Nekromanti Miljöbeskrivningar i fantasy

Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Re: Beskrivningar efter tempot

En annan typ man kan göra är förstås att bryta där och gå vidare med nästa RP...
Även om det inte är så mycket miljöbeskrivning i det så är det spännande...
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Ja exakt !!

Tycker du verkligen det? Hur lite beskrivningar vill du ha? Så få som möjligt? Inga? Eller?

Jag skulle inte klara av att läsa en bok (speciellt fantasy) om det fanns nästintill inga miljöbeskrivningar. Dels för att jag när det gäller fantasy, både rollspel och litteratur, så är miljöerna något jag uppskattar väldigt mycket, de kan vara skrämmande och lättjefulla, de kan vara harmoniska, mysiga, ödesmättade... Vad som helst, jag älskar det! Men min främsta passion när det gäller miljöer är skogar. Det är kanske därför jag ofta spelar jägare och liknande yrken. :gremsmile:
Men tro inte för det att jag är värsta skogsmullen i verkligheten, långtifrån! :gremwink:

Så dels gillar jag miljöerna för just vad de är och dels gillar jag dem för att de gör världen så mycket troligare.

/Herr Balderk
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Ja självklart är alla andra sorters beskrivningar viktiga! Jag gillar alla beskrivningar ska du veta! Men miljöer har ändå en särskild plats i mitt hjärta! :gremsmile:

min bild av tolkiens miljöer, eftersom du tar upp honom, är en helt annan än vad det skall vara eller itne vara, det är en helt annan en vad Peter Jacksson har sett i boken med, den skiljer sig från min alltså.

för mig är rohan en stor stad och inte den lilla "byn" som det egentilgen skall vara och klyftan ser helt annorlunda ut också, bron i mordor ser helt annorlunda i min version av boken med


Ja det är klart! Alla har olika bilder av miljöer i böcker, så är det bara... Jag såg också Rohan som en större stad än den är i filmen, men Peter kan ju bara utgå från sin egen bild. Tolkien har ju också väldigt mycket beskrivningar, och att man ändå får olika bilder av hans miljöer bevisar ju bara att fantasin får jobba även med längre beskrivningar! Jag tror de flesta tänker sig bron i Moria (jag antasr att det var den du menade? Eller finns det en bro i prologen t ex som jag har missat?) annorlunda. Ingen har förmodligen samma bild som Tolkien hade av den heller.

för mig så behöver det inte se ut på ett specielt sätt, jag tycker bättre om en beskrivnig av ett rum än en beskrivning av ett fält som sedan övergår i en skog, det känns mer intressant


Men en beskrivning på ett rum är ju också en milöbeskrivning! Bara för att något är inomhus slutar det ju inte vara en miljö som behöver beskrivas. Skogar gillar jag beskrivningar på, det är inget jag förnekar eller något. Men en beskrivning av ett rum kan ju vara precis lika intressant och är förmodligen mer intressant är beskrivningen på skogen. Dock ger en beskrivning på en skog mig en känsla som är svår att beskriva (i alla fall om den är bra)... Något som kanske liknar harmoni, men inte riktigt.

ngt annat som är mer intressant än miljöbeskrivningar är personbeskrivningar, det kvittar hur det ser ut i en värld om inte de som lever i den inte är bra beskrvina basta


Absolut! Här är vi eniga! Personbeskrivningarna är jätteviktiga! En bra beskriven värld utan intressant folk och beskrivningar på olika personer, kulturer, arkitektur, politiska faktorer, klädstilar osv. kommer inte heller verka trolig! Det gillar jag med t ex WoT Jordan beskriver de olika ländernas kulturer och politik osv. väldigt noggrant, vilket jag absolut gillar! Det är en av de väldigt bra grejerna i de böckerna! Och han har mycket personbeskrivningar också. Så självklart, alla sorters beskrivningar är viktiga. Men jag tog upp just miljöbeskrivningarna just för att de är mest ifrågasatta.

/Herr Balderk
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Faehrengaust är rätt man!

Klart man läser datumet! Men nu fick jag svaret... De där var från rollspelsmakande, ett forum jag aldrig har läst om ingen länkat till det... Orsak? jag spelleder inte och jag håller absolut inte på att göra ett rollspel!

Men en tråd jag ämnar att läsa, så småningom :gremsmile:

/Herr Balderk, noterade längden på tråden
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: (Miljö)beskrivningar i fantasy

Man kan också se på beskrivningar rent stilistiskt. En beskrivning av en solnedgång på andra sidan skogen behöver inte ha någon praktisk funktion i själva berättelsen, men den kan ändå fylla en mycket viktig funktion för läsaren -- den talar om att det här är en 'solbedgång på andra sidan skogen'-berättelse, och det påverkar det sätt man läser resten av berättelsen.

Jo du har naturligvis, sådana beskrivningar gillar jag...

Var du tvungen att skriva så mycket? Jag orkar juh inte svara på allt! Även fast jag skulle vilja...

