Nekromanti Min setting. Kommentera gärna!

Joined
21 May 2011
Messages
153
Location
Södra Sverige
EDIT: Länk till Google Docs om settingen. Det är fritt fram att kommentera!

This is my fantasy setting. There are many like it, but this one is mine.

Jag har inte försökt göra några stora utsvävningar, utan mest justerat den ganska typiska fantasyvärlden (Forgotten Realms, etc.) för att passa min smak och det jag lärt mig att mina grupper gillar.

Den är dessutom skriven för att passa ihop med regelverket presenterat i Runequest 6. Bortsett från endel referenser dit så skulle jag dock vilja påstå att det är rätt systemlöst.

Kommentera gärna! Det är inte färdigt, och har ännu inte använts i spel än, så det lär ske en hel del förändringar.

Dropboxlänk till min setting i .pdf

Jag har funderat på att göra det till en Google Doc också, men vet inte om det är värt ansträngningen. Vad säger de som är mer vana vid sådant?

En kort sammanfattning av settingen:

Alla humanoida folkslag (människor, dvärgar, alver, vättar, orkar, etc.) har ett gemensamt ursprung. En slags ur-humanoid.

I tidernas begynnelse rörde sig gudarna på världen. Deras intriger och konflikter ledde dock till en serie kataklysmiska händelser. En av följderna till dessa konflikter var ett slags genetiskt Babylons Torn: ur-humanoiderna separerades till olika folkslag, som med tiden skulle utvecklas för att bli de som befolkar världen idag.

Gudarna kom överens om att lämna världen för att undvika att förstöra den. De bor nu i en annan dimension (typ) och håller koll på världen. De är svåra att nå, och kommunikation med dem är ofta otydlig och ofullständig. Gudarna är förbjudna att direkt påverka händelser i världen (för det mesta), utan försöker få sin vilja igenom genom sina troende. Tack vare bristfällig och kryptisk kommunikation kan det dock lätt uppstå missförstånd kring vad som är gudens vilja.

Magi finns överallt i världen, ungefär som bakgrundsstrålning. I vissa saker finns det högre halter av magi än i andra. Levande varelser, särskilda mineraler och annat har oftast högre halter magi än gräs eller stenar. I princip ingen eller inget kan naturligt manipulera denna magi. Präster får sin magi genom kontakt med sin gud. Mystiker lär sig kontrollera den magi som finns naturligt inom dem. Magiker ingår i pakter med demoner, varpå de byter bort ett fragment av sin själ. I utbyte får de förmågan att manipulera den magi som finns naturligt i världen. De regenererar dessutom magi naturligt mycket snabbare än andra, tack vare hålet i deras själ.

Tanken är att undvika monokulturer. Istället för att exempelvis säga "Alver lever på jakt och tillverkar föremål av hudar och trä" så försöker jag mer sikta på "Outvecklade alver som bor i och kring skogar lever oftast på jakt och tillverkar enklare föremål av hudar och trä." Tanken är att det ska handla mer om vilken omgivning och kultur en grupp indvider har, snarare än deras folkslag. Dock så kommer de olika folkslagen att ha kulturer som är särskilda för dem, då de kulturerna har utvecklats på grund av folkslagens särskilda styrkor och svagheter.
 

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,582
Location
Göteborg
Gillar't!

Jag håller på med samma sak och har valt Google Docs. Dels för att kunna ge spelarna tillgång till vissa partier här och var som de kan läsa eller editera, men också för att det är väldigt bekvämt att skapa mappar och undermappar och att ha ett dokument med till exempel Demoner, ett med Organisationer, ett för Flora & Fauna och så vidare.

Därför föredrar jag Google Docs.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,608
Location
Rissne
StreetBushido said:
Jag har funderat på att göra det till en Google Doc också, men vet inte om det är värt ansträngningen. Vad säger de som är mer vana vid sådant?
Sedan ett par år tillbaks gör jag allt skrivande i Google Docs.

Fördelarna som jag ser det:

- Alltid tillgång till verktyget. Bra iom att jag som lärare växlar mellan datorer under dagen.

- Alltid tillgång till texterna. Slipper USB-minnen.

