Nekromanti Mina senaste rollspelshändelser

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,567
Location
Helsingborg
Igår så spelade jag DnD4 för första gången. Var en dragonborn warlord. Det var roligt att spela med rutbräden och en gång så kände jag att vi verkligen samarbetade (även om det var oavsiktligt). Det var roligt att man var duglig redan från början och lite ovant att man jämt kunde använda specialförmågor.

Jag sitter och läser Unknown Armies. Nu har jag bara läst regelkapitlen, men det är en liten besvikelse. Spelet (som är på 333 sidor) hade klarat världsbeskrivningen genom att bara ha med sammanfattningen på de tre första sidorna. De hade inte behövt utveckla varför skräpmat från en viss butik suger ut energi ur kunden för varje tugga. Regelsystemet är ok (lite innovativt) men så kommer det obligatoriska stridssystemet och jag känner att jag faller tillbaka till 80-talet. Greg Stoltze kunde ha tänkt till lite.

/Han som tycker att folk (någorlunda kortfattat) kan ta och beskriva vad de gör nu i rollspelsväg (förutom att producera spel, eftersom denna tråd finns för det)
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,837
Location
Göteborg
Jag fortsätter att traggla mig igenom Den oändliga historien, AKA Undergångens arvtagare. För tillfället så spelar vi dock "äventyret" ur Österhavets otämjda riken, som är en trevlig omväxling, eftersom det inte är rälsatutihelvete och suger. Det är faktiskt riktigt roligt!

Vid sidan av så försöker jag få till spel som jag diggar på riktigt. Ibland lyckas jag övertyga folk att vi lirar nå't forgespel istället, och jag planerar att föreslå att jag kör en PTA-säsong parallellt med Mutantkampanjen.

Dessutom så har jag börjat lira spel med folket på Story Games, via Skype och programmet Gametable. Har lirat In a Wicked Age (rox my sox, även om konfliksystemet var en aning begränsande) samt introducerat ett par polacker för Berättelser från Staden.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,669
Location
Rissne
Spelade D&D4 för första gången förra helgen, vilket också var första gången jag spelade D&D och andra gången jag spelade något d20-baserat (förutsatt att ett halvt spelmöte Mutants and Masterminds räknas även om vi knappt använde några regler). Ett riktigt roligt brädspel, och rollspelsinslagen var lagom små så att man inte stördes av någon egentlig inlevelse när man gjorde sina taktiska val. Det var intressanta och spännande encouters och jag ser verkligen fram emot nästa gång. Jag spelade en Dragonborn Paladin, vilket var hemskt roligt.

Annars har jag ju ingen spelgrupp numera. Jag börjar dock bli allt mer mobil i och med att jag får mer tid över och mer pengar att transportera mig med. Jag planerar lite löst kampanjer i Call of Cthulhu, mitt eget Scriptura, en IRC-kampanj med fokus på intriger i den av några kamrater uppfunna fantasyvärlden Umu, en superhjältekampanj som utspelar sig på sena 80-talet/början 90-talet där de första superhjältarna uppträdde för bara nåt tiotal år sedan (Inspirerat av Gestalt men bytt ut nästan alla)... och har hittat två villiga spelare. Skulle behöva minst en tredje.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,151
Location
Ereb Altor
Kul tråd, för nu får jag prata om mig själv. :gremsmile:

Jag spelar just nu en Sorcererkampanj, där jag spelar en minnesnarkoman som vill väcka sin son ur den koma han ligger i efter en bilolycka. Det är framtid, och vi är på Mars. Planeten kokar och min journalist är djupt insyltad. Den andra spelaren spelar en präst som senast frambesvärjade en maskindemon som kan fylla slumsektorn med luft (eftersom de styrande bara tycker att den är jobbig att handskas med stängde de av lufttillförseln, Total Recall-style). Han slet ut sitt eget öga för att tygla demonen. Det var en cool scen. ÖHT är det coolt med demoner, för man vill ha dem, men ändå inte. Farligt, det där.

Jag spelar dessutom WFRP2, där vi turas om att vara SL. Vi är alla henchmens till en Witch Hunter. Systemet känns lite betungande, men det funkar ändå. Old World är coolt, och vi hamnar ständigt i jobbiga situationer. Vi kör med typ storystafettpinnar som någon annan SL kan ta över. Som en bra TV-serie mao. Dessutom är jag Highwayman!

