Nekromanti Mina senaste rollspelshändelser

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Jag har fått ovanligt mycket rollspelsmaterial skrivet de senaste veckorna. När det gäller lästa rollspel så ligger jag fortfarande långt efter, jag har flera stora spel liggande samt ett antal indiespel som jag egentligen borde läsa. Det blir inte bättre för att jag kontinuerligt köper på mig mer saker. Nu senast Cliffhangers och Arabian Nights ifrån GURPS. Och något eget spel har jag egentligen inte vågat mig på än, trots flera idéer. Så det är lite blandat resultat för min del.
 

GunBlade

Veteran
Joined
5 May 2008
Messages
116
Location
Borås
Spelar en del Umu med Surukai som SL. Mitt första riktigt seriösa spel hittills som rollspelande fån. Iklär mig rollen som vapeningenjören Tom Collins (Hyllning till Rent eller bara fantasibrist är upp till er att avgöra).

Övertalar sakta men säkert tre av mina vänner att prova på rollspel. Kommer bli Eon III som spelas. RPs ska göras nu till helgen och sen kör vi igång med Diamantäpplet.

Läser regelboken till Noir också. Ska försöka hitta lite folk som vill spela det sen. Kanske samma grupp som ska testa Eon, vi får se.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
utöver ovan nämnda spelgrupp där jag är DM, så spelar jag en level 10 Fighter i City of the Spiderqueen, 3.5. Caligula är DM.

Sen sitter jag just nu och gör illustrationer till ett nytt litet rollspel av Mindless Gaming, som jag även ska layouta. Med lite tur är det tryckt och klart till Stockholms spelkonvent.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,662
Location
Demokratiska Republiken Latveria
I torsdags var jag spelledare i Sorcerer där vi spelar i en kult-inspirerad värld. Det var ett kul och intensivt pass, äntligen har rollpersonerna fått känna hur kaos flåsar dem i nacken och börjat bli desperata. :gremelak:

I lördags fick jag pröva att spela Noir för första gången. Vi körde En byråkrats bortgång vilket var mycket roligt.

Spoiler för de som inte spelat En byråkrats bortgång:

Jag spelade spionen från den religiösa utbrytarstaten och lyckades med nöd och näppe genomföra mitt uppdrag och komma levande undan!
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Ehhh... inte ett skit. Antagligen borde jag försöka hitta en spelgrupp eller lägga ner eftersom jag spenderar för mycket pengar på böcker jag aldrig använder.


Storuggla, eremitkrabba
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,296
Location
Örebro
Okej, då ska vi se.

Just nu har jag planering igång för två kampanjer, båda till Bortom: Lögnens slöja. Det första kan beskrivas som en ganska low-key kampanj där karaktärerna spelar vanliga ungdomar i High School, med alla intriger som den miljön erbjuder. De har ingen aning om det övernaturliga, utan saker pågår mest i bakgrunden. Just nu är det fasansfullt klotter på väggar där och karaktärerna har nyss fått hotfulla, mystiska symboler sprejade på sina skåp.

Den andra kampanjen är en lång, rätt episk sådan. Samtliga karaktärer har dött och hamnat ombord Skärselden, vilket av alla möjliga sätt att visualiseras görs det som ett tåg. Tåget är dock på väg att förstöras på flera fronter och karaktärerna måste där kämpa för att stoppa det (kampanjen i sig började dock som ett sätt där de tvingades hantera sin död, men det var för år sen).

Lyckligtvis spelar jag lite också. I helgen blir det Changeling: The Lost som ska spelas där jag har en semi-anarkistisk homosexuell popstjärneprinsessa som hamnat mitt i smeten och "tvångssamarbetar" med FBI. Jag håller på med att skriva ett pressmeddelande för en konferens som ska hållas nästa spelmöte där.

Blivit inbjuden till en onlinekampanj till gamla Vampire: The Dark Ages så jag har börjat skissa ut ett koncept där.

Sedan la jag via en Tradera auktion vantarna på nostalgirollspelet Mutant Rymd så nu väntar jag på att det ska komma hem så jag får läsa igenom det igen.

