Nekromanti Min åsikt

Tibbelin

Warrior
Joined
28 Mar 2006
Messages
305
Location
Nangiala
Jag har följt Trobergs tråd som åskådare och läst en del av svaren (tråden hann spåra ur för mycket under tiden jag gjorde annat och jag orkade inte hänga med på allt).

Som jag ser det är det ändå väldigt enkelt, moderatorerna har ett beslut att fatta vilken väg de vill gå.

1) Den moderator som vill vara trovärdig borde se det som självklart att aldrig moderera en tråd som den deltagit i diskussionen på. Varför? För att den modereringen - hur korrekt den än är - kan komma att ifrågasättas. Mycket bättre för alla att be en moderatorkollega granska tråden och värdera om en moderering är rimlig eller ej.

2) Tänker moderatorerna hävda den ytterst rimliga rätten att vara mänskliga så måste de acceptera alla aspekter av det. Detta är min uppfatting av situationen, alltså inte att anse som en universal sanning!! Det är mänskligt att fela, den här aspekten verkar moderatorerna gärna nyttja och ta till sig och använda som försvar. Men tänker man använda den "ursäkten" så borde man även vara mogen nog att ta till sig alla konsekvenserna och våga be om ursäkt! Det har varit uppfriskande att se moderatorer våga ta ansvar för sina handlingar men det ska inte kräva en tråd i stil med de som varit för att det ska ske. Att be om ursäkt när man går för långt och/eller sårar någon är en självklarhet, oavsett om man är användare eller moderator!

3) Moderatorerna sätter tonen! När en moderator uttalar sig i en tråd - utan att vara moderator - så sätter den tonen! Lagens väktare förväntas följa lagen även när uniformen är av. Tummar moderatorerna på regelverket så sänds signalen ut att det är okej för alla användare att utmana gränserna för reglerna. Så enkelt är det, det ställer extra krav på dig som användare att vara moderator så är man för känslosam och impulsiv och saknar förmågan att tolka saker neutralt så kanske man inte lämpar sig som moderator. Svårare än så är det inte.

Jag lämnade inte forumet under tystnad så jag faller inte riktigt in under Trobergs kategori från ursprungståget. Mitt uttåg grundade sig i upprepade svek från lokala och nationella rollspelare som alla gemensamt hade lärt mig detta att denna hobby och dess användare var minst lika stora skitstövlar som övriga befolkningen. Jag hade hoppats på en trevlig fristad men fick ett helvete! Jag älskar spel men inser att min inplanerade spelkväll på fredag inte bara är mitt första spel sedan GothCon utan också mitt sista spel någonsin. För jag står inte ut med utövarna! Jag älskar hobbyn, jag älskar spelen, men de kommer stå ospelade i min hylla p g a utövarna!

Rollspel.nu var sista spiken i kistan för min del, det sista avgörande för mig att den här hobbyn och dess utövare är absolut inget värt!

Jag vill absolut inte vara känd som "Tibbelin-affären", men jag säger det här och jag kommer bara säga det en enda gång. Givetvis har även en moderator rätt att kommentera sitt arbete vid sidan av, men jag kommer aldrig se det rimliga och rätta med att kommentera det på internet! I samma stund som det du säger är tillgängligt för vem som helst som har internet så slutar det vara en privat kommentar.

Vidare, för ren trovärdighets skull, så borde en moderator tänka till en extra gång innan den uttrycker sig kring en tråd den modererat. Som sagt, vill man ha bibehållen trovärdighet eller inte.

Det är här moderatorkåren har ett beslut att fatta, vilket är dess mål? Vad vill de uppnå?

Intrycket som tydligen flera användare fått är att moderatorerna är nöjda så länge majoriteten av användarna är nöjda och använder detta som ursäkt till att inte bry sig om kritik som inkommer. En bra moderatorkår fokuserar i mina ögon på missnöjet som kommer in, undersöker den situationen mer och faktiskt lägger energi och intresse på att ta reda på om det är skälig kritik eller ej. Tydligen är det flera användare som verkar ha fått intrycket att kritisera moderatorkåren är meningslöst för grundåsikten moderatorer emellan är att: "jag ställer mig bakom den andra moderatorn oavsett vad den sagt". Med den åsikten kan man aldrig utvecklas.

