Mest regler = viktigaste aktivitet?

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,010
Location
Ereb Altor
Zweihänder är även intressant då det snart ska få en reviderad utgåva, eller KS för en. Detta efter en lyckad KS för snabbstartsregler och jag tror även PH var kickstartad. Så det är ett spel som har en hängiven spelarbas skulle jag anta utifrån detta. Jag vet dock inte, men tillsammans med siffrorna som kom fram så verkar det som så.
Jag följde ju projektet då jag är en inbiten Warhammer-nörd men efter nån beta förstod jag att det inte var min tekopp. Men kul att det rullar på!
 
Joined
20 Oct 2023
Messages
157
Jag har flera av dem i hyllan och av dem är inget 500 sidor eller mer. Räknar vi olika?
Jag tänker att innebörden av om en bok är 430 sidor eller 510 sidor inte spelar så enorm roll, utan poängen i inlägget är att det jag tror vi kommer få mindre av i framtiden är mastodontböcker på hundratals sidor i storformat med hårdpärm och som väger flera kilo.
Enda orsaken till att många rollspelböcker klarar sig ifrån att vara specifikt 500+ sidor är för att de delar upp sig i två (eller fler) grundböcker snarare än en. Så som exempelvis DnD, Call of Cthulhu, Delta Green, Pathfinder revised 2e, Unknown Armies, mfl gör.
Det är något vanligare än att smälla ihop allt i en gigantisk bok, som Zwehänder, Redmarkets eller Pathfinder 2e, men rätt marginell gradskillnad.

Den utveckling jag tror vi kommer se är alltså att startboxarna tar över rollen som huvudprodukt från de gigantiska böckerna, i stil med DoD23.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,010
Location
Ereb Altor
Jag tänker att innebörden av om en bok är 430 sidor eller 510 sidor inte spelar så enorm roll, utan poängen i inlägget är att det jag tror vi kommer få mindre av i framtiden är mastodontböcker på hundratals sidor i storformat med hårdpärm och som väger flera kilo.
Enda orsaken till att många rollspelböcker klarar sig ifrån att vara specifikt 500+ sidor är för
Jagatt de delar upp sig i två (eller fler) grundböcker snarare än en. Så som exempelvis DnD, Call of Cthulhu, Delta Green, Pathfinder revised 2e, Unknown Armies, mfl gör.
Det är något vanligare än att smälla ihop allt i en gigantisk bok, som Zwehänder, Redmarkets eller Pathfinder 2e, men rätt marginell gradskillnad.

Den utveckling jag tror vi kommer se är alltså att startboxarna tar över rollen som huvudprodukt från de gigantiska böckerna, i stil med DoD23.
Det var alltså just 500 sidor jag reagerade. Att det finns tjocka rollspel på 350 sidor är jag fullt medveten om.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
Det var alltså just 500 sidor jag reagerade. Att det finns tjocka rollspel på 350 sidor är jag fullt medveten om.
Ett argument som framförts för storleken, när det kommer till Zweihänder till exempel, är att de inte valt att dela upp den i flera böcker. Kikar jag på Players Handbook som kom senare så är den 350 sidor. Så det känns som att storleken på regelboken även påverkas av hur den delas upp.

Överlag så är väl problemet, att även de tjockaste av luntor, egentligen har ett grundsysstem som är ganska få sidor. Det som tar upp utrymme är alla undantag och tillägg på grundreglerna vilket bidrar till textmassan.

Sen om man delat upp det i att presentera en del av fördjupningen i grundboken, eller valt att dela upp det på flera böcker, kommer påverka hur tjock grundboken är. Är det en grundbok eller väljer man att skapa det som en spelarbok och en spelledarbok samt en bok som fördjupar med avancerade regler/varelser.
 
