Nekromanti Mer om Mutant Chronicles...

rust

Veteran
Joined
11 Oct 2000
Messages
59
Location
Stockholm
Hittade mina böcker i en låda under sängen för några dagar (när man är sjuk så finns det inget annat att göra än att städa) och fann att det faktiskt var en ganska intressant värld även om den behöver justeras något innan den blir helt spelbar. Är det någon som har några idéer eller kanske har gjort något liknande? Jag har mina egna idéer men det vore kul att höra andras...
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Hittade mina böcker i en låda under sängen för några dagar (när man är sjuk så finns det inget annat att göra än att städa) och fann att det faktiskt var en ganska intressant värld även om den behöver justeras något innan den blir helt spelbar. Är det någon som har några idéer eller kanske har gjort något liknande? Jag har mina egna idéer men det vore kul att höra andras..."

Nja, man behöver inte justera spelvärlden så mycket som att flytta fokuset. Gå bort från omslagen, militärrunkeriet och vapenlistorna och spela frilansardeckare. Kostymer, hattar, rockar, regniga gränder, biffiga torpeder, elaka kulter som frammanar nefariter från taket av skyskrapor, :zeppelinare:, Bauhausblondiner, mishimakrogar, Imperialädlingar, tona ner Brödraskapet, gör kriget mot Mörka Legionen till något som man läser om i tidningen. Gaslyktor på gatorna, ånglok i tunnelbanan och hårdkokta typer i trappen.
Ergo, jag gillar att lira Noiräventyr och hårdkokta deckare i Chronicles. Inte militärpr0n. Och det har hållit i flera år nu så... det funkar gott. Testa vet jag! :gremwink:


Storuggla, hittar inte sina böcker
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Eftersom de flesta vet att Chronicles handlar om exakt det som Storuggla dissar (han är en intellektuell hattbärande typ från Stockholm, lita inte på honom), nämligen att skjuta monster, att ha störst vapen, och att ha axelpads stora som Blekinge så är vi ett gäng som funderar att göra en anpassning till - just det, systemet som passar heroiskt röjande allra bäst - d20.

Okej, visst. Ugglot må ha en poäng. Det finns två sidor av Chronicles. Noir och militärpr0n. Systemet som sådant stödjer inget av dem överhuvudtaget. Finns det system som är extra duktiga på att stödja noirstil? Nej. Då tonar vi ner det istället för militärpr0nen, ety system för militärpr0n finns det i parti och minut.

Det finns två versioner figurspel och tre brädspel på temat militärpr0n. Det måste helt enkelt vara skaparnas avsikt. Låt Chronicles stå för det det alltid har stått för. Det vräkiga och röjiga. Go d20!
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Och hur coolt det än må vara med Luna-noir är det inte att underskatta att blanda genrer friskt när man dammar av sina gamla MC-böcker. Vi har i vår spelgrupp med stor framgång spelat Vietnam-films-pastischer, Luna-noir och Die Hard-action under en och samma kampanj. Regelsystemet är ibland mer eller mindre vansinnigt otympligt, men det fungerade faktiskt med reglerna i stort sett intakta ändå.

/Jonas, spöar torpeder med golvmopp
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Den bjuder vi på! [ANT]

Givetvis. Bilden i grundboken med en zeppelinare över Lunas skyline är bara.. äckligt mysig.

:gremgrin: :gremgrin: :gremgrin: :gremgrin: :gremgrin: :gremgrin:
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,742
Mutant Chroniclesc d20 vore soft. [NT]

NT = No Text (Ingen text)
 

LeJonklev

Swordsman
Joined
30 May 2000
Messages
520
Kör en kampanj i MC just nu. Det enda jag egentligen har problem med är dödligheten. Så jag beräknar tot.kp med -20 och har ett penetrationssytem för vapen och rustningar. Vidare så blöder man satan när man tagit vad man tål i en kroppsdel. På så sätt är det inte så svårt att komma upp i en kritisk skada.

/Johan
 

ro83rt

Swordsman
Joined
24 Sep 2001
Messages
646
Location
Vallentuna
Nja, man behöver inte justera spelvärlden så mycket som att flytta fokuset. Gå bort från omslagen, militärrunkeriet och vapenlistorna och spela frilansardeckare
Då faller ju hela idén med MC! Nä, på med axelpads, greppa det största vapnet, med det tuffaste namnet, och gå med i den specialstyrka som verkar hårdast. Titta bara på omslagen och sedan är det bara att rocka loss. Nyckelorden är "mycket bly i luften".
 

AEGIS PRIME

Swordsman
Joined
1 Jan 2004
Messages
407
Location
Halmstad
Håller med Storuggla till viss del. Har länge funderat på en MC kampanj då spelarna är frilansare som ser kriget och alla hemskheter på avstånd. De fiender de har är mer mänskliga (låter nästan som introtexten på baksidan av Khelataar boxen) och spelare skall få se krigets baksidor med psykoser och fördärvet samt hopplösheten. Samt lägga in en portion korruption inom Brödraskapet. Att spela soldat med feta axelskydd och ett fett vapen är i mitt tycket fullständigt meningslöst. Då kan jag likväl spela FPS eller Tabletop typ 40K.
MCs värld är inte dirket dålig men lider stundtals av en för stor ytlighet. DoD Chronopia lider av samma sak och en god vän (Olof) har gjort om hela systemet med och kampanjvärlden. Skall försöka övertala honom att göra det tillgängligt via nätet någon gång.
 