Och tja, det var väl ungefär det. Inte så mycket aktivitet för tillfället. :gremtongue:
 
Joined
25 Jun 2000
Messages
1,243
Location
Stockholm,Svearike, Tellus, Vintergatan
Min spelgrupp har precis tagit en paus från vår Vampire the requiem kampanj. Den har varit väldigt spännande än så länge. Vår spelledare har gjort ett bra jobb med att skapa ett intressant vampyrsamhälle i Stockholm. Där spelar vi en grupp färska vampyrer som blivit omfamnade av olika anledningar. Vi tog pausen efter att våran grupp äntligen tagits upp av en sammanslutning, Drakens esoteriska order (Ordo Dracul).

Just nu så funderar vi i gruppen mest på vad vi ska spela under tiden medan spelledaren förbereder sig för att fortsätta kampanjen. Om jag har tid så kommer jag troligtvis att försöka spelleda något.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,111
Location
Ereb Altor
Genesis said:
Grey Ranks
Får du till spel vill jag veta hur det går! GR verkar vara helt fantastiskt. Jason Morningstar gör sjukt coola spel!

Fick förresten hem Roach igår och det verkar skitskönt!
 

Flurtis

Hero
Joined
27 Feb 2004
Messages
1,076
Location
Oskarshamn
Jag sitter och läser Unknown Armies. Nu har jag bara läst regelkapitlen, men det är en liten besvikelse. Spelet (som är på 333 sidor) hade klarat världsbeskrivningen genom att bara ha med sammanfattningen på de tre första sidorna. De hade inte behövt utveckla varför skräpmat från en viss butik suger ut energi ur kunden för varje tugga. Regelsystemet är ok (lite innovativt) men så kommer det obligatoriska stridssystemet och jag känner att jag faller tillbaka till 80-talet. Greg Stoltze kunde ha tänkt till lite.
Nåja systemet är väl ingen revulitionerande hit men tanken är ju att strid hamnar väldigt lågnt ner på listan över saker som händer i en UA kampanj. Men kom igen världen? Nu vet jag inte ifall du kommit så lågnt men bara uppläget i boken där man delar upp kapitlen i Kapitel beroende på hur djup kunskap man vill ha i den Okulta världen är ju suveränt. Exempelviss ett kapitel för spelarna med regler och grundläggande saker. Sedan ett kapitel där man börjar med lite små ockultism och lite mindre grejer, för att slutligen avlsuta ett kapitel med dom riktigt saftiga episka grejorna. Uppläget är suveränt, man kan välja själv hur mycket man vill ha förkännedom om i världen. Sen kan man ha svårt att inte älska ett spel som har sexmagiker som får energi av att efterapa en speciell sexgudinna som har tagit sig till jorden iform av en inkarnation av en porrstjärna, jag menar om inte det är collt, vad är coolt? Eller magiker som får energi utav att försätta sig själv och andra människor i livsfara, vilken jäkla trigger i kampanjen för att få igång häftiga scener.


Nej, mitt tips är att läs vidare i UA, du kommer att bli kär jag lovar.

//Flurtis, diggar det spelet fett
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,632
Location
Rissne
flurtis said:
Sen kan man ha svårt att inte älska ett spel som har sexmagiker som får energi av att efterapa en speciell sexgudinna som har tagit sig till jorden iform av en inkarnation av en porrstjärna, jag menar om inte det är collt, vad är coolt? Eller magiker som får energi utav att försätta sig själv och andra människor i livsfara, vilken jäkla trigger i kampanjen för att få igång häftiga scener.
Det finns ju folk som inte vill ha den sortens inspiration utan föredrar att enbart hitta på sånt själv.

Fuck 'em, säger jag. Jag tänker skaffa UA, eftersom det verkar ha schysst inspirerande världsinfo av precis den sort jag vill ha.
 

Flurtis

Hero
Joined
27 Feb 2004
Messages
1,076
Location
Oskarshamn
Gör så, jag älskar värkligen spelet. Buffra dig själv med några nummer av Hellblazer också sen har du kampanjideér som gör dig sömnlös minst en vecka.

//Flurtis
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,632
Location
Rissne
flurtis said:
Gör så, jag älskar värkligen spelet. Buffra dig själv med några nummer av Hellblazer också sen har du kampanjideér som gör dig sömnlös minst en vecka.

