Nekromanti Mer om Jargien

Southmountain

Veteran
Joined
22 Dec 2015
Messages
50
Jag håller med om att mastig Jargien-bok/box vore toppen. Med fokuset på Jargien i nuvarande Eon känns det helt rätt. Jag skulle backa en sådan kickstarter i alla fall.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,419
Location
Malmö
Jag tycker personligen att Jargien borde släppas som en bok och inte flera. Sen kan äventyr och liknande fördjupa sig på delar av riket. Det känns som att en Jargien-box/fet bok borde ha funnits till EON för länge sen med tanke på hur viktigt landet tycks vara i Mundana. Sen så är det uppenbart att Jargien är inspirerat av Öst-Rom så jag tror inte det är speciellt viktigt att stirra sig blind på att fila bort de ”serienumren” Daak-kyrkan är inspirerad av kristendomen och det har fungerat väl hittills utan att krångla för mycket.
Anledning till att jag önskar fler än en bok är egentligen att man då får mer material. Hur stor skulle en Jargien bok egentligen bli, kan man få ihop den på ett rimligt antal sidor och ändå hålla den så detaljerad som tidigare Helmgast produkter.
 

Gorillan

Veteran
Joined
20 Nov 2020
Messages
6
Att släppa Jargienmodulen som en box vore gångbart och med de senaste kickstarter:s (Sylfens Vrede och Aspektböckerna) så är det tydligt att fanbase har en övertygande betalningsvilja. Således torde finansiering av en Jargienbox inte omöjlig.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,093
Location
Stockholm
Att släppa Jargienmodulen som en box vore gångbart och med de senaste kickstarter:s (Sylfens Vrede och Aspektböckerna) så är det tydligt att fanbase har en övertygande betalningsvilja. Således torde finansiering av en Jargienbox inte omöjlig.
En box innehållande en bok bok för västra, östra, norra, södra respektive central Jargien. Med information om de riken området gränsar till, set ur synvinkeln av Jargierna som bor där, med central boken havande information om vad Jargien som rike anser om alla angränsande länder.
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,031
Location
Stockholm
Jag skulle vilja veta varför Jargien krigat så mot Muhad, trots distansen mellan rikena (en enorm ogästvänlig öken och landet Ziu ligger emellan). Intressant nog har Muhad inga stora städer på östkusten, enligt gamla stora kartan. Har de raserats i stil med Karthago, månne?
I min spelgrupp har vi snöat in på Jargien-Muhad-relationerna rätt rejält, så både bland överklassen och underklassen i Jargien florerar Muhadinskt mode och knark.

Skillnaderna mellan de olika områdena i Jargien vore också intressanta att utforska, och hur gränserna förändrats genom åren. Jag har svårt att tänka att ett land som Jargien haft statiska gränser under en längre tid, trots att det verkar som att de nått sina "naturliga" gränser, genom att fylla upp nästan hela området mellan krolimbergen och Asharina.
Mina egna teorier är landområdet som Jargien besitter just nu egentligen varit flera andra riken genom tiderna, och att det inom provinserna varit mängder av uppror. återerövringar och interna krig. Tankarna går till vår historias Kina eller Japan. Men tror det skulle vara väldigt inspirerande med en faktisk fluff-artikel / bok som talar om just var konflikterna ligger och bubblar, och vad de beror på!
 
Top