Nekromanti Min setting. Kommentera gärna!

Joined
21 May 2011
Messages
153
Location
Södra Sverige
Bra kommentarer!

Det jag skriver nu för settingen är mest för att ge mig själv material att jobba utifrån senare.

Gudarna och demonerna och allt det där är mycket för att spelarna ska kunna välja sin karaktärs tro och livsåskådning så att det passar in i settingen.

Sedan är tanken att första kampanjen ska vara en sandlåda som utspelar sig på en halvö. Denna halvö ska en gång ha tillhört ett stort kejsardöme, men då kejsardömet blivit dekedant och inåtvänt så har området blivit självständigt.

När kampanjen börjar ska Kejsaren (som är en odödlig guldalv) ha skickat mindre trupp soldater och en guvernör ner till halvön. Dessa har sedan återtagit områdets huvudstad och jobbar nu på att återinföra halvön som en del av kejsardömet.

Under tiden som området har varit självständigt har halvön dock förvildats och det har uppstått olika grupperingar. Sedan finns det lokalbefolkningar av olika slag, som fejdar med varandra och med nykomlingarna. Slutligen är det tänkt att två separata hot är på ingående mot halvön och vill endera utföra räder mot det (typ vikingar) eller erövra det.

Spelarna kommer då kunna välja vilken sida de vill ansluta sig till, och det kommer kunna utforska rester av kejsardömets tidigare närvaro. Då kejsaren är odödlig och hans kejsardöme har hängt med ett tag så kommer det finnas en hel del gamla ruiner och annat.

Det generellt finnas mycket för spelarna att engagera sig med.

Så på frågan vad man gör: intrigerar, dänger folk medelst diverse tillhyggen och främjar de falanger man intresserar sig för, t.ex.

Tanken är att religion ska ha en hyggligt stor roll. Olika kulturer har olika tolkningar av vad som kan vara samma gudar (eller som är olika gudar). Religiösa konflikter kommer då vara en närvarande faktor.

Olika organisationer, vare sig de är religiösa/mystiska/magiska eller sekulära kommer också spela roll. De kommer endera fungera som "politiska" grupperingar ("Vi vill ansluta oss till kejsaren" eller "Vi vill vara självständiga" t.ex) eller ha sina egna mål som inte nödvändigtvis är politiska.

Det som kan påverka en rollfigur är deras religion och dess tillhörande kyrka. Vilka regler lever rollfiguren efter? Vad kommer andra tycka om henne (på grund av hennes religion, eller annat)? Även medlemskap i sekulära organisationer kommer påverka.

Kultur ska spela roll, och även folkslag. En barbarisk alv kommer bemötas på ett annat sätt än en primitiv vätte eller en civiliserad hob.

Jag har grubblat en del på förhållandet mellan gudar och demoner. Jag har lekt med tanken på att de var fiender och att deras kamp nästan förstörde världen och att de nu har ett kallt krig med varandra. Samtidigt vill jag undvika att direkt ställa magiker mot präster, då det kan ge upphov till jobbiga konflikter i gruppen (snarare än intressanta konflikter).

Jag tänker använda Runequest 6, och i det så beskrivs fem väldigt skilda magisystem. Settingen har skrivits med det i åtanke. Prästernas magier fungerar rent spelmekaniskt annorlunda än magikernas (sorcerers) magier eller mystikernas förmågor.

Tack för funderingsmaterialet. Svaren jag gav här var mina första och inte nödvändigtvis bästa tankar om frågorna. Bra saker att tänka vidare på!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,684
Location
Rissne
Robert Jonsson said:
Jag instämmer med krank: 20 sidor kan bli väldigt, väldigt tunga med ren text om du bara använder dig av något så fundamentalt som stilmallar (vilket är ett måste i en text).
Äh, stilmallar (med rubriknivåer etc) funkar bra, det är när man krånglar med typsnitt det blir tungt.

Sen beror det lite på webbläsare också. Internet Explorer får som vanligt stå i skamvrån, Firefox är okej, men Chrome är riktigt snabbt. Så jag tänker mig att enkla stilmallar + chrome är en vinnande kombination.