Jag läste igenom Classroom Deathmatch igår och blev förtjust (har bara ögnat igenom spelet tidigare). Sorrow Dice såg ascoolt ut (att rektorn belönas när studenterna dödar varandra). Sedan läste jag lite Actual Play och förstod att spelet inte testats tillräckligt och många finare nyanser helt försvann. Som Sorrow Dice.

Jag spelar även TSOY via blogg, och det är riktigt intressant. Att skriva när man spelar gör att man har ett helt annat perspektiv. Det vill jag göra mer! Min barbarkvinna är en obstinat punktjej med kärleksbekymmer. Jag är lite bekymrad över hur det ska gå för henne. Hon verkar alltid ta fel beslut.

Sedan väntar jag fortfarande på mitt ex av Solar System. Dags för ett nytt mail snart...
 

Torbjörn

Swordsman
Joined
6 Nov 2003
Messages
402
Location
Göteborg
Dels väntar jag mycket otåligt på att mitt beställda ex av Traveller ska dimpa ner i brevlådan.

Och dels läser jag in mig på All Flesh Must Be Eatens regler. Ska bli lite episoder där hade jag tänkt. Har just nu en massa lösa ideer. Får väl se vad jag kan få ihop av dem.

Torbjörn - lider av stark rollspelsabstinens.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,837
Location
Göteborg
Jag skall också hämta några nya spel. Idag, faktiskt. Grey Ranks, Noumenon, 3:16, och Best Friends. Mumma! Synd bara att jag fortfarande inte fått spela de spel som jag beställde senast från IPR. Och det var två år sedan ...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,669
Location
Rissne
Annars har jag just beställt både D&D Player's Handbook som jag ser fram emot att glutta i (om inte annat för att se vad jag ska hitta på med min käre drakpaladin Kriv i framtiden), och dessutom grundboken till Aberrant (via Amazon, 200:-. Ingen aning om det var ett rimligt pris eller ej).
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,940
Eftersom jag är hemifrån och pluggar blir det dessvärre inte något rollspelande att tala om för tillfället. Fösta halvan av 2008 var desto mer intensiv, med massor av D&D3,5.

Nu blir det bara miniatyrmålande och D&D: Tiny Adventures.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,567
Location
Helsingborg
Torbjörn said:
Dels väntar jag mycket otåligt på att mitt beställda ex av Traveller ska dimpa ner i brevlådan.
Ja, visst kan man bli galen av detta? :gremsmile: Jag väntade i tre veckor på Unknown Armies och nu sitter jag och väntar på Stjärnornas Krig d6 och Hero Wars. :gremsmile:

Och dels läser jag in mig på All Flesh Must Be Eatens regler. Ska bli lite episoder där hade jag tänkt. Har just nu en massa lösa ideer. Får väl se vad jag kan få ihop av dem.
Fick du idéer medan du läste boken eller hade du dem redan när du köpte boken? Nu har jag bara spelat All Flesh en gång, men det kändes som om konceptet var uttömt efter en spelomgång (precis som alla zombiefilmer). Softa arketyper var det i alla fall. :gremsmile:

/Han som undrar när han ska få spela Battlestar Galactica
 
G

Guest

Guest
Han said:
/Han som undrar när han ska få spela Battlestar Galactica
När du vill, jag har läst genom reglerna nu och är beredd att SL´a ett traditionellt och superrälsat BSG äventyr.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,894
Location
Stockholm
krank said:
Annars har jag just beställt […] D&D Player's Handbook […]
Moahahahaha! … vi fick dig. :gremgrin:

Resistance is futile. You will be assimilated.
 
G

Guest

Guest
Just nu är det M:UA som gäller. Vi började med Kaisers Testamente (Silversoldaten) i Lördags efter över ett års spel med VRS, Pirit - Den Innersta Kretsen och lite korta special-scenarion.

Fantastisk kampanj! Vi har hur roligt som helst. En skön kombo av humor, spänning och gott rollspelande...

!!!VARNING!!!
En av mina spelare kommentarer efter Lördagens spelmöte. Bör ej läsas av er som spelar kampanjen...
"Det känns som om några eller någon kontrollerar Kejsaren. Kan det vara någon supermäktig Psioniker?... Hehehe... Kanske till och med Hydran..."
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,669
Location
Rissne
Dante said:
Moahahahaha! … vi fick dig. :gremgrin:
I hate you.

Dante said:
Resistance is futile. You will be assimilated.
Mitt nästa projekt efter att Evolutionens Barn är färdigt och ivägskickat är att bygga en D&D4e-värld lite i samma stuk som den gamla Beuwolffilmen med Christopher Lambert.
 

