Nekromanti Miljönördiga tips

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Nu kom jag äntligen på vad jag ska använda min arbetstid till, att skriva om miljötips på OT-forumet.

Okej, alla här är väl lika extremt ruskiga miljövänner som jag? Kanske inte, men något kul/bra/ekonomiska/udda miljötips och diskussioner kanske dyker upp i tråden.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Våga vägra shampoo

Det här är ett tips som också är grymt ekonomsikt, och ens kropp mår bättre av det.

Våga vägra shamoo/balsam/dushcreme/tvål.

Det funkar, duschar man regelbundet, rufsar igenom håret och sköljer ur ordentligt så blir håret rent ändå. Hud och hår anpassar sig och blir inte fett. Jag har testat det i tre månader nu, och det funkar jättebra. Mitt hår ser ut så här (fast det är lite fuktigt på bilderna), så ni kan se att det mår bra. Och så väl Debracy, Wilper och Xhakhal har umgåtts med mig de senaste månaderna och kan nog intyga att jag är ren, hel, har rent hår och inte luktar apa...

Sök på Noo poo (poo= Förkortning för schampo) om du vill testa klara dig utan det. Jag gjorde bara så att jag trappade ner shampoanvändadet gradvis under två veckor (varannan dag, var tredje dag osv.) och sen slutande jag använda det, det var lite fetare än vanligt i början men det gick snabbt över. Håret anpassar sig ganska snabbt och efter ca sex veckor klarar de flesta sig helt utan. Nu tvättar jag bara håret med lite ekologisk olivtvål eller ekologiskt shampoo från Lush vid behov (tex om jag lajvsminkat mig och fått fetsmink i håret).

Efter att jag märkte att håret mådde bra av det, och det funkade fint, slutande jag med dushtvål också, och det funkar också jättebra efter. (Huden var lite fetare än vanligt de första dagarna). Jag som alltid haft torr och lättirriterad hud, även om jag använt milda tvålar, har nu hud som mår jättebra.

Man sparar in massor av plastförpackningar, massor av travsporter av schampon som mest består av vatten och kemikalier, och som tar slut snabbt, massor av pengar och massor av kemikalier som skulle ha runnit ut i avloppet.

Numera är det enda jag kostar på mig en oparfymerad deo i kak-form från Lush (supermiljövänlig och kunnig butik. Sakerna säljs dessutom oftast utan plastförpackning! Ännu mer miljöplus!)). Deon är oerhört dryg, kladdar inte och inte visar några som helst tecken på att ta slut de närmsta månaderna, är billig och som funkar jättebra.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Shoppa begangbat

Shoppa begagnat är grymt miljövänligt och ekonomiskt det med. Man får oftast kläder av förbannat bra kvalitet, bra märken eller skräddarsydda som någon shoppinggalning köpt sedan fått hänga i garderoben. Det är i regel inte använda eller knappt använda saker man hittar på hyllorna. Myrorna, röda korset m.m. skickar dessutom runt kläderna mellan olika orter så att det inte finns någon risk att man får grannens avlagda kläder. Mina familj har bra med pengar, min mamma är modeintresserad, högt anställd och har businesskläder med mycket kavajer m.m. och hon handlar en stor del av dom begagnat, så det –är- fina saker.

Textil och färgindustrin dödar tusentals om året pga förgiftning m.m. och miljöförstöringen dödar miljontals. Handla begagnat is the shit, det absolut mest miljövänliga alternativet.

Förra gången jag gjorde det blev 13 plagg för under 700 kr. Sen tog jag dåliga jag foton på det. Så numera är jag en COOL MODEBLOGGARE

Men notan såg ut så här

Lång tight svart kjol men blommor - 40 kr
Klänning, hellång svart jättesnygg - 85 kr
Koftklänning i omlottmodell och riktigt fint tyg - 85 kr
Kavaj - 105 kr
Blus - 50 kr
Skjorta - 40r
Handskar - 20 kr
Linne - 40 kr
Linne - 40 kr
Linne - 35 kr
Tröja - 45 kr
Tröja - 45 kr
Tröja - 105 kr

=735kr
-10% studentrabatt

=661,5 kr

Titta. Good shit.
 

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Våga vägra deo

Jag åkte på en jobbresa och glömde min deo hemma, läskigt värre eftersom det inte fanns shoppingtid och jag skulle föreläsa. Så jag förberedde mig på att lukta illa, speciellt eftersom jag hade en tröja som sitter åt runt armarna och som brukar locka fram svettdoften framåt eftermiddagen.

Men deobrist visade sig funka fint, ingen svettlukt och inga problem. Sen har jag kört utan mest hela semestern. Jag börjar tro att det är deouschlingen som täpper till och får svetten att vilja ta nya vägar... är dock för feg för att kasta bort den helt.

Jag har också testat deo från Lush - allt från Lush är bra. De har en schampookaka som luktar lakrits, bara en sån sak!

Duschkräm känns helt meningslöst, det funkar lika bra med schampoöverskottet. Alla onödiga skönhetsartiklar, skitdyra, överförpackade och parfymstinkande kan man låta bli att köpa.
 

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Re: Shoppa begangbat

Jag har genom åren fyndat massor på Myrorna, som tyvärr lärt sig att ta betalt. Man får lägga ner lite tid och man vet inte vad man kommer hem med, men det finns gott om roliga, bra kläder. Till slut blir man en fena på att nosa upp fynd. En Benetton-klänning för 100 spänn, Levisjeans hur många som helst för en femtilapp, bra skor för ingenting.

Enda nackdelen är att kläderna från Myrorna i Umeå luktar skumt - nästan lite rök eller impregnering. Man måste därför köpa sånt som man kan tvätta i maskin, inga skinnjackor eller sånt dessvärre.