Så frågan är lika enkel som självklar, vill moderatorkåren utvecklas eller inte? Är den intresserad av förbättring eller är den nöjd med nuläget precis som det är?

Behöver jag påtala igen att det är mina tolkningar jag skrivit ned och inte någon ultimat sanning?

Det avgörande för mig att inte vilja vara här längre (inte för att jag tror att någon moderator bryr sig om de användare som övergett forumet) var att inte nog med att det förekom dåligt beteende, rätten att bete sig som en skitstövel och baktala andra försvarades!

Är det den åsikten rollspel.nu försvarar så är det inget för mig. Så enkelt är det.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,928
Mitt uttåg grundade sig i upprepade svek från lokala och nationella rollspelare som alla gemensamt hade lärt mig detta att denna hobby och dess användare var minst lika stora skitstövlar som övriga befolkningen. Jag hade hoppats på en trevlig fristad men fick ett helvete!
Fortfarande... för att du och Feliath blev kallade "pajsare"?

- Vulf
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Bra skrivet, tråkigt att det ska behövas.

Mitt uttåg grundade sig i upprepade svek från lokala och nationella rollspelare som alla gemensamt hade lärt mig detta att denna hobby och dess användare var minst lika stora skitstövlar som övriga befolkningen. Jag hade hoppats på en trevlig fristad men fick ett helvete! Jag älskar spel men inser att min inplanerade spelkväll på fredag inte bara är mitt första spel sedan GothCon utan också mitt sista spel någonsin. För jag står inte ut med utövarna! Jag älskar hobbyn, jag älskar spelen, men de kommer stå ospelade i min hylla p g a utövarna!
Jag hoppas verkligen att du kan hitta en vettig spelgrupp, för sådana finns. Sturgeons lag gäller även här (90% av allt är skit), men det innebär inte att man ska ge upp hoppet om att hitta de återstående 10%. Ge inte upp hoppet, kom ihåg hobbyn och du ska se att rätt som det så kommer en chans till en bra spelgrupp.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Fortfarande... för att du och Feliath blev kallade "pajsare"?
Alltså, så här ser jag det:

1. Pajsare kanske inte är väldens värsta tillmäle, och jag skulle inte själv bli så förolämpad av det.
2. Faktum är dock att någon blev förolämpad och ledsen av det. Om man inte menade att förolämpa och göra någon ledsen så hör det till vanlig hyfs att be om ursäkt. Detta skedde inte.
3. Moderatorer bör hålla en professionell ton när de diskuterar modereringar, speciellt på en så synlig kanal som IRC.

Skulle du diskutera de som du för befäl över i din yrkesroll med namn på en offentlig kanal överhuvudtaget? Om du trots allt skulle göra det, skulle du använt eventuellt laddade ord? Jag tror inte det, det skulle vara oproffesionellt och att svika deras förtroende och antagligen några regler också.

Låt mig avslöja en hemlighet: figurer på internet är egentligen människor, inte bara text på skärmen.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Jag har såååå inte lust att dra upp allt det här igen, men låt mig poängtera att IRC inte alls är offentligt eller öppet. Det som är öppet är webbsidan där vi publicerar statistik från kanalen (bland annat vem som svamlar mest och därmed har minst liv, och ett slumpmässigt utvalt citat från den senaste tiden (1-2 dagar tillbaka tror jag)). I övrigt kan man inte komma åt vad som sägs om man inte själv är där eller får en logg av någon. Öppet? Inte enligt min definition.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Dantes åsikt ...

Följande åsikter är mina egna och delas inte nödvändigtvis av resten av redaktionen eller moderatorkåren. Jag uttalar mig i egenskap av redaktör, moderator, privatperson, tvåbarnsfar, grafisk formgivare, rollspelare och trummis.

Tibbelin said:
Den moderator som vill vara trovärdig borde se det som självklart att aldrig moderera en tråd som den deltagit i diskussionen på.
Man kan tycka det, men det är (som jag ser det) dessvärre ett orimligt krav. Det skulle nämligen innebära att vi moderatorer skulle tvingas avstå från att delta i diskussionerna i många fall – och då skulle jag hellre avgå som moderator. För så himla kul är det inte att moderera att jag skulle hänga här dagarna i ända bara därför.

