Min rollpersons bakgrund ...

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,748
Location
Göteborg
Även om folk är duktiga på att improvisera etc så kan jag garantera att de främsta berättelser mänsklig kultur förmått skapa är sådana som har förberetts
Ja, och de är nedskrivna och redigerade i efterhand. Med den logiken borde vi ju inte spela rollspel utan skriva romaner? Du har ju själv prisat den icketraditionella dramaturgi som kommer av att bjuda in slumpen och krocken mellan olika spelares idéer. Att säga att precis den mängd förberedelser som du gillar, på de ställen du gillar att ha den (förberedd bakgrund men inte förberedd handling) är bäst och att mindre eller mer är dåligt känns lite egocentrerat.

Själv gillar jag den dramaturgi vi får av improviserat spel, så länge vi är duktiga och anstränger oss för att få den att passa, och själva upplevelsen att improvisera och se det passa ihop är bland det härligaste jag kan uppleva i rollspel. Att SL avslöjar en grej som hen vetat om i tre sessioner ger mig ingenting. Liksom, ja, du har ju vetat om det hela tiden? Jag känner mest att jag blivit snuvad på mitt bidrag, som att du som SL får sitta där och ha kul och bygga ståry och jag ska se när du lägger fram den här grejen som du preppat och avslöjar att det var min onkel som var skurken hela tiden och så ska jag sitta och bli impad. Men om du hittar på att det var min onkel, som vi nämnde för tre sessioner sedan, och det sker i stunden, och allt bara passar ihop, då jävlar hoppar jag på stolen.

Nå, det finns många olika sätt att spela och jag kan digga färdiga bakgrunder, framförallt om de är framslumpade. De kan användas på andra sätt än genom att SL bygger förberedelser av dem (och det är såklart inget fel med att gilla att SL har noga planerade förberedelser; det är bara inte min grej).
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,023
Location
Ereb Altor
Ja, och de är nedskrivna och redigerade i efterhand. Med den logiken borde vi ju inte spela rollspel utan skriva romaner? Du har ju själv prisat den icketraditionella dramaturgi som kommer av att bjuda in slumpen och krocken mellan olika spelares idéer. Att säga att precis den mängd förberedelser som du gillar, på de ställen du gillar att ha den (förberedd bakgrund men inte förberedd handling) är bäst och att mindre eller mer är dåligt känns lite egocentrerat.
Fast det säger jag inte. Jag säger att det finns en poäng med etablerad bakgrund för RP :) Jag säger explicit att det inte är den enda eller nödvändigtvis bästa lösningen. Det var bara en parantes eftersom jag tyckte att diskussionen tog en lite knepig vändning.

Själv gillar jag den dramaturgi vi får av improviserat spel, så länge vi är duktiga och anstränger oss för att få den att passa, och själva upplevelsen att improvisera och se det passa ihop är bland det härligaste jag kan uppleva i rollspel. Att SL avslöjar en grej som hen vetat om i tre sessioner ger mig ingenting. Liksom, ja, du har ju vetat om det hela tiden? Jag känner mest att jag blivit snuvad på mitt bidrag, som att du som SL får sitta där och ha kul och bygga ståry och jag ska se när du lägger fram den här grejen som du preppat och avslöjar att det var min onkel som var skurken hela tiden och så ska jag sitta och bli impad. Men om du hittar på att det var min onkel, som vi nämnde för tre sessioner sedan, och det sker i stunden, och allt bara passar ihop, då jävlar hoppar jag på stolen.

