Nekromanti mest avancerade rollspel?

Azk3r

Veteran
Joined
26 May 2003
Messages
75
Location
Jönköping
Undrar bara vilket/vilka rollspel som räknas till det mest avancerade rollspelet? Dels regelmässigt och dels spelmässigt.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,587
Det beror helt på vad du menar.

Det finns spel som har mycket och komplicerade regler, utan att för den sakens skull ha motiverade eller bra regler.

Eller så kan man mena att reglerna är avancerade för att de klarar mycket, fast de är enkla.

Man kan också mena att reglerna är svåra, men jag ser inte direkt det som ett självändamål.

Samma resonemang kan tillämpas på frågan om avancerad spelmässighet.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Faktum är att det går att rollspela hur "avancerat" som helst i vilket spel som helst.

Sen undrar jag vad du menar med avancerat? Avancerat som i Status?

chrull
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,868
Location
Stockholm
Svårt att svara på ...

... men Aria – Canticle of the Monomyth har i varje fall de mest komplicerade regler jag någonsin sett. Skitkrångliga faktiskt. Och då ska du veta att jag faktiskt lyckades begripa War Law – Rolemasters obscent krångliga fältslagsregler.

The Dying Earth Roleplaying Game ligger också bra till; inte för att det är krångligt eller så (själva reglerna är faktiskt busenkla), utan för att det ställer en hel del »vanliga« rollspelskoncept på huvudet.

Och så finns ju det där spelet jag inte kommer ihåg vad det heter, där en människa har 1.000.000 kroppspoäng, typ. På så vis (hävdar konstruktören) kan man på ett realistiskt vis simulera alla sorters skador från skärsår från papper (1 poäng i skada) till katapultsten i huvudet (> 1.000.000 poäng i skada). Jag själv är dock tveksam till huruvida man dör av en miljon pappersskärsår.

Vad gäller avancerade stridssystem finns det många som talar sig varma för The Riddle of Steel som tydligen ska vara det mest realistiska närstridssystem som finns att tillgå.

Det annorlunda superhjältespelet Godlike har en underbar regelmekanik som tyvärr är alltför genial för att jag ska kunna återge den här.
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
Re: Svårt att svara på ...

riddle of the steel ska ju vara väldigt snabbt och enkelt system ändå? det är vad jag har för mig att folket på rpg.net har sagt iaf.

Godlike är skapat av Greg Stolze, mannen bakom ett av mina favoritspel: Usagi! Han gör ALLTID snygga lösningar.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Ha ha!

"Och så finns ju det där spelet jag inte kommer ihåg vad det heter, där en människa har 1.000.000 kroppspoäng, typ. På så vis (hävdar konstruktören) kan man på ett realistiskt vis simulera alla sorters skador från skärsår från papper (1 poäng i skada) till katapultsten i huvudet (> 1.000.000 poäng i skada)."

Ha ha ha! Vilket härligt korkat system! Så där går det när man försöker modifiera en spelmekanism till att göra något som det inte ursprungligen var utformat för. Resultatet blir att man får ett korkat system som inte klarar av någotdera. Det skulle jag vilja prova.

---

Personligen är jag så dum att jag knappt ens begriper allt i de enklare reglerna, men det jag inte begriper spelar jag helt enkelt utan, så de flesta spel verkar iaf begripliga ur min egen synvinkel.

Dock, Phoenix Command har jag somnat när jag spelat det, så avancerat/tråkigt är det, och Rolemaster orkade vi aldrig någonsin begripa vitsen med. Det är väl de mest avancerade jag någonsin spelat, men jag sätter nog ändå Rage högst upp, inte för att det skulle vara tekniskt avancerat, utan eftersom jag inte förstår hur man ska kunna ha något annat än skittråkigt när man spelar det. Om det överhuvudtaget går, så måste man vara jätteduktiga spelare och lira med en genialisk spelledare.

/Rising
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,891
Location
Barcelona
Kan det vara...

Och så finns ju det där spelet jag inte kommer ihåg vad det heter, där en människa har 1.000.000 kroppspoäng, typ.

Kan det vara "the world of Synnibarr" som du syftar på, spelet som blev utsett till "världens sämsta" av folket på rpg.net och som undertecknad är stolt ägare av.
 

walderik

Veteran
Joined
4 Mar 2002
Messages
140
Location
Jönköping
Hackmaster

Utan tvekan tror jag att Hackmaster slår de flesta. Det är byggt för att vara just avancerat, så man kan tävla spelare mot SL i att utmanövrera varandra med regler.
Eftersm jag spelade Rolemaster en hel del innan, som en del drog fram som avskräckande exempel, så vet jag i alla fall att HackMaster är flera dimensioner mer komplicerat.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Allt är rellativt !