Jag tror att det skulle vara mycket, mycket svårt att hitta någon som var villig att bli moderator under de premisserna.

Tibbelin said:
Att be om ursäkt när man går för långt och/eller sårar någon är en självklarhet, oavsett om man är användare eller moderator!
Ja, eller borde vara i alla fall. Ibland går det tyvärr prestige i såna situationer och då är det ytterst svårt för endera parten att backa och be om ursäkt (gäller förstås både moderatorer och användare). Värt att ha i åtanke är det i alla händelser.

Tibbelin said:
När en moderator uttalar sig i en tråd - utan att vara moderator - så sätter den tonen! Lagens väktare förväntas följa lagen även när uniformen är av.
Absolut. Kraven bör till och med vara avsevärt högre på en redaktör eller moderator än på genomsnittsanvändaren.

Tibbelin said:
Givetvis har även en moderator rätt att kommentera sitt arbete vid sidan av, men jag kommer aldrig se det rimliga och rätta med att kommentera det på internet! I samma stund som det du säger är tillgängligt för vem som helst som har internet så slutar det vara en privat kommentar.
Helt riktigt. Modereringar eller användare bör aldrig kommenteras eller hånas i offentliga kanaler. Vore Rollspel.nu ett kommersiellt företag vore ett sånt beteende självmord.

Tibbelin said:
En bra moderatorkår fokuserar i mina ögon på missnöjet som kommer in, undersöker den situationen mer och faktiskt lägger energi och intresse på att ta reda på om det är skälig kritik eller ej.
Och det gör vi, tro inget annat. Diskussionerna går heta på moderatorforumet varje gång såna här ämnen kommer på tal.

Tibbelin said:
Tydligen är det flera användare som verkar ha fått intrycket att kritisera moderatorkåren är meningslöst för grundåsikten moderatorer emellan är att: "jag ställer mig bakom den andra moderatorn oavsett vad den sagt". Med den åsikten kan man aldrig utvecklas.
Nej, med den åsikten kan man aldrig utvecklas. Turligt nog existerar den åsikten inte. Visst ställer vi upp för varandra om vi upplever kritiken som grundlös eller felaktig (och inte ens då brukar moderatorkåren vara helt enig) – men är det någon som faktiskt dabbat sig får han vackert stå sitt kast.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
låt mig poängtera att IRC inte alls är offentligt eller öppet.
IRC är, till skillnad från tex ICQ och Jabber, öppet. Vem som helst som har en IRC-klient eller tillgång till en av IRC-servrarna kan läsa det. Det är för många som kan läsa det för att det inte ska räknas som öppet, och det finns för stor chans att någon lyssnar utan att vara på kanalen. Tex är jag övertygad om att sökmotorer kan ha sina egna IRC-servers bara för att snappa upp och indexera konversationerna.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
IRC är, till skillnad från tex ICQ och Jabber, öppet. Vem som helst som har en IRC-klient eller tillgång till en av IRC-servrarna kan läsa det. Det är för många som kan läsa det för att det inte ska räknas som öppet, och det finns för stor chans att någon lyssnar utan att vara på kanalen. Tex är jag övertygad om att sökmotorer kan ha sina egna IRC-servers bara för att snappa upp och indexera konversationerna.
Det låter väldigt likt en konversation i ett rum. Det är trots allt fullt möjligt att bugga rummet, eller bara stå utanför dörren, och alldeles för många kan lyssna utan att vara i rummet. Ändå räknar vi en grupp i ett rum som en privat konversation.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Snarare typ, en shopping-galleria där alla skriker en i taget.

/Eksem, inte en liknelsernas mästare
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Det låter väldigt likt en konversation i ett rum. Det är trots allt fullt möjligt att bugga rummet, eller bara stå utanför dörren, och alldeles för många kan lyssna utan att vara i rummet. Ändå räknar vi en grupp i ett rum som en privat konversation.
Nja, snarare som att man inte diskuterar privata saker i ett rum fyllt med främlingar.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Nja, snarare som att man inte diskuterar privata saker i ett rum fyllt med främlingar.
Fast jag känner ju alla i rummet. Snokpittarna utanför fönstret, i korridoren utanför och i andra änden av buggarna, det är dem jag inte känner.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Fast jag känner ju alla i rummet. Snokpittarna utanför fönstret, i korridoren utanför och i andra änden av buggarna, det är dem jag inte känner.
Fast du vet ju att de finns där.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Fast du vet ju att de finns där.
Nepp, det vet jag inte. Jag vet att de kan finnas där på grund av det här Bodströmssamhället som vi har. Men de som jag vet finns där är de som står i rummet, och där finns ingen Bodström.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Tekniskt avbrott! (ändrat och förtydligat) ...

