Min rollpersons bakgrund ...

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,953
Location
Örebro
Utan kapten Haddocks bakgrund hade varken
”Enhörningens hemlighet” eller ”Rackham den rödes skatt” varit möjliga. Bakgrunden skapar berättelser och gestaltar världen.
Här är vi på två olika frågor dock.

Bakgrunden till rollpersonen skiljer sig till bakgrunden till händelsen eller äventyret eller scenariot.

Till ett äventyr, scenario eller skeende vill jag veta bakgrunden för förståelse. För en rollperson så kvittar det lika. Det ena handlar om sammanhang och en logik i händelseutveckling, jag ser inte riktigt den beståndsdelen som viktig för en enskild rollperson.

Förstår du hur jag menar? Du får gärna dela med dig av dina tankar om du ser på det ett annat sätt. Jag skiljer dock på rollpersonens bakgrund och scenariots bakgrund. Dessa två har olika funktioner och syften i mina ögon (märker att jag tänker väldigt mycket utifrån textgenrer och deras övergripande syfte nu).
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,472
Location
Helsingborg
Utan kapten Haddocks bakgrund hade varken
”Enhörningens hemlighet” eller ”Rackham den rödes skatt” varit möjliga. Bakgrunden skapar berättelser och gestaltar världen. I ett rollspel hade de två berättelserna varit antingen två äventyr eller en mindre (?) kampanj.
Så 2 av 24 album, vilket blir 8,5% viktighet. Tja, det är ungefär vad jag känner spelledare i regel tycker också angående bakgrund. :)

Har aldrig känt att Haddocks bakgrund spelat större roll i de andra äventyren; ja, förutom att han heter kapten Haddock. Den "klassen" har gett honom några feats.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,419
Location
Nirvana
Här är vi på två olika frågor dock.

Bakgrunden till rollpersonen skiljer sig till bakgrunden till händelsen eller äventyret eller scenariot.

Till ett äventyr, scenario eller skeende vill jag veta bakgrunden för förståelse. För en rollperson så kvittar det lika. Det ena handlar om sammanhang och en logik i händelseutveckling, jag ser inte riktigt den beståndsdelen som viktig för en enskild rollperson.

Förstår du hur jag menar? Du får gärna dela med dig av dina tankar om du ser på det ett annat sätt. Jag skiljer dock på rollpersonens bakgrund och scenariots bakgrund. Dessa två har olika funktioner och syften i mina ögon (märker att jag tänker väldigt mycket utifrån textgenrer och deras övergripande syfte nu).
Jo, jag förstår att personens bakgrund kan vara något annat än äventyrets. Men det blir intressant när de sammanfaller. Då blir personen en del av världen. Ett bra rollspel har, i mina ögon, mekaniker för att stödja det.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,925
Location
Ludvika
På gamla dar, när jag känner att jag vill lägga mindre tid på att förbereda rollspel och mer tid med att faktiskt spela rollspel (mycket tack vare onlinespelandets möjligheter till att vara med i flera grupper utan hänsyn till geografi) så har karaktärsbakgrund blivit mindre och mindre viktig för mig.

Det är även kopplat till att jag fått spela många av de karaktärer jag ville få spela vid det här laget, så nu är jag nöjd med att kolla in vad resten av gruppen vill göra och haka på där. Göra en karaktär som passar in i gruppen, och kanske hjälper till att knyta ihop gruppen. Och jag låter gärna det växta fram dynamiskt under spel nu för tiden.

En bidragande orsak är så klart att jag alltjämt finner många rollspel fortfarande allt för begränsade i karaktärsskapningen för att skapa riktigt coola karaktärer redan från start. Men är ofta någon form av newbie, och bakgrunden bör anpassas därefter. Det är så trist att se spelares hjärtan krossas när de inser att reglerna inte låter deras rollpersoner vara lika coola som de var i deras bakgrund.

Det kommer väl lite från att jag nu har så pass mycket erfarenhet av olika rollspel att jag lättare kan identifiera vilken nivå jag bör ligga på.

Men jag brukar alltid försöka hitta på ett par stolpar för rollpersonen. Eller "krokar" om du så vill. Typ en till fem hyfsat korta meningar som vardera presenterar någon intressant aspekt som kan vävas in i kampanjer eller broderas ut. Typ,

* Fd kapten i den heliga flammans armé, Helmkyrkans stående försvarsmakt.
* Från Amn.
* Gillar alkohol.
* Stort fan av militärisk kadaverdisciplin.

