Nekromanti Mer om Jargien

Cakeman

Veteran
Joined
12 Sep 2007
Messages
7
Location
Göteborg just nu
Så även om det fanns en del information om Jargien i grundreglerna så har jag ändå en del funderingar som kanske täckts i kanon tidigare? Är vi flera kan vi fortsätta spåna i tråden om allehanda Jargien-relaterade ting.

Fråga: Kejsaren har regerat i 131 år. Har tidigare kejsare haft samma långa liv eller är det här nytt? Hur är det med kejsarens släktingar, är de också långlivade? Kyrkans överhuvud, byter de oftare eller ses samma lång levnadstid där?
 

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
Cakeman;n28929 said:
Så även om det fanns en del information om Jargien i grundreglerna så har jag ändå en del funderingar som kanske täckts i kanon tidigare? Är vi flera kan vi fortsätta spåna i tråden om allehanda Jargien-relaterade ting.

Fråga: Kejsaren har regerat i 131 år. Har tidigare kejsare haft samma långa liv eller är det här nytt? Hur är det med kejsarens släktingar, är de också långlivade? Kyrkans överhuvud, byter de oftare eller ses samma lång levnadstid där?
Tidigare jargiska kejsare har tydligen haft normala livsspann, Kejsar Jargus verkar ha gjort någon deal med någon demon eller dylikt för att uppnå odödlighet - även om han försvagats genom en rad olika mordförsök. Hurvuida hans släktingar är lika gamla är en bra fråga.
Kyrkans män lever också med normal livslängd, såvida de inte har hög qadosh vilket kan ge bättre hälsa och längre liv - men inte lika långt som Jargus.
 

Cakeman

Veteran
Joined
12 Sep 2007
Messages
7
Location
Göteborg just nu
Kärlekscraft;n28945 said:
Kejsar Jargus verkar ha gjort någon deal med någon demon eller dylikt
Demon eller Daak. Han har säkert fått frågan av Daakkyrkans överhuvud så om det sker med deras goda minne eller inte... vem vet. Det lär finnas nyfikna inkvisitorer i alla fall. Jag ser mängder av gula och gröna flaggor framför mig :)
 

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
Cakeman;n29001 said:
Demon eller Daak. Han har säkert fått frågan av Daakkyrkans överhuvud så om det sker med deras goda minne eller inte... vem vet. Det lär finnas nyfikna inkvisitorer i alla fall. Jag ser mängder av gula och gröna flaggor framför mig :)
Officiellt är det utropat och förklarat att Jargus har Daak med sig av abboraten & kyrkan, vilket hände när han tog kål på sin halvbror/styvbror - den föregående kejsaren. Och han kommer leva i 1000 år till!
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Eh Jargus har nå skumt för sig det vet allt alla :p
Personligen hoppas jag på, men tror inte riktigt att Jargus slog väl på åldringstabellen ( i tidigare upplagor). Teoretiskt kan man ju leva för evigt i gamla Eon.
Ymir said:
I nya kan man ju inte dö av ålder alls, det hade också förklarat saken.
Poseur said:
Hoppas att stackars Jargus fick behålla sina extra enheter och bakgrundsslag pga hög ålder när han konverterades till EONIV iaf :p
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Alternativa hypoteser är att han är drakväktare, eller har jävligt hög qadosh. Eller slog 'Odödlig' på bakgrundstabellen i Eon III. Enligt L&H fick Jargus sin odödlighet av en kvinna kallad Amera. Vad eller vem hon verkligen var förtäljer inte historien.

Edit: men vi kan ju försöka oss på några ledtrådar.