Men jag håller nog med i det mesta du säjer... Hur man kan se på beskrivningar osv. Och visst en lång beskrivning behöver inte vara en bra beskrivning, men långa och bra beskrivningar gillar och uppskattar jag väldigt mycket. Mycket mer än korta beskrivninga (även om de är bra) eller avsaknad av beskrivningar! Korta beskrivningar passar dock in i situationer med högt tempo, som Elin påpekade... Jag har inte läst något av Fritz... Kanske skulle göra det och se om jag kan uppskatta en fantasybok med korta beskrivningar och avsaknad av beskrivningar... I sådana fall skulle det vara revolutionerande för mig!

/Herr Balderk, är medveten om att svaret blev tämligen torftigt.
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: (Miljö)beskrivningar i fantasy [ANT]

Var du tvungen att skriva så mycket?

Nej, men annars hade jag varit tvungen att säga mindre.

JPS
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Ja, jo det förståss !!

Visst så kan jag njuta av en bok som knappt inheåller några beskrivningar av miljö, karaktärer & sådant...
Men samtidigt så gillar jag nog mer av en bok som Sagan om ringen & sådana böcker.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Det förståss! [ANT]

Där har du ju en poäng!

/Herr Balderk, såg just att han kommit över 1000 inläggs gränsen idag!
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: Ja exakt !!

jag vill inte ha beskrivingar som talar om att det finns en två meter hög sten till höer om karaktären om det inte nödvändigt i historian, jag vill inte heller ha beskrivingar om all den skit som ligger på gatorna i städer eftersom jag förväntar mig att det skall finnas där då vill jag mer ha beskrivningar om det är rent då detta är mer intressant då det inte var så rent på gatorna under våra "liknande perioder"

om man skall ta ett exemple, wheel of time när rand ser för första gången en man som kan använda magi, så vill jag hellre ha beskrivingar på folkhopperna och "magimannen", var det mazrim?, än på hur husen ser ut, det känns inte så intressant
om det nu var så, kommer inte ihåg så nogrant :gremwink:

//Netfeed, som börjar känna sig ensam med sina idéer
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Ja exakt !!

Han träffar vä iofs Asmodean först skulle jag tro... Tro, eller iofs kanske det var i första boken du menade? där ser han ju Logain...

Okej, det spelar ingen roll... Angående gatsmutset så tycker jag det bara är stämningsfullt om det beskrivs... Kanske inte beskrivas varje gång de är inne i en stad, men när det passar så...
Och allvarlligt, hur ofta beskriver en författare en stenhög som ligger bredvid den? men det kanske bara var ett exempel... Hur som helst så gillar jag sådana smådetaljer också... Spelar ingen roll om de är relevanta för historien eller ej...

//Netfeed, som börjar känna sig ensam med sina idéer

va? Jag tror det finns massor som tänker som du! Det är väl några till i den här tråden iaf? Var ett tag sedan jag läste inläggen nu och mitt minne är inte alltid så bra i sådana frågor...
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: Ja exakt !!

små detljer är kul det håller jag med om, jag är mer intresserad av et svärd, hur det ser ut osv., än miljön men jag är ju prylfixerad, läs hamstrar allt jag har, så det är väl förståligt

//Netfeed, hamstern
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Trovärdighet är väldigt viktigt när det gäller både miljöbeskrivningar och världsbeskrivningar. Bara för att det är fantasy innebär det inte att det är trovärdigt med bönder som skiter guld eller alver som livnär sig på kvalster som bor i deras näshår. Kanske i en humoristisk fantasyvärld men inte annars. Sedan ska det också stämma överens med författarens övriga stil. Varför skriva ändlösa sidor om miljön och omvärlden när karaktärerna som befolkar den beskrivs som "gula, men med stora näsor. Ytzok är lite längre än vissa andra"? Miljöbeskrivningarna ska alltså inte avvika i stil ifrån resten av boken.
Miljöbeskrivningar i all ära men här tycker jag en bild säger mer än tusen ord. Tolkiens underbara kartor tillför mycket till hans värld. Överhuvudtaget tycker jag att det är synd att så få fantasyböcker har några ordentliga illustrationer. Det är sällan som man får se mer än en halvtaskig karta på pärmens insida. Följer inte ens en karta med så kan man som läsare bli ytterst förvirrade, särskilt med tanke på att många fantasyböcker handlar om just långa resor och märkliga miljöer. Som läsare ska man också ges ett visst utrymme att själv bilda sig en uppfattning om hur världen och huvudpersonerna ser ut, så därför föredrar jag böcker där författaren inte beskriver allting ner till minsta detalj.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
edan ska det också stämma överens med författarens övriga stil. Varför skriva ändlösa sidor om miljön och omvärlden när karaktärerna som befolkar den beskrivs som "gula, men med stora näsor. Ytzok är lite längre än vissa andra"? Miljöbeskrivningarna ska alltså inte avvika i stil ifrån resten av boken.