Joined
20 Oct 2023
Messages
157
Det var alltså just 500 sidor jag reagerade. Att det finns tjocka rollspel på 350 sidor är jag fullt medveten om.
Ja, och 500 sidor i ursprungsinlägget var lite av en hyperbol för att göra en poäng (även om det som sagt förekommer).
En desto vanligare variant är att ha ett regelverk som omfattar 500+ sidor, men som delas upp på två eller fler volymer. Kontentan är fortfarande densamma, många spel är verkligen helt enorma rent fysiskt.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,010
Location
Ereb Altor
Ja, och 500 sidor i ursprungsinlägget var lite av en hyperbol för att göra en poäng (även om det som sagt förekommer).
En desto vanligare variant är att ha ett regelverk som omfattar 500+ sidor, men som delas upp på två eller fler volymer. Kontentan är fortfarande densamma, många spel är verkligen helt enorma rent fysiskt.
Jag förstår och det var inte mitt syfte att nitpicka. Blev lite förvånad bara.

Ps. Jag har verkligen inget problem med spel på 300-500 sidor. Tvärtom.
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,035
Location
Stockholm
Spelet Guwat Banwa är på ~640 sidor, men skulle knappt vara mer lättläst om det var på 32 sidor. Infolayouten och texten var det som hejdade mig från att läsa klart. Majoriteten av boken handlar om sätt att slåss, vilket jag var helt med på från pitchen, men också olika utläggningar om ära och heder i fantasy-filippinerna. Känns matchande med förväntad spelstil.
 

bortom12e

Swordsman
Joined
20 Jun 2018
Messages
484
Jag skrattar åt folk som behöver manual till sånt, byter själv på gehör.... Och får backning på besiktningen. True story, den senare delen iaf :)
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,842
Location
Off grid

Tyckte den här var intressant i sammanhanget.
Och särskilt frågan som man bör ställa sig: om en regel är till för att snabbt skippa tråkiga saker eller för att lägga till kul mekanik och extra fokus för viktiga händelser.

:t6b: :t6b-2:
//EvilSpook
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,898
Location
The Culture

Tyckte den här var intressant i sammanhanget.
Och särskilt frågan som man bör ställa sig: om en regel är till för att snabbt skippa tråkiga saker eller för att lägga till kul mekanik och extra fokus för viktiga händelser.

:t6b: :t6b-2:
//EvilSpook
Jag förstår poängen, men tycker ändå att om man tycker att strid är tråkigt och vill att reglerna ska sköta det borde man väl välja ett system där striderna går att lösa på ett par minuter med några få tärningsslag, istället för D&D?
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,440
Jag vet att något svenskt bokförlag (Modernista?) satsade på lyxutgåvor för ett par år sedan, men jag har inte sett mer av det. Det gick kanske inte så bra? Den svenska bokbranschen är ju också relativt liten. Mer udda grejer kan sälja hyfsat på engelska men nästan inte alls på svenska.

Kommersiellt är nog ljudboken det format som har expanderat mest på senare år. Att Storytell för ett par år sedan köpte Norstedts (och inte tvärtom) tycker jag säger mycket. Ett mer långsiktigt perspektiv är ju att ljudboken rimligen inte har så mycket andrahandsvärde. Svårt att tänka sig ett ljudboksantikvariat.
Sverige är kanske lite i lä. Var precis på Waterstones och känns som att Penguin Clothbound var typ halva affären. Och det är bara den största serien lyxutgåvor.
mfl)
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,317

Tyckte den här var intressant i sammanhanget.
Och särskilt frågan som man bör ställa sig: om en regel är till för att snabbt skippa tråkiga saker eller för att lägga till kul mekanik och extra fokus för viktiga händelser.