Att "ge" någon odödlighet är ingen smal sak i Eons magisystem. Faktum är, det går typ inte. Detta utesluter många möjligheter. Det -enda- etablerade sättet att 'ge' någon odödlighet är ett Drakväktarband. Vi vet sedan tidigare att drakar på något vis (magi, presumably) kan anta mänskliga former. En rimlig hypotes hade därför varit att Zavian är en drakväktare, kanske åt en okänd lumian som ville använda honom för att stabilisera och stärka Jargien inför Mörkret?
Iskaral said:
Eller så är han en alv. Eller två dvärgar på varandra under en långrock.
Ymir said:
eller en ulv i fårakläder (kamorf i människokläder).
Kärlekscraft said:
Kanske inte 'odödlig', men ett väldigt långsamt åldrande kanske? Med viss regenerering och rejäla minus på skadetabellen. Han har ju försvagats av alla mordförsök och strövar runt trött med pliriga ögon med huva på, och sen lite åldrande efter han blivit kejsare. Går det inte? Men alla teotropi då? Borde vara möjligt, men lite kronotropi kan göra susen.
Kärlekscraft said:
Men gör han ett bra jobb då? Jargien beskrivs ju i tidigare moduler som att det sakta faller samman inifrån bl.a. pga all korruption. I dagsläget är det endast kyrkan, armén och byråkratin som håller samman riket - och armén har också börjat knorra: en general i staden Absalon planerar en statskupp och legionärerna själva vill hellre få uppleva en riktig utländsk kampanj istället för att hålla reda på lokalbefolkningen i provinserna.
Cieylor said:
Att "ge någon odödlighet" luktar vampyr lång väg tycker jag...
Ymir said:
Kärlekscraft: Det är det som är problemet. Jargus verkar göra ett ganska värdelöst jobb, och det känns inte helt förenligt med teorin att han är en drakväktare, eftersom den enda rimliga anledningen att ha en drakväktare på kejsartronen vore att man ville -stärka- Jargien...eller? Drakarna om några kan ju förvisso tänka i väldigt otippade banor...
Kärlekscraft said:
Ymir: SÅVIDA det inte är en mortuachdrake som knytit honom till sig, de gillar ju att balansera världen med kaos. Och varför skulle de inte vilja vara makten bakom tronen som Lumiandrakarna? Lite mer mångfald bland stereotypiseringarna, för en Lumian kan också vara rå & våldsam - om det gynnar deras agenda.
Ymir said:
Kärlekscraft: jomen absolut, bra poäng. Inte så typiskt en mortuach att vara så subtil, bara.
Pendragon said:
Att Jargien faller ihop behöver ju nödvändigtvis inte betyda att Jargus gör ett dåligt jobb, det finns bara så mycket ens en kejsare kan göra mot mångtusenårig byråkrati även om ingen aktivt motarbetar honom. Och det blir jag förvånad om ingen gör.
Kärlekscraft said:
Pendragon: Han beskrivs som att han stänger in sig i sitt palats - vilket inte kan vara så välgörande för det administrativa arbetet.
Kommer vi också att få stifta bekantskap med den förbjudna palatsstaden 'Rasur' i Jargien-modulen? Som på intet sätt är inspirerad av den motsvarande i Peking. ;)
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Jag hörde ju rykten om en extensiv Jargienmodul, jag antar att mycket material därifrån har lagts till EONIV grundboken, men finns det planer på en egen Jargienbok?
Ymir said:
Ja. Den är långt framskriden.
Telephalsion said:
Hurra!

Bättre långt framskriden än lätt framliden.
 

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
Telephalsion;n29641 said:
Jag hörde ju rykten om en extensiv Jargienmodul, jag antar att mycket material därifrån har lagts till EONIV grundboken, men finns det planer på en egen Jargienbok?
Oh ja! Den kommer att bli uppåt 300 sidor tydligen, och jag antar att materialet som varit med i Eon IV-pdfen kommer att påträffas där också.
 

Cakeman

Veteran
Joined
12 Sep 2007
Messages
7
Location
Göteborg just nu
Och fram tills dess läser vi bara på lite om Öst- och Väst-Rom innan respektive fall. Jag börjar värma upp för settingen såpass att jag övertalat spelargruppen att vi börjar där.

Slaveriet i Jargien verkar ju vara dömda, krigsfångar men också resultatet av rena slavjägarexpeditioner. Slavarna fördelas av en (förmodat) extensiv byråkrati som först tillgodoser statens behov av arbetskraft för vägar och andra byggen, sedan till lägre ämbetsmän för vidare distribution. Det talades om att 10% av invånarna var slavar vilket ändå är en rätt låg siffra som öppnar för mycket grovarbetande friborna.

Men barn födda till slavar? Jag antar att de blir friborna. De kan inte uppfostras av föräldrarna som antagligen hyser Jargien-fientliga och möjligen kätterska åsikter, så det är antingen slavägarna eller Jargiska administrationen som tar hand om dem. Jag antar att det är det senare, med större skolningscenter/barnhem som skolar friborna grovarbetare/soldater med solid Daak-tro och nationalism (mycket för att slavägare annars kan bli självförsörjande på billig arbetskraft, vilket administratörerna inte önskar). Det här medför också att det finns slav-inspektörer som besöker slavägare med vissa mellanrum och kontrollerar vilka slavar som fortfarande lever och eventuellt är gravida.

Det kommer fortfarande existera en "svart" slavmarknad med slavar utanför systemet som hålls undan inspektörer (såvida de inte är så effektiva att de rotat undan det här problemet) och handlas vid sidan av, till de som missgynnats av administrationen t.ex.
 

