Nekromanti Miljönördiga tips

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Re: ÄT!

400g kött i veckan hjälper till att behålla jordbrukslandskap men betande djur och därigenom den biologiska mångfalden. 400g är beräknat för vad som passar för svenska förhpllanden.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
Bensin, etanol, diesel, gas? vad är det mer man kör på idag? Vad är enligt miljösynpunkt bäst?
Ur miljösynpunkt vinner förstås etanolen, eftersom den är gjord från förnyelsebar råvara.

Flera forskningsprojekt pågår nu för att tillverka etanol från trä, sopor och andra grejer som inte är mat.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,695
Location
Värnhem, Malmö
Jag misstänker starkt att de huvudsakliga utmaningarna på det området inte ligger på det rent tekniska planet, utan på det politiska. Den amerikanska majsodlarlobbyn har ju genom sitt inflytande inte bara drällt high-fructose corn syrup i all mat, utan dessutom fått etanolframställningen att baseras på den miljömässigt vansinniga grödan majs. En näringslivsorganisation som är lika väl värd att granska som oljeproducenterna.
 

Gabriel_UBBT

Warrior
Joined
29 May 2000
Messages
282
Location
Stockholm
Såg reklam för ecoballs som man använder i tvätten. Det joniserar (?) eller liknaden vattnet så att det tränger in under smutsen. Funkar till tusen tvättar. Verkar ju bra?
 

IYKK

Veteran
Joined
23 Jul 2004
Messages
29
Location
Lund
Spara energi genom att inte använda direktverkande el för att värma upp ditt boende. Vattenburen värme är mycket effektivare.
 

Bergdahl

Veteran
Joined
8 Dec 2006
Messages
30
Location
Örebro
Dnalor said:
Bensin, etanol, diesel, gas? vad är det mer man kör på idag? Vad är enligt miljösynpunkt bäst?
Ur miljösynpunkt vinner förstås etanolen, eftersom den är gjord från förnyelsebar råvara.

Flera forskningsprojekt pågår nu för att tillverka etanol från trä, sopor och andra grejer som inte är mat.
Det är väl inte helt så enkelt. Etanolen idag kan ju produceras av en hel del grödor. För många av dem används ju t.ex. konstgödsel osv. Den ur miljösynpunkt bästa etanolen är om jag inte missminner mig den som framställs av sockerrör. När man kan tillverka etanol av t.ex. trä i Sverige då stärks ju etanolen ur miljösynpunkt, men idag måste väl ändå biogasen vara det bästa alternativet. Att det sen inte är så lätt att få tag på det i hela landet är ju beklagligt.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Re: ÄT!

Knappast i Sverige.

Ska man lyckas producera de mängder protein som behövs så är det jäkligt mycket baljväxter som behövs. Då är det skonsammare att dryga ut med närproducerat kött (som går att hålla här) än att importera från t.ex. Brasilien.
 

Barwut

Veteran
Joined
16 Dec 2004
Messages
26
Location
Göteborg
Re: Shoppa begangbat

Lika många terapeuter som det finns, finns det åsikter.
Det beror på vad man är mest rädd om, sig själv eller naturen.
bara man använder ngt.
Jag använder produkter som är baserade på naturliga ingredienser, men som förfinats genom vetenskap.
Jag kan inte svara på om de är miljövänliga eller inte.
Men jag tror att ju naturligare produkter, desto mer effekt.
Finns även en heldel miljövänliga produkter.
Om man vill göra saker själv, tex ansiktsmasker, så är min absoluta favosida shenet.se.
 
Top