:t6b: :t6b-2:
//EvilSpook
Bra poänger tycker jag! Visst, det är märkligt att spela DnD 5e om man inte alls gillar strider, det är det. Men argumentet att ett spel inte kan vara narrativt eller hantera sociala situationer för att det inte har en massa regler för sånt har alltid stört mig. Det är inte önskvärt, för mig, att ha regler som försöker styra de narrativa eller sociala bitarna allt för mycket.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,467
Location
Helsingborg
Bra poänger tycker jag! Visst, det är märkligt att spela DnD 5e om man inte alls gillar strider, det är det. Men argumentet att ett spel inte kan vara narrativt eller hantera sociala situationer för att det inte har en massa regler för sånt har alltid stört mig. Det är inte önskvärt, för mig, att ha regler som försöker styra de narrativa eller sociala bitarna allt för mycket.
Det beror väl på att rollspel skapar regler för att slå för att lyckas med något.

Sociala regler, i form av relationsdiagram och agendor, som skapar konsekvens för agerande finns ju, men det bemärks sällan som "regler", trots att det har klara strukturer för hur spelledaren ska hantera dem.
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,035
Location
Stockholm
Bra poänger tycker jag! Visst, det är märkligt att spela DnD 5e om man inte alls gillar strider, det är det. Men argumentet att ett spel inte kan vara narrativt eller hantera sociala situationer för att det inte har en massa regler för sånt har alltid stört mig. Det är inte önskvärt, för mig, att ha regler som försöker styra de narrativa eller sociala bitarna allt för mycket.
Poängen är väl inte att man inte kan friforma de narrativa bitarna, mer att det är märkligt att välja ett spel med mycket detalj inom ett visst område om man inte är intresserad av det området.

Du och jag kan spela ett rollspel om att vara kockar i stil med The Bear, helt friformigt, och det kan säkert flyta på alldeles utmärkt bara med samberättande eller beslut baserade helt på spelledaren omdöme. Men om vi inte är intresserade att lägga fokus på matlagning hjälper det inte vår sak att spela ett spel där rollpersonen till större delen definieras av sin förmåga att laga olika maträtter och levlar upp sina matlagningsskills.

Sen kan man förstås spela ett spel utan att använda alla delar av det, husregla saker, eller bara acceptera lite skav för att resten är bekvämt.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,317
Poängen är väl inte att man inte kan friforma de narrativa bitarna, mer att det är märkligt att välja ett spel med mycket detalj inom ett visst område om man inte är intresserad av det området.
Ja, fast om du kollar på den där videon så är ett av argumenten han nämner att man behöver regler för sånt som man vill abstrakta bort. Typ; har du inget intresse av strid så är det skönt att låta reglerna hantera sånt åt dig. Medans sådant som du är intresserad av behöver få eller inga regler. Varpå det blir skevt att säga att "om spelet har mest regler för X så är X det man gör mest i spelet".

Men, som jag skrev i inlägget som du citerade, så är just DnD5e ett märkligt val ändå eftersom stridsreglerna där är till för långa och underhållande strider. Så problemet* är inte, skulle jag säga, deras omfång utan snarare dess utformning.

*Om man nu alls tycker att det är ett problem, vilket jag inte gör.
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,035
Location
Stockholm
Ja, fast om du kollar på den där videon så är ett av argumenten han nämner att man behöver regler för sånt som man vill abstrakta bort. Typ; har du inget intresse av strid så är det skönt att låta reglerna hantera sånt åt dig. Medans sådant som du är intresserad av behöver få eller inga regler. Varpå det blir skevt att säga att "om spelet har mest regler för X så är X det man gör mest i spelet".

Men, som jag skrev i inlägget som du citerade, så är just DnD5e ett märkligt val ändå eftersom stridsreglerna där är till för långa och underhållande strider. Så problemet* är inte, skulle jag säga, deras omfång utan snarare dess utformning.

*Om man nu alls tycker att det är ett problem, vilket jag inte gör.
Just den poängen i videon (som är bra, och har andra intressanta poänger!) håller jag inte med om. I varje fall jag är supervan att abstrahera bort allt möjligt i rollspel, även när det inte finns regler. Resor, strider, matlagning, undersökningar, förhör, förförelser, handling… massor av sånt som antingen snabbspolas eller i varje fall abstraheras till lite högre grad.
 
Top