Eh, jag vet inte. För mig är midichloreans ett totalt ickeproblem. Okej, det finns olika sätt att prata om samma sak i samma värld – det fantasy-mystiska och det pseudovetenskapliga. Jag tycker inte att det ena är mer "trist, oinspirerat och pajjigt" än det andra; kanske för att jag inte tycker att pseudovetenskapliga förklaringar är sämre, tråkigare eller mindre spännande.
Just när filmerna kom gillade jag inte midichloreans, men idag tycker jag de är en helt OK idé. Kraften är ju fortfarande mystisk; det här råkar bara vara det medel genom vilket Kraften verkar. Det är ju inte midichloreanerna som är upphovet till kraften.
Jag minns inte hur de presenterades i filmen för det var för länge sen jag såg dem, men jag har länge gått och tänkt att man helt enkelt kan se det som att midicloreans är en sekundäreffekt – alltså, folk som är starka i Kraften har också mer midicloreans, av mer eller mindre begripliga skäl. Enligt vad jag läser på internets är Lucas' senaste giv att alla människor har en koppling till Kraften, eftersom alla har midichloreans som den verkar genom, men att vissa har mer. Jag ser inte hur det är "mindre mystiskt" att säga "Luke har många midichloreans" än att säga "Luke kommer från en familj där många är starka i Kraften" när det funktionellt är exakt samma sak.
Liksom, är blodsmystik verkligen bättre än pseudovetenskap? Framför allt när pseudovetenskapen i grunden ändå också är blodsmystik?