Nekromanti Min åsikt

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Jo, den biten uttalade jag mig inte om eftersom jag anser den klart utagerad. Min åsikt är fortfarande att personer inom administrationen ska få prata av sig i vårt skitiga hörn av internet, så jag antar att agree to disagree är bäst för den här tråden. :gremsmile:
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Agreed

Jag är beredd att skylla ganska mycket på OT-forumet. Jag tycker mig kunna se att alla farhågor som fanns innan OT-forumet, eller t.ex. tillåtandet av politiska diskussioner, har besannats.

Allt olämpligt jag skrivit på WRNU har varit på OT-forumet, i alla fall.

Jag skulle kunna tänka mig att byta ut OT-forumet mot ett gravplats-forum, dit moderatorer kan flytta slask, men som inte går att skriva i.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,568
Location
Fallen Umber
Re: Agreed

Jag tycker fortfarande att OT-forumet är bra eftersom det gjorde att mängden OT på andra forum minskade betydligt. Det är värt att betala med lite ilskare användare då, tror jag. Det är knepigt för moderatorerna oavsett vilket man väljer.

Jag skulle kunna tänka mig att byta ut OT-forumet mot ett gravplats-forum, dit moderatorer kan flytta slask, men som inte går att skriva i.
Ett sådant forum finns redan. Vi tar inte bort något, vi flyttar det dit i stället. Däremot känns det onödigt att användare ska kunna läsa det eftersom det vi flyttar dit är direkta personangrepp, olagligheter och sådant.


/Dimfrost
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
Re: Oh no! They killed OT!

Fast jag kan tycka att OT-forumet är småmysigt och bidrar till att göra wrnu till ett community och inte bara ett forum. Och det säger jag trots att OT-forumet mestadels inneburit ångest, merarbete och konflikter för min del. Jag är nog mer inne på att ett oreglerat slaskforum där allting är tillåtet, är ett otyg.
Jag har gjort en mellanlösning på RPG Lab, som jag tror är det bästa från båda världarna. Jag har ett OT-forum, men när diskussioner går överstyr, där eller i något annat forum, så flyttas de till Arenan. Där kan folk i lugn och ro och i princip omodererat avsluta sina diskussioner. Trådar låses bara där om det finns exceptionella skäl, tex direkta otrevligheter mot personer. Det är också underförstått att det inte ligger någon skam i att lämna en diskussion i Arenan.

Hittills har det funkat utmärkt, fast det kan ju bero på att jag bara har skummat gräddan av användarna från Rollspel.nu till RPG Lab... :gremgrin:
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Oh no! They killed OT!

Fast jag kan tycka att OT-forumet är småmysigt och bidrar till att göra wrnu till ett community och inte bara ett forum.
Medhåll - jag skulle nog lämna wrnu (alltså inte storma ut och skrika, utan i stort sett sluta posta helt) om det inte fanns en OT-kanal.

Å andra sidan tror jag knappast forumet huvudsyfte, att diskutera rollspel, skulle må sämre av att folk som i princip är casual gamers lämnar sajten. :gremgrin: Jag vet inte om det skulle må bättre (jag tror inte på tesen att folk på något sätt gör slut på spunk på OT-forumet, så de sedan inte kan skriva nåt vettigt), men det skulle inte må sämre. Det är ju inte som om folk som bidrar så mycket skulle dra, liksom.

Erik
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Circus Maximus

Jag tycker att det funkar bra
Men asså, om problemet med OT framförallt är att folk tar med sig sitt groll till andra diskussioner, varför skulle de göra det i mindre utsträckning för att man gör det under en annan adress? Det är ju samma personer?

Jag blir ju inte mindre vän med Rosen, Mekanurg eller Dandelion på den här sajten bara för att vårt vänskapliga umgänge sker till 99% utanför forumet? Jag vill fortfarande inte umgås med de forumiter jag betraktar som grälmuckande idioter i verkligheten, fastän det är en annan arena än forumet?