//Flurtis
Alltså, jag lär inte spela spelet i sig, egentligen. jag har redan en nutida-skräckvärld. Hellblazer snor jag redan friskt från =) Men UA verkar vara ett finfint spel att helt skamlöst sno inspiratio från.

//Krank, som generellt inte köper spel för att spela dem, utan för att få inspiration till sina egna projekt
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,018
Location
Umeå
Ytterligare en som kräver en uttömmande rapport om GR.

Roach verkar fantastiskt, kan inte annat än hålla med, tyvärr verkar vi få svårt att få till en spelträff här uppe där Roach får figurera, så får se när man får uppleva det i praktiken....
 

Dr_Graevling

Veteran
Joined
5 Oct 2003
Messages
69
Location
Falun
Jaha? Vad är vi då? En klick uppstekt gröt? Räknas inte Panty Explosion-spelandet? Det är ju den enda rollspelshändelse jag haft det senaste året.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,018
Location
Umeå
Senast spelade var nog vår BPRD i Norrland-kampanj, alla spelare tillhör en svenska sektionen av BPRD som för tillfället har sin bas i källaren på en mattaffär här i Umeå. Att resa runt som BPRD-agent och ha mattförsäljare som täckmantel gav rollspelandet ett oerhört djup. :gremgrin:

Annars börjar vi samla ihop oss efter sommaren och se om vi kan fortsätta spela Coriolis, som nu bytt skepnad till BW/BE istället med allt vad det innebär.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Jag spelleder Nobilis. Jag har gett mig fan på en riktig långkörare (Väldigt ovanligt för mig) minst 50 möten (Aldrig gjort förut) och på fredag har vi möte 13. Fastän den är så stor så har kampanje kommit igång så bra att det nästan inte tar något arbete alls att underhålla den, jag får idéer snabbare än jag kan använda dem. Och så är det tveklöst den bästa kampanjen någonsin i vår grupp.

Det är lite märkligt, för första gången på länge så är det inte något indiespel jag längtar efter att få testa, eller något spelmakarprojekt som tar upp min koncentration. Man skulle kunna säga att jag är tillfreds.

Men på torsdag så börjar jag en Eon-såpakampanj som spelare, nästa vecka börjar jag en Nobiliskampanj som spelare, och snart så fyrar jag iväg ett mail som startar arbetet på Berättelser från Staden, andra utgåvan.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,875
Location
Stockholm
Lite smygreklam …

Jag har jobbat som tusan med en riktigt maffig karta till mitt, Magnus Seters, Herr Nils’, Organs och Pox’ Dungeon of Doom II-arrangemang till Stockholms spelkonvent (och förmodligen även GothCon och Lincon nästa år).

Härnäst ska jag lägga handen vid ett trettiotal rollpersoner som Herr Nils har skapat (alla kommer att finnas i level 1-, 3- och 5-inkarnationer för fredag, lördag resp. söndag).

Det blir fett grymma encounters med dramatisk terräng som ska erbjuda såväl taktiskt spel som underhållning.

Nytt för DofD2 är att vi kör fullt ut med minis och rutnät – som D&D bör spelas helt enkelt. Dessutom blir arrangemanget mycket mer visuellt.

Som vanligt kommer alla rollpersoner att dö en snabb och kvalfylld död (vilket såklart är hela poängen med arrangemanget).
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,568
Location
Fallen Umber
Re: Lite smygreklam …

Så är dungeonen mindre den här gången? Eller täcker kartan större delen av ett klassrum på egen hand? :gremsmile: Hur som helst ser jag fram emot att få testa. Jag räknar med att det inte kommer att vara så fullt med folk som vill spela Haragada (mer smygreklam) att jag inte får någon tid över, och även om det är så tar jag väl ledigt med våld någon gång. :gremsmile:
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,875
Location
Stockholm
Re: Lite smygreklam …

Färre men bättre och roligare (för oss spelledare i alla fall :gremelak:) encounters än tidigare.

Själva kartan är 2,322576 m² (60 × 60 tum) stor. Den gamla kartan hade upptagit 3,2512 m² (64 × 64 tum) i samma skala – så någon jätteskillnad i storlek är det inte.

I enlighet med D&D4:s designfilosofi upptar varje encounter större yta och kan bestå av mer än ett rum.
 
Top