Ett par saker SL kan hämta inspiration ifrån för att slänga in SLP:er från min bakgrund.

Som SL är jag numera också ett stort fan av att bara ställa ledande frågor till spelarna (inspirerad av hur Arvidos och RasmusL introducerade mig till Apocalypse world). Typ "ge mig namnet på en adelsperson du är bekant med, men avskyr", eller "det är en person du kände när ni var små, vad var er relation till dem?".
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,419
Location
Nirvana
Så 2 av 24 album, vilket blir 8,5% viktighet. Tja, det är ungefär vad jag känner spelledare i regel tycker också angående bakgrund. :)

Har aldrig känt att Haddocks bakgrund spelat större roll i de andra äventyren; ja, förutom att han heter kapten Haddock. Den "klassen" har gett honom några feats.
Lägger du in alla föregående album i hans bakgrund (helt rimligt), så blir procentsatsen en annan. Men jag tycker inte att bakgrundens betydelse är procentuellt mätbar över huvud taget.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,925
Location
Ludvika
Utan kapten Haddocks bakgrund hade varken
”Enhörningens hemlighet” eller ”Rackham den rödes skatt” varit möjliga.
Tvärt om, även utan en låst bakgrund kan man bygga upp det som krävs för att köra enhörningens hemlighet och rackhams skatt. En avsaknad av bakgrund hade inte varit ett hinder, utan på sin höjd krävt att man la till ett par kapitel till.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Det här är en fråga som klyver rollspelsvärlden i två.
En i vår spelgrupp älskar bakgrundshistorier till den milda grad att hen kräver att alla skriver minst en A4 bakgrundshistoria till varje rollperson när hen spelleder.
Jag avskyr bakgrundshistorier så till den milda grad att jag vägrar läsa dem om någon skrivit till en rollperson som jag spelleder.
Det är inte frågan om någon har rätt eller fel, det är bara olika smak.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,953
Location
Örebro
Ett bra rollspel har, i mina ögon, mekaniker för att stödja det.
Jag vill nog inte säga bra rollspel, för vad som är bra och dåligt beror på syftet med rollspelet. Vad jag däremot vill säga är att ett rollspel där bakgrunden är en viktig del av spel ska ha en mekanik som gör att bakgrunden blir en viktig del i vad som sker runt spelbordet. Jag ser absolut en poäng och berömmer rollspel som genom system visar att bakgrunden är en viktig del av det tänkta spelandet vid spelbordet.

Har däremot rollspelet inget syfte som avkräver bakgrund så blir bakgrunden endast ett bihang som tar plats från andra delar som för det specifika rollspelet närmare sitt syfte.

Huruvida något är bra eller dåligt måste alltid sättas i relation till syftet med rollspelet, alla rollspel har inte samma syfte och samma målsättning även om de delar genrer i grund och botten.
 

GVDT

Veteran
Joined
19 Oct 2021
Messages
174
Skriver nästan aldrig bakgrund utan det brukar komma till under spelets gång i våran grupp. Ibland kan gruppen gemensamt hitta på detaljer om varandras bakgrunder under framskapandet av rollpersonerna.

Ett tag spelade vi med att alla fick inleda varje spelmötet med en kort flashback från RP tidigare liv på max 1 min.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
För mig bygger det på en sak . Hur viktigt är det för vad för typ av rollspel vi spelar , skall jag spela generic DnD dwarven meatshield 45 hp with Axe and chainmail så kommer jag troligtvis inte skriva en särdeles komplex och djup backstory .
 
Last edited:

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,179
Utan kapten Haddocks bakgrund hade varken
”Enhörningens hemlighet” eller ”Rackham den rödes skatt” varit möjliga. Bakgrunden skapar berättelser och gestaltar världen. I ett rollspel hade de två berättelserna varit antingen två äventyr eller en mindre (?) kampanj.
Hans (kända) bakgrund spelar inte så stor (läs: ingen) roll för de där berättelserna. Han upptäcker där att han hade en (dittills okänd) förfader som var sjörövare, vilket sen leder till det ena och det andra.
Okända förfäder (eller andra okända släktingar) är mycket enklare att introducera om det inte finns en detaljerad bakgrund, för då är det mindre risk för kollisioner. I skrivna bakgrunder finns sällan okända släktingar med eftersom de ju är just okända.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,022
Location
Ereb Altor
Hans (kända) bakgrund spelar inte så stor (läs: ingen) roll för de där berättelserna. Han upptäcker där att han hade en (dittills okänd) förfader som var sjörövare, vilket sen leder till det ena och det andra.
Okända förfäder (eller andra okända släktingar) är mycket enklare att introducera om det inte finns en detaljerad bakgrund, för då är det mindre risk för kollisioner. I skrivna bakgrunder finns sällan okända släktingar med eftersom de ju är just okända.
Han ärver ju ett slott. Ätten Haddock finns. Någon har tänkt ut det innan.