(Och ja, jag vet att t.ex. du vill ha "rätt utseende" när du skriver, men då får du också betala med lite seghet... =)
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,156
Location
Lund
Re: Google Docs

Måns said:
krank said:
Ymir said:
- Extremt segt, laggigt, buggigt och prone to failure.
Jag tänker inte säga emot.
Däremot har jag inte stött på sånt själv.
Min efranhet är att gdocs är extremt stabilt så länge det bara rör sig om mest ren text, och då är det inga problem med 60-70 sidor (mer än så har jag aldrig haft). Men börjar man lägga in tabeller, många eller långa tabeller, blir det segt. Det är möjligt att det finns annat som segar ner det med.
Jag har använt google docs/drive uteslutande för skrivande i säkert 5 år nu och tycker det funkar skitbra. Jag har haft dokument på 60-70 sidor, laddat dem i olika devices (PC, tablet, telefon) utan problem. Det är inga krusiduller dock utan vanlig sketen text, rubriker och 'table of content' brukar jag använda samt en del tabeller (sällan mer än 10-15 rader skulle jag gissa). Överlag laggar det inte alls, kan ta lite tid att ladda in texten (vilket inte är så konstigt tbh) ibland (särskilt om man sitter på en slö lina) annars tycker jag det funkar helt klockrent.

Ger man sig på mer avancerade grejor så är det kanske en annan femma men då är heller kanske inte google docs/drive att föredra att använda som annat än backup för ren brödtext. Typ...

Cog.
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
StreetBushido said:
Gudarna och demonerna och allt det där är mycket för att spelarna ska kunna välja sin karaktärs tro och livsåskådning så att det passar in i settingen.
[…]
Tanken är att religion ska ha en hyggligt stor roll. Olika kulturer har olika tolkningar av vad som kan vara samma gudar (eller som är olika gudar). Religiösa konflikter kommer då vara en närvarande faktor.
Då vill jag komma med ett djärvt förslag:
Låt inte spelarna läsa något om gudarna. Låt dem bara läsa om religionerna. Låt dem inte veta "hur det egentligen är", utan tvinga spelarna att bara ha sin rollfigurs syn på saken. Ja, och de andra rollfigurernas syn på saken, och några spelledarpersoners syn också. :gremsmile:
Men låt dem aldrig få se svart på vitt hur det "egentligen" förhåller sig med gudarna.
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
StreetBushido said:
Jag tänker använda Runequest 6, och i det så beskrivs fem väldigt skilda magisystem. Settingen har skrivits med det i åtanke. Prästernas magier fungerar rent spelmekaniskt annorlunda än magikernas (sorcerers) magier eller mystikernas förmågor.
Min kursivering.

Det är precis detta jag menar. Om det bara är spelmekaniken som skiljer krafterna åt, medan rollfigurerna inte märker någon större skillnad, så menar jag att man har spelmekanik i överflöd.
Å andra sidan är det ju lite bökigt att skriva ett nytt regelsystem, så utgår man från regler som existerar kan man väl använda dem, och inte skriva nytt i onödan. Det blir ju också spelmekanik i överflöd. :gremsmile:
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,662
Mannen i skogen said:
StreetBushido said:
Jag tänker använda Runequest 6, och i det så beskrivs fem väldigt skilda magisystem. Settingen har skrivits med det i åtanke. Prästernas magier fungerar rent spelmekaniskt annorlunda än magikernas (sorcerers) magier eller mystikernas förmågor.
Min kursivering.

Det är precis detta jag menar. Om det bara är spelmekaniken som skiljer krafterna åt, medan rollfigurerna inte märker någon större skillnad, så menar jag att man har spelmekanik i överflöd.
Å andra sidan är det ju lite bökigt att skriva ett nytt regelsystem, så utgår man från regler som existerar kan man väl använda dem, och inte skriva nytt i onödan. Det blir ju också spelmekanik i överflöd. :gremsmile:
Det är väll klart att karaktärerna märker en skillnad mellan de olika formerna av magi? De gör distinkt olika saker och de kommer från olika källor. Magi som kommer från gudarna via respekterade präster är annorlunda än magi som kommer från märkliga demon besudlade demoner. Jag har lite svårt att förstå vad du menar här.
 
Top