Kraetyz

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
352
Såvitt jag bryr mig så har Jargus slutit en deal med en lumiandrake (den som bor i bergen mitt i Jargien, minns inte namnet) som förvandlat sig till den tidigare nämnda kvinnan han träffade. Lumianen håller honom vid liv med biotropi och Jargus lever som halvdocka under en manipulativ lumian som kontrollerar hela kejsardömet. :)
Kärlekscraft said:
Eller en demon, eller en gud, eller nåt annat, eller en mortuachdrake!
 

Girolamo

Veteran
Joined
27 Jun 2019
Messages
55
Jag gillar idén om att han är en drakväktare.
Läste i drakar att drakväktare ofta utvecklar något fysiskt attribut från en drake, ex klor, röda ögon osv. Kan hända att han har påverkats mer än andra och fått fjäll över hela kroppen, inkl ansiktet. Eller kanske tom fått en svans eller vingar?
Skulle inkvisitionen få reda på det blir det problem för draken och hennes planer. Med mörkret så nära vill den inte ta några onödiga chanser och ev försvaga sig själv också om de nu skulle fånga honom och tortera honom. Vilket förmodligen skulle försvaga draken också. Det är därför han inte vill visa sig och stänger in sig i sitt palats.
 

Girolamo

Veteran
Joined
27 Jun 2019
Messages
55
Intressant. Måste läsa på om Colonan också inser jag.
Håller på att läsa på mig/samla information om drakväktare. Sedan måste jag läsa på lite om demoner här på forumet. Måste veta mer om demoner då en rp har blivit besatt av en som nu befinner sig i dvala (den från st Kerons sista vila).
Vill att det ska påverka honom på något sätt. Dåliga drömmar, kanske att demonen får mer fäste över hans psyke när han sover och att han då måste finna ett sätt att kontrollera demonen istället för att själv bli kontrollerad. Har sett någon "liten" tråd som Ymir skrivit om demoner. =)
Måste läsa igenom den och allt annat material som han skrivit sant alla böcker som publicerats. Så mycket att läsa och så lite fritid att göra det på. =/
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,675
Location
Värnhem, Malmö
Finns det fortfarande ens planer på att ge ut en bok om Jargien eller är det numer bara en fantasi?
Vad som finns: en enorm mängd skriven text.
Vad som görs: uppdatering till Eon 4, redaktionell behandling, bearbetning av material som kändes för mycket som att det bara vara romarriket/kristendomen med serienumren bortfilade, vägande hur fasen man ska ge ut så pass mycket material som finns.
Hur lång tid det tar: oklart. Men det jobbas.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,420
Location
Malmö
Vad som finns: en enorm mängd skriven text.
Vad som görs: uppdatering till Eon 4, redaktionell behandling, bearbetning av material som kändes för mycket som att det bara vara romarriket/kristendomen med serienumren bortfilade, vägande hur fasen man ska ge ut så pass mycket material som finns.
Hur lång tid det tar: oklart. Men det jobbas.
Det låter lite lovande.
Jag hade ju en dröm om att man skulle ge flera Jargien böcker, med en till två provinser och ett äventyr eller två i varje, men får väl nöja mig med drömmen om en gigantisk bok istället
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,675
Location
Värnhem, Malmö
Det låter lite lovande.
Jag hade ju en dröm om att man skulle ge flera Jargien böcker, med en till två provinser och ett äventyr eller två i varje, men får väl nöja mig med drömmen om en gigantisk bok istället
Som sagt, hur det material som finns ges ut är ännu inte bestämt.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,420
Location
Malmö
Som sagt, hur det material som finns ges ut är ännu inte bestämt.
Fattar det, du ska se min kommentar lite som en önskning, tror det kan vara bättre att ge ut Jargien i mindre moduler så man kan färdigställa dem. Förslagsvis en bok om de östra provinserna (och lite om Drunok kanske, finns ju redan en Samarien modul) en om de centrala (och lite om Kamor kanske)och en om de västra (här kan man ha lite Tarkas och Gnar Mur). Kombinera detta med förslag till ett par öppna kampanjer, eller ett par korta äventyr.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,323
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag tycker personligen att Jargien borde släppas som en bok och inte flera. Sen kan äventyr och liknande fördjupa sig på delar av riket. Det känns som att en Jargien-box/fet bok borde ha funnits till EON för länge sen med tanke på hur viktigt landet tycks vara i Mundana. Sen så är det uppenbart att Jargien är inspirerat av Öst-Rom så jag tror inte det är speciellt viktigt att stirra sig blind på att fila bort de ”serienumren” Daak-kyrkan är inspirerad av kristendomen och det har fungerat väl hittills utan att krångla för mycket.
 
Top