- Andra kan kommentera texterna direkt i dokumentet. När jag skrev Evolutionens Barn skickade jag runt wordfiler till mina korrläsare, som kom tillbaks med kommentarer som jag var tvungen att försöka kombinera. I google docs kan korrläsare, speltestare och andra se varandras kommentarer och rentav föra realtidsdiskussioner kring delar av dokumentet.

- Jag och andra kan jobba samtidigt i samma dokument. Det betyder att jag aldrig behöver oroa mig för huruvida någon annan kommer att "spara över" det jag skriver.

Nackdelar:
- Google Docs har inte riktigt lika avancerade funktioner som Word. Jag saknar framför allt "outline mode".
- Måste ha internettillgång.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Nackdelar:
- Google Docs har inte riktigt lika avancerade funktioner som Word. Jag saknar framför allt "outline mode".
- Måste ha internettillgång.
- Extremt segt, laggigt, buggigt och prone to failure.


Notera att jag också använder och tycker om google.docs, men det var en nackdel hos google.docs som jag frustreras över mer eller mindre dagligen, och därför tyckte behövde tas upp.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,542
Diggar att magiker dealar med demoner som standard. Ger det en nice edge.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
Gudarna kom överens om att lämna världen för att undvika att förstöra den. De bor nu i en annan dimension (typ) och håller koll på världen. De är svåra att nå, och kommunikation med dem är ofta otydlig och ofullständig. Gudarna är förbjudna att direkt påverka händelser i världen (för det mesta), utan försöker få sin vilja igenom genom sina troende. Tack vare bristfällig och kryptisk kommunikation kan det dock lätt uppstå missförstånd kring vad som är gudens vilja.
Vilken högre auktoritet hindrar gudarna från att inverka på världen? Är det en pakt mellan gudarna, eller finns det någon yttre kraft som håller dem i schack? Kan man kanske tänka sig att det finns förrädiska gudar som försöker kringgå förbudet för att direkt utföra sin vilja i världen? Komplett med illasinnade agenter i människornas värld, förstås.

Magi finns överallt i världen, ungefär som bakgrundsstrålning. I vissa saker finns det högre halter av magi än i andra. Levande varelser, särskilda mineraler och annat har oftast högre halter magi än gräs eller stenar. I princip ingen eller inget kan naturligt manipulera denna magi.
Finns det någon vits med att ha magin som en "naturlig" förekomst i världen, om ingen "naturligt" kan manipulera den? Har magin i sitt naturliga tillstånd någon vits, syfte eller bakgrundshistoria? Är det vad som återstår efter gudarnas skaparkraft från världens födelse? Eller kanske den "vakuumenergi" som föregick skapelsen? Om magin är så allestädes närvarande, vore det förstås kul om detta kunde yttra sig på fler sätt än bara genom spellcaster-rollpersoner.

Magiker ingår i pakter med demoner, varpå de byter bort ett fragment av sin själ. I utbyte får de förmågan att manipulera den magi som finns naturligt i världen. De regenererar dessutom magi naturligt mycket snabbare än andra, tack vare hålet i deras själ.
Cool idé med hålet i själen. Vad tar det sig för uttryck? Man kunde tänka sig att varje magiker är unikt drabbad: En kanske förlorat förmågan att uttala och komma ihåg namn; en annan är oförmögen att ge löften; en tredje kan inte bedöma om ett pris eller en belöning är skäligt; en fjärde saknar förmågan att känna längtan; och så vidare.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,608
Location
Rissne
Ymir said:
- Extremt segt, laggigt, buggigt och prone to failure.


Notera att jag också använder och tycker om google.docs, men det var en nackdel hos google.docs som jag frustreras över mer eller mindre dagligen, och därför tyckte behövde tas upp.
Jag tänker inte säga emot.
Däremot har jag inte stött på sånt själv. Å andra sidan tenderar jag att dela upp mina texter ganska mycket; upplever noll problem med google chrome och dokument på <20 sidor och utan krångel med extra typsnitt eller sånt (grafisk design gör jag ju i slutet).

//Krank, som upplever google docs som snabbt, olaggigt och stabilt...
 
