Nekromanti Miljöbeskrivningar i fantasy

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
En sak att tänka på i sammanhanget är att Sagan om Ringen är på 1200 sidor och står hyfsat bra för sig själv. Appendixen ("Ringens Värld") är trevliga att ha, men behövs inte för själva huvudståryn. Det är trots detta en snuskigt detaljera värld. 1200 sidor är småbjäfs i fjantasysammanhang idag, typ första volymen i första trilogin. Trots Tolkiens snuskedetaljerade miljöbeskrivningar och avstickare till poesiorgasmer så lyckas han avsluta en jävelepisk ståry på dessa 1200 sidor, när andra författare knappt fått upp ångan vid det laget. Nånting i den här ekvationen finns det uppenbarligen en "noise to signal ratio" som gör att Tolkien förefaller vara ett föredöme i miljöbeskrivningsekonomi.
Yupp, Fast det kan ju i och försig diskuteras om han avslutade sitt verk. På ett sätt kan man ju se det som att Ringen-trilogin bara är ett litet sidospår i världsbeskrivningen med historia och annat som han körde i Silmarillion, Sagor från Midgård och De förlorade sagornas bok. Och där blev han ju inte heller färdig. Nu tänker jag dessutom uttrycka väldigt hädiska tankar: De extraböckerna är i det närmaste oläsliga. Varför, jo för de BARA är massa beskrivning... Och är således bara för fanatikerna. De tillför egentligen ingenting till själva storyn.

/Ulfgeir
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
men skall man nu beskriva en miljö som är drastiskt skild från vad vi lever i idag så behövs mycket beskrivningar.

jag håller inte med, jag tycker personligen att det är fantasin som har störst roll i detta, men vilket som så är det ju upp till var och en att tycka som de själva vill :gremwink:
viktigast är ju att man får ut ngt av läsningen
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: (Miljö)beskrivningar i fantasy

Däremot bör både långa och korta beskrivningar passa in rent stilistiskt.

Kalkonpriset i den kategorin tas väl av John Norman (han med Gor-böckerna...) som var notorisk på att avbryta situationstexter med små oväntade detaljföredrag. Typ,
"I crept toward the encampment under cover of the bushes, and could see three guards near the fire. Careful not to make any sound, I slowly lifted by baga spear. Incidentally, the baga spear is principally made by the savage tribes of Gara-Dûr, who use it for hunting. The spearhead is crafted from the skull bone of the ferocious khuradj, a lion-like beast who dwells in..." (Följs av en och en halv sida beskrivning av hur spjutfanskapet tillverkas, hanteras och ritualerna kring vilka stammedlemmar som får använda det, innan man kommer tillbaks till huvudpersonen och vad han gör med det.)
Man kunde alltid vänta sig ett antal såna där omotiverade avbrott i storyn i hans böcker. Så fort ordet "incidentally" dök upp visste man att det var dags igen...

--
Åke
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Hmm... jo...

"There is nothing more beautiful, more delightful to the senses, than an intelligent woman who is bound and helpless."

Alltså vad är det här för sjuka pajasar egentligen? Självinsikt och självkritik verkar de iallafall kompensera med elitism, arrogans och konservatism.
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Re: Hmm... jo...

Vad sjutton är det där för böcker egentligen???

"men being men and women being women"

Sådana uttalanden gör mig vansinnig. Nästan bokstavligt *kokar* :gremmad:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Re: Hmm... jo... [aningen OT]

Låter som den sorts människor jag inte skulle begråta om de fastnade med ansiktet i en gräsklippare.
Du kan få låna min gräsklippare... :gremgrin:
 
Top