Mest overkill bakgrunds arbete ni gjort för en kampanj?

Pendragon. Medeltida mat - måste kunna beskriva! Hästen är riddarens bästa vän, köper bok om medeltidens stridshästar. Deckaräventyr i kloster = historiskt korrekt karta, med historisk korrekta namn på alla byggnader, och så klart läsa på om dygnets struktur på ett kloster.

Mina beskrivningarna av medeltida mat fascinerade mina spelare till den grad att vi efter att ha spelat igenom GPC avslutade med en fest med medeltida mat.

Last edited:
Jag har egentligen inget bra exempel själv, men jag vill vända mig emot att sånt här skulle vara "onödigt".

Det är väl som att hitta på en bakgrund till sin karaktär – kanske är det ingen annan som bryr sig, kanske kommer det inte i spel – men det gav ju mig något. Jag tyckte det var roligt!

Alltså, om tågsignalernas skapande ledde till ångest; om det kändes som något han var tvungen att göra och som han tänkte att han behövde få klart innan de kunde börja spela ("You can not have a meaningful campaign if strict traffic signals are not kept" – Gygax, probably), om det så att säga var något som tog mer energi än det gav – då var det absolut onödigt / overkill.

Men som SL kan det ju ändå kännas bra att ha en stor plottrig och detaljerad värld i huvudet, även om spelarna aldrig ser 99% av den. Det levandegör kanske världen i ens egna huvud, vilket jag absolut tror hjälper gestaltningen.

Jag har egentligen inget bra exempel själv, men jag vill vända mig emot att sånt här skulle vara "onödigt".

Det är väl som att hitta på en bakgrund till sin karaktär – kanske är det ingen annan som bryr sig, kanske kommer det inte i spel – men det gav ju mig något. Jag tyckte det var roligt!

Alltså, om tågsignalernas skapande ledde till ångest; om det kändes som något han var tvungen att göra och som han tänkte att han behövde få klart innan de kunde börja spela ("You can not have a meaningful campaign if strict traffic signals are not kept" – Gygax, probably), om det så att säga var något som tog mer energi än det gav – då var det absolut onödigt / overkill.

Men som SL kan det ju ändå kännas bra att ha en stor plottrig och detaljerad värld i huvudet, även om spelarna aldrig ser 99% av den. Det levandegör kanske världen i ens egna huvud, vilket jag absolut tror hjälper gestaltningen.

Ja, onödigt är nog fel ord. Rätt ord är nog: imponerande!

Mage the Ascension -- som jag inte fattar hur man ska kunna spela.

Spelar just nu en svinrolig kampanj med två spelare som löpt i över ett år av regelbundet spel! Men. Vi spelar det väldigt mycket som AW, fast and loose med metaplot och fiktion, två spelare ger mycket egentid och fokus och 75 % av speltiden ägnar sig rollisarna åt egna upptåg, max 25 % är de tillsammans och gör saker.

Skuggspelet i min Korpens klagan-kampanj får nog räknas som lite overkill (även om jag har väldigt roligt med det). I nuläget är nio skuggspelare i gång med egna agendor, som ibland korsar äventyrarnas väg. Det blir en del administration varje vecka när vi är i gång, med slumptabeller som ska följa skuggspelarnas handlingar och rapporter till skuggspelarna om vad som händer i världen. Men det är, som sagt, väldigt roligt så jag vill inte kalla det onödigt.

Det är lätt (varit lätt) att man fastnat i detaljer när man försökt förstå varför något är som det är, eller vad som krävs. Även att det eskalerar när saker kräver förutsättningar och även dessa behöver kollas upp.

Sen att svaret till slut är ”ja det kommer funka!” … men då vet man!

Åtminstone för mig tycker jag det mesta som inte dyker upp eller informerar något annat är bortslösat. Till viss del accepterar jag det, för om jag vill ha välpreppat innebär det att ”laga mer maträtter än vi orkar äta”, och en del går att spara som framtida material, men grundtanken är att jag har ganska ont om tid att lägga på rollspel så ju mer användbart desto bättre.

Första gången jag skulle SL:a var jag jättenervig och tänkte att jag skulle ha lite stödanteckningar för att inte tappa bort mig. Istället blev det ett långt ”manus” med långa beskrivningar av karaktärer och miljöer och typ repliker. Trots allt tror jag det blev rätt bra i spel, det blev inte högläsning i varje fall, men får lite magknip när jag ser dom anteckningarna nu. Jävla överprepp. Men det kanske går att använda igen på nåt vis?