Nå, det finns många olika sätt att spela och jag kan digga färdiga bakgrunder, framförallt om de är framslumpade. De kan användas på andra sätt än genom att SL bygger förberedelser av dem (och det är såklart inget fel med att gilla att SL har noga planerade förberedelser; det är bara inte min grej).
Håller helt med.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,748
Location
Göteborg
Fast det säger jag inte. Jag säger att det finns en poäng med etablerad bakgrund för RP :) Jag säger explicit att det inte är den enda eller nödvändigtvis bästa lösningen. Det var bara en parantes eftersom jag tyckte att diskussionen tog en lite knepig vändning.
Som representant för Intressesällskapet för Improvisation i Bordsrollspel (INIMBRO, medlemmar jag och @entomophobiac) kände jag mig naturligtvis personligt attackerad. Sorry för det bitska svaret! :gremgrin:
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,986
Location
Umeå
Att SL avslöjar en grej som hen vetat om i tre sessioner ger mig ingenting. Liksom, ja, du har ju vetat om det hela tiden? Jag känner mest att jag blivit snuvad på mitt bidrag, som att du som SL får sitta där och ha kul och bygga ståry och jag ska se när du lägger fram den här grejen som du preppat och avslöjar att det var min onkel som var skurken hela tiden och så ska jag sitta och bli impad.
Litet sidospår men är genuint nyfiken på detta för att det är ett så främmande sätt att tänka på som att det är "sättet vi skapar story på", menar om jag som SL förberett din onkel som en SLP, spelar honom enligt detta och du med din karaktär är fri att agera kring denna SLP och allt annat bäst du vill, så tänker jag att det är att vi gemensamt skapar story vid spelbordet precis lika mycket som om du hittar på att SLPn är din onkel, för att det passar eller du har en storypoäng eller sitter till vänster om personen som nyss förlorade en konflikt eller vad som, på helt olika sätt förvisso men SL skriver ju inte storyn bara för att en SL sitter på en sanning i spelvärlden. Jag är ju själv åt andra hållet, jag gillar när en SL har proppat bakgrund fram tills spelet startar men om det finns någon punkt som måste nås, eller som någon SLP som det måste talas med, osv, så blir känner jag mig snuvad på mitt bidrag, att få spela min karaktär enligt vem hen är.

Så, är det bara hårda ord som INIMBRO piskar in i sina medlemmar som dyker upp, eller känner du klart och tydligt att du inte skapar en story om du tex spelar ett spel som Dogs eller Sorcerer? Där ditt bidrag är din karaktär och ditt agerande med denna.

För övrigt, bara för att kasta in min egen take på det där du och @Måns talar om huruvida bra story är improviserad eller förberedd osv. Min take är att det är processen som är intressant och att det är därför vi spelar rollspel, lite som att spela fotboll utan att för den delen spela i ett lag eller bry oss om hur det går i relation till andra lag osv, målet är inte att blicka tillbaka och se vad det blev så mycket som att agera i stunden utifrån, för mig oftast, olika moraliska ståndpunkter utifrån min karaktär. Det plockar bort rätt mycket av huruvida prepp är bra eller dåligt för mig utan det handlar bara huruvida det passar in i spelet och möjliggör för mig att spela min karaktär på ett meningsfullt sätt.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,696
Location
Värnhem, Malmö
Alltså, jag tycker ändå exemplen på både bakgrunds-/inte bakgrundssidan här är ganska så milda. Minns ni när folk skrev noveller? Alltså, inte bildligt talat, utan de skrev faktiska noveller om dramatiska saker som hänt rollpersonen innan? Gör någon fortfarande det, eller dog det typ 2004?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,023
Location
Ereb Altor
Alltså, jag tycker ändå exemplen på både bakgrunds-/inte bakgrundssidan här är ganska så milda. Minns ni när folk skrev noveller? Alltså, inte bildligt talat, utan de skrev faktiska noveller om dramatiska saker som hänt rollpersonen innan? Gör någon fortfarande det, eller dog det typ 2004?
Precis min tanke. Och jag tycker mig, mellan raderna, utläsa att kritiken mot bakgrunder tycks grundat i denna (numera?) nidbilder av spelarproducerade noveller.

Med tanke på att spelen ofta har tydligare fokus så behövs inte längre dessa noveller. De var, iaf för mig, ett sätt att försöka påverka spelet mot det håll jag numera har betydligt bättre verktyg för att uppnå.

Edit: Eller enkelt utryckt: Långa bakgrunder var ett rop på hjälp! :)
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,877
Location
Örebro
Precis min tanke. Och jag tycker mig, mellan raderna, utläsa att kritiken mot bakgrunder tycks grundat i denna (numera?) nidbilder av spelarproducerade noveller.