Skulle nog vilja påstå att vad som är ett avancerat rollsepl är synnerligen personligt.
För min del så tycker jag nog att typ b. la EON & VtM är hyfsat avancerade medans DoD & Sw är enkla spel.
Men allt är nog vad man gör det deet till, man kan någ få de mest enkal sepal att bli hur avancerade som hellst.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Re: Hackmaster

Måste säga att jag är överraskad av svaret, allt jag läst om det tydde på att det är AD&D 1st ed med lite humor och några få extra regler. Och AD&D har aldrig slagit mig som speciellt avancerat trots att de har ordet Advanced i titeln. Då kanske jag gått och fruktat Rolemaster i onödan alla dessa år.

(Jag sätter AD&D nånstans i mitten av mitt upplevda spektra med Phoenix Command i ena ändan och Amber i den andra regelmässit.)
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Western 1:a versionen

Reglerna för att hålla färdighetsvärden uppe på samma nivå.

Stridstabellen som var ett rent helvete för SL. Den försvann snabbt i min kampanj.

Träffmallen... ???

/Patrik
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
okej...

Regler:
Tja. det mest komplicerade spel jag har hemma är nog Eon. Jag är inget fan av mycket regler och tycker mest de är i vägen...

Världen:
Däremot har jag lite andra lustiga spel. Mechanical Dreams spelvärld slår allting jag sett tidigare. Och då har jag läst den faktiska bakrunden till WoP (SLA Industries värld) som är jävligt sjuk.

Mechanical dreams går ut på att världen är en platt skiva med gigantiska träd på. Den civiliserade befolkningen bor i olika nivåer i träden. Dessto närmare marken du kommer dessto primitivare blir allt. Närmast marken är det stenåldersnivå på allting medans man högst upp har mechas och laservapen. Typ.
Solen är en pendel som svingar fram och tillbaka över skivan och när det blir mörkt på en plats slåt the Dream in. Dvs att det vaknar massor av gigantiska monster som vill äta upp allt. Fler monster närmare ytan, mindre där uppe.

Det finns i grundboken cirka nio stycken spelbara raser varav ingen liknar varken en människa, dvärg, alv eller orch. Inga gnomer heller. Däremot är en ras träd.
En annan ras som är liten och söt i vanliga fall kan ibland i natten förvandlas till ett stort monster som älskar att äta en av de andra spelbara raser.

Sen blir det bara värre och värre.

Rollspelande:
Tja. Jag kom faktiskt på ett spel som jag kan räkna som avancerat gällande rollspelandet. Little Fears. I ett spel där tanken är att du spelar dagisbarn som sitter och är rädda för monstren från garderoben och där man sen blandar in lite pedofiler blir ganska avancerat.
Sen är frågan om hur KUL det blir när man blandar in pedofili i sitt rollspelande.

Men sen kan man ju spela avancerat i andra spel också. ett enkelt sätt att göra det avancerat är att blanda in krav på massa förkunskaper. Ge dina spelare en rollperson som är expert inom ett visst område och kräv av scenariot att de faktiskt kan en bit av det så blir det avancerat. Eller bara jävligt tråkigt då jag inte vill sitta och plugga 40 universitetspoäng kemi kvällen innan spelmötet...

chrull
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,638
Location
Uppsala
Regelmässigt kan jag nog svara Phoenix Command, men spelmässigt vet jag faktiskt inte. Kanske The Whispering Vault, som har fler relaterade underliggande koncept än de flesta spel.

I.e.,
Regler: Phoenix Command
Värld: The Whispering Vault (kanske)
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Måste få testa nån gång!

Du måste dyka upp i Stockholm nån gång och köra det! Jag vill så gärna testa det...

M.
 

walderik

Veteran
Joined
4 Mar 2002
Messages
140
Location
Jönköping
Re: Hackmaster

Nja, tanken är att göra något som passar alla som gillar mycket regler. De dom inte gillar friform, improvisationer och sånt, utan bara vill slakta monster och snacka regler.
Det är mycket, mycket mer regler än i AD&D.
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
Pjäfs

Reglerna för att hålla färdighetsvärden uppe på samma nivå.

Summera och dela ut på 30 dagar så vet du hur mycket som går åt. Mer än så behöver man inte bry sig!

Stridstabellen som var ett rent helvete för SL. Den försvann snabbt i min kampanj.

Träffmallen... ???


Vi spelade igenom en strid med 3 RP och 5 SLP i/runt en bar på en timme. När man väl lärde sig reglerna så var det inte krångligare än AD&D (fast EDD var fortfarande snabbare...).

/Henrik
 
Top