Edit: ändå ganska sjysst! Ett utklipp:
Broder Theed kan en genväg till högkvarteret (genom Skuggvärlden)

Han går in i en mörk smal gränd, in i skuggor, ju närmare ni kommer skuggorna desto mörkare blir de (mot intuitionen), går in i skuggorna, väldigt mörkt omkring er, gränden fortsätter märkligt länge ni hör hans röst “följ bara efter här, gå inte utanför stigen”, det blir först kyligt som en vindpust, sen lite varmare än vad det var innan, det är inga väggar runt omkring er längre, nästan som ni inte är kvar i staden längre, stjärnorna lyser klart på himlen, ni går på till synes ett tjockt lager av bruna löv, det luktar svagt av multnande löv, men det är svårt att se (“den här vägen, följ med”), ni ser nästan ingenting, ibland anar ni mörka siluetter mot himlen av kala träd och andra skepnader, stora skepnader som rör sig sakta, det prasslar i löven då och då.

Plötsligt känner ni en vag doft av förruttnelse. Och den blir starkare och starkare och plötsligt kommer ni ut i en annan gränd, där det luktar riktigt illa. Ni ser att ni är tillbaka i staden, men den här gången ser ni att ni befinner er på botten av ravinen och ni ser hur staden klättrar högt upp på bägge sidor om er. Uppe i staden brinner lyktor längs med gatorna, men här brinner bara enstaka brasor på marken. Det är också fullt av skräp på marken, oidentifierbara saker, skärvor av krossade krus, nån trasig sko här och där, fiskben - stadens soptipp. Här är också en del förfallna hus, där väggar och tak har rasat in. Ni hör hundar som skäller och gnabbas inte alltför långt härifrån.

Templet, sten

Kommer in i en mörk sal, högt i tak, upplyst av levande ljus, och en brasa brinner i en eldstad till höger, utspritt runt i salen finns det statyer av grisar i naturlig storlek, rakt framför er en ganska enkel tron infasad i eller uthuggen ur väggen, där sitter en gestalt på en stor fäll av något slag, de enda andra möblerna är nåt bord i trä och lite enklare bänkar vid sidan

Den maskerade prästinnan
Djup röst
Har på sig en kåpa med huva och en skrovlig ansiktsmask okänt material, håller i en bägare med bleka, nästan vita händer

Ni känner ett vagt sug i magen, lite som på en bergochdalbana

För min del måste det vara Altdorf-kartan.

Fast å andra sidan har fler andra WFRP-spelare haft stor glädje av den så allt arbete kanske inte var helt i onödan. Men frågan är om "effekten" motsvarar insatsen. :D
Mitt är nog direkt relaterat till Altdorf-kartan för jag gjorde en variant av den som var sjukt detaljerad men gjorde även en karta över Reiklands alla regioner OCH en sjukt ambitiös karta över hela Empire med politiska gränser. Därtill definierade jag hur det politiska maktspelet såg ut. Tror vi spelade ett spelmöte i den kampanjen...

Jag gillar ju att skriva och läsa in information till de kampanjer jag själv är SL i. Så för mig är det svårt att definiera vad ”overkill” betyder. I min “Mass Effect/The Expanse” kampanj som är ett eget bygge starkt influerad av de två nämnda universumen, så har jag skrivit och ”forskat” betydligt mer än vad som nödvändigtvis kommer märkas i spel. Att skriva och omarbeta över 100 olika ickemänskliga kulturer där spelarna kanske kommer interagera med några få är väl overkill kanske. Att konstruera ett stridssystem för skeppsstrid där https://spacetravel.simhub.online/ används för att räkna ut hur strid fungerar över enorma avstånd är kul men alla regler jag skrivit lär inte nödvändigtvis uppmärksammas av spelarna. Dels är väl det medvetet då jag vill att spelet bara skall flyta på men ibland så kanske jag skulle vilja visa hur mycket förarbeta det ligger bakom en kampanj som den nämnda.

Det finns så mycket att nämna som jag har konstruerat för just den här kampanjen eller snarare kampanjvärld med egna regler och en setting där jag visserligen stulit eller inspirerats av andra men också skrivit många hundra sidor både regler och annan text. Det hade varit enklare att bara ta något som redan existerade och använda det som det är, men det var och är bra mycket roligare att göra något eget av det! Men att jag lagt ned tiotals timmar av förberedelse för varje timme av aktivt spel med kompisarna är ett faktum. Sen om det är overkill eller inte är svårt att säga då jag oftast inte bara uppskattar att förbereda och konstruera kampanjer, jag njuter oftast av det!

Back