Jag fattar principen med att kapa OT-forumet för att minska groll, men varför skapa en ny arena för grollet i sådana fall? Highly illogical, captain!

Erik
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Agreed

"Jag tycker fortfarande att OT-forumet är bra "

Ja, annars hade det väl varit borta nu :gremgrin:


"Däremot känns det onödigt att användare ska kunna läsa det eftersom det vi flyttar dit är direkta personangrepp, olagligheter och sådant."

Jag hade någon vag idé om ett gravplats-forum för OT från andra forum. Jag är inte alls ute efter att öppna upp slängforumet.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,496
Location
Stockholm
Gränser

Det är frågan om att sätta gränser, och att ge alternativ. Om vi kickar bort OT och skapar en alternativ sajt som de som skiter i OT kan undvika så sätter vi en klar och tydlig gräns, OCH ger ett alternativ där man kan OT:a.

Och det blir också en tydligare tröskel att kliva över för dem som vill ta med sig konflikter från OT-sajten till wrnu. Det är en tydlig gräns man kliver över, och det blir mer åskådligt för användarna att det är skillnad på uppträdande på de olika sajterna. Nu kan det bli schizofrent i och med att OT-forumet HÄR på wrnu "tillåter" ett beteende som inte funkar på de andra forumen. Alltså blir folk förvirrade.

Det blir som en säkerhetsventil, som inte påverkar det dagliga användandet av wrnu på annat sätt än positivt.

/M
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Gränser

Nu kan det bli schizofrent i och med att OT-forumet HÄR på wrnu "tillåter" ett beteende som inte funkar på de andra forumen.
Vad är det som är tillåtet på OT-forumet förutom OT? (Sorry, jag vet faktiskt inte. )

Tja, men är det inte enklare att bara kapa OT-forumet?

Erik
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,496
Location
Stockholm
Tillåtet

På OT-forumet tillåter man ju trådarna att harva på som fan, vilket gör att irritation byggs upp, som sedan spiller ut på andra ställen på wrnu.

Det är därför OT-forumet ska antingen nackas eller flyttas till en helt egen sajt.

/M
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Tillåtet

På OT-forumet tillåter man ju trådarna att harva på som fan...
Du menar att man "tillåts" vara mer otrevliga mot varandra på OT-forumet? Varför gör moderatorerna det då, i sådana fall?

Eller vad menar du exakt med harva på?

Erik
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,114
Location
Tindalos
Tycker inte jag

Av flera skäl.

OT ger utrymme att disskutera saker mellan Forumsdeltagarna. Folk lär känna varandra bättre på OT forumet. Oavsett om det leder till vänskap eller inte.Genom OT kan vi förmedla andra saker som kan vara av intresse för andra deltagare.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,496
Location
Stockholm
Prexis

Du menar att man "tillåts" vara mer otrevliga mot varandra på OT-forumet? Varför gör moderatorerna det då, i sådana fall?
Ja, resultatet blir ju att folk är otrevliga mot varandra på OT-forumet. Tror du att de lägger undan sin irritation över de idioter de diskuterar med på OT-forumet när de sen fem minuter senare ska snacka om d6-systemets förträflighet eller fördärvlighet?

Det är OT-traditionen som spökar. OT har på något sätt blivit "infekterade ämnen" istället för "off topic". Och OT-forumet excellerar ju med sådana infekterade ämnen, som puttrar och pyser.

Varför moderatorerna låter det pågå? Tja, om du ser sånt rättfärdigt patos kring modereringen i vanliga forum, hur tror du att det skulle se ut om moddarna gick in hårdare i OT-forumet, där frågor verkligen ÄR infekterade? Shit, Troberg skulle blåsa en toppventil.

Och den egentliga anledningen till mitt OT-hat: de jävla inläggen fyller upp "senaste 24 timmarna" listan så att det är lögn i helvetet att hitta några intressanta trådar. OT:andet inkräktar rent funktionellt på mitt användande av sajten.