Joined
21 May 2011
Messages
153
Location
Södra Sverige
Man Mountainman said:
Vilken högre auktoritet hindrar gudarna från att inverka på världen? Är det en pakt mellan gudarna, eller finns det någon yttre kraft som håller dem i schack? Kan man kanske tänka sig att det finns förrädiska gudar som försöker kringgå förbudet för att direkt utföra sin vilja i världen? Komplett med illasinnade agenter i människornas värld, förstås.
Det är en överenskommelse som också har inslag av ett kallt krig. Den första som bryter pakten att hålla sig borta från världen kommer åka på storstryk. I alla fall om de blir påkomna.

Då det har hänt att gudar har dött och fötts sedan överenskommelsen först skapades så är sannolikheten stor att många nyare gudar vill ner på världen för att direkt interagera med den. Sedan kan även äldre gudar ha vissa planer för sig.

Man Mountainman said:
Finns det någon vits med att ha magin som en "naturlig" förekomst i världen, om ingen "naturligt" kan manipulera den? Har magin i sitt naturliga tillstånd någon vits, syfte eller bakgrundshistoria? Är det vad som återstår efter gudarnas skaparkraft från världens födelse? Eller kanske den "vakuumenergi" som föregick skapelsen? Om magin är så allestädes närvarande, vore det förstås kul om detta kunde yttra sig på fler sätt än bara genom spellcaster-rollpersoner.
Just nu är magi "bara där" och finns i bakgrunden som en naturlig del av världen till stor del för att förklara typiska fantasyinslag. Naturlig magi används för att hålla saker konsekventa, är tanken i alla fall. Exakt vart magi kommer ifrån har jag ännu inte klurat ut, bortsett från milda science-fantasy-aktiga tankar om att det helt enkelt är en naturlig del av just den planeten. Som jag har tänkt det just nu var det inte gudarna som skapade världen, utan de kom dit senare.


Man Mountainman said:
Cool idé med hålet i själen. Vad tar det sig för uttryck? Man kunde tänka sig att varje magiker är unikt drabbad: En kanske förlorat förmågan att uttala och komma ihåg namn; en annan är oförmögen att ge löften; en tredje kan inte bedöma om ett pris eller en belöning är skäligt; en fjärde saknar förmågan att känna längtan; och så vidare.
Jag har försökt vara försiktig med just demonerna och magiker. Jag vill inte ha en situation där magiker är avskydda och förvisade från vanliga samhället för det dem är. Samtidigt vill jag att de ska vara udda individer som folk inte riktigt är bekväma med. Jag har varit inne på Earthsea-grejen att magiker på något vis får något i stil med ett födelsemärke i ansiktet för att visa vad dem är.

Ditt förslag om att det kan uttrycka sig på olika vis är häftigt, och låter som Slumptabellsmaterial. Alternativt så kan det uttrycka sig olika beroende på demonen man ingår i en pakt med.

Tack för inläggen rent generellt! Jag ska nu ägna lite tid åt att konvertera det till Google Docs.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,542
Alternativt så kan det uttrycka sig olika beroende på demonen man ingår i en pakt med.
Oh, det här är coolt! Så om man gör en deal med en frosseri demon så ser man benig och utsvulten ut. Gör man en deal med en förräderi/gift demon får man märkligt formade pupiller påminnandes om en orms. Gör man sin deal med en döds demon får man ett Kainsmärke i pannan.
 
Joined
21 May 2011
Messages
153
Location
Södra Sverige
Jag är inte hundra på hur mina demoner ska framställas. Dock så har jag tänkt mig något mer åt det här hållet snarare än de typiska behornade, svavelosande typerna man annars brukar förknippa med ordet demon.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,542
StreetBushido said:
Jag är inte hundra på hur mina demoner ska framställas. Dock så har jag tänkt mig något mer åt det här hållet snarare än de typiska behornade, svavelosande typerna man annars brukar förknippa med ordet demon.
Jag kan inte se den bilden. Kan du länka någon annanstans?
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,422
Location
Malmö
Får man olika krafter (eller magiskolor) beroende på vilken demon man sluter förbund med?