Sen är väl inte Tintin bästa exemplet här, om man vill lyfta vikten av bakgrundshistorier.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,179
Han ärver ju ett slott. Ätten Haddock finns. Någon har tänkt ut det innan.

Sen är väl inte Tintin bästa exemplet här, om man vill lyfta vikten av bakgrundshistorier.
Inte nödvändigtvis. Allting om hans förfäder och ätten Haddock kan ha hittats på just för den berättelsen - innan hade ingen tänkt på det.
Med andra ord, hans bakgrund kan mycket väl hittas på efterhand som det passar och behöver inte ha existerat när vi först möter honom.

Tintin är ett alldeles utmärkt exempel på att berättelser inte kräver bakgrundshistorier. (Vilket även gäller många böcker och filmer - det är sällan vi får veta särskilt mycket om karaktärernas bakgrund.)
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,998
Location
Ett häxkräl
Last edited:
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,419
Location
Nirvana
Han ärver ju ett slott. Ätten Haddock finns. Någon har tänkt ut det innan.

Sen är väl inte Tintin bästa exemplet här, om man vill lyfta vikten av bakgrundshistorier.
Och varför är Haddocks bakgrund bra förutom att den kan skapa en ny historia? För att den är kul och dessutom på ett sätt som passar i den specifika frankobelgiska serietraditionen. Klart att den burduse sjökaptenen härstammar från gamla sjöbusar som har gömt en skatt. The rule of kul. Allt faller på plats.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,022
Location
Ereb Altor
Inte nödvändigtvis. Allting om hans förfäder och ätten Haddock kan ha hittats på just för den berättelsen - innan hade ingen tänkt på det.
Med andra ord, hans bakgrund kan mycket väl hittas på efterhand som det passar och behöver inte ha existerat när vi först möter honom.

Tintin är ett alldeles utmärkt exempel på att berättelser inte kräver bakgrundshistorier. (Vilket även gäller många böcker och filmer - det är sällan vi får veta särskilt mycket om karaktärernas bakgrund.)
Naturligtvis. Det här är inte ett försök att bevisa att Haddock är en RP med företablerad bakgrund:)

Poängen här är snarare att bakgrunder kan göra berättelser mer personliga när de vävs in och naturligvis är det enklare att göra om informationen är känd än att dra den ur en hatt under spel.

Även om folk är duktiga på att improvisera etc så kan jag garantera att de främsta berättelser mänsklig kultur förmått skapa är sådana som har förberetts :)
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Som sl så föredrar jag men kräver inte att mina spelares karaktärer skall ha en så detaljerad bakgrund som möjligt , ju mer detaljer dom har med i sin bakgrund desto mer har jag att plocka ifrån och plocka in i spel . Tex är Arne rädd för hundar ja men då vaktas ju naturligtvis lagret där insulinet dom behöver för att Sara ska överleva av 10 zombiehundar och har Kalle ett ansträngt förhållande med sin son som för 10 år sedan lämnade Kalle i vredesmod så dyker denne naturligtvis upp in game redo att ge back for the sins of his father osv osv.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag brukar tillsammans med mina spelare skapa intressanta bakgrunder och liv för spelarnas rp när vi har vår session zero. Jag gillar ju mastiga och rätt komplicerade kampanjer med mycket intriger, många olika slp och då krävs en hel del förberedelser varav rps bakgrunder är en viktig sådan.

Jag säger inte att detta är det bästa sättet att ha kul på för alla, men det är helt klart det bästa sättet att ha kul på för mig och de jag är SL för.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Vill lägga till att en del spel har väldigt bra verktyg för att just skapa bakgrunder. Min erfarenhet är att om spelarna själv helt får fria händer så kommer spelarna bara skapa samma rp om och om igen. Med detta sagt så menar jag inte att man skall ta ifrån rp deras inflytande över att skapa just sin rp, men att tabeller likt de i EON 1-3 är awesome som inspiration. Även om en av mina spelare vet att han vill skapa en riddare så hjälper verkligen just sådana tabeller att blåsa liv i karaktären på ett sätt som jag verkligen gillar, varje rp blir unik och både spelarna och jag som SL får hjälp med inspirationen.
 
Top