Nekromanti Min dag är räddad ...

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,879
Location
Stockholm
Nja ...

Det har inte hetat »karaktär» sedan Drakar och Demoner 1 (den blå boxen 1982) och det berodde bara på en undermålig översättning. Engelskans »character» bör i detta sammanhang översättas »rollperson» eller »rollfigur». Det svenska ordet »karaktär» betyder något helt annat.

/Dante - som så smått börjar sansa sig.
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Håller med...men...

...tvärr så är nog denna felaktiga benämning påväg tillbaka...

Förekommer lite granna i exempelvis det nya rollspelet Tellus (från Västerås Stift), som kom ut så sent som 2001.

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Falska vänner

"Få se nu. Character Sheet..."

"Bokstavslakan! (-:"

Kan man kanske säga...men min engelska lärare har sagt att Character är en s.k. falsk vän, dvs det liknar ett svenskt ord, men betyder inte detsamma.

Detsamma gäller t.ex. det engelska ordet Creature som inte skall översättas med Kreatur /images/icons/wink.gif

Riddaren - vill inte tänka på vad Character sheet blir om även sheet skulle varit en falsk vän /images/icons/smile.gif



Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Stiftspelen (OT)

<I>...tvärr så är nog denna felaktiga benämning påväg tillbaka... Förekommer lite granna i exempelvis det nya rollspelet Tellus (från Västerås Stift),</I>

Hm. Har jag inte tänkt på. I de tidigare Vägen-spelen har det hetat 'rollfigur' (vilket iofs för tankarna till film & TV, men ändå är en översättning av "character" som faktiskt används i de sammanhangen).

--
Åke
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Stiftspelen (OT)

Om vi tar Tellus så står följande på sidan 10 exempelvis: "Rollperson/Karaktär: Synonymer som betecknar den påhittade person en spelare gestaltar i spelet."

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Punger

Hero
Joined
9 Nov 2000
Messages
1,413
Location
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
*doh*

Nej, du råkar baar ha gjort ett enligt mig [color:green]bra</font color=green> och enligt några [color:red]dåligt</font color=red> rollformulär... det är väl inget som gör en till Master of Vintergatan för det. Du har helt enkelt gjort ett bra formulär som jag tänker köpa ett pack av. Dessutom så är det fult när man blandar svenska och engelska ord. EN liten förklaring på ddt och pcb skulle sitta fint. TACK!

*Fattar inte hur jag vågade*

Punger for President!
<A HREF="http://www.punger.cjb.net" target="_new">http://www.punger.cjb.net</A>
 

Magnus Malmberg

Veteran
Joined
10 Aug 2000
Messages
49
Re: Min med...

Jag måste hålla med Dante här... De är väldigt snygga..

För de som undrar när Rollformulären släpps.....
Den 2:e juni tillsammans med Vildhjarta som för övrigt ska gå till tryck i dagarna
Hoppas ni kan vänta : )

för den som väntar på något gott vänt..........

Magnus
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,879
Location
Stockholm
Förklaring ... (ot)

DDT - 1,1,1-triklor-2,2-bis(4-klorfenyl)etan

PCB - polyklorerade bifenyler

»Lite gift på maten?»

/Dante - Master of mitt mörka hörn på kontoret?
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Enligt Riotminds

Så släpps Rollformulären och Vildhjarta båda två den 2:a juni. Så står det iaf över bilden på omslaget till Vildhjarta på deras hemsida.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Det bästa med den reklamen [ot]

Det bästa med den reklamen är "skådespelarnas" fruktansvärda avsaknad av tajming och förmåga att verka troväriga.
 

roobin

Veteran
Joined
29 Jan 2001
Messages
23
Location
Ekshärad
Re: Ner på jorden

Jag är den som tyckte ditt formulär var "vidrigt", så jag tänkte berätta varför.
Färgen...fel...Den passar liksom inte alls ihop med dod6 på nåt vis...Vet inte vad som skulle passa bättre men den som är nu är inte bra.
Varför sprida ut grundegenskaperna över hela formuläret på detta vis? Likadant med förra formuläret. Kan ni inte ha en simpel liten ruta som de haft på de tidigare dod-formulären. Och stjärnan rutorna bildar i mitten är inte bra.
Repmönstret passar lika dåligt till dod6 som färgen. Skulle passa mer till nåt sjöfarar-shit.
Sen såg det lite stelt ut överhuvudtaget.
Jo, jag vet att det är lite klena argument men jag tycker inte om formuläret i alla fall.
 

Edgar

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
273
Location
Göteborg, Sverige
Re: Håller med...men...

Jag och mina vänner änvänder titt som tätt, och till alla rollspel (även lajv).

//Kalle- förklarar sig
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,879
Location
Stockholm
Faktum är ... (ot)

... att jag kommer att ligga lite lågt den närmaste tiden.

En guldlockig Dolph Lundgren hemsökte mina drömmar i natt. Han var inte att leka med, särskilt inte när han började gorma: »I have the POWER!» och spänna sina muskler.

Så: Härmed abdikerar jag från Master of the Universe-ämbetet.

/Dante

P.S. Men jag är fortfarande nöjd med rollformulären! Din polare kan ju inte se skillnad på ett rep och nordisk/keltisk flätornamentik så hans kritik rinner av mig som ... ja, du vet.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Tror dig !

Jag tror dig, helt klart. Vem skulle inte vara nöjd...

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 
Top