Så sant som det var sagt! jag föredrar långa beskrivningar av det mesta faktiskt. Befolkningen och de olika varelserna i världen ska självklart beskrivas noggrant. Även resten av deras kultur, politik m.m. WoT är ett föredömligt exempel när det gäller beskrivningar. Jordan beskriver både miljöerna och deras kultur, politik, sätt att vara på osv. på ett mycket bra och noggrant sätt tycker jag...

Som läsare ska man också ges ett visst utrymme att själv bilda sig en uppfattning om hur världen och huvudpersonerna ser ut, så därför föredrar jag böcker där författaren inte beskriver allting ner till minsta detalj.

Nej, det behöver dom inte göra förståss... Det mesta ska väl i alla fall ha med handlingen att göra eller vara stämningshöjande. Vissa andra saker kan man ju beskriva också. Men absolut inte för mycket... Dock ryms det väldigt mycket inom ramen för "Stämningshöjande och handlingsnödvändigt", och det är ju tur för mig det :gremsmile:
Och visst, lite kan ju vara kul om det lämnas till fantasin. det ha jag kanske inte erkännt förrut, men nu gör jag väl det tillslut :gremwink:
Jag har dock ännu inte läst boken där jag tycker just huvudpersonerna ochvärlden beskrivs för mycket...

/Herr Balderk
 

telcontar

Warrior
Joined
10 Mar 2002
Messages
227
Location
Rivendell
"En hel del fantasyförfattare borde inte få ha ordbehandlare. "

Ha, det kanske är precis det de behöver - så de kan REDIGERA BORT allt ovidkommande bjäfs!!!!
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Ha, det kanske är precis det de behöver - så de kan REDIGERA BORT allt ovidkommande bjäfs!!!!"

Stor chans, med tanke på hur sällan delete-knappen används...

Men allvarligt, jag är övertygad om att ordbehandlaren är det som har möjliggjort så många skräpförfattare att nå ut till bokhandlarna. Ju enklare det är att göra något, desto fler kommer att göra det, desto lägre blir den övergripande kvaliteten. "Om något görs så enkelt så att en idiot kan använda det så kommer endast idioter att använda det."

Det borde fan vara lag på att fantasy endast får skrivas med papper och penna, eller på sin höjd rostig gammal mekanisk Facit-skrivmaskin med slitet färgband. I så fall så kanske det aldrig kommer in något ovidkommande bjäfs i boken i första rummet.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Men allvarligt, jag är övertygad om att ordbehandlaren är det som har möjliggjort så många skräpförfattare att nå ut till bokhandlarna. Ju enklare det är att göra något, desto fler kommer att göra det, desto lägre blir den övergripande kvaliteten. "Om något görs så enkelt så att en idiot kan använda det så kommer endast idioter att använda det."
Precis samma sak ser man inom programmeringen. Blir det för enkelt att kopiera och modifiera kod i stället för att skriva den rätt en gång och sedan anropa den enda instansen så gör folk dålig kod.

Det borde fan vara lag på att fantasy endast får skrivas med papper och penna, eller på sin höjd rostig gammal mekanisk Facit-skrivmaskin med slitet färgband.
Nu behöver vi väl inte bli masochistiska. Jag har haft en Facit, och spenderade mer tid med att laga den än att skriva på den. Dessutom har den uselt anslag (ingen balans i tangenterna, de gick bara knökigt tyngre och tyngre ju längre man tryckte ner dem) och den var en stor best som bara dög till motvikt. Vill man ha mekaniska skrivmaskiner så är Halda i en klass för sig.

Hm, hur ska man få rollspelsanknytning på det här? Öh... ehm... Nu vet jag! NPCs som är proffs på att skriva i en period där mekaniska skrivmaskiner regerar föredrar Halda.

Titta OT-konstapeln, en fågel! (Smyger visslande iväg...) :gremsmile:
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Ordbehandlare

"så de kan REDIGERA BORT allt ovidkommande bjäfs"

Stryka kan man alltid göra. Ordbehandlaren gör det däremot mycket lätt att LÄGGA TILL ovidkommande bjäfs... *skriver med penna*
 

mat

Veteran
Joined
12 Mar 2002
Messages
103
Location
Ängelholm
Den som bäst har fångat Mästare Tolkiens verk på papper är helt klart Angus McBride. I vissa situationer så är det btill och med bra med en teckning över scenariot.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
Finns ju en del "författare" som man kan undra hur de egentligen kunde bli publicerade. Nåväl.. Helst borde väl dessa skribenter skriva med riktig gåspenna på pergament. Då skulle de i alla fall vara förtjänta av den mängd pengar de får. =^_^=

För att återgå till ämnet, naturligtvis är det ju alltid bra med detaljerade beskrivningar, men inte i action-sammanhang. Och är det en sak som alla kan förmodas könna till hur den ser ut så behövs inga långa utlägg därheller, men skall man nu beskriva en miljö som är drastiskt skild från vad vi lever i idag så behövs mycket beskrivningar.
 
Top