ro83rt

Swordsman
Joined
24 Sep 2001
Messages
646
Location
Vallentuna
Att spela soldat med feta axelskydd och ett fett vapen är i mitt tycket fullständigt meningslöst. Då kan jag likväl spela FPS eller Tabletop typ 40K.
Varför skulle en sådan kampanj bjuda på mindre rollspelande än att köra frilansare i rock? Är axelskydden något slags hinder mot gott rollspelande? Även om man väljer att spela med mycket stridsmoment så innebär väl inte det att rollspelandet därimellan blir sämre? Är det någon slags regel att ju längre tid det går mellan strider, ju bättre blir rollspelandet. Det tror jag bara är nys. Tvärtom tror jag att om man släpps rakt ner i en stridszon och ska börja rollspela så ställs det mycket högre krav på spelarnas rollspelsinsatser än om de tassar omkring på Lunas gator.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
"Tvärtom tror jag att om man släpps rakt ner i en stridszon och ska börja rollspela så ställs det mycket högre krav på spelarnas rollspelsinsatser än om de tassar omkring på Lunas gator. "

Men vad du säger nu är ju att det är svårare att rollspela under stridssituationer, väl? Det är lättare att rollspela om du måste samtala dig fram, än om du måste spendera tiden med att hacka dig fram mellan spelledarpersonerna. Vill man simulera slagsmål är det ofta roligare att göra det med ett spel konstruerat för just det ändamålet, som ett datorspel t.ex., där alla komplicerade uträkningar sköts av en dator.

Därmed inte sagt att stridssituationer också kan vara de absolut häftigaste situationerna under en rollspelssession, men det kräver definitivt mer att upprätthålla tryck och spänning under en regeltyngd situation. Vem har t.ex. inte råkat ut för astrista Drakar och Demoner-strider som snart degraderats till slöa tärningsexerciser, liksom.

Det kanske inte bjuds på färre rollspelarmoment under en stridsfylld kampanj, men de är definitivt svårare att levandegöra. Ju längre det går mellan striderna, desto lättare är rollspelandet. Och för oss som inte direkt är några rollgestaltarstjärnor är det ju lite bättre, om det är rollgestaltande man är ute efter.
 

AEGIS PRIME

Swordsman
Joined
1 Jan 2004
Messages
407
Location
Halmstad
Ett spel uppbyggt på strider anser jag blir fruktansvärt enformigt. Har en vidrig rollspelsupplevelse från mitten av 90-talet då jag spelade Aliens på WizCon. Det gick bara ut på att berätta hur många "burst" du la på de stackars missförstådda djuren. Jag är dock inte sådan att jag ser ner på dem som spelar på det här sättet men jag har aldrig lyckats få massiva stridssessioner till att bli något vidare. Lyckligtvis finns det många olika spelstilar och det är kanske det som kan få att MC finns kvar en stund till.
 

AEGIS PRIME

Swordsman
Joined
1 Jan 2004
Messages
407
Location
Halmstad
Visst finns det vissa möjligheter till rollspelande och agerande under stridsscener men oftast blir det som förre skribenten skrev: En massiv tärningsexersis. Jag som då är nästan alergisk mot tärningar försöker i stället skapa ett kaos, lidande och rädsla i striderna gör att snart blir spelarna trötta på mina förklaringar. Det här kanske är bra för det visar den apati som ofta inträffar men i längden tycker jag att det här inte ger den upplevelse som jag är ute efter.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
Är axelskydden något slags hinder mot gott rollspelande?
Japp, de begränsar minspelet. Till exempel får inte ett riktigt brett leende plats mellan dem.
 

ro83rt

Swordsman
Joined
24 Sep 2001
Messages
646
Location
Vallentuna
Jag menade inte att man skulle strida en hel kväll. Istället tänkte jag på att rollspela i ett krigscenario. Mycket tid av en soldats vardag är ju väntan och tidsfördriv, inte att enbart fylla luften med bly. Men givetvis ingår det även att rollspela under pressade situationer. Tärningsexersis beror enbart på vilket spelsystem man väljer att änvända sig av, inte vilket scenario man väljer att spela. Att låta spelarna ta ett större berättaransvar är också viktigt. En SL kan inte förväntas att alltid leverera och så är det inte helt fel om spelarna hoppar in och t.ex. beskrivar sin eldställning, var de träffar, hur de reagerar om de själva blir träffade. Då går det givetvis inte att använda sig av något crapsystem som bestämmer träffområden och annat junk. Ju mer man låter systemet styra ju sämre blir spelupplevelsen. Just krigsscenarion kräver ett system med få slag och som är lätt att modda. Ett exempel på det är Fudge. Systemet är skitlätt, och därför är det så bra. Men nu kanske diskussion gled iväg lite.
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: Mer om Mutant Chronicles (d20)

För att återuppta den diskussionen, vem har rättigheterna till MC? det vore allvarligt kul att göra en d20 adaption.
Om det inte går att få rättighterna till den, tänker jag åtminstonde göra den regelmässiga adaptionen så att man kan använda PHB etc. till att köra en MC kampanj.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,568
Location
Fallen Umber
Re: Mer om Mutant Chronicles (d20)

Rättigheterna ligger hos Paradox, såvitt jag vet. Jag har för mig att Warzone fortfarande är levande, så att köpa loss licensen är nog knappast aktuellt.


/Dimfrost
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: Mer om Mutant Chronicles (d20)

Nej, troligen inte. Frågan är om man kan få till någon annan form av överenskommelse med dem.
 
Top