Ha ha!
"Och så finns ju det där spelet jag inte kommer ihåg vad det heter, där en människa har 1.000.000 kroppspoäng, typ. På så vis (hävdar konstruktören) kan man på ett realistiskt vis simulera alla sorters skador från skärsår från papper (1 poäng i skada) till katapultsten i huvudet (> 1.000.000 poäng i skada)."
Ha ha ha! Vilket härligt korkat system! Så där går det när man försöker modifiera en spelmekanism till att göra något som det inte ursprungligen var utformat för. Resultatet blir att man får ett korkat system som inte klarar av någotdera. Det skulle jag vilja prova.
---
Personligen är jag så dum att jag knappt ens begriper allt i de enklare reglerna, men det jag inte begriper spelar jag helt enkelt utan, så de flesta spel verkar iaf begripliga ur min egen synvinkel.
Dock, Phoenix Command har jag somnat när jag spelat det, så avancerat/tråkigt är det, och Rolemaster orkade vi aldrig någonsin begripa vitsen med. Det är väl de mest avancerade jag någonsin spelat, men jag sätter nog ändå Rage högst upp, inte för att det skulle vara tekniskt avancerat, utan eftersom jag inte förstår hur man ska kunna ha något annat än skittråkigt när man spelar det. Om det överhuvudtaget går, så måste man vara jätteduktiga spelare och lira med en genialisk spelledare.
/Rising