Med tanke på att spelen ofta har tydligare fokus så behövs inte längre dessa noveller. De var, iaf för mig, ett sätt att försöka påverka spelet mot det håll jag numera har betydligt bättre verktyg för att uppnå.

Edit: Eller enkelt utryckt: Långa bakgrunder var ett rop på hjälp! :)
Alltså, i den mån jag skrivit noveller så var en stor del i det att det var kul att skriva noveller. I övrigt så skrev man dem av anledning som man annars skriver bakgrund - man ville ha en bra känsla för vem man var innan man började spela.

Übereil, som nuförtiden skriver max en och en halv A4 och oftast inte mer än en halv A4
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,696
Location
Värnhem, Malmö
Precis min tanke. Och jag tycker mig, mellan raderna, utläsa att kritiken mot bakgrunder tycks grundat i denna (numera?) nidbilder av spelarproducerade noveller.

Med tanke på att spelen ofta har tydligare fokus så behövs inte längre dessa noveller. De var, iaf för mig, ett sätt att försöka påverka spelet mot det håll jag numera har betydligt bättre verktyg för att uppnå.

Edit: Eller enkelt utryckt: Långa bakgrunder var ett rop på hjälp! :)
Jag tror det fanns flera faktorer:
(1) Vilja att påverka spelet, på det sätt du säger.
(2) Skrivarlusta, som Übereil säger.
(3) Social norm om att det är fint med mycket bakgrund.

Det sistnämnda upplevde jag som en rätt tydlig grej. Att skriva noveller var seriöst, inlevelsefullt, lade vikt vid rollpersonens känsloliv och skapade stort djup, vare sig man egentligen var intresserad av det eller inte. Kanske var det ännu tydligare inom lajv, där jag också upplever att det inte på samma vis har försvunnit (inte ens när man skickar in en rollperson till ett lajv med sexhundra jävla deltagare, där arrangörerna har precis så mycket tid att läsa den som man kan tro).
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,010
Jag tror att jag skrev 1000 ord bakgrundshistoria till min senaste karaktär Molok som jag skickat till Måns. Jag tror att Måns tog till sig två saker, Molok letar efter en försvunnen son och han är vän med ätten Mogger. Det hade ju räckt med en punktlista men hur kul är det.

Jag har skrivit en novell om hur Molok fick 85% i status som gladiator.
En kort novell om hur han fick sitt favoritvapen.
En historia om hur han kom på kant med Bärarnas Gille i Rabûl.
Dessa tror jag inte att Måns läst. Jag kan ha lagt upp dem här på någon KH tråd kanske. För att blotta mitt rollspelshjärta för er alla.

Alltså, jag tycker ändå exemplen på både bakgrunds-/inte bakgrundssidan här är ganska så milda. Minns ni när folk skrev noveller? Alltså, inte bildligt talat, utan de skrev faktiska noveller om dramatiska saker som hänt rollpersonen innan? Gör någon fortfarande det, eller dog det typ 2004?
Jag är fast i 2004
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,006
Location
Umeå
Jag bryr mig mer om rollpersoner (och SLPs) som har en bakgrund. Om den är skriven i förväg eller improviseras under spelets gång har inte så stor betydelse. Men det kan hjälpa att åtminstone ha stolpar inför första spelmötet, och det kan vara bra att hålla koll på / skriva upp vad man förmedlar så att man inte glömmer bort det.

Som spelledare hämtar jag gärna inspiration och använder element ur rollpersonernas bakgrund. Spelarna blir mycket mer fästa vid sådant som de själva kommit på.

Jag har aldrig "läst" någons bakgrund, utan de får berätta så antecknar jag det viktigaste för mig.

Något man kan göra under spelets gång är att be spelarna hitta på någonting i bakgrunden. Ofta i form av en fråga som de får svara på:
"Visst har du en gammal farmor som lever här omkring?" (När någon farmor aldrig nämnts tidigare.)
"Vad var det för djur din far hade på gården när du växte upp?"
"Ett av dina offer var en bergsman från Gråhem, vad hette han?"

Spelarna kan såklart protestera om de inte tycker premissen stämmer med den bakgrund de tänkt sig.
 
Top