Ur den här diskussionen kommer uppenbarligen inget nytt.

Jag fastslår härmed (maktfullkomlig redaktör som jag är) det olämpliga i att för moderatorer och redaktörer på Rollspel.nu diskutera modereringar eller användare på IRC.

Och eftersom jag bestämmer har ni andra bara att rätta er efter det.

———

Uppdatering: Som okrönt mästare i osmidiga formuleringar vill jag tillägga följande – jag anser ovanstående. Det speglar inte samtliga redaktörers och moderatorers hållning i frågan.

Och vad den sista raden anbelangar tänkte jag bara testa lite av det här maktmissbruket man blir beskylld för då och då. :gremsmirk:

Nä, allvarligt talat, klantigt och osmidigt av mig. Jag låter formuleringen stå kvar som en metaforisk dumstrut på mitt huvud.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Fast du missar målet tycker jag, även om jag anser att du har rätt i sak, men inte i andemening. Poängen som jag ser det är att man som moderator, en person i beroendeställning, inte skall diskutera modereringar eller personer som modereras någon annan stans alls än i moderatorforumet. Visserligen finns det mig veterligen ingen policy om att moderatorer inte får kalla användare för tillmälen, men för allmän hyfs och professionalism så anser jag det vara en självklarhet.
 

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
Vidare—det samma är sant även om "rummet" i själva verket är ett eget hörn i en offentlig lokal, och jag har (vare sig jag ville eller inte) fått tjyvhöra en hel del konversationer på t ex bussen som jag vare sig hade att göra med eller brydde mig om.

Ser man nån i närheten som gör samtalsämnet olämpligt, ja, då byter man. Att enstaka fragment kan snappas upp av förbipasserande är knappast något man oroar sig över. Kanske ventilerar man inte sina djupaste och smärtsammaste privata problem i ett sådant sammanhang, men det gör åtminstone jag inte på IRC heller.
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
En sak till

Man kan tycka det, men det är (som jag ser det) dessvärre ett orimligt krav. Det skulle nämligen innebära att vi moderatorer skulle tvingas avstå från att delta i diskussionerna i många fall – och då skulle jag hellre avgå som moderator. För så himla kul är det inte att moderera att jag skulle hänga här dagarna i ända bara därför.
Just OT-forumet är extremt problem i det här fallet. Det skrivs mycket där och oftare än på andra ställen blir debatterna hetsiga och behöver modereras på olika sätt. Vi har i nuläget haft ganska svårt att hitta folk som passar bra som moderatorer och dessutom vill moderera OT-forumet. Det är utan tvekan det jobbigaste forumet att ha att göra med om så bara på grund av mängden inlägg. Att du kräva att de moderatorer som faktiskt läser inläggen där och deltar inte får moderera skulle blixtsnabbt leda till att ingen modererade alls och så vill vi inte ha det.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,471
Location
Stockholm
Enkelt: döda OT-forumet

Eller skapa en helt ny webbplats. OT är ett otyg, helt enkelt, som skräp i trådar och som dedikerat forum på wrnu.

Ner med OT-forumet!

/M
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Oh no! They killed OT!

Fast jag kan tycka att OT-forumet är småmysigt och bidrar till att göra wrnu till ett community och inte bara ett forum. Och det säger jag trots att OT-forumet mestadels inneburit ångest, merarbete och konflikter för min del. Jag är nog mer inne på att ett oreglerat slaskforum där allting är tillåtet, är ett otyg.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,471
Location
Stockholm
Circus Maximus

EN World har ett helt eget forum, på en helt egen sajt, för tjafs och OT och skitsnack. Det gör det lättare att skyffla undan sånt som inte är rollspel till Circus Maximus, och då kan de som har problem med auktoritetsfigurer avreagera sig där istället.

Jag tycker att det funkar bra, och vill verkligen sätta kniven i OT:andet.

/M
 
Top