Känns som en kul ide att lite av demonens temperament går in i magikern, typ är man länkad till en elddemon gillar man att elda saker osv.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Gdocs

Gdocs har en tendens att bugga from time to time men ska du har korrläsare är det absolut det bästa sättet. mMen var beredd på låsningar, långa väntetider då och då.

För privat bruk skulle jag säga dropbox. Jag sparar ingenting på hd längre förutom de backuper jag gör på extren och lokal.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
krank said:
Ymir said:
- Extremt segt, laggigt, buggigt och prone to failure.
Jag tänker inte säga emot.
Däremot har jag inte stött på sånt själv.
Min efranhet är att gdocs är extremt stabilt så länge det bara rör sig om mest ren text, och då är det inga problem med 60-70 sidor (mer än så har jag aldrig haft). Men börjar man lägga in tabeller, många eller långa tabeller, blir det segt. Det är möjligt att det finns annat som segar ner det med.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,608
Location
Rissne
Måns said:
krank said:
Ymir said:
- Extremt segt, laggigt, buggigt och prone to failure.
Jag tänker inte säga emot.
Däremot har jag inte stött på sånt själv.
Min efranhet är att gdocs är extremt stabilt så länge det bara rör sig om mest ren text, och då är det inga problem med 60-70 sidor (mer än så har jag aldrig haft). Men börjar man lägga in tabeller, många eller långa tabeller, blir det segt. Det är möjligt att det finns annat som segar ner det med.
I ärlighetens namn har jag sett rätt stora problem dyka upp ifall man kör med andra typsnitt än de som finns installerade på ens dator (Arial etc). Använder man de typsnitt man kan få in via webfonts direkt i gdocs blir det väldigt snabbt klumpigt att arbeta med. Då vill man gärna hålla sig under 20 sidor, gärna under 10...
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,285
Location
Örebro
Jag instämmer med krank: 20 sidor kan bli väldigt, väldigt tunga med ren text om du bara använder dig av något så fundamentalt som stilmallar (vilket är ett måste i en text). Så inte en chans att det fungerar på 60-70 sidor. Iaf. inte på en vanlig dator. :gremtongue:
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
Och så själva nyckelfrågan: Vad gör man?
Vilka inslag finns i en typisk kampanj i din setting?
Vilka faktorer påverkar en rollfigur mest direkt i den här spelvärlden?

Mycket text kretsar kring att beskriva gudarna, men de får ju egentligen inte påverka världen.

Hurdant är förhållandet mellan gudar (som ger prästerna krafter) och demonerna (som ger magikerna krafter)?

En åsikt som möjligen kan vara relevant: man ska inte ha flera regelsystem för en och samma sak.
Det jag tänker på är att om man har olika typer av figurer med övernaturliga krafter (du nämner präster, mystiker och magiker) så bör dessas krafter ta sig väldigt olika uttryck. Dvs. krafterna ska inte kunna göra nästan samma saker, men använda olika regler för att nå dit. Det gör det bara komplicerat för spelarna.
Många fantasysettingar gör fel här enligt mig, och går onödiga omvägar. Alltför ofta gör man t ex präster och magiker till samma sak, fast magikern använder "mana" och prästen använder "tro" för att slänga sina besvärjelser/välsignelser/förbannelser. Eller man gör dem till magiker av olika skolor, så att prästen kan kasta hela och magikern kan kasta eldklot.
Om krafterna ser likadana ut, låt då prästen också vara magiker, låt prästens religion betrakta magi som en gåva från gudarna som man kan använda fritt, så länge man tackar för den i sin aftonbön. Annars menar jag att man bygger in en överflödig anakronism från 1300-tals-irl.

Krafter som tar sig väldigt olika uttryck skulle kunna vara att den ena typen kan slänga snabba besvärjelser med rätt begränsad kraft, medan den andra kräver stora ritualer med många deltagare, som dock kan påverka hela länder.
Eller: den ena kraften kräver färdigheter och tärningsslag, den andra kräver bara att man är på rätt plats vid rätt tidpunkt och säger rätt ramsa och eldar lite på rätt material (sedan lyckas kraften med 50% säkerhet eller liknande).
Eller den ena kraften kan bara påverka en själv och den andra kan bara påverka omgivningen.

Det var lite spridda tankar. Använd som du har nytta av.
 
Top