om vi nu tänker oss att det här inte är ett solospel, vad händer om du istället tidigt fokuserar på RP som grupp? Vad är det som binder dem samman? Har de samma yrke och/eller ingår de i någon organisation eller annan gruppering? Eller har de samma uppdragsgivare? Om du klargör det tidigt i texten, så tror jag att andra val också blir mer självklara - färdigheter, vapen, annan utrustning, startkapital, kontakter, rivaler, plothooks, eventuell bas etc.

Jag tänker mig alltså inte ett generiskt upplägg, utan snarare ett specifikt som gestaltar den genre du har valt. Om du tänker dig att RP är äventyrare, så tror jag att det är bra om det klargörs vad det innebär i just den här settingen. Det kan ju påverka samtliga av de val jag nämner ovan.

Last edited:
Back