Torbjörn

Swordsman
Joined
6 Nov 2003
Messages
402
Location
Göteborg
Fick du idéer medan du läste boken eller hade du dem redan när du köpte boken? Nu har jag bara spelat All Flesh en gång, men det kändes som om konceptet var uttömt efter en spelomgång (precis som alla zombiefilmer). Softa arketyper var det i alla fall.
Ideerna har nog funnits där ett tag. Jag har inte spellett det tidigare men håller dig. Blir ingen kampanj, snarare one-shots eller några få speltillfällen. Har funderingar på att låta spelarna testa att spela sig själva när zombie-break-out:en slår till. Här på hemmaplan. Varför inte låte scenariot börja med att rollpersonerna sitter och lirar rollspel hemma hos någon av oss. Hmm men hur ska de då få tag på ett skjutvapen? En polispatrull kanske blivit första offret. Eller beväpnad gängmedlem, sådana finns det ju gott om i Göteborg.

En annan fundering är ett action-scenario ala Resident Evil. Actionbetonat och horrorbetonat.

vi får la se vad det kan bli av det. Just nu är det kul att bara spåna vidare på detta. Men som sagt. Jag väntar ju på Traveller också.

Torbjörn
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Jag deltar som spelare i en DnD4-kampanj som leds av Arfert. Vi spelar Keep on the Shadowfell och har tagit oss fram till fortet och utforskat hela första planet. Vi kör som spelet är tänkt eller vad man ska kalla det, någorlunda balanserad grupp (sedan krank hakade på i alla fall :gremsmile: ) med 5 spelare, med mycket fokus på våra powers och DM som motståndare och allt det där.

Sen spelleder jag en DnD4-kampanj som är lite mer tokig, med en Wizard och en Warlock som sprider död och förintelse i jakt på en försvunnen vän, med spelare som vägrar lära sig powers-systemet (At-will försöker de använda som interrupts, Encounter Powers tycker de är once per turn, det är bara Daily de förstår konceptet med), och för det mesta bara hittar på saker som absolut inte stödjs i regelboken. Tack WotC för Page 42! Mest använda tabellen på min DM-screen :gremsmile:
 

Torbjörn

Swordsman
Joined
6 Nov 2003
Messages
402
Location
Göteborg
Ja, visst kan man bli galen av detta? Jag väntade i tre veckor på Unknown Armies och nu sitter jag och väntar på Stjärnornas Krig d6 och Hero Wars.
Javisst är det så. Först kan man gå och titta och fundera över ett spel. Är man sugen? Behöver man? Har man pengarna? Är det verkligen så coolt? Så kan det hålla på länge. Men när man väl beställt det, då ska man fanimej ha det DIREKT! Då sitter man på nålar och väntar. Skumt det där med hur man fungerar egentligen.

Torbjörn - längtar hem varje dag för att kolla i brevlådan
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,571
Location
Fallen Umber
Vi spelar In a Wicked Age sedan några veckor tillbaka och kommer väl att göra så ett tag till. Det är riktigt skoj, speciellt nu när vi har börjat fatta hur reglerna fungerar (att man måste läsa en stor klase forumtrådar för att förstå är ett mindre bra drag hos spelet). Och så finns det namn som Gemegishkirihallat på den fantastiska namnlistan. :gremsmile:

Läser några spel gör jag inte för tillfället, men jag har en hylla full av olästa spel: Coriolis, nya Changeling, Cadwallon, Everway, Wraith, Exalted 2e och lite sånt där som man skummar igenom, men alltså inga indiespel som man läser från pärm till pärm för att spelas. Det ska vara Solar System då, som jag väl tar tag i snart. Jag har alltid alldeles för mycket kultur jag borde konsumera på olika sätt, så jag har svårt att begripa mig på dem som väntar på att få hem något visst.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,571
Location
Fallen Umber
Det är regelsystemet från The Shadow of Yesterday som har släppts separat, lite omskrivet och uppdaterat och generaliserat. Kostar €7,5 inklusive frakt.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,087
Location
Göteborg
Har precis kommit igång med en Mutant: UA-kampanj som har väntat på att spelas i ett år sen vi skaffade den, och det är första gången jag kör tradspel och först gången jag kör en längre kampanj på typ ett år. Dessutom är det första gången jag är spelare i något annat än one-shots på minst fem år. (Betänk här att jag inte spelat rollspel mer än max sju år.)
Annars sitter jag och vill spela With Great Power... och Don't rest you'r head längre spel, Genesis roadtrip gav mersmak.
 
Top