Bort med skiten.

/M
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
Re: Prexis

Tja, om du ser sånt rättfärdigt patos kring modereringen i vanliga forum, hur tror du att det skulle se ut om moddarna gick in hårdare i OT-forumet, där frågor verkligen ÄR infekterade? Shit, Troberg skulle blåsa en toppventil.
Ärligt talat så har jag inget problem med modereringar i OT-trådar som blivit otrevliga.

Däremot så tycker jag inte att det gör något om en diskussion inte leder till något annat än ett pingpongande av samma argument, när folk har omformulerat samma argument tillräckligt många gånger så brukar något slags insikt uppstå.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Fast...

... det förutsätter att man tycker det blivit sämre stämning på forumen. Det tycker flera, men inte jag exempelvis. För mig var frågan snarare om moderatorer betett sig på ett sätt som uppfattats negativt av användare.

Med andra ord, att ta bort OT-forumet är i min värld att försöka ta bort ett problem som inte finns.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,496
Location
Stockholm
För mig är den ett konkret problem

Den tar upp plats på "senaste 24 timmar"-sidan, och gör det svårare för mig att använda wrnu. Det i sig räcker för att jag vill döda OT-forumet.

Men det spelar inte så stor roll. Inget av det som föreslagits hittills i alla dessa trådar skulle lösa några av de "problem" som vissa användare känner (förutom mitt om att döda OT-forumet, förstås). Om man ska komma nån vart med den diffusa känslan krävs radikalare åtgärder.

/M
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Håller med.

Med andra ord, att ta bort OT-forumet är i min värld att försöka ta bort ett problem som inte finns.
Jag håller med, och passar på att meddela att jag tycker modereringarna fungerar mycket bättre nu än för ungefär ett år sedan, då jag hade en del kritik mot alltför snabba småmodereringar.

I nuläget tycker jag att forumet sköts till fullbelåtelse, och att stämningen är god medan diskussionsklimatet är stimulerande. Både på OT-forumet och på andra forum. Visst finns det somliga diskussioner som varit kluddriga, men så har det ju alltid varit och anser jag inte är något oöverkomligt problem. Jag låter överlag bli att läsa sånt, och när jag väl gör det så tycker jag att när det väl kommer modereringar så är de sensibla och lyhörda utan att sakna integritet.

Dessutom är nivån på OT-forumet bättre nu överlag än vad den varit tidigare. Innan var det mycket "skriv vad du gillar för saker, ingen bryr sig ändå om att läsa"-trådar, lätt förklädda till uppriktiga frågeställningar om historiska personer man skulle viljat äta middag med och musik man gillar. Eller bara "har du skägg?" frågeställningar. Jag tycker att OT-forumet överlag är mer berättigat nu än tidigare.

---

Och så är jag helt förälskad i "Senaste inläggen"-länken. Den är det bästa som hänt forumet sedan mig.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,155
Location
Lund
Re: Dantes åsikt ...

Man kan tycka det, men det är (som jag ser det) dessvärre ett orimligt krav. Det skulle nämligen innebära att vi moderatorer skulle tvingas avstå från att delta i diskussionerna i många fall – och då skulle jag hellre avgå som moderator.
Njae, såååå orimligt är det väl inte. I varje fall inte att man skall använda modertarorsämbetet som ett maktverktyg i de diskussioner/trådar som man själv deltar i.

Att modererar i en tråd som du själv har skapat (som du gör här) känns väldigt jävartat och jag tycker personligen att det ser ganska illa ut.

Nu menar jag inte med detta att jag ogillar forumet eller alla moderatorer. MEN alla de inlägg (positiva och negativa) säger ju något om hur folk uppfattar forumet och de som administrerar det och man bör på något plan beakta det. Sen kan ju inte alla få precis som de vill och det tror jag inte heller att folk eftersträvar....

C.
 
Top