Och jag har också råd att köpa nya kläder, men när jag går på stan för att handla blir jag ofta beklämd av den usla kvallan och slit- och slängsamhället så det slutar med att jag går hem utan nåt inhandlat. När jag går hem från Myrorna känner jag mig lika nöjd som när jag går hem från blodgivningen.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,013
Location
Umeå
Re: Våga vägra shampoo

Tack för tipset, det måste jag testa. Inte så mycket för miljöns skull (där har jag andra saker att snarare jobba med (som att komma på hur jag ska lyckas klara mig utan bil t.ex.)) som för att få ordning på håret igen.
 

Barwut

Veteran
Joined
16 Dec 2004
Messages
26
Location
Göteborg
Re: Shoppa begangbat

att shoppa kläder begagnat är ok, men jag skulle rekomendera dig till att inte köpa skor.
Man ärver ev problem och fel som tidigare person haft.
Man kan mao skaffa sig felställningar odyl.

Personligen skulle jag förövrigt aldrig sluta använda ngra produkter, men det kan bero på att jag är hudterapeut. :gremlaugh:

Kram Barwut/ Mia-Marie
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,900
Location
Barcelona
Re: Våga vägra shampoo

Jag kan meddela att varken min far eller min bror använder schampo, och det verkar funka för dem. Ingendera har dock dissat schampot på grund av något större miljöengagemang; brorsan har gjort det för att han är en hippie och farsan för att han är en kuf.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,900
Location
Barcelona
  • Ta tåget istället för flyget
  • Cykla eller ta buss istället för att åka bil
  • Handla lokalproducerat (det spelar inte så stor roll om dina tomater är ekologiska, ifall de kommer från Australien)
  • Begå inte misstaget att tro, att bara för att att något är mindre modernt så är det mer miljövänligt. Levande ljus är till exempel värre för klimatet än glödlampor.
  • Etanol är oetiskt.
  • Köp inte saker du inte behöver. Måste du verkligen ha en ny 25-tums flatscreen-tv?
  • Etc...
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Ah, men att ändra små handlingar höjer man sin genrella medvetenhet, börjar ifrågasätta sin konsumtion och håller meiljömedvetenheten färsk i skallen om man strävar efter små förändringar.

Att ifräga sätta vår konsumtion är svinviktigt och så är det bra att göra folk medvetna om att man kan skippa en massa saker och tänka om. Dessutom är kosmetika industrin (inräknat shampoo och tvål) en stooooor ouppmärksammad miljöbov.



Men jag lägger till:

Köp inte mer mat än nödvändigt. Frys in det som blir över.
Att slänga matvaror är dumt i huvudet.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Re: Shoppa begangbat

Förresten, vad tycker du som hudteraput om att inte använda produkter? Liksom vad för inställning har er utbildning?
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,900
Location
Barcelona
Ah, men att ändra små handlingar höjer man sin genrella medvetenhet, börjar ifrågasätta sin konsumtion och håller meiljömedvetenheten färsk i skallen om man strävar efter små förändringar.
Å andra sidan är små förändringar ofta ganska lätta att genomföra. Genom att lägga fokus på dem, riskerar man att skapa bilden av att ett miljövänligt leverne är något lättköpt. Man kan ge folk tillfredsställelsen av att göra små eftergifter till miljön (som att inte använda schampo), varpå de kanske känner att de har gjort sitt och inte behöver göra de stora, obekväma eftergifterna som de verkligen skulle behöva göra (som att sluta åka bil eller avstå från Thailandsemestern).

Å tredje sidan: problemet med att ändra sin privatkonsumtion är att om alla hux flux började leva hållbart så skulle det förmodligen sätta vår konsumtionsbaserade ekonomi i ordentligt svaj. Kanske är det lika bra att man lägger fokus på att göra folk medvetna om att det finns ett problem genom att kampanja för att folk skapar sig ett vardagligt konsumtionsmedvetande, så att de blir mer benägna att stödja politiska förändringar som skulle vara förmögna att ställa om vår ekonomi till hållbarhet.

Vad vet jag?
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,900
Location
Barcelona
Och vad ska man tanka då?
Helst ingenting:

Dnalor said:
Cykla eller ta buss istället för att åka bil
Måste man tanka, så står man förstås inför ett val, och det är väl ett val som man, liksom alla val, måste göra själv. Jag vill bara påpeka att det inte är ett trivialt val, utan att båda alternativen bär med sig problem.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
ÄT!

Dra ner köttkonsumtionen till 400 gram/vecka. Hälsomässigt bäst, bättre än att både vara vego och mer kött´än så). Ät då mer miljövänligt kött (älg, ren, , annat vilt, ekologiskt nöt/svin, lamm eller fågel). Liksom äter man mindre kött har man råd med dyrt kött. Men att dra ner konsumetionen är viktigare än att köttet är miljövänligt..

Och ät bara fisk som är okej. (jobbigt ämne, läs på, men norskodlad lax och inlagdsill funkar bra till exempel).

Käka en massa musslor. Musselodlingar renar havet från kväveföroreningar. Typ räddar östersjön till exempel.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Re: ÄT!

Längre genomsnittlängd, ett par år har jag för mig. (Gäller inte rematiker.) Eller, det här är inte mitt omrde men jag har för mig att jag hört der.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Dnalor said:
Och vad ska man tanka då?
Helst ingenting:

Dnalor said:
Cykla eller ta buss istället för att åka bil
Måste man tanka, så står man förstås inför ett val, och det är väl ett val som man, liksom alla val, måste göra själv. Jag vill bara påpeka att det inte är ett trivialt val, utan att båda alternativen bär med sig problem.

Bensin, etanol, diesel, gas? vad är det mer man kör på idag? Vad är enligt miljösynpunkt bäst?
 
Top