"Tvärtom tror jag att om man släpps rakt ner i en stridszon och ska börja rollspela så ställs det mycket högre krav på spelarnas rollspelsinsatser än om de tassar omkring på Lunas gator. "
Men vad du säger nu är ju att det är svårare att rollspela under stridssituationer, väl? Det är lättare att rollspela om du måste samtala dig fram, än om du måste spendera tiden med att hacka dig fram mellan spelledarpersonerna. Vill man simulera slagsmål är det ofta roligare att göra det med ett spel konstruerat för just det ändamålet, som ett datorspel t.ex., där alla komplicerade uträkningar sköts av en dator.
Därmed inte sagt att stridssituationer också kan vara de absolut häftigaste situationerna under en rollspelssession, men det kräver definitivt mer att upprätthålla tryck och spänning under en regeltyngd situation. Vem har t.ex. inte råkat ut för astrista Drakar och Demoner-strider som snart degraderats till slöa tärningsexerciser, liksom.
Det kanske inte bjuds på färre rollspelarmoment under en stridsfylld kampanj, men de är definitivt svårare att levandegöra. Ju längre det går mellan striderna, desto lättare är rollspelandet. Och för oss som inte direkt är några rollgestaltarstjärnor är det ju lite bättre, om det är rollgestaltande man är ute efter.